Onko ihmisillä oikeasti käsitystä mikä elintaso on vaikka sen 5000/kk tienaavalla?
Kolkuttelee jo kuitenkin niitä ylimpiä tulodesiilejä hänkin, vaikka on ihan tavis tavistöissä.
Kommentit (89)
Jos tuolla 5000/kk tienaavalla on 500 000 lainaa, niin en sanoisi että on kovin hyvä elintaso.
Ja käteen jää ehkä 3200? Ei juhlita ei.
Varmaan parempi kuin 2500 tienaavalla.
Ei ole erityisen kummoinen. Asutaan kompaktissa kerrostalokolmiossa. Säästöön jää jokunen satanen per kk, eikä todellakaan humpsutella menemään mielin määrin. Toki voidaan syödä ulkona ja tilata kotiin sapuskaa, tai tehdä pesukoneostos, jos tarve tulee.
Selvä käsitys mikä se voi olla. Ei siihen tarvitse jonkun tarinaa mitä on voinut tai ei ole voinut tehdä tuollaisilla tuloilla.
Voi verrata siihen summaan ,mitä on ollut käytettävissä ja paljon olisi realistisesti enemmän (tai vähemmön) käytettävissä noilla tuloilla.
Käteen vissiin n. 3400€, siitä sitten samat asumiskulut monilla varmaan kun nyt,, ellei ole jossain rotankolossa, mistä pitäisi heti muuttaa pois. Ja avot, jäljelle jää yli tonni enemmän kun nyt "käyttörahaa". Kyllä käyttökohteita löytyy.
Jos on lainoja, niin ainakin ennen niistä sai vähennyksiä, eli bruton perusteella vaikea sanoa elintasosta mitään.
Jos on eläkeläinen, veroja menee enemmän kuin vastaavista palkkatuloista.
Jos elättää puolen kylän kokoista ruokakuntaa, tietenkin elintaso on pienempi kuin jos palkan kuluttaa vain yksi henkilö.
Just töistä lähtiessä katsoin parkkipaikkaa, porukalla on ihan tavis autoja, uutena maksaneet jotain 25 tuhatta, suurin osa yli 5v vanhoja. Pomolla/omistajalla on kalliimpi, mutta sekin jo 12 vuotta vanha. Itse asiassa yhdellä tuotannon pienipalkkaisella on uusi ja kallis auto, mutta miehensä maksama.
No toihan nyt riippuu miljoonasta eri asiasta, mukaan lukien se, miten itse kukin mittaa elintasoa. Maksaako pois isoa asuntolainaa valtavina erinä vai asuuko puoli-ilmaiseksi jossain tönössä maalla. Omistaako uusimman auton vai pyöräileekö joka paikkaan. Sijoittaako jne.
Mun miehen bruttopalkka on 5200 ja itellä noin 4000. Ihan todella taviselämää vietetään.
Samanlaista elämää se on kaikilla keskituloisilla.
No mä tienaan Helsingissä asuvana sinkkuna tuon noin 5000. Ei ole mitenkään ihmeellisen korkea elintaso. Verottaja syö ison osan tuloista. Sitten asuntolainan lyhennykseen + vastikkeeseen menee 1300 e/kk. Autoakin täytyy työn takia pitää, siitä onneksi jo velka maksettu pois mutta bensaan, huoltoihin, vakuutuksiin yms. menee rahaa. Pakollisten laskujen jälkeen jää semmoinen noin 800 euroa ihan käyttöön. Kyllähän sillä ihan mukavasti ruoat ostaa ja sellaiset, mutta ei kyllä ihan kauheasti esim. mitään matkoja, luksustuotteita tms. harrasteta.
Menee keskituloiseen kastiin kun tuosta vie verot. Kaupassa ei tarvitse ihmeemmin laskea mutta muuten elämä ei ole mitenkään yltäkylläistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole erityisen kummoinen. Asutaan kompaktissa kerrostalokolmiossa. Säästöön jää jokunen satanen per kk, eikä todellakaan humpsutella menemään mielin määrin. Toki voidaan syödä ulkona ja tilata kotiin sapuskaa, tai tehdä pesukoneostos, jos tarve tulee.
Olikohan kyse 5000€ sinkulle vai perheelle eli onko käytettävissä 2 x 2500 vai 1 x 5000 ja joku muu määrittelemätön summa lisäksi.
Ansaitsin aiemmassa työssäni tuon verran, muttei se mitenkään elintasoani kohentanut. Olin töiden jälkeen aina niin väsynyt, ettei mikään jaksanut kiinnostaa, enkä jaksanut lähteä minnekään.
Rahaa kertyi tilille, sillä en ostanut mitään muuta kuin pakolliset ruokaostokset. Irtisanouduin ja teen nyt mielekkäämpää työtä pienemmällä palkalla.
Suomessa vain julkkikset ja perinnön saavat nepo-vauvat ovat rikkaita yli ~10k nettotulojen myötä. Veikkaisin että 5000 bruttopalkalla elävä elää aika normielämää. Ei sillä osta mitään ilman pankkilainaa.
Tietenkin siihen voi tulla päälle eri sijoitukset ja perinnöt sun muut. Yleensä ihmisen harhaluulo on että ihmisillä olisi vain oma palkka eikä esimerkiksi suvun kautta perintöä ollenkaan, tosiasia voi olla että ovat vanhempiensa kautta jo miljonäärejä ja elävät vähän sen tyyppistä elämää myös. Isoin ero ihmisten välillä on juuri tämä peritty raha ja kulttuurinen pääoma, muuten uskon että suomessa useimmat elävät ihan tavallista keskiluokan arkea.
Vierailija kirjoitti:
No mä tienaan Helsingissä asuvana sinkkuna tuon noin 5000. Ei ole mitenkään ihmeellisen korkea elintaso. Verottaja syö ison osan tuloista. Sitten asuntolainan lyhennykseen + vastikkeeseen menee 1300 e/kk. Autoakin täytyy työn takia pitää, siitä onneksi jo velka maksettu pois mutta bensaan, huoltoihin, vakuutuksiin yms. menee rahaa. Pakollisten laskujen jälkeen jää semmoinen noin 800 euroa ihan käyttöön. Kyllähän sillä ihan mukavasti ruoat ostaa ja sellaiset, mutta ei kyllä ihan kauheasti esim. mitään matkoja, luksustuotteita tms. harrasteta.
Nyt nillität. 3300€ miinus 1300€ on 2000€. Siitä pakolliset bensat, vakuutukset ja huollot jyvitettynä per kk 200€? Jää 1800€ muihin kuluihin. Muut kulut ei pakollisia tai onhan ne ruuat ja vaatteet, mutta eivät pakosta ole joku tietty summa. 1800€ käyttöön on todella hyvin yhdelle asumis- ja työmatkakulujen jälkeen.
Mitä muita pakollisia laskuja sulla on?
Mun palkka oli 4750e ja vaimolla 3000e. Minulla jäi käteen 3100e ja vaimolla 2100e. Lapsilisiä saadaan 450e (4 lasta)
Isovanhemmilta saadaan noin 100€/kk
Tulot yhteensä 5750€
4 lapsen takia tarvitaan tila-auto, jolloin bensakulut ovat yhden auton verran isommat. ja lisäksi pitää maksaa isosta autosta isompi käyttövero. Bensakulut ovat 180+320 = 500e/kk
Tulot yhteensä5750
Lainat 1650
Bensa 500
Sähkö 350
vakuutukset 200
Vesi 140
Harrastukset 215
Harrastusvaatteet ja välineet 67
Ruoka 1300
Pesuaineet yms 200
Vaatteet 200
Puhelin +netti 180
Autonkorjaukset 180
Uusi puhelin, joillekin 40
Kodinkone yms 50
Piha 30
Säästöön,Loma,Hätävara 100
Synttärit+Lahjat 108
Mummoloissa käynnit 75
Joulu (Ruoka-lahjat) 167
Menot yhteensä 5752
Säästöön ei jää enää yhtään, koska ruoka on noussut noin 30%. Myös Joulu on pienempi.
Voisin noilla tuloilla elää aika leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla 5000/kk tienaavalla on 500 000 lainaa, niin en sanoisi että on kovin hyvä elintaso.
No, ittehän on lainansa ottanut. Ja lainan takaisinmaksuaika?
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka oli 4750e ja vaimolla 3000e. Minulla jäi käteen 3100e ja vaimolla 2100e. Lapsilisiä saadaan 450e (4 lasta)
Isovanhemmilta saadaan noin 100€/kk
Tulot yhteensä 5750€
4 lapsen takia tarvitaan tila-auto, jolloin bensakulut ovat yhden auton verran isommat. ja lisäksi pitää maksaa isosta autosta isompi käyttövero. Bensakulut ovat 180+320 = 500e/kk
Tulot yhteensä5750
Lainat 1650
Bensa 500
Sähkö 350
vakuutukset 200
Vesi 140
Harrastukset 215
Harrastusvaatteet ja välineet 67
Ruoka 1300
Pesuaineet yms 200
Vaatteet 200
Puhelin +netti 180
Autonkorjaukset 180
Uusi puhelin, joillekin 40
Kodinkone yms 50
Piha 30
Säästöön,Loma,Hätävara 100
Synttärit+Lahjat 108
Mummoloissa käynnit 75
Joulu (Ruoka-lahj
Toi ruokalasku on jäätävä! Meillä menee n 800e ja siinä on jo pesuaineet, sukkahousut yms pikkukama mukana!
Mitä sinä haluat sanoa? En ymmärrä, enkä jaksa keksiä.