"Sinut on palkattu vain ulkonäkösi takia"
Työskentelen maisterinkoulutustani vastaavassa työssä. Olen ollut työelämässä jo vuosia, eri työpaikoissa. Olen työuran alusta asti saanut kuulla otsikon mukaista kuittailua niin joiltakin naisilta kuin miehiltä. Lähinnä kommentit ovat tulleet naisilta. On kommentoitu, miten olen saanut työni vain ulkonäköni takia ja kommentoitu, että minusta tykättäisiin töissä vain sen takia, miltä näytän.
Ulkonäkööni vetoaminen on tuntunut todella kurjalta, sillä alamme ei liity ulkonäköön, eikä työntekijän ulkonäöllä pitäisi olla mitään väliä. En ole mikään missi, vaan keskimittainen, normaalipainoinen ja luonnollisen näköinen, ihan nätti nainen. En erityisemmin laittaudu, en värjää hiuksiani, minulla ei ole tatuointeja eikä ripsienpidennyksiä tms. Ollessani hoikemmassa kunnossa eräs viisikymppinen työkaverinainen puuskahti minulle kahvihuoneessa, että "nauti nyt tuosta pullastasi, kun lihot kumminkin myöhemmin".
Inhottaa myös, että jotkut pitävät minua tyhmänä sen vuoksi, että olen ihan nätti. Olen aina opiskellut ahkerasti ja kouluttautunut työn ohessa paljon. Teen työni huolella ja suurin osa asiakaskunnasta tykkää minusta paljon. Sitten on nämä muutamat työkaverit, jotka ovat keskittyneet kommentoimaan ulkonäköäni. Kommentit ovat onneksi hieman vähentyneet, kun ikää on tullut ja paino on lähempänä normaalipainon ylärajaa kuin alarajaa.
Miksi aikuiset kokevat tarvetta ruotia työkaverinsa ulkonäköä?
Kommentit (28)
Taidat keskittyä liikaa ulkonäköösi.
Ihan vaan seksuaalista häirintää, ellei työpaikalla ole samannäköisiä tai et muistuta rekrytoijan ihmismakua.
Minä en ole mitenkään erikoisen näköinen ja lähestyn keski-ikää. Jopa työhaastattelussa olen kokenut, että rekrytoija saattaa yrittää kääntää haun verkostoitumiseksi tai flirtiksi. Kioen että töissäkin asiallisia puheitani on pidetty jotenkin heitukkamaisina.
Oikeasti nuoria ja hyvännäköisiä saattavat yrittää houkutella rahalla jäämään. Eli tarjoavat lisävastuuta.
Koen että kun ulkonäössäni ei ole mitään erikoista, seksuaalista virettä yritetään saada muusta. Oli sitten minun käytöksestäni, puhetavastani tai alistumisesta johonkin.
Joo, en pidä jos työosaamistani ei arvosteta enkä halua mitenkään palvoa sellaisia ihmisiä. Ja vaikka ulkonäköni olisi 8+ ja ikä vanhahko, ei tarkoita että varmaan ihastun jossain asemassa työskenteleviin.
Joo about kaikille naisille käy noin työuran alussa. Tai no myös keskivaiheella ja lopussa. Ole ruma, ja voit todeta että sinua ei palkata ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanooko joku oikeasti toisille tuollaista suoraan päin naamaa (selän takana toki voidaan kuiskutella vaikka kenestä vaikka mitä)?
Kyllä. Ei suomalaisilla ainakaan nykyisin ole enää mitään käytöstapoja.
Mulle on ainakin sanottu parikymppisenä mm. Oot pomon lellikki ja annettu ymmärtää et en osaa mitään. Toki alussa mitään perehdytystä ei ollut, vain huutamista, ilkeilyä ja mykkäkoulua. Olinpa kyllä oikeesti tyhmä kun jaksoin sitä kuunnella ja jäädä. Toki opin ammattiin yksinäni tuossa pikkuhiljaa.
Hallitus haluaa nostaa eläkeikää. Moniko yli 60v on hyvännäköinen? Vaaditaan teams haastatteluita. Itse 61vuotiaana, en kehtaisi naamaani näyttää jossain videolla. Näytän hirveältä. Hampaita puuttuu, ryppyjä. Kuka minut pelkän videon perusteella palkkaisi, kun näkisi naamani? Jäykistyn, menen lukkoon, kun joutuu miettimään, miltä näytän.
Kasvokkain haastattelu on eri asia. Voit rauhassa kertoa tilanteesi ja olet oma itsesi. Suomessa on ikärasismia, jopa hoitoalalla. Ruma ihminen ei kelpaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus haluaa nostaa eläkeikää. Moniko yli 60v on hyvännäköinen? Vaaditaan teams haastatteluita. Itse 61vuotiaana, en kehtaisi naamaani näyttää jossain videolla. Näytän hirveältä. Hampaita puuttuu, ryppyjä. Kuka minut pelkän videon perusteella palkkaisi, kun näkisi naamani? Jäykistyn, menen lukkoon, kun joutuu miettimään, miltä näytän.
Kasvokkain haastattelu on eri asia. Voit rauhassa kertoa tilanteesi ja olet oma itsesi. Suomessa on ikärasismia, jopa hoitoalalla. Ruma ihminen ei kelpaa töihin.
Kännykän kamerassa on filttereitä.
Kyllä. Ei suomalaisilla ainakaan nykyisin ole enää mitään käytöstapoja.