Jouduin työpaikalla jollekin mustalle listalle :(
Kun en suostu tekemään ylitöitä (=tulemaan töihin hyvissä ajoin) tunti tunnista -periaatteella. Tämä on siis ongelma ainoastaan muille työntekijöille, työnjohdon kanta oli vain "työaika alkaa klo xx.xx ja työpäivän pituus on 8 tuntia". Kuka on oikeassa ja pitääkö mun nyt taipua muiden tahtoon?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jäädä epäterveeseen työyhteisöön, jossa kytätään kellojen kanssa tulemisia ja menemisiä.
Tämä. Vaihtamalla paranee.
Voi olla myös niin, että kun menet karhua pakoon tuleekin susi vastaan. Suomeksi: Vaihtamalla ei välttämättä parane vaan voi jopa pahentua.
kAnNatTaiS vAaN aLiStUa.
Voi hyvää päivää näitä neuvoja, ei ihme että on vähän surkea itsetunto ja kunnioitus.
Voi hyvää päivää itsellesi, sinua ei voi ottaa vakavasti tuon kirjainpelleilyn takia. Luulet olevasi fiksukin, mutta taitaa itselläsi olle itsetunto vähän niin ja näin.
Entisessä työpaikassa työkaveri kellotti kusemisenkin. Ja sit pomojen koppiin kertomaan! Terveiset Teijalle😁
Tekeekö ne sen puoli tuntia oikeasti töitä vai juoruilee? Mitä mieltä esimies on tästä systeemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ylitöitä voi tehdä, jos johto ei pyydä. Ei kollegat voi sellaista vaatia. Jos työaika on määritelty alkavaksi klo 8, riittää että töissä on klo 8.
Tässäpä se ongelma onkin, kun muiden mielestä olen myöhässä, kun olen työvalmiudessa vasta aikavälillä 7.55-7.59. Muut ovat olleet tuossa vaiheessa paikalla jo puolisen tuntia..
Ap
Anteeksi mutta mitä järkeä tuossa on? Mitä töitä ne tekee puoli tuntia ennen töiden alkamista, vai hengaileeko ne muuten vaan puoli tuntia työpaikalla?
Ja en tajua miten nuo ylimääräiset työajat muka korvataan lomina myöhemmin, jos esimies ei ole tällaista käytäntöä hyväksynyt? Jos kyseessä on jokin työntekijöiden itse kyhäämä systeemi, että mä teen sitten sun vuoron silloin ja silloi
Tarkoitin sitä, että miten tuo "tunti tunnista" -systeemi muka käytännössä toimii, jos sillä ei ole työnantajan siunausta?
Ei minun mielestäni ainakaan ole mikään etu, että teen palkatonta ylityötä jotta saan silloin tällöin palkattoman vapaapäivän.
"Tarkoitin sitä, että miten tuo "tunti tunnista" -systeemi muka käytännössä toimii, jos sillä ei ole työnantajan siunausta?
Ei minun mielestäni ainakaan ole mikään etu, että teen palkatonta ylityötä jotta saan silloin tällöin palkattoman vapaapäivän."
On tuolle työnantajan siunaus, koska käytössä on kellokorttisysteemi ja on mahdoton aina aloittaa ja lopettaa työt ihan minuutilleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Tarkoitin sitä, että miten tuo "tunti tunnista" -systeemi muka käytännössä toimii, jos sillä ei ole työnantajan siunausta?
Ei minun mielestäni ainakaan ole mikään etu, että teen palkatonta ylityötä jotta saan silloin tällöin palkattoman vapaapäivän."
On tuolle työnantajan siunaus, koska käytössä on kellokorttisysteemi ja on mahdoton aina aloittaa ja lopettaa työt ihan minuutilleen.
Ap
Ok, ymmärsin siis väärin jonkin aiemman viestin, jossa kerroit esimiehen sanoneen, että työt alkavat kello 8.
Työpaikalla ajan viettäminen ja tehokas työn teko on täysin kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ok, ymmärsin siis väärin jonkin aiemman viestin, jossa kerroit esimiehen sanoneen, että työt alkavat kello 8.
Työt alkavat virallisesti tasalta, joten siihen mennessä on oltava paikalla, mutta toki voi tulla hieman aikasemminkin ja se lasketaan mukaan työaikaan. Jonain päivänä työt voivat loppua klo 15.57 ja toisena klo 16.02, joten muutaman minuutin heittoja työpäivän pituuteen tulee melkein väkisinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työt alkavat virallisesti tasalta, joten siihen mennessä on oltava paikalla, mutta toki voi tulla hieman aikasemminkin ja se lasketaan mukaan työaikaan. Jonain päivänä työt voivat loppua klo 15.57 ja toisena klo 16.02, joten muutaman minuutin heittoja työpäivän pituuteen tule
Ja näille ajoissatulijoille tulee joka päivä se puoli tuntia plussaa tuntisaldoihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ylitöitä voi tehdä, jos johto ei pyydä. Ei kollegat voi sellaista vaatia. Jos työaika on määritelty alkavaksi klo 8, riittää että töissä on klo 8.
Työ alkaa klo 8. Jos on pukkarissa klo 8 on myöhässä. Kaukaisia muistoja 90-luvun alusta.
Juu, työn äärellä on oltava klo 8 työvaatteet vaihdettuna. Kokemusta 2010-luvun alusta.
Lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työt alkavat virallisesti tasalta, joten siihen mennessä on oltava paikalla, mutta toki voi tulla hieman aikasemminkin ja se lasketaan mukaan työaikaan. Jonain päivänä työt voivat loppua klo 15.57 ja toisena klo 16.02, joten mu
"Ja näille ajoissatulijoille tulee joka päivä se puoli tuntia plussaa tuntisaldoihin."
Ymmärrän. Tuo vain tuntui minusta oudolta, koska minun työpaikoissani ei ole koskaan voinut itse päättää tehdä palkallista ylityötä, vaikka olisi halunnutkin. Itse asiassa tuntuu todella oudolta, että työnantaja maksaa mukisematta kaikille niille, jotka tulevat puoli tuntia vaadittua aiemmin työpaikalle hengailemaan, vaikka vain yksi tarvittaisiin tekemään valmisteluja. Pitkällä aikavälillä tuo tulee työnantajallekin tosi kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työt alkavat virallisesti tasalta, joten siihen mennessä on oltava paikalla, mutta toki voi tulla hieman aikasemminkin ja se lasketaan mukaan työaikaan. Jonain päivänä työt voivat loppua klo 15.57 ja toisena klo 16.02, joten mu
Eli he käytännössä kerryttää itselleen saldovapaita hengailemalla töissä aamuisin, vaikka kaikille ei ole siellä järkevää työtä?
Liian aikaisin töihin tulevat työntekijät voivat olla varsin hankala ongelma. Jostain syystä, kun tuollainen tulee työyhteisössä normiksi, niin sitä aletaan pitämään niin suurena hyveenä, että myöhemmin tulevia työntekijöitä aletaan pitämään kelvottomia, vaikka olisivat ihan oikeaan aikaan töissä ja tekisivät työnsä hyvin. Ja tuota on vaikea ratkaista, ellei esimies kiellä tekemästä noin. Että oikeastaan, joko alat tekemään niin kuin muut tekevät tai sitten vain pidät pääsi ja tulet silloin, kun työt virallisesti alkavat ja kestät kyräilyt. Tai sitten vain haistatat pitkät koko puljulle.
^ Vuodessa tuosta kertyy vähintään 11 ylimääräistä palkallista vapaapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle? Miten ihmeessä työnantaja voi hyväksyä tuollaisen systeemin, josta ei ole mitään hyötyä?
Ai - onko meidän töistä rouva Tättähäärä tullut touhuamaan teillekin? Pyydä tämän listan laatija keskusteluun esimiehen kanssa. Niin mekin teimme ja akka joutui myöntämään että koko lista oli aiheeton...
Tunti tunnista kun teet merkaat vain tunnin työstä kaksi tuntia ja ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle? Miten ihmeessä työnantaja voi hyväksyä tuollaisen systeemin, josta ei ole mitään hyötyä?
En tiedä. On noissa sentään jotkut rajat, joten montaa tuntia ei voi sentään päivässä kerryttää.
Ap
Aika outoa, että olette palstalaiset työelämässä, ettekä tiedä perusasioita.
Se teidän ns. tunti tunnista on nimeltään LISÄTYÖ. Eli saadaan saldotunteja työpäivän ylittävältä osalta ja niitä voi käyttää sitten joko lyhentämällä päiviä tai pitämällä koko päivän saldovapaana.
YLITYÖ on aina erikseen esihenkilön kanssa sovittavaa työtä, ja siitä saa rahaa.
Ei.
Ap