Outo tuntematon puhelu äsken
En uskalla vastata. Monta kertaa soitti ensin omaan, sitten lapsen puhelimeen. Lopulta jätti ääniviestin lapselle missä vaatii pitsarahoja takaisin??! Ei olla käyty missään pitsalla tai tilattu mitään. Lapsi alakoulussa ja soittaja oli aikuinen mies. Puhui turun murretta eikä asuta sielä päinkään.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita pilapuhelupalveluita.
Poikani sai joskus tuollaisia puheluita monta vuotta sitten.
Ei siis syytä huoleen.
Älä nyt totta puhu, hyvä hysteria menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kumma mistä saanu numerot. Ja ota lapselta puhelinvastaaja palvelu pois.
En ymmärrä. Lapsella prepaid liittymä ja salainen numero. Miten on osattu yhdistää omaan numerooni joka myös salainen.
Ap
Voit soittaa takas sille ja vähän kysellä mikä on homman nimi ja tietääkö se et laittoi rahavaatimus viestin lapselle. Ja mistä sai numerot.
https://apps.apple.com/fi/app/jokesphone-pilasoitot/id1091182031?l=fi
Voiko olla pilapuhelu?
Lapsi tilannut teille pilapuhelut, koska et vastannut, tilasi omaansa ja esittää viatonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kumma mistä saanu numerot. Ja ota lapselta puhelinvastaaja palvelu pois.
En ymmärrä. Lapsella prepaid liittymä ja salainen numero. Miten on osattu yhdistää omaan numerooni joka myös salainen.
Ap
Voit soittaa takas sille ja vähän kysellä mikä on homman nimi ja tietääkö se et laittoi rahavaatimus viestin lapselle. Ja mistä sai numerot.
Tuntemattomiin numeroihin ei kannata ikinä soittaa takaisin, sillä se voi maksaa.
Sen sijaan vastata voit aina, eikä maksa mitään. Jos soittaa uudelleen niin vastaa ja kuuntele, mistä on kyse.
Mulla puhelin varoitti mahdollisesta huijarinumerosta, liittyy perintään. En vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla puhelin varoitti mahdollisesta huijarinumerosta, liittyy perintään. En vastannut.
Ja numeron pitäisi olla salattu. Silti näitä pääsee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun soitti tuntemattomasta numerosta, muuten olis ollut mahdollista selvittää soittaja. Ap
Mistä tiedät sitten et sama tuntematon soittaa?
Nyt kannattas lähettää lehteen lööppi, miten joku sai salaisen prepaid numeron ja kuka tämä möreä ääninen turkulainen on joka perii lapselta outoja rahoja?
Vierailija kirjoitti:
Niihinkin voit vastata. Useimmiten noi huijarinumeroiksi varoitettu on puhelinmyyjä numeroita. Joskus niiden sekaan menee esim. Terveyskeskusten, pankkien ja vastaavien paljon soittelevien numeroita, jotka joku muu on ilmoittanut huijareiksi, vaikkei edes ole uskaltanut vastata, kun soitto tuli tuntemattomasta numerosta.
Ja joskus ne on huijareita. Niihinkin voi vasta, kuunnella ja sulkea puhelun, jos vaikuttaa epäilyttävältä, aletaan kysellä tietoja, tms.
Ihmiset pelkää ihan hysteerisesti tuntemattomiin numeroihin vastaamista. Aiheetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle soitettiin kerran vastaajaan että mun dementoitunut äiti sitä ja tätä. Selvitin numeron ja se oli pohjanmaalainen hoitokoti. En ole ikinä käynytkään kyseisessä kaupungissa, yhtäkään sukulaista ei tietääkseni ole ikinä siellä asunut ja äitini oli ollut tuossa vaiheessa kuolleena jo vuosia. Soitin sinne takaisin ja mulle alettiin melkein huutaa puhelimeen mutta sanoin vain rauhallisesti että minulla ei ole sukulaisia siellä ja teillä on väärä numero. He luettelivat numeron ja kerroin että nimeni on se ja se, asun aika kaukana teiltä, äitini kuoli vuosia sitten ja minä niukin naukin edes tiedän kaupungin sijainnin. Joku oli ilmeisesti tehnyt näppäily- tai kirjoitusvirheen. Kyllä he uskoivat kun kerroin äitini nimen sekä syntymä- ja kuolinpaikkakunnan ja kuolinajan.
Jatkossa kannataa olla selitelemättä ja vakuuttelematta jotakin random soittelijaa.
Vaikka olisi oikeasti jostain hoitokodista niin ei niiden tehtävä ole huutaa kenellekkään eikä nöyryyttää muillakaan tavoin.
Sä jaoit todella paljon sellaista tietoa vailla minkäänlaista velvoitetta tekemään niin. Toivottavasti kyse ei ollut juurikin tietojen kalastelusta kohdallasi.
Vierailija kirjoitti:
Toi pilapuhelu on epätodennäköisenä vaihtoehto.
Mutta pojan tekemisiä vois selvittää hiukan tarkemmin.
Mitäs pitsoja ja huumeita lapsosesi jättänyt maksamatta? Antanut vielä sun tietosi vakuutena maksulle.
Pizza taitaa olla koodisana. Onkohan kyse huumeista?
Joku tuttavasi kuitenkin tietää numerosi. Ehkä se on hänen kauttaan levinnyt laajemmalle kuin tiedätkään? Tai lastesi kautta?
Tai jonkun palvelun kautta johon olet rekisteröitynyt. Tai työpaikaltadi. Tai yhdistyksestä, jonka jäsen olet. Tms.