tisuleista ja imetyksestä..jälleen...=)
Meillä on kuukauden ikäinen poika ja erittäin kovaksi " tissivauvaksi" osoittautunut yksilö =).
Päivä ja yöunille mennään lähes aina ainoastaan niin, että saa nukahtaa tissille, eikä siinä olekkaan mitään pahaa ihanaa kun voi tarjota lapselle sen mitä hän haluaa, mutta miten saisi hieman edes väljyyttä tuohon syöttöön, kun mammakin haluaisi päästä joskus käymään jossain iltasella. Olisiko teillä " tisulivauvavojen" äidit hyviä vinkkejä miten olette itse saaneet hieman vapautta imetyksestä?
Sitten toinen kysymys onko normaalia että tissit tuntuu toisena päivänä todella tyhjiltä ja toisena päivänä on taas maitoa kerrakseen.
Minulla on nyt eilisen iltatankkauksen jälkeen rinnat tuntuneet tosi tyhjiltä ja pelkäänkin että eihän vaan maidon tulo ole ehtymässä?
Meillä tosiaan poika syö välillä kun hevonen ja on joskus imetyksen jälkeen todella kiukkuinen niin olenkin ajatellut ruveta antamaan illalla vielä pullosta korvikemaitoa lisäksi. Miten paljon vastiketta voi antaa jos vauvaa tuntuu juovan tissinkin päälle vielä 50-75ml tuntuu aika hurjalta määrältä.
Kiitos jos joku viitsii vastata (varmaan päivänselviin kysymyksiin, mutta minua askarruttaviin kuitenkin =) )
Kommentit (7)
syökin vielä aika tiheään. Meillä ainakin söi kahden tunnin välein melkein 3-4 kuukautta ja sitten vasta harveni. Jos halusin illalla mennä jossain käymään, niin ajoitin menemiseni niin, että lähdin heti kun olin vauvan syöttänyt ja parin tunnin päästä takaisin ja taas syöttämään.
Rintojen kuuluukin tulla tyhjäntuntuisiksi ja se ei kuitenkaan tarkoita, että maidon tulo ehtyisi. Alussa ne ovat aina piukat, mutta tuossa vaiheessa ne alkavat olemaan tyhjemmän tuntuiset, mutta kyllä sieltä maitoa hyvin silti tulee tai siis ainakin pitäisi tulla. Minun mielestä kannattaa neuvolasta kysäistä tuosta lisämaidon antamisesta, koska jos vauvalle tulee painoa normaalisti, niin on ihan turhaa antaa lisämaitoa. Tämä on minun mielipiteeni. Annatko muuten molemmista rinnoista maitoa joka syötöllä? Minä annoin aina vain yhdestä rinnasta ja kun muutaman kerran annoin molemmista, niin vauva oli aika tyytymätön syönnin jälkeen, koska söi varmaan itsensä liian ähkyksi ja tuli vatsavaivoja. Kun lapsi oli vanhempi aloin antamaan molemmista rinnoista, vaikkei hän koskaa hirmupaljon siitä toisesta enää ottanutkaan. Toivottavasti oli vähän apua näistä ajatuksista.
Niin, meinasitko, että jos alat antaa pullosta myös maitoa, niin voi esim. isä hoitaa joskus syötön, jotta pääset helpommin lähtemään? Tuli vaan mieleen sitten sellainen, että siinä voi sitten helposti käydäkin niin, että maidon tulo alkaa vähentyä, jos jätät syöttöjä väliin. Minä mietin pulloa parin kuukauden jälkeen, kun vauva söi vielä kahden tunnin välein öisinkin, mutta sitten neuvolassa sekä muilta äideiltä kuulin juuri tämän, että se ei välttämättä kannata, jos haluaa maidon riittävän ja koska yösyötöt ovat erittäin tärkeitä maidontuotannolle.
mietin alussa että josko pullosta antaisi välillä että pääsisi välillä illalla johonkin, poika 3kk. Meillä poika syö parin tunnin välein iltaisin ja tahtoo nukahtaa tissin kanssa, joten ymmärrän kyllä mietteitäsi. Pari kertaa maitoa lypsetty valmiiksi jääkaappiin ja isä antanut pullosta, jos en ole ehtinyt heti kotiin kun nälkä on yllättänyt. Pääsääntöisesti kuitenkin pyrin pullosyöttöä välttämään, koska helpolla käy kuulemma niin että vauva oppii pulloon eikä enää tissiä huolikaan. Itse en kyllä lähtisi antamaan muuta kuin äidinmaitoa, jos maitoa kerta riittää.
Moro!
Meillä nyt 4,5kk neiti ja ollaan täysimetyksellä. Totutin tytön noin 2 viikkoisesta alkaen syömään myös pullosta, jotta rinnat saivat hieman palautua syömisten välissä ( tyttö söi parhaimmillaan tunnin välein, varsinkin iltaisin ). Keräsin maidonkerääjällä pakkaseen maitoa joka syötöllä ja pumppaamisen aloitin vasta noin 3kk iässä.
Sain tytön syömään pullosta suht helposti, koska jouduin käyttämään alussa kerran tai pari päivässä rintakumia kipeytyneitten rintojen takia. Ainakaan meillä pullosta syöminen ei ole vaikuttanut rinnan kelpaamiseen tai maidon määrään. Olen päässyt käymään treeneissä yms. pulloruokinnan ansiosta. Isovanhemmat ovat myös tyytyväisiä kun saavat tytön hoitoon ilman meitä vanhempia.
Näin siis meillä. Tsemppiä sinulle ja ihanaa vauva-aikaa!
Ja meidän tissitakiainen nukahti ekaa kertaa viereemme ilman tissiä suussa 4kk iässä. Nyt 5kk vanha ja tehnyt niin ehkä viisi kertaa. Eli omaa tahtiaan alkaa tissistä vähän enemmän luopua :) Päikkärit yms - tissille nukahtaa (tuttia ei ole)
Esikoiselle annettiin myös pullosta äidinmaitoa silloin, kun minä olin jossakin. näitä kertoja ei nyt kovin usein ollut, ei välttämättä edes kerran viikossa. Joten ei tosiaankaan alkanut hylkiä rintaa näin pienestä pullosta syömisestä. Itselle taas oli aivan mahtavaa käydä välillä tuulettumassa ilman vauvaa.
Ainut kerta kun hylki pulloa oli silloin kun olin koko lauantaipäivän pois, klo 14-22. Isänsä syötti silloin pullosta minun maitoani. Seuraavana päivänä muutama eka imetyskerta oli itkuista, mutta pulloa ei kaivettu kun kerta rintaakin oli tarjolla. Ja se meni sitten ohi.
Jos haluat täysimettää, voit aivan hyvin vaikka lypsää maitoa ja jättää sitä pakkaseen oman menosi ajaksi. jos taas imetys ei niin tärkeä ole, anna silloin hoitajan antaa korviketta.
Jos sinulla on omia menoja usein, monta kertaa viikossa, silloin voi ehkä olla vaara että rinta ei enää kelpaa mutta tuskin siitä että esim. kerran viikossa saan ruokansa pullosta, on mitään haittaa imetykselle, En ainakaan ole keltään ystävältäni tai tuttavaltani kuullut että imetys olisi loppunut näin pieneen pulloruokintaan.
(2kk) eikä ole vielä saanut pulloa. Meidän lapsista ei kukaan ole huolinut pulloa ennen n.8kk ikää,olen imettänyt kaikkia n. 1 vuotiaaksi.
Sinnikkyyttä tarvitaan jos vauva ei tykkää pullosta! Minä olen harrastanut sellaisia menoja johon vauvan voi ottaa mukaan, myöhemmin sitten taas ' omia' juttuja.