Minkälaista on asua Italiassa?
Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.
Kommentit (891)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiahullut suuttuvat, jos sanoo asiat suoraan kuten ne ovat. Esimerkiksi että HK:n Amerikanpekonilla saa paremman makuista ruokaa, kuin millään panchetalla.
Makuasioista ei voi kiistellä
Mistä voi kiistellä, jos ei niistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiahullut suuttuvat, jos sanoo asiat suoraan kuten ne ovat. Esimerkiksi että HK:n Amerikanpekonilla saa paremman makuista ruokaa, kuin millään panchetalla.
Mistä voi kiistellä, jos ei niistä?
Eikös tuo ole vähän turhaa ajankulua??
Mitä merkitystä sillä on jos pidän eri jäätelöstä kuin sinä? Tai eri maasta?
Oikeasti Italian huonommuutta tai paremmuutta Suomeen nähden eivät voi verrata kuin ne jotka ovat molemmissa asuneet ja silloinkin asiaan vaikuttaa subjektiivinen oma kokemus. Joku asuu Napolin syrjäkujalla ja ajattelee että kaikki on ihan perseestä ja toinen asuu huvilassa meren rannassa ja pitää kaikkea ihanana.
Hassu tuo yksi tyyppi, jolle mikään Italiassa ei ole huonosti. Mm. ei ole koskaan ollut liian kuumaa ja "Italia on taivas".
Asuin itse aikoinaan 6 vuotta Italiassa, osan ajasta Perugiassa ja osan Milanon liepeillä, ja kyllä välillä oli liian kuumaakin! Heheh.
Taitaa vaikuttaa se, että hön ei ole italialaisessa työelämässä ja tuo rahat (eläke, palkka) Suomesta, eikä asu tai ole aviossa italialaisen kumppanin kanssa eikä myöskään niin ollen kuulu italialaiseen sukuun. Leppoisaa elämää mukavassa ilmastossa suomalaisen puolison kanssa ja päivisin suomalaisten kanssa tekemisissä mm. palstan kautta.
Näitä tiettyjä Euroopan maita käsitteleviä ketjuja on välillä viihdyttävää seurata, välillä taas ei.
Tuolle yhdelle (?) merkitsee nimenomaan tuo jatkuva vertailu - muuten ei taida elämä tuntua niin hyvältä kuitenkaan?
Vaikuttaa itse asiassa hyvin suomalaiselta - sinänsä surullinen piirre suomalaisissa on juuri synnyinmaan halveeraaminen.
Lokakuisen viikon jatkoa Grenoblesta, Ranskasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan kivaa jos on sosiaalinen ihminen ja varakas.
Sosiaalisuus on aika tärkeää koska pidättyvyyttä ja eristäytymistä pidetään tylynä. Naapuria tervehditään monta kertaan päivässä, vaihdetaan muutamat kuulumiset ja on tapana kutsua myös vähintään aperitivolle sillointällöin. Koko kylä tietää kuka olet ja missä asut jos satut olemaan ainoa ulkkari kilometrien säteellä:) Uteliaisuus on herttaista mutta rasittavaa. Italialaiset ovat ihanan ystävällisiä
Varakkuus? Halvempaa kuin Suomessa. Asuminen, ruoka, palvelut, bensa, terveydenhuolto. Kaikki.
Terkun p-Italiasta
Kannattaa tietää myös, että:
Italialaiset eivät oikeasti välitä muista ihmisistä kuin omasta perheestään. He juttelevat vieraille ja vaiku
Tuskin koko maailmasta löytyy ainoatakaan ongelmatonta ihannemaata. Kai tämä on aikuiselle ihmiselle selvä juttu? Jotkut kirjoittavat turistinäkemyksellä ja jotkut asuvat Italiassa jonkun aikaa ja toiset pidempään. En ihan allekirjoita sitä, että italialaiset vain välittävät perheestään ja heidän ystävällisyytensä ei ole aitoa. Suomessahan on sananlasku joka sanoo, niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Olen asunut Italiassa jatkuvasti 15 vuotta. Ensin asuin Umbrian maakunnassa vuokralla etsien taloa itselleni. Talo löytyi sitten Toscanasta. Olin 60 v. kun muutin Italiaan päästessäni Saksassa eläkkeelle. Saksasta käsin työelämän aikana kiertelin Italiaa hyvin paljon lomillani, ainakin 2x vuodessa joskus useamminkin. Taloa rempatessa löytyi tuttavia ja ystäviä aika paljon. Myös Umbriassa jossa asuin parisen vuotta, jäi ystävyyksiä ja pidetään yhteyttä edelleen. Muutin siis yksin - olen leski. Tietenkin osasin italiaa jo muuttaessani tänne 15 vuotta sitten. Olen elänyt hyvin ja mukavasti täällä ja minut on alusta lähtien hyväksytty ja otettu mukaan kaikkiin kekkereihin ja jouluiksi kutsutaan aina, harvemmin tosin menen koska joulu on perhejuhla. Asun kylässä jossa alle kaksi tuhatta asukasta, mutta kaksi pienempää kaupunkia on 10 km säteellä. Jokaisessa maakunnassa ovat omat sääntönsä, Toscanassa tehdään moni asia toisin kuin Umbriassa. Palvelut toimivat omasta mielestäni hyvin. Aika harvoin tapaa epäystävällisen ihmisen, mutta tietty heitäkin on. Italiassa elää 5,3 miljoonaa ulkomaalaista, saman verran suunnilleen kuin koko Suomen kansa. Perhe on Italiassa se tukiverkosto mikä Suomessa on Kela.
Vierailija kirjoitti:
Hassu tuo yksi tyyppi, jolle mikään Italiassa ei ole huonosti. Mm. ei ole koskaan ollut liian kuumaa ja "Italia on taivas".
Asuin itse aikoinaan 6 vuotta Italiassa, osan ajasta Perugiassa ja osan Milanon liepeillä, ja kyllä välillä oli liian kuumaakin! Heheh.
Taitaa vaikuttaa se, että hön ei ole italialaisessa työelämässä ja tuo rahat (eläke, palkka) Suomesta, eikä asu tai ole aviossa italialaisen kumppanin kanssa eikä myöskään niin ollen kuulu italialaiseen sukuun. Leppoisaa elämää mukavassa ilmastossa suomalaisen puolison kanssa ja päivisin suomalaisten kanssa tekemisissä mm. palstan kautta.
Lisätään, että en asu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyitä mikkihiirimiehiä. Mä en tykkää.
Miehistä tykänny aina siis iha hirveesti.
T. Pekka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu maksaa asunnostaan 1500 e/kk? Oon asunu historiallisissa kämpissä - semmosissa 50 neliön kokoisissa, sekä ok-talo 100 v vanha upeasti rempattu, että kaupunkikaksio hist Turun keskustassa, 500-600 e/kk...
15 vuotta sitten.
Nyt Turussa maksaa 34m2 kaksio 730e/kk, 52m2 870m2
Samalla hinnalla saa kyllä Milanon laitakaupungilta tai vaikka Genovasta 2-3h
Miksi edes vertailla, jos haluaa asua Turussa.
Ketju olosi mukava ilman loputonta vertailua. Ei kai tämä mikään kilpailu ole?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu maksaa asunnostaan 1500 e/kk? Oon asunu historiallisissa kämpissä - semmosissa 50 neliön kokoisissa, sekä ok-talo 100 v vanha upeasti rempattu, että kaupunkikaksio hist Turun keskustassa, 500-600 e/kk...
15 vuotta sitten.
Nyt Turussa maksaa 34m2 kaksio 730e/kk, 52m2 870m2
Samalla hinnalla saa kyllä Milanon laitakaupungilta tai vaikka Genovasta 2-3h
Miksi edes vertailla, jos haluaa asua Turussa.
Ketju olosi mukava ilman loputonta vertailua. Ei kai tämä mikään kilpailu ole?!
Joku kysyi tuolla vuokra-asuntojen hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä mutta suurimman osan vuotta yksin täällä italialaisten seassa, puoliso Suomessa. Päivittäin tekemisissä paikallisten esim napureiden ja ystävien kanssa, siltä ei voi välttyä
Suomalaiset kontaktit rajoittuu satunnaisiin kurkkauksiin tänne sivulle. Tänävuonna tavannut suomalaisia n 2h yhteensä jos omaa perhettä ja meillä vierailevia ystäviä ei lasketa.
Kyllä, elämä on leppoisaa.
Vierailija kirjoitti:
"Onko se sinulta pois jos joku kokee elämänsä ogelmattomammaksi tai paremmaksi muualla kuin Suomessa? Kateutta?"
Et parempaa keksi kuin ikuinen suomalainen lyömäase kateus? Olet mielestäni epäasiallinen käytöksessäsi. Olen yksi tämän ketjun aloittajista, asun itse osa-aikaisesti Italiassa, ja meillä oli tässä ketjussa mukavaa keskustelua ja saatiin jopa kruunu ylläpidolta :)
Nyt tauon jälkeen on kommentteja ollut taas kiva lueskella, mutta mitä nuo jatkuvat kielteiset vertailut Suomeen oikein ovat? Kirjoitustapasi tunnistaa kaikista Italia-ketjuista, koska olet kertonut yksityiskohtia elämästäsi. Ei oikein löydy kommenttia, jossa kehut Italiaa haukkumatta Suomea.
Olemme kuitenkin palstalla, jossa suurin osa ihmisistä asuu Suomessa ja joille isänmaa on rakas - myös minulle,joka asuu siellä puolet vuodesta.
Sivuutat myös monien Italiassa asuvien tai asuneiden kommentit täysin, etkä joko osaa tai edes halua keskustella yleisellä tasolla Italiasta.
Raha/ ihmisen taloudellinen tilanne säätelee kaikkialla hänen elämäänsä. Ilman rahaa et elä Suomessa etkä myöskään Italiassa.
Italiassa asuminen vaatii kyllä hyvän taloudellisen pohjan ja paljon kärsivällisyyttä joka asiassa. Jos lähtee tuosta vaan kokeilemaan onneaan voi joutua palaamaan maitojunalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa asuminen vaatii kyllä hyvän taloudellisen pohjan ja paljon kärsivällisyyttä joka asiassa. Jos lähtee tuosta vaan kokeilemaan onneaan voi joutua palaamaan maitojunalla takaisin.
Eikö tuo päde ihan joka ainoaan "ulkomaahan" jos sinne asumaan ja olemaan lähtee pidemmiksi ajoiksi tai pysyvästi asumaan? Mielestäni kohdemaan kielitaito on aivan yhtä tärkeä kuin hyvä taloudellinen tilannekin.
Olisi kiva kuulla kokemuksia Pohjois-Italiassa asumisesta - Piemonte, Aosta ja Trentino A-A.
Olen ymmärtänyt, että alueilla on vähän jopa saksalainen mentaliteetti, mikä sopii varmasti Pohjoismaalaiselle. Ei toki edullisinta Italiaa, mutta vuoret kiinnostaa erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla kokemuksia Pohjois-Italiassa asumisesta - Piemonte, Aosta ja Trentino A-A.
Olen ymmärtänyt, että alueilla on vähän jopa saksalainen mentaliteetti, mikä sopii varmasti Pohjoismaalaiselle. Ei toki edullisinta Italiaa, mutta vuoret kiinnostaa erityisesti.
Vuoristoalueella puhutaan yleisesti saksaa ja ranskaa, esim Orta- ja Maggiorejävien alueella. Toki luonteeltaankin tasaisempia kuin etelässä.
Jos pitää vaeltamisesta ja laskettelusta alue on ihan huippu. Etelämmäs kun tulee esim Po-joen yli siirtyy viini-/riisi-/tryffelialueelle. Sikäli kätevää seutua että laskettelemaan ja rannalle pääsee reilussa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoristoalueella puhutaan yleisesti saksaa ja ranskaa, esim Orta- ja Maggiorejävien alueella. Toki luonteeltaankin tasaisempia kuin etelässä.
Jos pitää vaeltamisesta ja laskettelusta alue on ihan huippu. Etelämmäs kun tulee esim Po-joen yli siirtyy viini-/riisi-/tryffelialueelle. Sikäli kätevää seutua että laskettelemaan ja rannalle pääsee reilussa tunnissa.
Maggiojärven seutu kiinnostaa erityisesti, sillä se ei välttämättä ole ihan niin turistinen kuin Como tai Garda. Kuitenkin lyhyt matka vuorille ja lentokentälle. Mikä alue/kaupunki/kylä siellä seuduilla olisi erityisen hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maggiojärven seutu kiinnostaa erityisesti, sillä se ei välttämättä ole ihan niin turistinen kuin Como tai Garda. Kuitenkin lyhy
Vaikea sanoa, ihmiset pitävät miin eri asioista. Itse pidän Verbaniasta ja Cannobiosta, vuoristokylistä vaikka Domodossola