Onko ihmisillä oikeasti käsitystä mikä elintaso on vaikka sen 5000/kk tienaavalla?
Kolkuttelee jo kuitenkin niitä ylimpiä tulodesiilejä hänkin, vaikka on ihan tavis tavistöissä.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Verotus on ihan järjettömän paljon jo nykyään kun noin 6000 euron palkasta jää vain 3700 käteen.
Todella paljon rahaa menee veroihin kyllä. Kiinteistöverot jne. nousivat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja käteen jää ehkä 3200? Ei juhlita ei.
Tuosta palkasta jää Saksassa käteen n. 2900, vaikka on lapsia eikä kuulu pahimpaan veroluokkaan.
Ihan totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka oli 4750e ja vaimolla 3000e. Minulla jäi käteen 3100e ja vaimolla 2100e. Lapsilisiä saadaan 450e (4 lasta)
Isovanhemmilta saadaan noin 100€/kk
Tulot yhteensä 5750€
4 lapsen takia tarvitaan tila-auto, jolloin bensakulut ovat yhden auton verran isommat. ja lisäksi pitää maksaa isosta autosta isompi käyttövero. Bensakulut ovat 180+320 = 500e/kk
Tulot yhteensä5750
Lainat 1650
Bensa 500
Sähkö 350
vakuutukset 200
Vesi 140
Harrastukset 215
Harrastusvaatteet ja välineet 67
Ruoka 1300
Pesuaineet yms 200
Vaatteet 200
Puhelin +netti 180
Autonkorjaukset 180
Uusi puhelin, joillekin 40
Kodinkone yms 50
Piha 30
Säästöön,Loma,Hätävara 100
Synttärit+Lahjat 108
Jos neljä lasta urheilee, syövät paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotus on ihan järjettömän paljon jo nykyään kun noin 6000 euron palkasta jää vain 3700 käteen.
Todella paljon rahaa menee veroihin kyllä. Kiinteistöverot jne. nousivat myös.
Sekin vielä. Aika monet asuu myös vuokralla vaikka "hyvä"palkka.
Näin 800 euroa kuussa tienaavana veikkaan, että noihin ihan tavis normielintasoihin sisältyy kaikenlaista mistä suurin osa meistä voi vain haaveilla mutta joille olette itse tulleet sokeiksi.
Ei, en tiedä millaista elämä olisi. Vanhempani tienaavat yht. lähemmäs 200k/vuosi. Ihan tavallista elämää elävät maaseudulla. Tulotaso ei oikeastaan näy missään. Eksäni oli miljonääri, kirjaimellisesti tienasi miljoonia vuodessa. Hänellä tulitaso jo näkyi. Oli urheiluautoja, musta amex, tavallisiin kesäpäivän aktiviteetteihin saattoi hänellä palaa muutamia satasia, teki kalliita asioita ihan vaan päähänpistona huvikseen. Oli siinä sitten se varjopuoli. Ei sellaisen kanssa voi olla ja vaikea oli erota. Kaikki varmaan tietää millaista se uusrikkaan elämä on. Hänkin oli sellainen ja meno toisinaan sen mukaista.
Ruokalaskuko jäätävä :D Minulle osui silmään tuo pesuaineisiin 200e / kk :) Se on jo jäätävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta palkasta jää Saksassa käteen n. 2900, vaikka on lapsia eikä kuulu pahimpaan veroluokkaan.
Ihan totta?
On totta, että keskituloinen maksaaa Saksassa enemmän veroja kuin Suomessa. Erittäin hyvätuloisia sitten taas verotetaan Suomessa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Näin 800 euroa kuussa tienaavana veikkaan, että noihin ihan tavis normielintasoihin sisältyy kaikenlaista mistä suurin osa meistä voi vain haaveilla mutta joille olette itse tulleet sokeiksi.
No kyllä varmasti, mutta suomalaiset on tottuneet liikaa köyhyyteen, jos se, että voi esim. ostaa uuden pesukoneen käteisellä on luksusta. Sen pitäisi olla se perustaso.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla 5000/kk tienaavalla on 500 000 lainaa, niin en sanoisi että on kovin hyvä elintaso.
Jos on 2-3 lasta elätettävänä ja hyvä niin elintaso on vaatimaton
Minusta tämä ON yltäkylläistä, kun olen elämässäni ollut todella pienituloinenkin. Ihme valitusta taas hyvin toimeentulevilta. Ei tässä rikkaita olla, mutta rahaa riittää tuhlattavaksikin, matkailen paljon, ja silti jää säästöön. Olen tavis, enkä oleta että minulla pitäisi olla kivitalo meren rannalla tai ökyilyauto. Joskus ihmettelen, miten olen pärjännyt parin tonnin palkalla, puhumattakaan siitä kun olin opiskelija ja työtön.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lainoja, niin ainakin ennen niistä sai vähennyksiä, eli bruton perusteella vaikea sanoa elintasosta mitään.
Jos on eläkeläinen, veroja menee enemmän kuin vastaavista palkkatuloista.
Jos elättää puolen kylän kokoista ruokakuntaa, tietenkin elintaso on pienempi kuin jos palkan kuluttaa vain yksi henkilö.
Niin, ennen sai vähennyksiä. Ei saa enää.
No ei todellakaan ole. Luulin itsekin joskus nuorena köyhänä opiskelijana että 5000 eur bruttotuloilla olisi rikas. Miten väärässä olinkaan. Verot ja eläke- yms. maksut vie ensin ison osan että jäljelle jää jotain 3200 euroa. Sitten maksat muksujen päivähoitomaksut aina taulukon yläpäästä että edes voit käydä töissä.
Tavallinen 20v vanha sähkölämmitteinen omakotitalo (josta vielä lainaa pitkäksi aikaa, ei asuta pk-seudulla), auto on yli 10v vanha. Kaupassa ei tarvitse laskimen kanssa laskea onko varaa, mutta ei kyllä tarvi todellakaan kuvitella mitään sisäfileitä ostavansa, jopa lohtakin nykyisin äärimmäisen harvoin. Lapselle on varaa ostaa perustarpeet ilman konkurssia tai pohtimista, ja joskus välillä matkustellakin. Vähintään kotimaassa tai Ruotsin risteilyllä käydä. Mutta elämä on kyllä niin keskituloista kuin vain olla ja voi. Ei todellakaan mistään rikkaudesta voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, jos jää noin vähän. Itsellä reilut 2400 brutto, netto 2100 ja lisäksi lapsilisää 333€. Ei enää asuntolainaa. Asumme Helsingissä.
Melkoisilla prosenttiosuuksilla tässä jo osallistutaan niihin talouden talkoisiin, vaikka koko aika huudetaan, että pitäisi maksaa enemmän.
Niinpä. 5250 e palkka, ja tilille rapsahti n. 3400 e (muutama työpaikkalounas vähennettynä)
Vastuut sen mukaisia, että sähköposti ja Teams laulaa joskus 21-22 asti.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti joo, tietystihän sitä jokainen mukautuu siihen olemassa olevaan elintasoon. Mitä enemmän tulee, sitä enemmän menee, on ihan pätevä sanonta.
Ei se silti poissulje sitä, etteikö isomminkin ansioita saavat, joutuisi miettimään menojaan ja joskus jopa lykkäämään ostoksiaan myöhemmäksi. Eikä tosiaan näillä tuloilla elellä kroisoksena. Muistan silti myös aina auttaa kykyni mukaan tarvitsevia, osallistua lahjoituksiin, joulukeräyksiin ja tukemaan monella muulla tavalla niitä, joilla voi taloudellisesti tehdä tiukkaa.
Se taulukon yläpää on kuitenkin vain noin 1/4 todellisista päivähoidon kustannuksista, ja niistä ei pyritä jäämään voitolle. Jos asuisit paljon hehkutetussa USA:ssa etkä maksaisi 5000 dollarin palkasta lainkaan veroja, päivähoitomaksujen jälkeen sulle jäisi alle 3000 dollaria, jos lapsia olisi kaksi. Todennäköisesti tuollaisesta palkasta siellä kuitenkin joutuu maksamaan jonkin verran veroakin.
2 aikuisen talous. Ei velkaa, bruttotulot n. 160k/a. Omakotitalo, 2 autoa, joista toinen 10v ja toinen 6v. Ruokaan 800€/kk, vaatteita ei osteta joka vuosi, ulkona ei käydä syömässä, harrastuksiin ehkä 2000 vuodessa. Pari lomareissua vuodessa. Palkoista menee säästöön n. 2500/kk. Elintasoa olisi varaa nostaakin, mutta haaveena on jäädä pois työelämästä n. 55-vuotiaina. Tällä tahdilla säästössä on siihen mennessä n. 650 000€
No, tienaan tuon, eli on. On se aika olennaisesti parempi kuin peruspäivärahalla eläessäni. Tosin minulla ei ole autoa eikä lapsia, ja olen tyytynyt asumaan vuokrakaksiossa ihan tavisalueella. Nettoan kuussa kolmisen tonnia, vuokra vie 700 euroa, sijoitettavaksi jää useita satoja kuussa, eikä tarvitse ruokakaupassa hintoja tutkiskella.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla 5000/kk tienaavalla on 500 000 lainaa, niin en sanoisi että on kovin hyvä elintaso.
Mikä pakko ottaa noin helvetisti lainaa? Ihan liikaa suhteessa tuohon tulotasoon.
Teillä menee siis oikein hyvin. Meillä puolison ja minun yhteenlasketut tulot eivät yllä edes yhden ihmisen mediaanipalkkaan, emme saa toimeentulotukea emmekä koskaan saaneet mitään asumistukeakaan, silti säästöön jää noin 500€/kk. No, tämän hallituksen takia ei kyllää kohta jää sitäkään.