Miten pääsee eroon introverttiydestä ja ujoudesta?
Miten siis noista pääsee eroon kun nuo jopa häiritsee elämää? Ei voi mennä paikkoihin missä on paljon ihmisiä, ei voi mennä edes ulos lenkille koska siellä voi tulla toinen ihminen vastaan ja kaikista pahin pelko on se että joku toinen ihminen rupeaa puhumaan sinulle.
Voiko siis ihminen muuttua ja päästä eroon noista asioista?
M32
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapian avulla varmasti löytyisi keinoja. Voisit alkuun hakeutua terveydenhuoltoon lääkärin juttusille jos saisit lähetteen psykiatrille.
Mutta mitä jos ei uskalla tai kehtaa hakea apua?
M32
No tarvitsetko apua? Muutokset on tehtävä itse. Puhuminen rehellisesti ei onnistu väkisin. Haluatko olla avoimen rehellinen terapiassa oikeasti?
En usko että tähän kyllä mitkään terapiat auttaa. Kuten sanottu, ihmiset on erilaisia ja tämä on minun luonteenpiirre.
Terapioissa on myös valtavat jonot että sinne on vaikea päästä.
M32
Sosiaalisten tilanteiden pelko ei ole luonteenpiirre. Ei ole pelkkää normaalia ujoutta ettei uskalla edes lenkille lähteä ihmisten takia.
Nyt järki käteen, ei introverttiys tarkoita kyvyttömyyttä tehdä töitä muiden ihmisten kanssa! Se on yksi luonteenpiirre muiden joukossa. Ei se mulla ole millään tasolla liian hallitseva, vaan itseasiassa piirre mistä tykkään.
N32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapian avulla varmasti löytyisi keinoja. Voisit alkuun hakeutua terveydenhuoltoon lääkärin juttusille jos saisit lähetteen psykiatrille.
M32
No tarvitsetko apua? Muutokset on tehtävä itse. Puhuminen rehellisesti ei onnistu väkisin. Haluatko olla avoimen rehellinen terapiassa oikeasti?
En usko että tähän kyllä mitkään terapiat auttaa. Kuten sanottu, ihmiset on erilaisia ja tämä on minun luonteenpiirre.
M32
Sosiaalisten tilanteiden pelko ei ole luonteenpiirre. Ei ole pelkkää normaalia ujoutta ettei uskalla edes
Aivan no mä pelkään sosiaalisia tilanteita joten siksi välttelen niitä. En ole normaali sitten jos sinä niin sanot.
M32
Ei introverttiys ole ongelmasi, kuulostaa kyllä enemmän ahdistuneisuushäiriöltä.
Täytyy myöntää, että muakin viime viikolla v*tti uimahallissa, kun yksi mummo alkoi ihan kunnolla sosiaaliseksi. Olen ylipainoinen introvertti ja inhoan liikuntaa, uiminen ja nykyään hallilta löytyvä virtuaalinen vesijumppa on semmoisia joita pystyn tekemään. Vajoan niissä omaan kuplaani ja keskityn vain itseeni ja omaan tekemiseeni. Niin se viime viikon mummeli, varmasti mukava ja herttainen, alkoi höpöttämään vieressä, ohjelman loputtua seurasi suihkuun, jatkoi höpötystään saunassa ja ulkona sitten kiitti seurasta. Mua siis ärsytti, mutta ei ahdistanut ja aion edelleen mennä halliin kyllä.
Ahdistukseen voi saada apua psykiatrialta. Muuten voi vaan itseään siedättää. Lenkille lähtiessä kun ketään ei todennäköisesti kiinnosta yhtään sun juoksemisesi siellä. Ja jos jotain kiinnostaa niin se lakkaa kun et ole vastavuoroinen. Tuommoiset mummelit josta mulla oli kokemus, ovat kuitenkin harvinaisuus.
Ja pakko vielä sanoa: olin mummelille kohtelias ja ystävällinen kuitenkin. Ei hän voinut tietää, etten kaivannut kuplaani ketään.
Joko kärsit, haet apua tai etsit itsehoitoa.
Noin pahaan ongelmaan saisi helposti ainakin jännittämistä vähentävän lääkityksen ja ehkä terapialähetteenkin. Toki terapiaan voi mennä ilman lähtetettäkin. Lääkkeet auttaa nopeasti ja helposti. Eli soitto tai netin kautta viestiä terveyskeskukseen ja sieltä tulee lähete psykiatrille.
Ihmiset pahoinpitelevät toisiaan ja alistavat itsensä tämmöisen keinotekoisen luokittelun kautta missä kaavamaisesti luokitellaan persoonallisuutta, vaikka jokainen sen ymmätää että on yhtä luotettava kuin horoskooppimerkitkin. Minä muuten olen Leijona ja siitä aika ylpeä.
Välttely ja ylikompensoitu suojautuminen on pahinta mitä voi tehdä. Intoverttiys ei ole yhtä kuin ujous. Ujoudesta voi oppia pois, intovertti/ekstovertti on kiinteä osa ihmisen tapaa olla ja kokea.
Altista itseäsi. Mene ulos kävelylle. Opettele sietämään hankalaa oloa itsessäsi, huomioi se, mutta älä toimi tunteen mukaisesti.
Kannattaa tutustua mielenterveystalo . fi omahoito-ohjelmiin. Sieltä löytyy harjoituksia, joilla pääsee kyllä alkuunn. Pitää vaan uskaltaa alkaa työstämään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Introverttiys liittyy sosiaalisuuteen eli on osa sinua. Ujous taas on osittain kiinni sosiaalisten taitojen puutteesta, joita voi kehittää. Pääset juoneen googlettamalla sosiaaliset taidot. Helpottaa ujouteen ja sosiaalisten tilanteiden ahdistukseen, kun ei tarvitse miettiä, että miten tulisi olla.
Ikä vaikuttaa myös, kun useimmiten sitä alkaa olla jo omiin asioihinsa rutinoitunut, mutta kyynisyys tai oikeastaan sen puute on asia mikä erottaa ikääntyvät ihmiset ja heidän asenteensa toisistaan.
Komppaan tätä. Introverttiydestä ei pääse eroon, je introvertti voi myös kyllä oppia käyttäytymään ekstrovertin tavoin, tosin se saattaa tuntua varsin uuvuttavalta.
Alat olla jatkuvasti kännissä. Ja samalla odotat että lääketeollisuus kehittää alkoholille myrkyttömän vaihtoehdon.
Minä siedätin itseni tekemällä tovin tarjoilijan työtä . Siinä on pakko kohdata ihmisiä ja puhua heille , sekä olla esillä . Elämä on paljon helpompaa nykyisin kun ei tarvitse välittää mitä muut ajattelevat minusta ja osaan kohdata ihmiset kohteliaasti pelkäämättä . Löysin myöhemmin introvertin puolison ja annamme toisillemme riittävän tilan ja rauhan .
Yksi vaihtoehto on jos et ole yksinäinen , etkä halua muutosta , ottaa kuulokkeet lenkille niin kukaan ei tule liki ja saat olla rauhassa . Metsä on hyvä paikka .
Moni tuntuu muuten sekoittavan ujouden ja introverttiyden keskenään. Ujous ja introverttiys ovat kaksi erilaista piirrettä, jotka ilmenevät sosiaalisissa tilanteissa eri tavoin. Ujous liittyy usein epämukavuuden tai pelon tunteeseen sosiaalisissa tilanteissa, erityisesti tilanteissa, joissa henkilö joutuu kohtaamaan uusia ihmisiä tai suuria ryhmiä. Se voi ilmetä esimerkiksi epäröintinä osallistua keskusteluihin, välttää silmäkontaktia tai jopa välttää sosiaalisia tilanteita kokonaan.
Toisaalta introverttiys kuvaa sitä, miten henkilö saa energiaa ja viihtyy sosiaalisissa tilanteissa. Introvertti saa yleensä energiaa viettämällä aikaa yksin tai pienissä ryhmissä ja kokee väsymystä tai ylikuormitusta suurissa sosiaalisissa tilanteissa. Introverttiys ei kuitenkaan sulje pois hyviä sosiaalisia taitoja. Päinvastoin, monet introvertit ovat erittäin taitavia keskusteluissa ja voivat menestyä sosiaalisissa tilanteissa. He saattavat olla erityisen hyviä kuuntelijoita, syvällisten keskustelujen luojia ja pystyä luomaan vahvoja yhteyksiä muihin ihmisiin.
Ujoudesta pääsee kun menee rohkeasti ihmisten pariin. Minullakin auttoi siitä pääsemiseen asiakaspalvelutyö
Introverttiys on hankalampi juttu kun luonteen piirteesi. Mutta kai sitäkin oppii harjoittelemalla hallitsemaan sosiaalisissa tilanteissa jos ei ole kovin vahva piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32
M32
Sosiaalisten tilanteiden pelko ei ole luonteenpiirre. E
Välttelyllä vain pahennat tilannetta. Jos haluat sosiaalisten tilanteista eroon, niin sinun in vaan mentävä niihin tilanteisiin. Aloitat pienestä, vaikka siitä lenkille menosta, kauppassa käynnistä, sitten tutussa ja turvallisessa seurassa alat avaamaan suusi. Sanot keskusteluissa suusi.
Tuossa vaivassa tulta päin meno on ainoa keino päästä vaivasta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introverttiys liittyy sosiaalisuuteen eli on osa sinua. Ujous taas on osittain kiinni sosiaalisten taitojen puutteesta, joita voi kehittää. Pääset juoneen googlettamalla sosiaaliset taidot. Helpottaa ujouteen ja sosiaalisten tilanteiden ahdistukseen, kun ei tarvitse miettiä, että miten tulisi olla.
Ikä vaikuttaa myös, kun useimmiten sitä alkaa olla jo omiin asioihinsa rutinoitunut, mutta kyynisyys tai oikeastaan sen puute on asia mikä erottaa ikääntyvät ihmiset ja heidän asenteensa toisistaan.
Komppaan tätä. Introverttiydestä ei pääse eroon, je introvertti voi myös kyllä oppia käyttäytymään ekstrovertin tavoin, tosin se saattaa tuntua varsin uuvuttavalta.
Mä sain "nimen" introverttiydelleni vasta noin 35-vuotiaana. Sitä ennen yritin olla sosiaalinen ja osallistuva, koska oletin että niin kuuluu olla. Ja silti aina olin vähän pihalla ja se porukan sosiaalisesti outo tyyppi. Ja aina olin väsynyt kaikkeen. Kunnes jostain luin ekstrovertti-ambivertti-introvertti -luokittelusta ja tajusin itsestäni jotain hyvin olennaista. Ja vapauduin olemaan just tämä mikä olen. Nykyään olen hyvällä omallatunnolla yksin viihtyvä erakko. Sosiaalisia tilanteita toki on edelleen, mutta selviän niistä hyvin, niiden jälkeen vaan, vaikka olisi ollut miten hauskaa, tarviin tilanteesta riippuen toipumisaikaa parhaassa mahdollisessa seurassa eli itseni kanssa. Enkä mä sosiaalisista tilanteista kärsi, sukujuhlat, kaveritapaamiset jne. on ihan kivoja. Niistä toipumiseen vaan menee aikaa. Eikä joka ikiseen tarvii osallistua.
En suosittele kenellekään käyttäytymään perusluonteensa vastaisesti siis.
Mutta ap kaipaa tosiaan apua sosiaaliseen ahdistukseen, ei introverttiyteen. Koettu ujouskin liittynee enemmän siihen.
Kärsit heikosta itsetunnosta. Lähde rakentamaan sitä. Self help-kirjallisuudesta saattaa löytyä hyviä vinkkejä ja harjoitteita.
Ajauduin työhön, jossa piti kohdata ihmisiä. En välittänyt alussa vaikka olin varmasti kömpelö. Ajan myötä se alkoi sujumaan. Nurjana puolena sitten uuvuin, koska sosiaalisuus oli liikaa minulle. Nyt kun olin muutaman vuoden työssä jossa en tarvinnut olla sosiaalinen ja palasin sosiaalisempaan työhön, olen taas uupumassa. Pienempänä olin ujo ja kova punastelemaan. Lopulta kyllästyin siihen, ja päätin että jos punastun niin mitä sitten. Sen jälkeen punastumiset loppuivat kokonaan.
N49
Mites sun äly? Googlella löydät tietoa.