Romanien koulutustaso nousee kohisten
Senja Valentin kertoo, että lähes parikymmentä romaninuorta on lähivuosina valmistumassa ammattiin. Osaajia saadaan useille aloille: cateringiin, logistiikkaan, tekniikkaan sekä sosiaali- ja terveysalalle.
Mahtava juttu. Työllisiä tarvitaan Suomeen lisää.
https://www.munoulu.fi/ihmiset/romanien-koulutustaso-nousee-kohisten-mu…
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sho what, suurin osa heistä on ihan kunnon kansalaisia ja kun pääsevät työelämään niin ihan yhtä ahkeria työntekijöitä kuin muutkin suomalaiset. Ylipäätään on ollut tyhmää tuomita kokonainen kansanryhmä pienen huonosti käyttäytyvät vähemmistöosan takia. Ennen vanhaa romanit olivat tärkeä osa maaseudun kiertolaistaloutta ja muodostivat suurimman osan tilojen rengeistä ja piioista ennen kuin maatalouden koneellistuminen vei heiltä työpaikat.
Mistä vaihtoehtohistoriankirjasta sinä tuon paskan olet oppinut? Minä maalta olevien sukujen jälkeläisenä voin kertoa sinulle että isovanhemmiltani olen kuullut että romaneista ei ollut maaseudulla kuin riesaa. Kiertelivät kylästä toiseen ja lähes jokaisen yöpymispaikkansa läheltä katosi maatilojen omaisuutta.
Tällaista valitettavasti meilläkin päin tiedetään kertoa, yrittivät asettua pelloille kärryillä ja ajoivat viljan lakoon. Sitten kierrettiin lähitalot kerjäämässä tai varastamassa. Ei heitä kukaan palkannut. Tällaista vanha kansa meillä päin kertonut. Vielä 90-luvulla yksi porukka yritti kierrellä täällä, mieheni isä oli ajanut heidät pois.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Niin no, se toisen asteen opiskelu on nykyään pakollista 18 ikävuoteen asti, joten onhan se vähän outoa jos Suomessa asuvista tuhansista tuon ikäisistä romaneista parikymmentä sitä toisen asteen oppilaitosta oikeasti käy ja jopa valmistuu sieltä. Missä ne loput on?
Romaneita on Suomessa n. 10 000, eli heistä ehkä muutama sata on 16-18-vuotiaita. Mutta silti luvut eivät käy järkeen. Ehkä tuo nainen puhuu vain omista asiakkaistaan eikä yleisesti romaninuorista?
Niin, sitä minäkin jäin miettimään. Että miten iso otos tuo on, jos parikymmentä nuorta on huomattava kohentuminen.
Ja miten iso osa prosentuaalisesti suomen romaneista on saanut mitään toisen asteen koulutusta tai edes peruskoulun loppuun? Onko näistä mitään tilastoja missään? Kiinnostaisi todella.
🇺🇦🇮🇱
Ja tuo on todella koettu uutisoinnin arvoiseksi...
Järkky asiantila. Romanit on pakko-assimiloitava.
No jospa oppisivat vihdoinkin lainkuuliaisiksi kansalaisiksi kun sivistyvät?
Romaneja on suomessa vain noin 10 000. Maa han muuttajia yli 600 000. Olen huolissani että suomi tuhotaan kehitysmaista tulleilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo on todella koettu uutisoinnin arvoiseksi...
Järkky asiantila. Romanit on pakko-assimiloitava.
👍
Kuulin, että maaseudulla täällä päin suhtauduttiin erittäin hyvin romaneihin
Heitä otettiin pakkasellakin yöksi kotiin.
En ole ikinä havainnut paikkakunnallani mitään hyljeksintää romaneja kohtaan. Molemminpuolinen kunnioitus ja ystävällisyys on aina ollut.
Pidänkin romanien haukkujia sivistymättöminä moukkina.
Youtube Hortto Kaalo
Luonnonlapset
Suomalaiset joutuvat vuosikausia käymään klassisen laulun tunneilla, mutta ikinä eivät opi laulamaan yhtä hyvin ja luontevasti kuin romanit.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä havainnut paikkakunnallani mitään hyljeksintää romaneja kohtaan. Molemminpuolinen kunnioitus ja ystävällisyys on aina ollut.
Sun kokemus poikkeaa niin radikaalisti muiden kokemuksesta, että arvaapa mitä: En usko tarinaasi vähääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kokemus poikkeaa niin radikaalisti muiden kokemuksesta, että arvaapa mitä: En usko tarinaasi vähääkään.
Ei tarvitse uskoa, mutta ihan totta se on.
Oma sukuni on fiksua.
Fiksumpaa kuin sinun sukusi.
Ra sis mi on heille täysin vierasta.
Minä olen ihan ainoa ra sis ti koko porukassa, koska en voi kertakaikkiaan sietää etnisiä venäläisiä. Siinä ainoa kansakunta jota en siedä
Mutta sinä varmaan siedät?
Kumman otat kotiisi.
Yhden venäläisen vai kymmenen romania?
Kiitos, kymmenen romania ovat tervetulleita, yhdenkin r y s s ä n kanssa tulee ongelmia.
Suomessa asuu noin 180 000 r y s s ä ä.
Vierailija kirjoitti:
Youtube Hortto Kaalo
Luonnonlapset
Suomalaiset joutuvat vuosikausia käymään klassisen laulun tunneilla, mutta ikinä eivät opi laulamaan yhtä hyvin ja luontevasti kuin romanit.
Minkämaalaisia Suomessa asuvat romanit ovat?
Ra sis ti set asenteet romaneita kohtaan kumpuavat suomalaisten sivistymättömyydestä.
Ei kunnon kotikasvatusta näillä yksilöillä.
Yksikään romani ei ole ikinä tehnyt minulle mitään pahaa. Minulla on pelkästään hyvä käsitys heistä.
Mutta yksi r y s s ä ehti saada aikaan mittavaa vahinkoa minulle.
Eli nyt puhun kokemuksesta.
Lisäksi hyppivät silmille esim
ostoksilla. Uskon, että suomalainen ehkä arvostaa tuollaisia röyhkimyksiä.
Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Rahtialan tutkinto jo monella.
Kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Ra sis ti set asenteet romaneita kohtaan kumpuavat suomalaisten sivistymättömyydestä.
Ei kunnon kotikasvatusta näillä yksilöillä.
Yksikään romani ei ole ikinä tehnyt minulle mitään pahaa. Minulla on pelkästään hyvä käsitys heistä.
Mutta yksi r y s s ä ehti saada aikaan mittavaa vahinkoa minulle.
Eli nyt puhun kokemuksesta.
Lisäksi hyppivät silmille esim
ostoksilla. Uskon, että suomalainen ehkä arvostaa tuollaisia röyhkimyksiä.
Minä en.
Kyllä ne kumpuavat enemmänkin kokemuksesta.
Terv Hekan vuokratalossa asunut 30v ja nähnyt jo "kaiken"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse uskoa, mutta ihan totta se on.
Oma sukuni on fiksua.
Fiksumpaa kuin sinun sukusi.
Ra sis mi on heille täysin vierasta.
Minä olen ihan ainoa ra sis ti koko porukassa, koska en voi kertakaikkiaan sietää etnisiä venäläisiä. Siinä ainoa kansakunta jota en siedä
Mutta sinä varmaan siedät?
havaintojen ja niistä tehtävien oikeiden todennäköisyysjohtopäätösten teko on olemassaolomme perusta. Jo ihminen ei olisi kyennyt oppimaan, että tietyn sienen syönnistä kuolee tai karhua ei voi rapsuttaa, meitä ei enää olisi.
Joten, jos aina tai hyvin usein, kun romaneja liikkuu näillä seuduilla, tavaroita katoaa -> on oikein ja fiksua tehdä johtopäätös, että omaisuutta kannattaa pitää silmällä tämän ihmisryhmän ilmestyessä paikkakunnalle. Se, että härkäpäisesti vänkää näitä tosiasioita vastaan on kaikkea muuta kuin fiksua tai sivistynyttä. Se on ihan vain tyhmää, tosin taustalla saattaa olla herttainen toive siitä, että maailma olisi sellainen kuin sen haluaa olevan, kiva ja kiltti.
Itse todistit fiksuutesi puutteen lisäksi tuolla erittäin kömpelöllä yritykselläsi vetää jokin johtopäätös minun suhtautumisestani venäläisiin.