Ei minua kiinnosta raataa maksaakseni eläkeläisten asuminen Espanjassa
Me nuorethan maksamme nykyisten eläkeläisten eläkkeistä suurimman osan.
Ihan turha on eläkeläisten itkeä, kun ulkomaille maksettava kansaneläke lopetetaan. Eivät vissiin osaa ajatella tätä maksajien kannalta.
Jos ei työeläke riitä, niin olisiko kannattanut työskennellä enemmän aikanaan ja ansaita se asuminen Espanjassa sitten eläkkeellä. Kyllä minäkin haluaisin asua jossain lämpimässä maassa, mutta ei minulle löydy maksajaa sinne. Ihan itse on työllä tienattava elanto.
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta joukosta ne, joilta lähtee eniten ehkä tulevat ainakin nimellisesti kirjoille Suomeen. Jos nyt laskisi, että 7 000 palaisi ja hakisi asumistukea, niin säästö menisi melkolailla siinä.
Noita kansaneläkkeensaajia on 25000, joists 18000 Ruotsissa viosikymmeniä asineita ja jotka saavst sikäläisem takuueläkkeen ja muiden tukien päälle näihin Ruotsin tukiin vaikuttamatta tätä kansaneläkettä. Jos muuttaisivat lastensa ja ladtensalasten luota Suomeen, he menettäisivät Ruotsin takuueläkkeen ja muut tuet, kun Ruotsi ei maksa niitä ulkomaille. No eivät tosiaankaan miuta Suomeen. Seuraavaksi eniten on Virossa virolaisia, jotka asuneet ja olleet Suomessa töissä. Hekin jäävät Viroon. Seuraavana on Saksa ja siellä vuosikymmeniä asuneet naiset. Hekään eivät lähde perheiden luota eikä perheenelättäjä mies muuta Duomeen. Miehen kuoltua saavat leskeneläkettä, jolla paikallisetkin kotiäidit elävät. Vasta seuraavsna ryhmänä tulee Espanjaan muuttaneet eläkeläiset joista joku voi palata tästä syystä ennen hoivavaihetta jolloin kaikki tulevat joka tapauksessa. Muiden kuin Ruotsissa asuvien määrää ei ole tarkasti uutisoitu. Tämä hallituksen päätös on kaikinpuolin järkevä..miksi ihmeessä me maksamme muihin.maihin jo vuosikymmeniä sitten muuttaneille
Vierailija kirjoitti:
Tuosta joukosta ne, joilta lähtee eniten ehkä tulevat ainakin nimellisesti kirjoille Suomeen. Jos nyt laskisi, että 7 000 palaisi ja hakisi asumistukea, niin säästö menisi melkolailla siinä.
No totuuksia on niin monta kuin joku viitsii kehittää satujaan. Niinkuin sinä, kun jos sä nyt tuut nimellisesti (hehheh) Suomeen niin ethän sä saa asumistukea, ennenkuin olet myynyt autosi ja realisoinut omaisuutesi. Jos sulla on Espanjassa tai missä nyt sitten ootkaan majaillut lomakämppä niin sekin on myytävä. Ja muistathan sitten myös, että menemisistä ja tulemisistasi pidetään kirjaa.
Minulla alkaa mennä kuppi kumoon. Itsekin olen eläkeläinen ja saan työeläkkeen lisäksi alle 50 euroa kansaneläkettä. Tiedän, miksi eläkkeeni on niin pieni: tein "koko elämäni" töitä.
Teinkö? Kävinkö vuodet pääksytysten nine-to-five -töissä?
No en. Olin tosiaankin opiskeluaikana kaikki lomat töissä ja jo ennen kuin valmistuin niin sain vakituisen työpaikan, jossa oli ihan mukiin menevä palkka.
Mutta kun lapset syntyivät jäin kotiin kummankin lapsen ollessa pieni ja kun nämä menivät lastentarhaan kuten sitä silloin kutsuttiin, niin päädyimme puolipäivätarhaan, joten ei siinä sitten tehty kuin tilapäistöitä silloin tällöin.
Kun lapset menivät kouluun, olin taas kokopävätöissä. Kokonaista 7 vuotta. Minkä jälkeen perustin yrityksen, joka menestyi välillä enemmän, välillä vähemmän. Siinä oltiin kuitenkin jo lähemmäs nelikymppisiä ja tiesin kristallin kirkkaasti mitä tarkoittaa, jos en maksa kunnollisia eläkevakuutusmaksuja.
Päädyin kuitenkin pienempiin eläkemaksuihin, niin saatiin lainoja maksettua ja lapsien kanssa elettyjä "kokemuksia".
Nuo kaikki olivat minun omia valintojani. Olisin voinut jäädä kokopäivätyöhön jo äitiysvapaiden jälkeen, olisin voinut jatkaa kokopäivätyössä sen sijaan että perustin yrityksen josta tiesin jo alun pitäen, että se on enemmänkin status kuin rahasampo (ja joka - siis yritys - sopi "edustusrouvalle" ja jonka kanssa näprätessäni olin vapaampi matkustelemaan miehen työmatkoilla seuralaisena).
Minä tein ratkaisuni täysi-ikäisenä ja ratkaisujen tekoon vaikutti myös se, että astmaatikkona ja nivelrikkoisena oli mukavampi tehdä työrupeamia kuin paahtaa aamusta iltaan, viisi päivää viikossa, 157,5 tuntia kuukaudessa.
Suurin osa nyt Espanjassa tai Thaimaassa parkuvista eläkeläisistä on myös olleet täysi-ikäisiä kun tekivät elämänsä ratkaisut, kuka mistäkin syystä.
Syitä voi olla tuhansia.
Mutta pointti on tässä se: miksi muiden veronmaksajien pitäisi kustantaa minun omista ratkaisuistani koituvat kustannukset? En löydä yhtään ainuttakaan syytä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt joutuvat invamopolla ajamaan loskassa? Sitäkö haluat?
no eivät joudu, mutta jos ei ole elämässää tehnyt edes niin paljon työtä, että joutuu nyt elämään takuueläkkeellä tai kansaneläkkeellä, niin ei todellakaan ole muiden veronmaksajien asia kustantaa näiden elämistä muualla. Sekin pieni raha joka jäisi Suomeen kun nyt menee esim Espanjaan.
Se, että saa kansan/takuueläkkeen tarkoittaa useimmiten sitä, että kyse on yrittäjästä, joka ei ole vaivautunut maksamaan järkevää eläkemaksua tai siitä, että on elänyt puolisonsa loisena. Ja nyt muiden veronmaksajien loisena.
Aloittaja on yksinkertainen ei asiat noin mene surkimus. Otan asioista selvää ennenkuin tulet tänne märehtimään
Vierailija kirjoitti:
Nyt joutuvat invamopolla ajamaan loskassa? Sitäkö haluat?
Niillä pitää olla vähintään yhtä kurjaa suomen lääkärijonoissa kuin minullakin.
t. Ky rpä- Jooseppi, 76v
Niin jos on Suomen kansalainen niin tottakai. Eläkkeet ovat ansaittuja niin kansaneläkettä ja takuueläke siinä kuin työeläke. Näin on ja on ihmisoikeuskysymys . Eli vapaan liikkuvuuden kannalta eussa kaikilla pitää olla samat oikeudet
Ihmisoikeuksien ja vapaan liikkuvuuden kannalta on törkeää ja epäoikeudenmukaista
On tullut maksettua eläkemaksuja 1979 alkaen. Ei ole kukaan kiinnostunut haluanko maksaa vai en. Kommunistidiktatuurissa voitaisiin rajoittaa liikkumista ja ottaa passi pois.
Jos joku pystyy olemaan niin sopii. Voi olla terveellistä ja yhteiskunnalle halvempaa. En halua kyylätä nuita. tosin itse en aio sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ette te nuoret sitä maksa. Kansaneläkettä saanut on ihan yleensä tehnyt työtä josta maksetaan eläkekulut. JOS työeläkkeesi ja korvauksesi eivät ylitä kansaneläkkeen tulorajaa voit hakea kansaneläkettä.
40 vuotta työuraa takana mutta ei oo kertynyt edes säädyllistä työeläkettä joka kyllä boomeri-ikäisille kertyi helposti, ei oo siis kovin paljoa tullut töitä tehtyä. Eli koko elåmänsä elellyt lähinnä veronmaksajien rahoilla ja nyt haluaa vielä eläkeläisenä jatkaa samaa.
Mitä höpötät omista ratkaisusta. Ihmisillä on elämässä erilaisia tilanteita miksi eläkettä ei vain ole kertynyt. Elämä ei ole aina yksinkertaista. Eikä se itsestä kiinni ole ollut vaan elämän tilanteista. On törkeää väittää että se on menoerä . Kansaneläkettä on siinä ansaittu kuin takuueläke tai työeäle
Teita
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kansaneläkettä maksetaan kaikille, jotka eivät ole töissä käyneetkään. Ja heitä asuu Ruotsissa, Virossa, Somaliassa jne. eli ehkä yritetään tukkia nyt myös maahan.uuttajien rahavirta maahan, josta on paettu.
Somaliassa varmaan elää ihan mukavasti kansaneläkkeellä. Ensin pakoon tänne nuorena ja sitten eläkeläisenä takas Somaliaan ja Suomi kustantaa lystin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä aivoitus, ne on yrittäjiä jotka sitä kansaneläkettä saa, säästäneet eläkemaksut omaisuuteen kuin täytyy olla jos Espanjaan päätyy.
No sepäs lohduttaakin. Ovat luistaneet eläkemaksuista kerryttääkseen omaisuuttaan ja nyt meidän pitäisi korvata heille se eläkemaksuista luistaminen.
Eihän sitä noin vaan voi poistaa, ovat rakentaneet elmänsä se varaan, että saavat kansaneläkkeen siine uuteen asuinmaahansa.
Epäoikeudenmukaisuus on siinä että työeläkkeet kuitenkin maksetaan, että jotain johdonmukaisuutta on lupa odottaa valtiolta. Ymmärrän hyvin näiden ahdingon.
On se niin väärin kun on ikänsä tehnyt töitä ja tienannut. Siitä vielä jälkeenpäin nauttii, ihan epäreilua.
Täällä jengi ruikuttaa että on maksanut eläkemaksunsa ja ansainnut eläkkeensä. Toki näin mutta jos ei ole saanut kerättyä työuransa aikana edes 1000e/kk eläkettä niin aika vähän on tehty töitä sen 40v työuran aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat aivan käsittämättömän kylmiä ja julmia. Millään muulla ei enää ole väliä kuin jollain saakelin taloudella?
Mitä helvettiä tämmöisellä maalla edes tekee, jossa ihminen on nykyisin enemmän valtiota varten kuin valtio ihmistä varten?
No katsos kun valtion rahatkaan eivät ilmesty tyhjästä vaan ne kerätään veroina. Suurimman verotaakan kantavat ne jotka tekevät eniten töitä. Vaikka työttömät/kansaneläkeläiset näennäisesti maksavat veroa niin valtio antaa heille enemmän kuin ottaa.
Valtio toki ottaa myös velkaa, mutta se velka täytyy joskus tulevaisuudessa maksaa takaisin.
Hyvätuloiset taas kyseenalaistavat miksi heidän pitää maksaa isot tuloverot kun vastineeksi saa nykyään hyvin vähän.
Persun tollo vaahtoaa. Olisiko kannattanut työskennellä enemmän. Mistäs tiedät mikä kenenkin tilanne on olut aikoinaan. Taitaa olla persun oksennus kommentoimassa.
Kansaneläketukea nauttivat vaan takaisin nauttimaan Suomen talvesta. Ihan hupsu ajatuskin, että pitäisi ulkomaille elämistukea maksaa, varsinkin näinä huonoina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jengi ruikuttaa että on maksanut eläkemaksunsa ja ansainnut eläkkeensä. Toki näin mutta jos ei ole saanut kerättyä työuransa aikana edes 1000e/kk eläkettä niin aika vähän on tehty töitä sen 40v työuran aikana.
Olen 32 vuotias ja ensi vuonna ylittyy työeläke niin, että se on enemmän kuin kansaneläke. Ei tosiaan hirveän pitkä työura ole ollut takana moisella eläkeellä, eikä kauheasti huvita sellaisia palkita Kanarian lomalla.
Oi-voi sitä kateuden, surkeuden ja kurjuuden määrää siellä loskaisessa Suomessa!
Onneksi itse saan nauttia Espanjan auringosta ja lämmöstä eikä tarvitse talviliukkailla Suomessa pelätä kaatumista ja raajojen murtumista saati pään lyömistä katukivetykseen/jäähän. Tänäänkin mukavat +25 C ja upea näköäala merelle lounastaessamme terassilla.
Älkää ruikuttako ja olko kateellisia, minulle ette maksa yhtään mitään!