Valtionhallinnosta aiotaan karsia TUHANSIA virkamiehiä ensi vuonna
Hallituslähteistä arvio: Ensi vuonna irtisanotaan tuhansia virkamiehiä | Politiikka | Yle
Ei hyvät ystävät, ei näin voi toimia. Tämä on aivan järjetöntä. Mitä hallitus oikein haluaa? Pysäyttää maan?
Kommentit (439)
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Vierailija kirjoitti:
"Erään hallituslähteen mukaan valtion työntekijöiden määrä on kasvanut 8 000:lla kymmenen viime vuoden aikana. Vain osa selittyy Puolustusvoimien, suojelupoliisin (supo), poliisin ja rajan viranomaisten määrän kasvulla. Hänen mielestään on nurinkurista, että valtionhallinto imee työvoimaa itselleen, kun maassa on krooninen työvoimapula ja yrityksillä vaikea löytää osaajia."
Kuulostaa varsin aiheelliselta. Maa ei ole kasvanut tuossa suhteessa 10 vuoden aikana.
Itse asiassa valtavan suuri osa yleensäkin virkamieskunnan lisäyksestä viime vuosina on liittynyt armeijaan ja rajaan. Terveydenhoito, vanhainkodit ja opetustoimi pyörii jo nyt aliresursseilla.
Suomen virkamiesten määrä on eurooppalaisittain matala, samoin on muuten virkahierarkia. Silti esim sairaanhoito on tehokasta. Jos haluat verrata vaikka USA:n täysin kaupalliseen terveydenhoitoon niin se on kustannuksiltaan noin 1,5 kertaa kalliimpi eikä silti ole köyhien ulottuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Virkasuhteisen irtisanominen ihan tosta noin on vaikeata ellei mahdotonta.
Ei ole enää ensi vuonna.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Mitä tarkoittaa olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä?
Ansiosidonnainen on 60 % palkasta - verot.
Lapsikorotukset poistettiin työttömyystuista huhtikuussa.
Syksyllä ansiosidonnaista porrastetaan eli 2 kuukautta saa täyttä ja sitten 80 % ja jonkun ajan päästä 75 %.
Ansiosidonnaista saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Puolustusvoimistakin saa vain siviilit kenkää, kaiken maailman tutkijat ja muut. Ammattisotilaat jää.
Vierailija kirjoitti:
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Ei siinä niin sanottu vaan kaupunki voi kyllä antaa harkinnanvaraista jos tahtoo. Se on siis mahdollista.
Etuuden veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä niin sanottu vaan kaupunki voi kyllä antaa harkinnanvaraista jos tahtoo. Se on siis mahdollista.
Ei ne anna. Se on yleinen käytäntö Suomessa.
Vuokra-asuntoon saa.
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittavan tason lakimies valtiolla, työmäärä kohtuuton. Irtisanokaa vaan. Ihan sama. Olisi joka tapauksessa jonkun uuden alku.
Tuhansia virkamiehiä kun irtisanotaan, niin on ihan pakko myös purkaa isolla kädellä lakisääteisiä tehtäviä. Hallituksen toimintaa kun katsoo, niin varmaan ajetaan alas esim. sote-valvonta ja -rekisteröinnit ja työsuojelu. Sen jälkeen on kaikki helpompaa. Kuka tahansa saa tehdä mitä tahansa.
Olen myös suorittavassa virassa valtiolla ja ihan samat ajatukset. Työtä tekee ilman taukoja reilusti yli maksettujen työtuntien, jotta kansalaisten elämä sujuisi. Kiitoksena sitten riemuitaan keskustelupalstoilla siitä että saan ehkä potkut tulevissa irtisanomisissa. Olen kyllä jo sisältä niin kuollut, että joku työttömyysjakso olisi ihan tervetullutkin.
Kansalaisten kannalta on kyllä ikävää, että ne asiat ei todellakaan etene jos suorittavaa porrasta aletaan vähentää. Siellä tehdään nyt jo hiki hatussa ja tahtia ei vain voi enää kiristää, jos halutaan pitää kuitenkin tämänhetkiset vaatimukset.
Toki jos puretaan byrokratiaa niin ne asiatkin sujuisi jouhevammin ja se työn määrä vähenisi kohtuulliselle tasolle. Tässä voi käydä hyvin, mutta veikkaan että lopputuloksena potkitaan vain porukkaa pois miettimättä kuka ne työt tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittavan tason lakimies valtiolla, työmäärä kohtuuton. Irtisanokaa vaan. Ihan sama. Olisi joka tapauksessa jonkun uuden alku.
Tuhansia virkamiehiä kun irtisanotaan, niin on ihan pakko myös purkaa isolla kädellä lakisääteisiä tehtäviä. Hallituksen toimintaa kun katsoo, niin varmaan ajetaan alas esim. sote-valvonta ja -rekisteröinnit ja työsuojelu. Sen jälkeen on kaikki helpompaa. Kuka tahansa saa tehdä mitä tahansa.
Olen myös suorittavassa virassa valtiolla ja ihan samat ajatukset. Työtä tekee ilman taukoja reilusti yli maksettujen työtuntien, jotta kansalaisten elämä sujuisi. Kiitoksena sitten riemuitaan keskustelupalstoilla siitä että saan ehkä potkut tulevissa irtisanomisissa. Olen kyllä jo sisältä niin kuollut, että joku työttömyysjakso olisi ihan tervetullutkin.
Kansalaisten kannalta on kyllä ikävää, että ne a
Itse te haukutte täällä työttömiä.
Me sanotaan nyt teille: menkää töihin, menkää töihin, menkää töihin, menkää töihin, menkää töihin.
Kun irtisanotaan niin sen jälkeen kutsutaan sossupummeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Erään hallituslähteen mukaan valtion työntekijöiden määrä on kasvanut 8 000:lla kymmenen viime vuoden aikana. Vain osa selittyy Puolustusvoimien, suojelupoliisin (supo), poliisin ja rajan viranomaisten määrän kasvulla. Hänen mielestään on nurinkurista, että valtionhallinto imee työvoimaa itselleen, kun maassa on krooninen työvoimapula ja yrityksillä vaikea löytää osaajia."
Kuulostaa varsin aiheelliselta. Maa ei ole kasvanut tuossa suhteessa 10 vuoden aikana.
Itse asiassa valtavan suuri osa yleensäkin virkamieskunnan lisäyksestä viime vuosina on liittynyt armeijaan ja rajaan. Terveydenhoito, vanhainkodit ja opetustoimi pyörii jo nyt aliresursseilla.
Suomen virkamiesten määrä on eurooppalaisittain matala, samoin on muuten virkahierarkia. Silti esim sairaanhoito on tehokasta. Jos haluat verrata vaikka USA:n täysin kaupalliseen terveydenhoitoon niin se on k
ja sitten kun vielä muistutat itseäsi ketkä ovat valtion virkamiehiä ja ketkä esim kunnan..
Vierailija kirjoitti:
Valtio-omisteisten yhtiöiden pääjohtajien bonuksetkin voisi lakkauttaa. Säästyisi heti kymmeniä miljoonia.
Joo, esim. Fortumin pomojen bonukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K
En varmasti mene. Olin siellä jo 10h tauotta tänään kuuntelemassa kansalaisten kitinää ja palkkaa sain 7h 15min edestä. Mene itse.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin eli niihin mitkä on Työmarkkinatorilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uskoo 😆🤣
Ei ole. Ei ne te-toimistojen työntekijät valtiolle jää kun laitos ajetaan alas.