Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaikkialla maailmassa opiskelijat asuvat asuntoloissa ja kimppakämpissä ja menestyvät mutta suomalaiset opiskelijat eivät kykene?

Vierailija
20.04.2024 |

Taas mediassa melodramaattinen vuodatus opiskelijalta siitä, että opintoja on mahdoton tehdä jos yhteiskunta ei kustanna kaikille yksiötä.

Mitä hemmettiä? Ovatko nykyiset suomalaiset opiskelijat joku uusi eläinrotu johon eivät päde mitkään samat asiat kuin kaikkiin muihin koko maailman opiskelijoihin tai edes suomalaisiin opiskelijoihin vuoteen 2017 asti?

Miten nämä kuvittelevat työmarkkinoilla pärjäävänsä globaalissa kilpailussa koko tuon maailman nuoren väestön kanssa joka kyllä menestyy opinnoissaan samalla kun asuvat asuntoloissa?

Kommentit (517)

Vierailija
461/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiöissä asuu ne kenellä on varaa valita. Loput sitten soluissa, näinhän se on aina mennyt. Harva oikeasti rahaton asuu mieluummin roskiksessa kuin solussa. Yksiöissä asuvat rikkaat voi sitten alentuvasti ihmetellä soluissa asuville "mä en vois ikinä asua solussa hyi", kun köyhällä ei ole vaihtoehtoa.

Vierailija
462/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ilmainen yksiö keskustassa on saavutettu etu, josta ei haluta luopua. En minäkään haluaisi. Terv soluasunnossa opintolainalla asunut.

Tämä 'ilmainen yksiö keskustassa' on urbaanilegenda, joka voidaan kumota Kelan laskurilla! Maksettavaa jää itsellekin vielä reilusti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten taaskaan saanut opiskelupaikkaa, ap?

Määrittele "kaikkialla maailmassa"!

Vierailija
464/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on 50-luvulla asuneet alivuokralaisena jonkun rouvan luona siten, että samassa huoneessa asui mun äidillä Tuntematon toinen opiskelija ja mun isän kanssa hänen 2 veljeään. 

Keittiötä sai käyttää rouvan määrääminä aikoina. Mun isä veljineen lämmitti huoneensa kaakeliuunin metrin haloilla. Joka kolmas päivä. Eka päivä lian kuuma, toka sopiva, kolmas hieman vilpoinen. 

Vierailija
465/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media myllyttää köyhyyttä ja pahaa oloa, kaikki on niin kurjaa ja kurjistuu. Menkää media katselemaan ostoskoreja kauppoihin. On eletty sellaisia pulleita vuosia, caltion rahaa syydelty ja oletamme, että kaikkeen on oikeus. Mutta tällä menolla ei raha riitä, vaan kyllä ihminen on vastuussa omasta elostaan. Itse kävin opintojen ohella töissä, jotta pystyin asumaan yksiössä (tuolloin sai asumislisää). Nykyisin yle kirjoittelee juttuja vain yleistäen niistä yksilöistä, joissa kurjuus on maksimoitu, on niin rankkaa ei voi töitäkään tehdä ja missä välissä sitä lepäisi. Ei me osteltu monen sadan euron unikkohuppareita ja lippiksiä janitketty, et ei rahat riitä ja joutuu ottamaan opintolainaa. Tuskin nytkään kovin moni, mutta kun oikeaa kurjuutta ei ole, jostain sw on löydettävä.

Vierailija
466/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei Suomessa ole enää varaa kaikkeen kivaan. Näin se vaan on, ja jos joku on eri mieltä niin etsii sitten sen puuttuvan 13 miljardia euroa vuositasolla Valtion kassaan jostain korottamatta veroja ja ottamatta velkaa. Jos ei onnistu, niin sitten pitää hyväksyä että jostain leikataan. Tämä siis jos on aikuinen ihminen henkisesti.

Silloin on tietenkin järkevää kurittaa opiskelijoita ja nuorisoa, jotta he eivät ainakaan lapsia tekisi. Yletön syntyvyyshän on maamme keskeinen ongelma. Lapsia pitäisi tehdä vasta eläkeiässä.

Vierailija
467/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten taaskaan saanut opiskelupaikkaa, ap?

Määrittele "kaikkialla maailmassa"!

Myös Ruotsissa on näitä korridor-asuntoja muutettu yksiöksi, samoin Saksassa rakennetaan opiskelijoille yksiöitä. Ei Suomi ole mitenkään maailman mittakaavassa poikkeus! Myös jenkkiyliopistojen dormeista löytyy, ainakin joistakin, yksiöitä omalla keittonurkkauksella ja kylpyhuoneella! 

Vierailija
468/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 30 vuotta sitten silloisen poikaystäväni kanssa kahden hengen solussa opiskelujen alkuajan. Kun tuli ero, asuin hetken aikaa yksin yksiössä ja sitten yhtenä tyttönä kolmen tytön solussa. Kaikki asumismuodot oli mielestäni ihan ok sen aikaa kun kestivät.

Vierailija
469/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat on 50-luvulla asuneet alivuokralaisena jonkun rouvan luona siten, että samassa huoneessa asui mun äidillä Tuntematon toinen opiskelija ja mun isän kanssa hänen 2 veljeään. 

Keittiötä sai käyttää rouvan määrääminä aikoina. Mun isä veljineen lämmitti huoneensa kaakeliuunin metrin haloilla. Joka kolmas päivä. Eka päivä lian kuuma, toka sopiva, kolmas hieman vilpoinen. 

Ja 1950-luvulla neljän hengen perhe asui kahden huoneen ja keittiön asunnossa, joista toinen huone oli vuokrattu alivuokralaiselle! Vesi tuli ja meni kantamalla ja asunto lämmitettiin puilla! Voi jessus näitä juttuja taas! Jos muidenkin ihmisten asumistaso on noussut, niin miksei sitten opiskelijoidenkin? 

Vierailija
470/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi dildottaa kaverin nähden

Sulle ilmeisesti polttava ongelma, Pasi.

Asuntoloissa on MUUALLA omat huoneet.

Suomessa ei ole asuntoloita juuri ollenkaan. Siellä missä on, niissä ei saa asua viikonloppuisin. 

Joten joutuu lähtemään viikonlopuksi muualle. Mikä järki?

Asuntoloissa on MUUALLA ihan yleisesti kahden hengen huoneita, joissain vielä useammankin. Joissain lisämaksusta yhden hengen huoneita, aivan kuten Suomessakin.

Asuntolat yleensäkin ovat muualla yleisempiä kuin Suomessa. 

Ja näissä asuntoloissa on yleensä säännöt joita on noudatettava! 

Vierailija
471/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut alivuokralaisena ja solussa. En tykännyt kummastakaan ja autoin omia lapsia siihen, että saivat asua yksin. Toinen lapsi tutustui sitten opiskeluaikana tyyppeihin ja vuokrasi myöhemmin kaksion kaverin kanssa porukassa. 

Vierailija
472/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan suomessa totuttu suhteellisen tasokkaaseen ja väljään asumiseen, niin totta kai nuoret opiskelijatkin sitä odottaa. 

Suomessa asutaan huomattavasti ahtaammin kuin muissa Länsi-Euroopan maissa.

Vierailija
473/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut alivuokralaisena ja solussa. En tykännyt kummastakaan ja autoin omia lapsia siihen, että saivat asua yksin. Toinen lapsi tutustui sitten opiskeluaikana tyyppeihin ja vuokrasi myöhemmin kaksion kaverin kanssa porukassa. 

Soluasuminen ei todellakaan kaikille sovi, eikä kaikista siihen edes ole! 

Vierailija
474/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!! Ennen asuttiin soluissa ja oltiin kiitollisia

Yksi amerikkalainen kertoi, että siellä opiskelijat periaatteessa asuivat samassa huoneessa jonkun toisen opiskelijan kanssa. Tästä on aikaa, joten siellä on ehkä eri systeemi nykyisin. Hän arveli sen olevan keino estää seksikokeiluja ja siveetöntä elämää.

Vierailija
475/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi amerikkalainen kertoi, että siellä opiskelijat periaatteessa asuivat samassa huoneessa jonkun toisen opiskelijan kanssa. Tästä on aikaa, joten siellä on ehkä eri systeemi nykyisin. Hän arveli sen olevan keino estää seksikokeiluja ja siveetöntä elämää.

Nämä opiskelijat ovat n. 18-19-vuotiaita. Heille se ehkä vielä sopiikin! 

Vierailija
476/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain EU-maissa valmistutaan lukiosta 17-vuotiaana, kun koulu aloitetaan nuorempana. Sitten lapsilisää maksetaan 20-vuotiaaksi. Taitaa Ranska käydä esimerkistä.

Kyse oli opiskelijoitten asumisesta eikä lapsilisästä. On myös maita, jossa aikuiset lapset asuvat vanhempiensa kotona niin pitkään kuin vaan mahdollista.

Mitä merkitystä sillä on nuorten sosiaalisiin suhteisiin ja parisuhteisiin, kun koskaan ei ole tarvinnut asua kenenkään vieraan ihmisen kanssa? Asuntoloissa on solmittu elinikäisiä ystävyyssuhteita, joilla on paljon enemmän merkitystä kuin joillakin ikävillä kämppiksillä.

Se liittyy nimenomaan asumiseen. Nuorten ei lähtökohtaisesti oleteta edes lähtevän lapsuudenkodeistaan soluihin, vaan vanhempia tuetaan vielä pari vuotta toisen asteen jälkeenkin.

Jos on lapsena asunut samassa huoneessa sisaruksen kanssa tai opiskeluaikana solussa, on saanut valmennusta siihen, miten tullaan toimeen toisten ihmisten kanssa. Ehkä tässä on selitys miksi niin moni avioliitto tai avoliitto epäonnistuu tänä päivänä. Ei ole tarvinnut ottaa toista ihmistä huomioon.

Vierailija
477/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla yliopistot on usein kampuksilla ja niissä on asuntolat/opiskelija-asunnot jne. Helsingin seudulla tällaista on ollut vain Otaniemessä.

Latokylä Viikissä, Kumpula...

Vierailija
478/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasuminen ei todellakaan kaikille sovi, eikä kaikista siihen edes ole! 

Ja? Asuu sitten omilla rahoilla paremmin jos ei sovi (kelpaa). 

Vierailija
479/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli artikkeli naapurimaan asuntotilanteesta. Nuori nainen asui vuoden aikana 3 kuukauden muuttovälein milloin missäkin. Vuokra oli usein 20 000 kruunua. Tilapäisiä asuntoja saa joiltain välittäjien välittäjiltä. En tiedä, onko siellä jotain asuntotukea mahdollisuus saada.

Asutko Tukholmassa? Vain keskusta kelpasi? Opiskelija-asuntoa ei huolinut? 

Vierailija
480/517 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä opiskelijat ovat n. 18-19-vuotiaita. Heille se ehkä vielä sopiikin! 

Suuri osa asuu koko opiskeluaikansa yhteishuoneessa eli pitkälti yli parikymppisiksi asti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi