Mitkä asiat ei työttömille ole tyypillisesti mahdollisia?
On mahdollista, minut irtisanotaan 17 vuoden työsuhteen jälkeen, koska töitä yksinkertaisesti ei ole. Haluaisin hieman orientoitua, mitä elämä käytännössä tulee olemaan.
Mitkä asiat työttömälle eivät tyypillisesti ole mahdollista? Mistä joutuu luopumaan?
Kommentit (25)
Eipä juuri mitään, paitsi rahan määrä. Olen sen ikäinen, että olen kuin eläkkeellä. Matkustelen, opettelen kieliä, hoidan kissojani ja kaikkea kivaa.
Yli 20 000e perintöä ei voi ottaa vastaan koska ei ole varaa perintö eroon ja pankki ei anna lainaa työttömälle
Vierailija kirjoitti:
Yli 20 000e perintöä ei voi ottaa vastaan koska ei ole varaa perintö eroon ja pankki ei anna lainaa työttömälle
Siis ei ole rahaa perintöveroon
Rahaa ei ole ylimääräistä eikä edes pakollisiin. Seinät kaatuu päälle kun ei ole varaa tehdä mitään muuta kuin loisia kotona. Ja sille joka sanoo että mee ulkoileen niin reikäsissä vaatteissa ja kengissä ei näin talvella tarkene. Ja ihmisarvo viety, täälläkin joku jatkuvasti huutelee että mee töihin.
No kai sinä nyt osaat kuvitella minkälaista on kun saat vain puolet tai alle sen tulosta mitä sinä nyt nettona saat elämiseesi.
Ei tarvitse luopua perheestä, ystävistä, sukulaisista, kohtuuhintaisista harrastuksista, kohtuuhintaisesta autosta ja asunnosta, ja riippuu onko velkoja ja elätettäviä, joutuuko luopumaan esim. matkustelusta, tai onko puoliso joka osallistuu isommalla summalla yhteisiin menoihin, jolloin ei tarvitse luopua juuri mistään muusta kuin työyhteisöstä, töihin menemisestä ja siellä tekemisestä, ja statuksesta että on työssäkäyvä ja tietyn ammatin edustaja ja kunnon kansalainen. Voi olla että kun työttömyys pitkittyy, joutuu käyttämään säästöjä jotka on olleet pahan päivän varalle, koska työttömyys on aika paha päivä kun niitä on ollut useampi kuukausi jonossa.
Luovut työstressistä ja työmatkoista, ja vahdossa saat ehkä taloudellisia huolia ja toki lisää vapaa-aikaa. Voit liittyä vaikka useampaan yhdistykseen, mennä tekemään jotain vapaaehtoistyötä tai vaikka opiskella (kunhan työkkäri antaa luvan), tehdä kaikkea mitä et ehtinyt ja jaksanut, koska olit töissä.
Lähtökohtana elämäntilanne a. Töissä jossakin, ei tietoa muusta.
Tipahtaa pisteeseen b. Kysyy mistä yleensä joutuu luopumaan.
Mistä vain maan ja taivaan välillä. Näillä tiedoilla. Elämä on kuitenkin sellainen millaiseksi sen haluaa rakentaa. Ilmaista harrastetta riittää. Tehdä voi mitä haluaa.
Ei mihinkään muuhun paitsi ei ole rahaa tarpeeksi itsensä hoitamiseen ja perustarpeisiin.
N59
Terveydenhuolto sakkaa, menetät ihmisarvosi lähipiirisi silmissä ellet ns. kiipeä takaisin satulaan kuukauden sisällä irtisanomisesta. Luoton saamonen pankista voi olla hankalaa/mahdotonta. Sinuun tullaan eri medioissa viittaamaan syrjäytyneenä alkoholistina sekä moniongelmaisena narkomaanina, ja vaikka ensin voisikin ajatella että "tiedän itse paremmin niin ei se haittaa", mutta ajan myötä se alkaa haittaamaan.
En ole kokenut tätä järjestelmää missä kunnat ovat vastuussa työllistämistoimenpiteistä, mutta sikäli mikäli peli jatkuu samanlaisena pelleilynä kuin mitä se oli 2019-2020, varaudu todistelemaan aamuisin itsellesi peilin edessä että kaikki sinulle tapahtuvat asiat ovat totta, et ole sekoamassa.
Itse en pysty ylläpitämään autoa. Enkä tietenkään voi ostaa mitään muutakaan kallista, kuten asuntoa. Huonekaluja ja tavaroita saa osamaksullakin, mutta siten maksettunakin ne jää usein hankkimatta.
Ansiosidonnaisella vai perustoimeentulotuella/muilla Kelan tuilla? Viikko? Kuukausi? Vuosi? Vuosikymmen?
Pikkuisen pitäisi tarkentaa aloitusta
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuoltoon ei enää pääse :((
Tämä oli minulle järkytys vaikka yritin asennoitua. Minulla oli vuosia erittäin toimiva työterveyshuolto. Lääkärille pääsi heti samana päivänä aina, jos aamulla soitti ajanvaraukseen. Terveysasemalla on tarjottu ensimmäistä aikaa 3 kk päähän. Olen sitten itse maksanut yksityisen, joka on työttömälle kallista.
Vierailija kirjoitti:
Niistä perintörahoista sen voi hyvin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia samat asia on mahdollisia työttömällle paitsi töissäkäynti
Ei ole, kun rahaa on puolet vähemmän käytössä!
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuoltoon ei enää pääse :((
Tämä, ja sit ne työpaikan kaverisuhteet ei olleet enää niin tiiviitä ja osasta erkani täysin.
Mua ei ole kiinnostanut pätkääkään näkikö joku mut jotenkin "alempiarvoisena", oma itsetunto ei ainakaan laskenut mihinkään eikä elämä kutistunut, pikemminkinpäinvastoin lisääntyneen vapaa-ajan ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä perintörahoista sen voi hyvin maksaa.
Niin tai sitten ei.
Ihmisarvo alenee ja itsetunto. Samoin elämä kutistuu ja maailma muuttuu kalliiksi .