Miksi jotkut stressaavat itsepalvelukassoilla!
Jopa panikoivat tai loukkaantuvat, jos myyjä tulee tarkistamaan ostokset!
Ei ole niin vaikeaa, oikeasti.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäluottamuslause jos tullaan tarkistamaan, julkisesti ilmaistaan että olet epäilty huijaamisesta, se voi saada ihmiset loukkaantumaan.
Laite valitsee yllätystarkastuksen, ei kaupan kassa.
itsepalvelukassalla saa pakata rauhassa.
Eikö tosta ole ollut juttuja että vartijat pystyvät määräämään sen satunnaistarkistuksen, mutta sitä ei haluta paljastaa asiakkaille.
No mistä aloittajalla on tällainen mielikuva, onko hän kassahenkilö?
Amerikassa kun tuli itsepalvelukassat niin varkaudet lisääntyivät räjähdysmäisesti. Sen jälkeen tulikin muutaman kympin kuukausimaksu itsepalvelukassaa käyttäville asiakkaille. Naurettavaa että joudut jo maksamaan siitä että hoidat itse kassatädin hommat. Itsepalvelukassat ovat ihan megaluokan paskaa. Haluan kaupassa palvelua enkä halua itse tehdä kaupalle kuuluvia töitä, koska olen asiakas.
Täysin ymmärrettävää, että kaupan pitää jotenkin yrittää suitsia varastelua, mikä on varmasti lisääntynyt itsepalvelukassojen aikana. En siis stressaa mistään tarkastuksesta tai ota henkilökohtaisesti jos tarkastetaan.
Vierailija kirjoitti:
se on petos jos joku jää välistä. Normikassoilla vain kassan moka
Lisäksi rikoslaissa lievä petos katsotaan raskaammaksi rikokseksi kuin näpistys (lievä varkaus).
Vierailija kirjoitti:
Tarkastukset ovat pelkkää silmänlumetta. Minutkin on tarkastettu ja se oli yhtä kuin muovipussin suuta vähän raotettiin ja tarkastaja kuittasi tarkastuksen suoritetuksi noin sekunnin kestäneen tarkastuksen jälkeen. Siis jos ostaa enemmän kuin 3-4 tuotetta, niin eipä niitä pysty silmämääräisesti tarkastamaan ja pakatuista kasseista ei todellakaan aleta purkaa sataa tuotetta ja yksitellen verrata, että täsmääkö kuittiin. Ei kyllä tulisi mieleenkään koittaa huijata ja varastaa, mutta sanonpa vaan.
Minulla kyllä tarkastuksessa kaikki tsekattiin, tuotteet oli pakkaustasolla vielä ja näytöllä skannaustulokset. Ehkä alle 10 niitä oli tosin. Voisinhan minäkin olla koeasiakas ja testaamassa myyjän havaintokykyä, vaikka tuskin tällaista tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäluottamuslause jos tullaan tarkistamaan, julkisesti ilmaistaan että olet epäilty huijaamisesta, se voi saada ihmiset loukkaantumaan.
Eikö tosta ole ollut juttuja että vartijat pystyvät määräämään sen satunnaistarkistuksen, mutta sitä ei haluta paljastaa asiakkaille.
Eikö tuollaisesta tarkastuksesta voi kieltäytyä? Ainoastaan poliisilla on oikeus tutkia kauppakassin sisältö, jos asiakas vastustaa. Vartija voi joko toivottaa mukavat päivänjatkot tai tehdä kiinnioton ja kutsua poliisin paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa kun tuli itsepalvelukassat niin varkaudet lisääntyivät räjähdysmäisesti. Sen jälkeen tulikin muutaman kympin kuukausimaksu itsepalvelukassaa käyttäville asiakkaille. Naurettavaa että joudut jo maksamaan siitä että hoidat itse kassatädin hommat. Itsepalvelukassat ovat ihan megaluokan paskaa. Haluan kaupassa palvelua enkä halua itse tehdä kaupalle kuuluvia töitä, koska olen asiakas.
Jenkeissä kai vielä myös joku pakkaa ostoksesi kassan päädyssä, vai onko siitä jo luovuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaisesta tarkastuksesta voi kieltäytyä? Ainoastaan poliisilla on oikeus tutkia kauppakassin sisältö, jos asiakas vastustaa. Vartija voi joko toivottaa mukavat päivänjatkot tai tehdä kiinnioton ja kutsua poliisin paikalle.
Oli puhe itsepalvelukassan satunnaistarkistuksesta ja että vartijat voi sen etänä asettaa jollekin tietylle asiakkaalle ja kassapisteelle, tarkoitatko että siinä alkaisi vaatia poliisia tarkistamaan ostokset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei satunnaistarkastukset kelpaa, niin sitten pistetään itsepalvelukassat kiinni. Näin yksinkertaista.
T. Myymälän esihenkilö
Käytin muutamia kertoja Prisman kerää ja skannaa itse (kannettavalla lukijalla) -palvelua. Viimeisellä kerralla olin kerännyt noin 100 tuotetta kärryyn ja pakannut ne samalla ostoskasseihin valmiiksi. Kassalla maksuvaiheessa tuli käsky täydelliselle tarkastusskannaukselle. Lopputulos: Oli jäänyt yksi parin euron tuote skannaamatta. Onneksi siitä ei tullut seuraamuksia, mutta sen verran ikävä kokemus oli että koskaan en enää tuota systeemiä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Miksi stressaantua, jos on piipannut jokaisen tuotteen?
Eiköhän niille itsepalvelukassoille ohjaudu (muun muassa) juuri ne, joille sosiaalinen vuorovaikutus myyjän kanssa on itsessään paniikin aihe, saati sitten kun se tulee yllättäen kun luulit että voisit asioida ilman. Ja juuri näille tyypeille esim. virheen pelko on tavallista, ja jos joku tulee tarkastamaan yllättäen sun toimintaa niin heti nousee pelko että on mokannut jotenkin.
Itsepalvelukassalla pakkaaminen on hankalaa, jos on vähänkin enemmän ostoksia. Ne on käteviä silloin kun ostaa vain pari tuotetta ja normaaleilla kassoilla on jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pystyy. Valvontakameroilta lähinnä seurataan etänä. Kun ei näe tarkasti, pystyy etänä laittamaan satunnaistarkastukseen.
Voiko Lidlin ip-kassoilla itse laskea ja hinnoitella paistopisteen tuotteet?
Ikeassa hirveällä kiireellä, että ehtii ruokatunnilla. Tietysti tavarat jo listassa, haetaan vain varastosta. No totta kai se äijä tulee siihen laskemaan ja kääntelemään kaikki 36 ostosta, kun ollaan just saatu ne itse pyöriteltyä ja skannattua. Eli meillä meni selkeästi pitempään siinä itsepalvelukassalla, minkä on tarkoitus helpottaa tätä hommaa.
Ja näitä massiivisia henkilöstösäästöjä ei tuotteiden hinnoissa näy.
Vierailija kirjoitti:
Tulee harvemmin käytettyä kun ei saa ostaa olutta ja alennustuotteita.
Tämä viesti tiivistää vauvapalstalaisten täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ikeassa hirveällä kiireellä, että ehtii ruokatunnilla. Tietysti tavarat jo listassa, haetaan vain varastosta. No totta kai se äijä tulee siihen laskemaan ja kääntelemään kaikki 36 ostosta, kun ollaan just saatu ne itse pyöriteltyä ja skannattua. Eli meillä meni selkeästi pitempään siinä itsepalvelukassalla, minkä on tarkoitus helpottaa tätä hommaa.
Ja näitä massiivisia henkilöstösäästöjä ei tuotteiden hinnoissa näy.
No just tämmöinen on hankalaa. Itsekin aikaisemmin kirjoitin, että jouduin tsekkaukseen, kun olin menossa junalle. Onneksi se oli ripeä juttu ja ostokset oli pakkaamatta vielä.
Tuen työllisyyttä, enkä mielelläni käytä itsepalvelukassoja. Monesti ne ovat tukossa sen takia, kun täysiä ostoskärryjä kuljetetaan niiden kautta. Miksi, yritetäänkö pimittää jotakin? Tarkastukset ovat ilman muuta ok.
Näin juuri. Opiskelen ja teen osa-aikaisesti vuoroja ison marketin kassalla. Meillä valvotaan itsepalvelukassoja valvontakameroilla, jotka on hyvinkin tarkat. Se myyjä on paikalla lähinnä siksi jos tarvitsee vahvistaa jotain, esim. yli 18 v. ikä alkoholituotteita ostettaessa. Meillä myös on ale-tuotteita, joiden hinnan vahvistus myyjän avulla. Yleensä kalliimmat tuotteet sellaisia, että niitä katsotaan tarkemmin.