Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista on asua Italiassa?

Vierailija
20.04.2024 |

Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.

Kommentit (891)

Vierailija
841/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 60- miljoonainen kansa ja yksi maailman suosituimmista turistikohteista.

Kyllähän se jo kertoo, että asioita ja tilanteita on moneen lähtöön.

Toisin kuin jotkut täällä väittävät.

Vierailija
842/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä liian kuuma. Rennosti ei voi pukeutua ja rahaa pitää olla ja se tulee myös näyttää.

??

Mulla on ihan farkut, trikoopaita ja kevytunska näin lokakuussa kun käyn kaupassa tai torilla. Tai lämpimällä ilmalla siisti mekko ja neuletakki

Tietenkään kukaan ei mene ihmisten ilmoille vaimonhakkaajapaidassa ja lököttävissä sortseissa/verkkareissa lippis väärinpäin päässä mutta se on normaalia kohteliaisuutta muita kohtaan. 

Liian kuumaa ei ole vielä ollut

Rentoon vaatetukseen ei kuulu farkut, mutta ne gollegeshortsit, verkkarit ja crocksit kyllä. Niillä pitää päästä  myös illalliselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on sivistyneitä ihmisiä. Puhuvat kaikki Italiaa. Juovat hienoja Viinejä ja polttavat sisällä Savukkeita keskustellen syvällisiä.

Persuja Italiassa ei ole.

Vierailija
844/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsaa syävät ja Makaroonia. Lapsetkin juovat Chiantia. 

Vierailija
845/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä liian kuuma. Rennosti ei voi pukeutua ja rahaa pitää olla ja se tulee myös näyttää.

??

Mulla on ihan farkut, trikoopaita ja kevytunska näin lokakuussa kun käyn kaupassa tai torilla. Tai lämpimällä ilmalla siisti mekko ja neuletakki

Tietenkään kukaan ei mene ihmisten ilmoille vaimonhakkaajapaidassa ja lököttävissä sortseissa/verkkareissa lippis väärinpäin päässä mutta se on normaalia kohteliaisuutta muita kohtaan. 

Rentoon vaatetukseen ei kuulu farkut, mutta ne gollegeshortsit, verkkarit ja crocksit kyllä. Niillä pitää päästä  myös illalliselle.

Ei Italiassa eikä kyllä Ranskassa ja Espanjassakaan, paitsi toki turistit. 

Ehkä Kreikassa ei ärsyynnyttäisi, mutta kenties Albania kuitenkin sopisi sinulle parhaiten.

Vierailija
846/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on arkea kaikkialla. Euroopassa tosin parempaa kuin muualla, IMO.

Vierailija
847/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihan kivaa jos on sosiaalinen ihminen ja varakas.

Sosiaalisuus on aika tärkeää koska pidättyvyyttä ja eristäytymistä pidetään tylynä. Naapuria tervehditään monta kertaan päivässä, vaihdetaan muutamat kuulumiset ja on tapana kutsua myös vähintään aperitivolle sillointällöin. Koko kylä tietää kuka olet ja missä asut jos satut olemaan ainoa ulkkari kilometrien säteellä:) Uteliaisuus on herttaista mutta rasittavaa. Italialaiset ovat ihanan ystävällisiä

Varakkuus? Halvempaa kuin Suomessa. Asuminen, ruoka, palvelut, bensa, terveydenhuolto. Kaikki.

Terkun p-Italiasta

Kannattaa tietää myös, että: 

Italialaiset eivät oikeasti välitä muista ihmisistä kuin omasta perheestään. He juttelevat vieraille ja vaikuttavat ystävällisiltä, mutta se ei ole todellista

Me asumme 1,5h Milanosta mutta en ole kokenut tuollaista turvattomuutta missään vaiheessa. Täällä "turvakamera" eli naapurit toimii sekunneissa jos jotain poikkeavaa tapahtuu. Toki meillä on myös kameravalvonta talossa.

Ystävyydestä - oletko sinä ystävä Suomessakaan kaikkien kanssa?? Ihan samalla tavoin täällä valikoituu ystävät, tuttavat jne.

Kyllä me koemme että ystävyytemme paikallisten kanssa on aitoa - tuskin kukaan kutsuu huvikseen vieraita suvun pääsiäisaterioille tai perhejuhliin? Samoin apua olemme saaneet tarvitessa varsinkin tämän taloprojektin raksavuonna. Vieläkin raksaporukasta joku saattaa pyörähtää pihaan kysymään kuulumisia. Uteliaisuutta tai ystävällisyyttä - väliäkö sillä?

Meillä sähkön hinta kaikkineen on 13cnt kwh (toki 3 faasia mutta tuo tasan jaettuna).

Suomessa meillä on edullinen pörssisähkö mutta kun lisäät siihen verot, siirrot ja perusmaksut hintaa tuleekin 13,28cnt/kwh esim viimekuussa. Heinäkuussa 13,8 cnt.

Eli kalliimpaa kuin Italiassa

Vierailija
848/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??

Samanlainen takapajula Albania on kuin Italiakin. Vanhoillisia tapakulttuurimaita. Ei jatkoon. Tosin ei minulla ole ongelmaa syödä Italiassa ravintoloissakaan crockseissa ja lippis päässä. Italialaisille se ongelma tuntuu olevan. Albaniassa on kreikkalaista ja turkkilaista vaikutusta, mikä tekee ruuasta italialaista maukkaampaa. Italiassa ruoka on kuitenkin pliisua.

Vierailija
849/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihan kivaa jos on sosiaalinen ihminen ja varakas.

Asunnot huomattavasti halvempia kuin Suomessa joten miksi pitää olla varakas? En ole supersosiaalinen mutta ei kyllä haittaa jos vähän sosiaalisempaa olisi kuin kotomaassa,,.

Eiköhän siellä rentoudu, kun muutkin ovat sosiaalisempia mahtavista arkkitehtoonisissa maisemissa ja aurinko paistaa..

Vierailija
850/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaappihomous

Vierailija
851/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??

No ei helvetti! 

Eri juttu jossain Inglesin suomibaarissa tai Sunny beachilla mutta Italiassa tuollaisia rantarysiä ei edes ole! Rannallakaan ei mennä uikkareissa baaritiskille vaan puetaan jotain päälle! Ja kun rannalta lähdetään pukeudutaan normaalisti.

Ravintoloitsijaa ja ruokaa kunnioitetaan sen verran että asu on asiallinen. 

Vierailija
852/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyitä mikkihiirimiehiä. Mä en tykkää. 

Miehistä tykänny aina siis iha hirveesti.

Vierailija
853/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen takapajula Albania on kuin Italiakin. Vanhoillisia tapakulttuurimaita. Ei jatkoon. Tosin ei minulla ole ongelmaa syödä Italiassa ravintoloissakaan crockseissa ja lippis päässä. Italialaisille se ongelma tuntuu olevan. Albaniassa on kreikkalaista ja turkkilaista vaikutusta, mikä tekee ruuasta italialaista maukkaampaa. Italiassa ruoka on kuitenkin pliisua.

Mitä iloa saat käyttäytymällä kuin persujuntti? Maassa maan tavalla!

Vierailija
854/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??

No ei helvetti! 

Eri juttu jossain Inglesin suomibaarissa tai Sunny beachilla mutta It

Jonkun rantakyypparin takia ei kyllä aleta pukeutumaan oli maa mitkä tahansa. Lasku maksetaan. Se riittäkööt.

Vierailija
855/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos realistisesta ja rehellisestä kuvauksesta.

Täällä kun muutamat maalailevat kuvaa Italiasta täysin ongelmattomana ihannemaana.

Sellaista ei ole kukaan väittänyt.

Toki ongelmia on - kuten Suomessakin - mutta kyse onkin siitä kokeeko ne itse ongelmaksi. 

Esim minulle 8kk rospuutto ja pimeys on iso ongelma Suomessa  mutta kuumuus (ts lämpö) Italiassa 6kk taivas.

Joku kokee ongelmaksi sen että porukka on sosiaalista - toinen taas viihtyy kaiken maailman kyläjuhlissa.

Jollekin tavaroiden lajittelu on tuskaa ja toinen tekee sen automaattisesti.

Joku tykkää jonottaa kuukausia terkkariin Suomessa ja toinen saa 5 minuutissa lääkärin kotiin Italiassa 

Jokaisella on oma kokemuksensa ja minulle Italia on taivas verrattuna Suomeen - päivä päivältä enemmän kun poliittista ja taloudellista tilannetta seuraa! Nimenomaan se tavallinen arki

Vierailija
856/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu maksaa asunnostaan 1500 e/kk? Oon asunu historiallisissa kämpissä - semmosissa 50 neliön kokoisissa, sekä ok-talo 100 v vanha upeasti rempattu, että kaupunkikaksio hist Turun keskustassa, 500-600 e/kk...

Vierailija
857/891 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu maksaa asunnostaan 1500 e/kk? Oon asunu historiallisissa kämpissä - semmosissa 50 neliön kokoisissa, sekä ok-talo 100 v vanha upeasti rempattu, että kaupunkikaksio hist Turun keskustassa, 500-600 e/kk...

15 vuotta sitten.

Nyt Turussa maksaa 34m2 kaksio 730e/kk, 52m2 870m2

Samalla hinnalla saa kyllä Milanon laitakaupungilta tai vaikka Genovasta 2-3h

Vierailija
858/891 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos realistisesta ja rehellisestä kuvauksesta.

Täällä kun muutamat maalailevat kuvaa Italiasta täysin ongelmattomana ihannemaana.

Sellaista ei ole kukaan väittänyt.

Toki ongelmia on - kuten Suomessakin - mutta kyse onkin siitä kokeeko ne itse ongelmaksi. 

Esim minulle 8kk rospuutto ja pimeys on iso ongelma Suomessa  mutta kuumuus (ts lämpö) Italiassa 6kk taivas.

Joku kokee ongelmaksi sen että porukka on sosiaalista - toinen taas viihtyy kaiken maailman kyläjuhlissa.

Jollekin tavaroiden lajittelu on tuskaa ja toinen tekee sen automaattisesti.

Joku tykkää jonottaa kuukausia terkkariin Suomessa ja toinen saa 5 minuutissa lääkärin kotiin Italiassa 

Jokaisella on oma kokemuksensa ja minulle Italia on taivas verrattuna Suomeen - päivä päivältä enemmän kun poliittista ja taloudellista tilannetta seuraa! Nim

Voi sentään, on kyllä väitetty monissa ketjuissa ja lukemattomissa kommenteissa.

Vierailija
859/891 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oma kokemuksensa ja minulle Italia on taivas verrattuna Suomeen - päivä päivältä enemmän kun poliittista ja taloudellista tilannetta seuraa! Nim

Voi sentään, on kyllä väitetty monissa ketjuissa ja lukemattomissa kommenteissa.

Onko se sinulta pois jos joku kokee elämänsä ogelmattomammaksi tai paremmaksi muualla kuin Suomessa? Kateutta?

Vierailija
860/891 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiahullut suuttuvat, jos sanoo asiat suoraan kuten ne ovat. Esimerkiksi että HK:n Amerikanpekonilla saa paremman makuista ruokaa, kuin millään panchetalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi