Minkälaista on asua Italiassa?
Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.
Kommentit (778)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Extrovertille kaupunki ihmisille sopii paremmin Sisilia ja italian kaupungit. Hiljaisille omissa oloissa viihtyville Sardinia tai toskana maaseutu.
Toskana on upea mutta niin täynnä turisteja. Varsinkin jenkkejä, niiden kailotusta ei kestä Erkkikään!!
No, löytyy toki viehättäviä rauhallisia pikkukyliäkin
Amerikkalaisturistit ovat kyllä rasittavia. Erottuvat äänekkäällä mekastuksellaan, heilumisellaan ja tyylitajun puutteellaan jo kaukaa eurooppalaisista. Kunpa he perehtyisivät eurooppalaiseen kulttuuriin ennen matkaansa tai löytäisivät oman maanosansa matkakohteet.
Niinpä. Onhan siinä koko Karibia, Väli-ja Etelä-Amerikkakin tutustua.
Mutta Eurooppa on Vanha Manner, joka koetaan kovin hiiaaanoksi... Hienohan Eurooppa kyllä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei muka pizzaan saa laittaa ananasta kun käärivät meloninkin parmankinkkuun?
Siellä on näitä päättömiä sääntöjä ja ennakkoluuloja. Kun ei ole ennen laitettu, niin ei voi laittaa nytkään.
No tuo ananasta ei pizzaan -"sääntö" perustuu hyvään kulinaristiseen ymmärrykseen ja gastronomiseen tietämykseen... 😉
Italialaisilla on luonnostaan rooli toimia maailman makutuomarina, koska heillä on absoluuttinen makuaisti, joka on vain oikeassa. Ananas pizzassa on junttia ja maat, joissa sitä pizzaan laitetaan, eivät ymmärrä pizzan päälle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei muka pizzaan saa laittaa ananasta kun käärivät meloninkin parmankinkkuun?
Siellä on näitä päättömiä sääntöjä ja ennakkoluuloja. Kun ei ole ennen laitettu, niin ei voi laittaa nytkään.
Niitä kutsutaan myös perinteiksi, traditioiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se onkin. Vain Italialaisella perinteellä on elämisen oikeus. Se on hienostuneempaa kuin meidän junttien tai lepakonsyöjien tradizione on. Italialainen yksinkertaisesti on parempi ihminen ruuan ja muodin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään Sardiniasta kokemuksia? Siellä olis se parhaan ilmaston kaupunkina mainittu Cagliari.
Opiskelukaverini muutti sinne työn perässä vuosia sitten. Emme ole enää yhteydessä mutta silloin muuton jälkeen meilailimme jonkin aikaa. Valitti ettei siellä ole mitään tekemistä eikä sieltä pääse pois - en oikein hahmottanut mitä tuolla tarkoitti. Joku asiantuntevampi kommentoikoon, minuakin kiinnostaisi millaista tuolla on asua!
Saari on ain saari, pätee myös Kanariaan, Mallorcaan, jne. Asun itse mieluummin mantereella
Näin on. Ahvenanmaalla voi käydä tutustumassa saaristolaiselämään ja huomata miten eroaa muusta Suomesta.
Mulla on italialainen puoliso, joka pääsääntöisesti meillä kokkaa, joten olen onnekas. Itse teen lähinnä salaatteja ja sitten lohikeittoa, joka toimii hyvin myös paikallisille. Varsinkin talvella meidän vieraat kutsuvat itsensä lohikeitolle.
Tomaatin italialainen haluaa vihreänä, mutta itse en siihen totu. Kurkku on heille vieras. Paikallinen voi on myös kummallisen muovisen oloista, samanlaista kuin kirkastettu voi meillä Suomessa. Kuitenkin kalan paistamiseen on Italiassakin se kirkastettu erikseen.
Puoliso juo cappuccinonsa iltapäivällä ja kuulemma aamusääntö on amerikkalaisille turisteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo ananasta ei pizzaan -"sääntö" perustuu hyvään kulinaristiseen ymmärrykseen ja gastronomiseen tietämykseen... 😉
Italialaisilla on luonnostaan rooli toimia maailman makutuomarina, koska heillä on absoluuttinen makuaisti, joka on vain oikeassa. Ananas pizzassa on junttia ja maat, joissa sitä pizzaan laitetaan, eivät ymmärrä pizzan päälle mitään.
Sarkasmivaroitus...
Kurkku ei ole italialaisille vieras, vaan osaaminen puuttuu sen kanssa. Sama kalojen kanssa. Ei ole samankaltaista osaamista kuin vaikka Tanskassa tai Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Kurkku ei ole italialaisille vieras, vaan osaaminen puuttuu sen kanssa. Sama kalojen kanssa. Ei ole samankaltaista osaamista kuin vaikka Tanskassa tai Ruotsissa.
En usko, että on kyse osaamisesta. Moni on sanonut, että se sulaa huonosti.
Kalaruoat taas ovat ihan parhaita Italiassa. Olen itse onnekas, kun täällä saa hyvää tuoretta kalaa ja pääsääntöisesti ravintolat sitä tarjoavat (vähemmän lihaa siis).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalaruoat taas ovat ihan parhaita Italiassa. Olen itse onnekas, kun täällä saa hyvää tuoretta kalaa ja pääsääntöisesti ravintolat sitä tarjoavat (vähemmän lihaa siis).
Ja on ihanaa kun 10 eurolla saa 3 isoa orataa tai branzinoa. Yrttejä ja sitruunaa sisään ja grilliin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Extrovertille kaupunki ihmisille sopii paremmin Sisilia ja italian kaupungit. Hiljaisille omissa oloissa viihtyville Sardinia tai toskana maaseutu.
Toskana on upea mutta niin täynnä turisteja. Varsinkin jenkkejä, niiden kailotusta ei kestä Erkkikään!!
No, löytyy toki viehättäviä rauhallisia pikkukyliäkin
Jenkkituristit ovat yleensä joko Firenzessä ja Pisassa Toscanassa. Pienempiin kaupunkeihin eivät kerkee kun "kiertävät" koko Euroopan viikossa. Niillä on aina kova kiire ja hosuminen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on italialainen puoliso, joka pääsääntöisesti meillä kokkaa, joten olen onnekas. Itse teen lähinnä salaatteja ja sitten lohikeittoa, joka toimii hyvin myös paikallisille. Varsinkin talvella meidän vieraat kutsuvat itsensä lohikeitolle.
Tomaatin italialainen haluaa vihreänä, mutta itse en siihen totu. Kurkku on heille vieras. Paikallinen voi on myös kummallisen muovisen oloista, samanlaista kuin kirkastettu voi meillä Suomessa. Kuitenkin kalan paistamiseen on Italiassakin se kirkastettu erikseen.
Puoliso juo cappuccinonsa iltapäivällä ja kuulemma aamusääntö on amerikkalaisille turisteille.
Ehkä siellä missä asut on tapana tuo että tomaatit vihreinä ja ei kurkkuja. Itse asun Toscanassa jossa kaupoissa ja kasvimailla ovat tomaatit takuulla punaisia ja kurkkuja on kaupoissa ja kasvimailla kasvamassa ja syödään paljon plus säilötään myös maustekurkkuna. Myöhään syksyllä tehdään lopuista vihreistä tomaateista, porkkanoista ja sipulista plus yrteistä murskana säilöntään. Talvella syödään joskus sitä liharuoan kanssa. Italiassa yleensä on jokaisella regionilla omat perinteensä ja ruokansa joita arvostetaan erityisesti. Siksi ei voi puhua että Italiassa sitä ja tätä. Friulissa jonka tunnen varsin hyvin syödään eri tavalla kuin Toscanassa mutta hyviä ruokia sielläkin. Turistirysissä voit juoda cappucinonsa vaikka keskiyöllä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri. Eikä se mikään "päätön" sääntö ole. Miksi Italiassa laitettaisiin ananasta pizzaan jos sitä ei kukaan ostaisi tai söisi? Hulluhan sellainen kaupantekijä tai pizzerian pitäjä olisi.
Ja pizza muuten sitten ei ole italiasta...vaan jews keksintö..voit rauhassa googlaa ja tutustua aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se onkin. Vain Italialaisella perinteellä on elämisen oikeus. Se on hienostuneempaa kuin meidän junttien tai lepakonsyöjien tradizione on. Italialainen yksinkertaisesti on parempi ihminen ruuan ja muodin suhteen.
On sulla ajatukset vai onko ihan aivopieru? Kuka noin on sanonut? Joku muu kuin sinä? Miksi pitää joka asiaan saada se negatiivinen vivahdus? Onko tämä sitä suomalaista itsetunnon puutetta? Tai kateutta? Kansat Euroopassakin ovat erilaisia ja heillä on omat ruokaperinteensä kuten muutkin perinteet ja kansat vaalivat niitä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat kun ei löydy Abbasilliä ja matjesfilettä niin kalakin on huonoa Italiassa? Tietämättömyys on kyllä kauhia.
Vierailija kirjoitti:
Ja pizza muuten sitten ei ole italiasta...vaan jews keksintö..voit rauhassa googlaa ja tutustua aiheeseen.
Pizza on Napolista. Siellä se onkin paljon parempaa kuin muualla Italiassa, Suomesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan kolme kertaa viikossa kalaa ja valmistan sen kotona. Jos menen ravintolaan syön myös kalaruokia erittäin mielelläni ja ovat aina olleet erinomaisia. Ei kurkku ole vieras italialaiselle, voithan katsoa netistä kurkkureseptejä joita italialaiset suosivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizza on Napolista. Siellä se onkin paljon parempaa kuin muualla Italiassa, Suomesta puhumattakaan.
Ota selvää asioista, on jerusalemista alunperin josta siirtyi italiaan rooman imperiumin aikana