Miksi vedenkeitin on niin vihattu laite? Sehän on todella hyödyllinen!
Itsellä ei ole, mutta olin ulkomailla vieraana paikassa jossa oli. Sehän oli tosi kätevä! Sai nopeasti ja taloudellisesti kiehautettua vedet kun sitä tarvitsi. Paljon parempi kuin lämmittää kattilassa hellalla.
Kommentit (122)
Vedenkeitin on mulla varmaan laite jota käytän useimmin. Teevesi, kahvivesi aamulla koska käytän pikakahvia. Joskus teen jotain nuudeleita niin että vain kuuma vesi keittimestä päälle. Joskus käytän muuhunkin.
Ihan kätevä laite koska sammuttaa itse itsensä ja säilyttää veden kuumana aika kauan.
Vierailija kirjoitti:
No, ei se ole ainakaan taloudellinen, indkutio tai mikro on.
Väärin.
Halvankin 2 kW:n vedenkeittimen hyötysuhde on 85-90%.
Induktioliedellä pääsee parhaimmillaan 70 prosenttiin.
Mikroaaltouunien hyötysuhde pyörii 50-65% välillä.
Valurautahellan hyötysuhde veden lämmitykseen on näitä kaikkia vielä merkittävästi alempi.
Käytän vedenkeitintä joka päivä. Eniten käyttämäni keittiön laite.
Vierailija kirjoitti:
Pienehkössä keittiössä haluan pitää laitteiden määrän minimissä ja tasot mahdollisimman tyhjinä. Tämän vuoksi lämmitän veden kattilassa induktioliedellä.
Joku antoi arvoa katkaisutoiminnoille. Minä ajastan aina lieden päälle muutamaksi minuutiksi, mikä ajaa saman asian.
Silloin joko:
A) Et lämmitä vetttä kiehuvaksi asti.
B) Tuhlaat energiaa, kun vesi kiuhuu turhaan.
Sinänsä induktioliesi ei ole huonoin tapa lämmittää vettä, vaan aika hyvä. Vedenkeittimelle se ei kuitenkaan pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienehkössä keittiössä haluan pitää laitteiden määrän minimissä ja tasot mahdollisimman tyhjinä. Tämän vuoksi lämmitän veden kattilassa induktioliedellä.
Joku antoi arvoa katkaisutoiminnoille. Minä ajastan aina lieden päälle muutamaksi minuutiksi, mikä ajaa saman asian.
Silloin joko:
A) Et lämmitä vetttä kiehuvaksi asti.
B) Tuhlaat energiaa, kun vesi kiuhuu turhaan.
Sinänsä induktioliesi ei ole huonoin tapa lämmittää vettä, vaan aika hyvä. Vedenkeittimelle se ei kuitenkaan pärjää.
Vedenkeittimessä painaa napin alas ja se keittää veden jonka jälkeen sammuu automaattisesti.
Siihen verrattuna induktiotason ajastaminen tuntuu ihan tarpeettoman monimutkaiselta vaivalloiselta. Kuinka monta näppäimen painallusta siihen tarvitaan? Selviääkö alle kymmenellä edes?
Vierailija kirjoitti:
Mun vedenkeitin toimii induktiolla, eli ihan sama lopputulos kuin kattilassa. Alakouluikäiselle ostettiin, oli turvallisempi kun aamu- / välipalaa laitteli.
Toki jossain museossa on vielä niitä uppovastuksella kuumenevia.
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeitin on kuin pieni kiuas
Vedenkeitin on väkevä laite hetkellisen sähkönkulutuksen kantilta katsottuna. Vedenkeitin saattaa aiheuttaa ongelmia varsinkin vanhemmissa kiinteistöissä. Sulakkeet saattavat helposti poksahtaa kun keittimen laittaa päälle muiden sähkölaitteiden seuraksi.
Jääkaappi on teholtaan noin 600-1000 wattia, kahvinkeitin puolestaan 1000 watin pinnassa ja esimerkiksi mikroaaltouunin tehot jäävät usein alle tuhannen watin. Vedenkeitin pesee nämä kaikki. Vedenkeitintä voi ajatella pienenä kiukaana, sanoo ylitarkastaja Jari Tuomi Turvallisuus ja kemikaalivirasto Tukesista.
Minkä jääkaapin teho on 600-1000 wattia? Vastaus: ei minkään. Jääkaappikompressorin tehonkulutus vaihtelee kompressorin käydessä tyypillisesti välillä 50-200 wattia. Käynnistyspiikkivirta voi olla merkittävästi korkeampi, mutta sitä kompressori tarvitsee vain sekunnin murto-osan ajan.
- Vedenkeittimet kuluttavat tehoa tyypillisesti noin 2000 wattia.
Vedenkeittimet kuluttavat tehoa ENIMMILLÄÄN noin 2000 wattia. Jos on niin narut sähköt, etteivät ne kestä parin minuutin 8 ampeerin lisäkuormaa, kaupasta saa halvalla myös pienempitehoisia keittimiä, esim. 1 tai 1.5 kW. Itse asiassa minulla on matkakäyttöön 600 watin ja vielä autosähköön kytkettävä 120 watin vedenkeitin, joskin niin pienitehoisia sai jo vähän etsiä. Ja se 120 watin keitin tarvitsee toki puoli tuntia minkään järkevän vesimäärän keittämiseen. Mutta onhan noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vedenkeitin toimii induktiolla, eli ihan sama lopputulos kuin kattilassa. Alakouluikäiselle ostettiin, oli turvallisempi kun aamu- / välipalaa laitteli.
Sinä tarvitset apukoulua ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai noitakin on jo induktiolla. Mithän maksaa tuollainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tiedät mitä kirjoitat.
todellakin turha, mikset myy pesää mullakin vanhalla huo...lla on jo 20 tuhatta tilille, miehet...niiden kanssa ei voi jne...
Ap voi mennä lähimpään rustaan. Vedenkeitin maksaa halvimmillaan kympin siellä
On monikäyttöinen laite. Ihme kun vaan ulkomailla olet sellaisen nähnyt
Itse täytän termarin aina ensin kiehuvalla vedellä ennen kuin laitan sinne kahvit. Pysyy kuumana paljon pidempään, eikä varmasti sisällä mitään bakteereita. Tuttavissa on paljon teen juojia ja saan sillä keitettyä tee-vedet nopeasti, myös nuudelit, lämmminkuppi ateriat ym valmistuu nopeasti vedenkeittimellä
Ai jaa. Ja mistähän tutkimuksesta on peräisin väite, että vedenkeitin on vihattu laite!
Minä arvelisin, että suurimmassa osassa suomalaisia kotitalouksia on vedenkeitin.
Kukako vihaa vedenkeitintä? Nuo vaihtoehtoihmiset kun vihaavat vettäkin. Sekin pitää erikoiskäsitellä ennenkuin sen voi laittaa kattilassa liedelle kiehumaan.
Ja mikroaaltouunia, se myrkyttää ruuan. Ja säteilee. Ja sauvasekoittimesta irtoaa metallia ja muovia.
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeittimet kuluttavat tehoa ENIMMILLÄÄN noin 2000 wattia. Jos on niin narut sähköt, etteivät ne kestä parin minuutin 8 ampeerin lisäkuormaa, kaupasta saa halvalla myös pienempitehoisia keittimiä, esim. 1 tai 1.5 kW. Itse asiassa minulla on matkakäyttöön 600 watin ja vielä autosähköön kytkettävä 120 watin vedenkeitin, joskin niin pienitehoisia sai jo vähän etsiä. Ja se 120 watin keitin tarvitsee toki puoli tuntia minkään järkevän vesimäärän keittämiseen. Mutta onhan noita.
Olisi mahtava olla keittiössä kolmivaihevirralla toimiva vedenkeitin. 11 kW teholla kiehuisi teekupillinen vettä muutamassa sekunnissa. Sähköliedelle yleensä tulee tuontehoinen sähkönsyöttö, muttei sitä saa täydellä teholla vesitilkan kuumentamiseen käytettyä.
Ja se on ihan sama montako kilowattia se keitin enimmillään vie sähköä, koska se on päällä vain niin lyhyen aikaa, ettei sillä ole mitään käytännön merkitystä sähkön kulutuksen kannalta. Hella on päällä paljon pidempään, jos sillä aikoo pelkkää vettä keittää
Anopin pirkka-niksi:
jos aikoo hellalla keittää jotain niin laittaa sen veden ensin vedenkeittimeen niin saa nopeammin hellalla olevan kattilaveden porisemaan
Käytän myös vedenkeitintää siihen että kiehautan veden ja kaadan leluihin niin peseytyy nopeasti kuumalla lämmöllä (auttanut kun päiväkodista ajoittain tullut tartuntaepidemioita ja kaikki vaatteetkin pitänyt pestä väh.60 asteessa)
En omista, koska keittiö on pieni ja haluan sinne vain oikeasti tarpeelliset tavarat. Vedenkeitintä en kerrostaloasunnossa niihin laske, koska en ole niin kiireinen että se 10 sekuntia tms. minkä säästää ajassa keittämällä vettä keittimessä kattilan sijasta, olisi minulle merkittävä. En myöskään juo teetä tms. mihin tarvitsisin pelkkää kuumaa vettä.
Mökillä sen sijaan oikein kätevä, koska siellä ei ole kuumaa vettä hanassa joten vettä tarvitsee lämmittää paljon useammin tiskausta, siivousta, käsienpesua yms. varten.
Montakohan kertaa ehdin sulakkeen käräyttää ennen kuin opin ettei kannata vedenkeitintä samaan aikaan esim. voileipägrillin kanssa laittaa päälle.
Kyllä vedenkeitin on näppärä, esim. nuudelit, ja itse käytän kahvivedenkin keittämiseen, minulla ei ole edes kahvinkeitintä.
"Valurautalevyillä varustettu sähköliesi kuluttaa suhteessa muihin paljon energiaa, koska levyjen kuumeneminen ja tehon säätyminen on hidasta.
Vedenkeitin vastaa tuollaista valurautalevyä"
Harvoin näkee tämänlaista typeryyttä edes tällä palstalla! Onko Suomen koulujärjestelmä todella ajettu näin kelvottomaksi?