Hei eläköityvä! Miten olet varautunut tulojesi laskuun?
Täällä seikkailee ilmeisen paljon myös mummo- ja vaari-iässä olevia ihmisiä, siis kutakuinkin omaa ikäluokkaani. Tässä alkaa olla mahdollisuus jäädä varhaiseläkkeelle, mutta en ole ihan vielä päässyt säästötavoitteeseeni. Miten te muut olette ratkaisseet yhtälön kun tulot putoaa? Täällä ollaan anonyymeinä, joten voi mielellään myös kertoa miten paljon olitte säästäneet etukäteen tai miten paljon saatte esim. pääomatuloja eläkkeen lisäksi. Kaikista tiedoista kiitollinen.
Kommentit (43)
Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Olen säästänyt satojatuhansia, kun en ole kilpavarustellut itselleni elämää, johon minulle ei ole koskaan ollut varaa.
Sairastuin vakavasti ja jouduin yli kymmenen vuotta aiemmin sairaseläkkeelle. Jos olisin tämän tiennyt, niin olisin säästänyt ajoissa rahaa. Nyt on taloudellisesti tiukkaa. Myös puoliso on eläkkeellä ja sillä pitää pärjätä.
Ei mitään ongelmaa, eläkkeellä tulot nousevat ja pääsee eroon toimeentulotuesta.
Olen jäänyt ikäsyrjinnän vuoksi työttömäksi ja ehdin olemaan noin kolme vuotta työttömyysturvan varassa joten itse asiassa eläkkeeni on noin neljä kertaa enemmän kuin työttömyysturva. Sehän tarkoittaa sitä että ehdin hyvin sopeutumaan todella surkeaan elintasoon ennen eläkettä.
Velattomuus on tärken asia. Olemme "säästäneet seiniin" ja muutimme jo 5v sitten puolta pienempään uuteen taloon.
Välirahaa jäi reippaasti ja se sijoitettiin lomataloon. Eläkkeillä pärjää perusmenoista
Vierailija kirjoitti:
Kuudella sijoitusasunnolla, joiden vuokratuotto on noin 5400 €/kk. Toki niistä on menojakin, mutta mukava summa eläkkeen päälle.
Eihän niistä ole senttiäkään kuluja tuon tuoton jälkeen. Siis jos oikeasti omistaa niin ymmärtää kyllä mikä on tuotto.
Ei ole säästöjä tms. On ollut pieni palkka. Nyt olen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut n.50000e eläkeikää varten.
Aika vähän. Jos elät vaikka 20 vuotta eläkkeellä tuo on vain 2500€ per vuosi eli 208,33€ kuukaudessa
öö... "jos elät vaikka 20 vuotta". Mitä helvettiä tuo ehto tuossa alussa tekee. 50 000 eurolla saa HELPOSTI tuon 200 euroa nettona kuukaudessa "ikuisesti" koska se on jopa vähemmän kuin mitä tuolle summalle voi laskea osinkotuottoa, eli pääomaan ei edes tarvitse koskea.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin vakavasti ja jouduin yli kymmenen vuotta aiemmin sairaseläkkeelle. Jos olisin tämän tiennyt, niin olisin säästänyt ajoissa rahaa. Nyt on taloudellisesti tiukkaa. Myös puoliso on eläkkeellä ja sillä pitää pärjätä.
Jouduin viiskymppisenä eläkkeelle haalarihommista ja saan saman mitä moni töissä oleva, netto 1850€. Hyvin tuolla pärjää, asumiskulut alle 400€/kk kun lasketaan asunto ja mökki.
En oikein mitenkään. 80000€ on sijoituksissa ja asunnon voisi varmaan vaihtaa vuokraan niin siitä vapautuisi pääomat.
Hankalaa optimoida rahankäyttöä kun pitäisi tietää tarkka kuolinvuosi.
Minä lopetin tupakan polton ja rahallinen säästö (300 €/kk) on suurin piirtein sama kuin mikä on nettopalkkani ja nettoeläkkeeni ero eli kuukausittain käytettävissä rahavaroissani tupakointikulut huomioiden ei tapahtunut muutosta eläkkeelle jäädessäni. Minun mielestäni tämä on hyvä saavutus ja säästöä syntyy varmasti lisää terveydenhoito- ja lääkekuluissa, sillä tupakointi alkoi jo aiheuttaa terveysongelmia joista nyt pääsin eroon. Pienillä ja vähän suuremmillakin muutoksilla omassa elämässä voi vaikuttaa siihen miten pärjää eläketuloillaan.
Rahaa on tilillä valmiina (perittynä), ja mullahan nousee tulot kun alan saada eläkettä, nyt tulot 0.
Olen säästänyt ja sijoittanut ekasta tilistäni lähtien ja suhteuttanut menoni tuloihin myös niin, että pärjään myös tuloni laskiessa.
Minä olen jo aloittanut pienen lisätyön, josta saan n. 400-600 euroa/kk netto, Toki pitää olla jotain osaamista että tällaista voi hankkia ja tietää kytköksiä mistä kysyä. Tähän ei ikä vaikuta mitenkään, iso osa tekijöistä on eläkeläisiä tai keski-ikäisiä. En kerro mistä on kyse, ettei tunneta. Lisäksi luultavasti myydään asunto, joka on nyt valittu työn sijainnin takia ja muutetaan halvempaan ja pienempään. Tällä hetkellä tämä on suosittua aluetta ja asunnot menee hyvin kaupaksi. Lisäksi minulla on sijoituksia, samon puolisolla ja ihan perussäästötili myös jonne laitetaan pahan päivän varalle. Molemmilla on omat tilit ihan käytännön syistä, ettei käy kuten miehen siskolle ettei pääse yhteistä tiliä käyttämään miehen kuoltua.
Vierailija kirjoitti:
Julkiselta sektorilta jäin eläkkeelle tavoiteiässä ( vuosi alaiän jälkeen) 43 työvuoden jälkeen. Tämä vaikutti nettoeläkkeeseen noi 250 euroa.
Nyt saan nettona liki saman kuin viimeisinä vuosina kun tein lyhyempää työaikaa.
Muutenkin hyvä tilanne, velaton asuminen ja säästöjä.
250 e kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Onko eläkkeen verotus samalla sapluunalla kuin palkan?
kuitenkin saa tehdä ilmeisesti töitäkin paljonkin edelleen, ilman, että se vaikuttaa työeläkkeeseen?
Työtulot ei vaikuta mitenkään eläkkeeseen eikä sen verotukseen kun ne on eri tulolajeja.
Vierailija kirjoitti:
Julkiselta sektorilta jäin eläkkeelle tavoiteiässä ( vuosi alaiän jälkeen) 43 työvuoden jälkeen. Tämä vaikutti nettoeläkkeeseen noi 250 euroa.
Nyt saan nettona liki saman kuin viimeisinä vuosina kun tein lyhyempää työaikaa.
Muutenkin hyvä tilanne, velaton asuminen ja säästöjä.
Paljonko saat eläkettä kuussa?
Hallitus leikkaa. Toivottavasti kaikilla on rahaa maksaa vuokra.