Kokemusta laihtumisen pysähtymisestä pitkäksi aikaa? Olen nyt BMI:ssä 25,3
Laihdutin syksyn aikana 8 kg pois. Nyt on lähtenyt yhteensä 11 kg. Tämän kevään aikana paino on kuitenkin pudonnut vain 3 kg joulun jälkeen eli todella hitaasti. Olen lisännyt todella paljon liikuntaa, joten voiko lihakset olla kasvaneet? En tosin käy salilla. Toisaalta en ole lisännyt ruoan määrää ja syön edelleen hyvin vähän herkkuja, pääasiassa en osta nykyään enää koskaan suklaata/jäätelöä jne. enkä syö ravintoloissa. Pyrin syömään n. 1500-1600 kcal päivässä ja kuluttamaan 2100-2300 kcal päivässä. Olen 165 cm ja n. 68,5 kg.
Onko tällaiselle pysähtymiselle jotain järkevää selitystä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Yrität laihduttaa liikaa, mitä nopeammin laihdut, sitä todennäköisempää on uusi pullahtaminen. Entä jos keskittyisit pitämään tuon painon. Liikunnalla ei ole juuri vaikutusta painon alenemiseen, vaikka se hyvää tekeekin.
Uusi tutkimus kertoi, että liikkumalla enemmän on mahdollisuus laihtua pari kiloa, mutta siihen se pysähtyy.
Niin no tuossa on matemaattiset lukemat 1500-1600 kcal ruokaa, 2100-2300 kcal kulutusta. Tekee yhteensä 500-800 kcal vajeen joka päivä. Eli toisin sanoen kyllä ton pitäisi laihduttaa, jos ihmisen aineenvaihdunta toimii normaalisti, jos ei toimi, niin silloin kulutus ei ole oikein määritetty.
Rasvaprosenttisi on kuitenkin laskenut varmasti
usein paino ei kerro kaikkea: lihakset painaa enemmän kuin läski
Olisiko syynä peräsuolen laskeuma?
Lihavuustutkija ilmaantuu aika ajoin kertomaan julkisuudessa, että 10 laihdutettua kiloa pienentää energiankulutusta n. 400 kcal. Eli kun olet laihtunut 10 kg (ilmeisesti sitten mistä tahansa aloituspainosta?), niin saat syödä pelkästään sen takia 400 kcal vähemmän kuin ennen painavampana.
Ap, olet normaalipainoinen. Nyt painosi laskee hitaasti. Kyllä se tippuu,mutta hitaasti. Jos treenaat, niin keskity siihen lihasten saamiseen, eli kiinteytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuustutkija ilmaantuu aika ajoin kertomaan julkisuudessa, että 10 laihdutettua kiloa pienentää energiankulutusta n. 400 kcal. Eli kun olet laihtunut 10 kg (ilmeisesti sitten mistä tahansa aloituspainosta?), niin saat syödä pelkästään sen takia 400 kcal vähemmän kuin ennen painavampana.
Tässä on aika hyvin kuvattu tausta sille, miksi painonpudotuksessa vauhti alkaa jossain kohden hidastumaan etenkin, jos pelkällä/lähes pelkällä ruokavaliolla laihduttaa. Jos pidät edelleen samaa energiamäärää lähtökohtana, kun mitä alussa, niin kevyempänä peruskoulutuksesi on vähäisempää. Normaalipainossa on muutenkin hitaampaa laihduttaa järkevästi, sillä siinä kohden 800 kcalin päivittäinen vaje alkaa olla suht epärealistinen pidemmällä aikavälillä, jos haluat pitää kehosi toimivana, eli kannattaa oikeasti tyytyä vähän hitaampaan, mutta tasaisesti laskusuunnassa olevaan painonpudotukseen ja unohtaa ne lähes kilo viikossa -tyyliset tavoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on aika hyvin kuvattu tausta sille, miksi painonpudotuksessa vauhti alkaa jossain kohden hidastumaan etenkin, jos pelkällä/lähes pelkällä ruokavaliolla laihduttaa. Jos pidät edelleen samaa energiamäärää lähtökohtana, kun mitä alussa, niin kevyempänä peruskoulutuksesi on vähäisempää. Normaalipainossa on muutenkin hitaampaa laihduttaa järkevästi, sillä siinä kohden 800 kcalin päivittäinen vaje alkaa olla suht epärealistinen pidemmällä aikavälillä, jos haluat pitää kehosi toimivana, eli kannattaa oikeasti tyytyä vähän hitaampaan, mutta tasaisesti laskusuunnassa olevaan pa
Olen se joka laittoi tuon viestin. Minusta tuo ei voi pitää tuollaisenaan paikkaansa. Jos laihdutettavaa on useita kymmeniä kiloja, syödyn energiamäärän pitäisi pudota jopa yli 2000 kcal. Jäljelle voisi jäädä joku 1000-1500 kcal pitkälle ihmiselle loppuiäksi. Miten todennäköistä tuollaista olisi ylläpitää? Eihän tuo onnistuisi yhtään keneltäkään, ja todistettavasti on onnistuneitakin.
Itselläkin on paljon pudotettavaa, eivätkä syödyt kalorit päivää kohden todellakaan ole mitään 4000 kcal luokkaa päivittäin sentään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä perustuu? esim. netin laskureiden mukaan (esim. TDEE) 10 kg pudotus 79->69 kg naisella johtaa 100 kcal pienempään BMR-lukemaan.
Jos BMI on yli 24,9 on ylipainoinen. Ap on edelleen ylipainoinen eli lievästi lihava.
lihaksia ei saa jos ei kunnolla treenaa, se nyt vaan on faktaa.
Aliarvioit syömiset.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta ei sitä lihasta tule ilman rankkaa saliharjoittelua. Siihen ei siis kannata tuudittautua että olen vain lihaksikas kun painan liikaa.
Laihempi kuluttaa myös vähemmän kun kehon liikuttelu on kevyempää eikä lepokulutuskaan enää yhtä suuri.Lihastreeni oikealla dieetillä on paras rasvanpoltto,estää lihasten kulumisen energiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on aika hyvin kuvattu tausta sille, miksi painonpudotuksessa vauhti alkaa jossain kohden hidastumaan etenkin, jos pelkällä/lähes pelkällä ruokavaliolla laihduttaa. Jos pidät edelleen samaa energiamäärää lähtökohtana, kun mitä alussa, niin kevyempänä peruskoulutuksesi on vähäisempää. Normaalipainossa on muutenkin hitaampaa laihduttaa järkevästi, sillä siinä kohden 800 kcalin päivittäinen vaje alkaa olla suht epärealistinen pidemmällä aikavälillä, jos haluat pitää kehosi toimivana, eli kannattaa oikeasti tyytyä vähän hi
Olen laihduttanut kymmeniä kiloja, alan lihoa jos syön yli 1400 kaloria päivässä. Olen vain 149 cm pitkä ja siroluinen. Kun haluan laihtua, saan syödä vain 900 kaloria päivässä, jolloin laihdun 0,5 kg viikossa eli 2 kg kuukaudessa.
Kyllä olen onnistunut laihduttamaan 40 kg 900 kalorin dieetillä ja tosiaan laihtuminen tapahtui tällöinkin maltillisesti. Ja liikakilot ovat olleet poissa jo 7 vuotta
WAU. Olet todellakin laihtunut paljon. Onnea. Ei ihme että paino ei putoa tasaisesti kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli haluan pitää tämän hetkisen painoni, syön 1750kcal/pv. Nyt kun laihdutan, on kcal -500. Eli kun pääsen tavoitteeseeni on kcal 1550 ja paino pysyy siinä 62kg. Eli 200kcal on minun todellinen vaje. Kun pääsen tavoitteeseen, on painoni pudonnut 10kg.
Vierailija kirjoitti:
Jos BMI on yli 24,9 on ylipainoinen. Ap on edelleen ylipainoinen eli lievästi lihava.
Minä olen 163cm, painan 65,3 bmi 24.5, olen normaali painoinen.
Liikunta stressaa kehoa ja lisää kortisolin eritystä, ja kroppa pitää kiinni ylimääräisestä rasvasta sen takia. Vähennä treeniä 2 tai 3 kertaan viikossa ja pidä syömiset ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta ei sitä lihasta tule ilman rankkaa saliharjoittelua. Siihen ei siis kannata tuudittautua että olen vain lihaksikas kun painan liikaa.
Meinaatko, että kävely ja juoksu tai pyöräily ei ylläpidä lihaskuntoa? Kiinteytynyt lihas on tullutta lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä perustuu? esim. netin laskureiden mukaan (esim. TDEE) 10 kg pudotus 79->69 kg naisella johtaa 100 kcal pienempään BMR-lukemaan.
Kaipa tuo osittain perustuu laihtuessa menetettyyn lihasmassaan. Sitä menettää lähes väistämättä. Mitä nopeammin laihtuu, sitä enemmän todennäköisesti menettää lihasmassaa. Kun tyytyväisenä tsiigailet vaaalta 3 kg pienempää lukemaa, oletkin pahimmassa tapauksessa menettänyt 3 kg lihasta etkä yhtään läskiä.
Myös rasvakudos kuluttaa jonkin verran. Senkin poistuminen siis vähän vähentää energian tarvetta hiukan, mutta enemmän sitä vähentää tuo poistunut lihasmassa.
Yrität laihduttaa liikaa, mitä nopeammin laihdut, sitä todennäköisempää on uusi pullahtaminen. Entä jos keskittyisit pitämään tuon painon. Liikunnalla ei ole juuri vaikutusta painon alenemiseen, vaikka se hyvää tekeekin.
Uusi tutkimus kertoi, että liikkumalla enemmän on mahdollisuus laihtua pari kiloa, mutta siihen se pysähtyy.