Muita aikuisia naisia, jotka eivät ole koskaan käyneet gynekologilla?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että naisten elinten syövät oireilee vasta loppuvaiheessa... Eli voi olla jo myöhäistä hoitaa.
Aivan kuin lähes joka toinen nainen sairastuisi johonkin pi**usyöpään? Todella valitettavaa jos naiset on saatu uskomaan, että gynekäynnit on jotain samaa kuin kampaamokäynnit eli siellä ravataan joka kuukausi....
Vierailija kirjoitti:
Jutun nuori nainen kävi onnekseen lääkärissä seulontojen välissä.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/817bb276-b2c8-4c75-b760-d312192bd57a
Mutta ei hänkään käynyt gynekologilla.
Itsekin pyysin tk-lääkäriltä lähetettä papaan, kun en muistanut, koska olin siellä viimeksi käynyt. Seuraava seulonta olisi ollut vielä samana vuonna, mutten halunnut odottaa siihen saakka. Papasta löytyi sitten lievä muutos, joka johti tarkempiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Neitsyenä aseksuaalina taidan olla onnekas, kun vältyn ko. syövältä käytännössä varmasti, koska syöpää aiheuttava hpv tarttuu vain seksissä tai muussa seksuaalisluontoisessa suorassa kontaktissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neitsyenä aseksuaalina taidan olla onnekas, kun vältyn ko. syövältä käytännössä varmasti, koska syöpää aiheuttava hpv tarttuu vain seksissä tai muussa seksuaalisluontoisessa suorassa kontaktissa.
Sama täällä miehenä kun olen välttynyt monenlaisilta visvakoloilta!
Papassa oen käynyt, kun on kutsuttu. Gynellä en kertaakaan. N44
Ei niille tarvitse perustella miksi ei ole käynyt aiemmin. Minulta ei edes kysytty, mutta totuuden voi kyllä heille kertoa, että gynekologit vaan kammottaa. Itse kävin ekan kerran gynellä 40-vuotiaana, eikä se nyt niin kamalaa ollut. Niissä papa-seulonnoissa olen käynyt 30-vuotiaasta lähtien. Ei ollut mitään oireita, eikä tarvetta ehkäisylle, eikä papoissa mitään poikkeavaa, niin miksi siellä käymään ns. turhaan. Nyt joudun käymään parin vuoden välein, kun on hormonikorvaushoito. Ekassa papakokeessa kun kävin, niin taisi jotain kysyä, menin vähän vaikeaksi, niin hoitaja sanoi, että tarvittaessa, olin, että joo.
On vanhanaikasta ajattelutapa että papassa pitäisi ravata jatkuvasti tai muuten tarkastuttamassa toosansa. Jos ongelmia ei ole niin käynti on turha. Tietenkin aina löytyy se yksi jolla on pitkälle kehittynyt sitä tai tätä. Samoin löytyy se onneton jolla on pitkälle kehittynyt haimasyöpä täysin oireeton, elinaikaa kaksi viikkoa. Moni gyne sanoo ettei ole mitään aihetta käydä kuin korkeintaan joka toinen vuosi jos on aktiivinen eikä aina edes silloin. Sitten jos on ollut solumuutoksia tms. se on tapauskohtaista.
Koko ajattelu ja suhtautuminen naisen kehoon on jäänne ajasta, jolloin naiset oli vatsa pystyssä jatkuvasti ja oli ehkä aihettakin seurata jo pelkästään yleistä hyvinvointia. Sekä kehittyvän lapsen hyvinvointia. Nykyaikana usein pelkkää vallankäyttöä ja otetaan naiselta kehon itsemääräämisoikeutta pois.
Eikö kellään näillä ole ikinä bakteerivaginoosaa jotka ei käy gynellä? Tai sitten ei välitetä hajusta...
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään näillä ole ikinä bakteerivaginoosaa jotka ei käy gynellä? Tai sitten ei välitetä hajusta...
Eipä ole ikinä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä ollut eikä hiivatulehduksia. Kiitos sokerittoman ja hiivattoman ruokavalion. Sekin auttaa ettei harrasta seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin 26-vuotiaana lohduttavaa kuulla, että on muitakin, jotka ei ole käynyt gynellä.
Tuntuusi hassulta varata gynelle aikaa, koska "niin kuuluu", mutta ei ole mitään erityisiä oireita, jonka vuoksi käynti olisi paikallaan.
30-vuotiaana tulee kutsu papakokeeseen. Kyllä siellä on ihan hyvä käydä.
Mut jos ei oo edes harrastanut seksiä, ni aika kynnys on mennä sinne ronkittavaksi. Kiva sitten siinä kun ytitetään väkisin tunkea pildeen jotain tutkimusinstrumenttia joka ei vaan mene.
Mitään ei tungeta väkisin mihinkään.
Olispa tän tiennyt se labrahoitaja, joka yritti ottaa multa tuota näytettä 25 min ajan.. Aivan kauhea kokemus.
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä mikä tämä on. Tulee vissiin jos on tekemisissä miesten kanssa?
En ole koskaan käynyt. Olen 35. Ekassa papassa kävin hiljattain.
63 v en ole käynyt. Papa-seulonnoissa vain ja e-pillerireseptit tk:sta ilman tutkimisia. En ymmärrä miksi olisi pitänyt käydä, kun ei mitään oireita. Vaihdevuosihormoneja en halunnut koska ei mitään hirveitä oireita, mutta kai nekin olisi saanut tk:sta.
Olen käynyt ainoastaan kun on ollut pakko, eli kovien kipujen takia kaksi kertaa. En käy papassakaan, ei ole tarvetta käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin 26-vuotiaana lohduttavaa kuulla, että on muitakin, jotka ei ole käynyt gynellä.
Tuntuusi hassulta varata gynelle aikaa, koska "niin kuuluu", mutta ei ole mitään erityisiä oireita, jonka vuoksi käynti olisi paikallaan.
30-vuotiaana tulee kutsu papakokeeseen. Kyllä siellä on ihan hyvä käydä.
Ei silloinkaan mennä gynekologin vastaanotolle papaa otattamaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei, ihan kuin jokaisella pitäisi olla ollut. Harvemmillahan tuo taitaa kuitenkin olla.
Vierailija kirjoitti:
On, mutta ei sekään edellytä gynekologin tekemää diagnoosia tai edes käyntiä lääkärissä. Soitto TA:lle, hoitaja kirjoittaa lähetteen bakteeriviljelyyn ja lääkäri kirjoittaa antibioottireseptin. Näin olen itse saanut hoitoa bakteerivaginoosiini sen kaksi kertaa, kun olen elämäni aikana sen sairastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta mikä muu tahansa syöpä voi iskeä, joka kolmas sairastuu johonkin syöpään. Onko sit joku muu syöpä parempi vaihtoehto?
Sama.