Tuntuu että elämässä mikään haave ei toteudu
Mitään kovin ihmeellistä en koskaan toivonut. Ainoa suurin haave oli rakentaa oma talo. Rauhallinen paikka omalle perheelle. Pari lasta, kissoja ja koiria, iso piha missä temmeltää ja minä saisin laittaa puutarhaa. Muuten en kaipaa mitään luksusta, en kaukomatkoja tai muuta. Tämä unelmani vaatii minimissäänkin 300k lainan, joka on mahdoton saada. Töitä olen tehnyt nuoresta asti ja samoin puoliso, mutta tulot ei ole isot kun koulutusta vastaavaa työtä ei oikein löydy. Yhden lapsen kanssa eletään kerrostalossa. Masentaa. Tuntuu että synnyin väärään aikaan. Joskus aikanaan talon rakentaminen oli lähes itsestäänselvyys kaikille, nyt vain rikkaiden etuoikeus.
Kommentit (16)
Minulla taas toteutuu joka päivä kun olen opetellut että en haaveile enkä tavoittele mitään vaan elän päämäärättä virran mukana ja katson mitä tulee vastaan.
Jos saat tuon, sittenkö hymyilet aamusta iltaan onnesta soikeena?
Ei omakotitaloja osteta käteisellä. Ensiksi ostin pienen kaksion jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat tuon, sittenkö hymyilet aamusta iltaan onnesta soikeena?
Miten sä näet toisen ihmisen? Että mitkä ihmisen haaveet tavoitteet tai kyvyt on? Kerro nyt kun huseeraat äärimmäisen moraalittomasti
Rupeat säästämään sitä omakotitaloa varten. Mietit mitä elämässä voit karsia, jotta unelmasi mahdollistuu. Minä haaveilin jo 12-vuotiaana omakotitalosta. Kun pääsin töihin aloitin heti säästämisen ja 24- vuotiaana olin säästänyt käsirahan kasaan. Sitten sain lainan, sitä makselin sitten 55- vuotiaaksi asti. Hyvin harva ostaa omakotitalon ihan käteisellä tai ilman lainaa.
Ymmärrettävästi se on ihan järkevä haave, mutta en ymmärrä sitä miksi vaihtoehdot muka ovat asua kerrostalossa tai 300 000€ omakotitalossa? Tuohon väliin mahtuu aikamoinen valinnanvapaus, jos kykenee tulemaan sieltä omasta kuplasta ulos.
Ai.. hetken aikaa jo ajattelin, että onko kohtalotoveri linjoilla, mutta ei. Sinullahan on jo paljon, kun on mies ja perhe. Ja jos on töitä, niin perusasiat on kunnossa. Niitä ei vaan oikein osaa arvostaa, ellei törmää huonompiin elämänkohtaloihin. Ole kiitollinen kaikesta mitä sinulla on. Haaveilla voi aina, itselleni se on harrastus.
Ymmärrän tuskasi mut miksi panostaa kiinteään omaisuuteem kun mitään ei saa kuitenkaan mukaansa? Itse panostan elämässä sisältöön. Teen kahta työtä yrittäjänä ja palkkasuhteessa osa-aikaisesti joiden työaikoja pystyn järjestelemään ja tehdä siten pitkiä reissuja 1-3 kertaa vuodessa. Nytkin olen pakosalla Suomen ankeaa ilmastoa ja palaan vasta kesäksi. Asun Suomessa edullisesti vuokralla pk-seudulla mutta elömisen laadussa panostan ulkomaille talvikaudet. Noh..kukin tyylillään valitsemallaan tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei omakotitaloja osteta käteisellä. Ensiksi ostin pienen kaksion jne.
Omakotitalo voi maksaa vähemmän kuin kaksio. Ja jos ei saa lainaa niin millä ostat?
No onhan tää nykymeno ihan perseestä. Vanhemmat ikäluokat eläkkeineen ovat köytännössä syöpä Suomen työtätekevälle osalle. Suuria eläkkeitä on pakko leikata ja rakentaa uusi systeemi. Nykyinen elökejörjestelmä on pyramidihuijaus joka tulee asteittain ajaa alas.
Mä ostin yksin halvan omakotitalon ja on pihaa ja puutarhaa ja pari koiraa. Lapsia ei ole. Miksi on niin tärkeää rakentaa itse se talo? Mun talo on vanha ja aika karu mutta tällaiseen oli varaa ja nyt on kokeiltu omakotitaloelämä, olen jo harkinnut muitakin asumismuotoja kun on tässäkin haasteensa. Jos vain uskaltaisi myydä myyjän vastuun riskillä. Mun talon arvo on suunnilleen sama kuin kerrostalokaksion tai -kolmion tällä alueella.
Haaveilet rahalla saatavasta asiasta. Tajua se.
Kauempana suurista kaupungeista saisi varmasti omakotitalon. Töiden saaminen sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi mut miksi panostaa kiinteään omaisuuteem kun mitään ei saa kuitenkaan mukaansa? Itse panostan elämässä sisältöön. Teen kahta työtä yrittäjänä ja palkkasuhteessa osa-aikaisesti joiden työaikoja pystyn järjestelemään ja tehdä siten pitkiä reissuja 1-3 kertaa vuodessa. Nytkin olen pakosalla Suomen ankeaa ilmastoa ja palaan vasta kesäksi. Asun Suomessa edullisesti vuokralla pk-seudulla mutta elömisen laadussa panostan ulkomaille talvikaudet. Noh..kukin tyylillään valitsemallaan tiellä.
No tosiaan kukin tyylillään. Itse en maksa vain seinistä tai "kiinteää omaisuutta" vaan maksan hyvästä ja laadukkaasta asumisesta. Olen koti-ihminen ja en voisi asua enää ahtaasti. Meillä on paljon neliöitä ja tilava oma tontti joka rajoittuu metsään kahdelta suunnalta. Lapset saa temmeltää niin sisällä kuin ulkona ja kotona kaikilla on mahdollista ottaa omaa tilaa ja rauhaa.
Tehkää se toinen lapsi, se haave voisi toteutua. Sitten katselemaan valmiita vähän vanhempia taloja. Uusissa pihat ovat usein pieniä.
Ostakaa valmis talo, kohta hinnat laskee