Onko ihmisillä oikeasti käsitystä mikä elintaso on vaikka sen 5000/kk tienaavalla?
Kolkuttelee jo kuitenkin niitä ylimpiä tulodesiilejä hänkin, vaikka on ihan tavis tavistöissä.
Kommentit (89)
Sehän on niin, että kaiken rahan saa kyllä kulutettua. Tuntuu siltä että moni kapsahtaa elintasoinflaatioon. Minusta suurempi palkka ei automaattisesti tarkoita, että pitäisi kuluttaa enemmän arjessa.
Tienaamme miehen kanssa sen 5k kumpikin. Valtaosa siitä menee säästöön ja sijoituksiin. Teemme paljon kotiruokaa, asumme kerrostalokolmiossa, vältämme turhaa ajelemista, harrastukset ovat edullisia, lomailemme edullisesti. Kyse ei ole mistään tarkoituksenmukaisesta pihistelystä, en vain ole oppinut nauttimaan kuluttamisesta. Nautin siitä että voin käyttää aikaa harrastuksiin, perheeseen ja ystäviin.
Korkeampi palkka tuo lähinnä mielenrauhaa, mistään hienoista autoista tai kelloista en välitä. Vaatteita ja kenkiä voisin ehkä teettää ja kirjoihin menee rahaa. Ainoastaan kesällä annamme budjetin vähän lipsua, koska elämästä pitää toki nauttiakin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä ON yltäkylläistä, kun olen elämässäni ollut todella pienituloinenkin. Ihme valitusta taas hyvin toimeentulevilta. Ei tässä rikkaita olla, mutta rahaa riittää tuhlattavaksikin, matkailen paljon, ja silti jää säästöön. Olen tavis, enkä oleta että minulla pitäisi olla kivitalo meren rannalla tai ökyilyauto. Joskus ihmettelen, miten olen pärjännyt parin tonnin palkalla, puhumattakaan siitä kun olin opiskelija ja työtön.
Numero 59 täällä, olen samaa mieltä. Tosin en matkaile paljon kun ei kiinnosta.
Mutta mulla on elämässä sama kokemus, olen myös ollut työttömänä, jopa tippunut peruspäivärahalle. Minulla ei ole mitään vääriä kuvitelmia siitä, että tuilla elely mahdollistaisi ylellisyydet. Nyt viiden tonnin palkalla olen mielestäni hyvätuloinen. Ennen muuta ei ole sitä jatkuvaa huolta taloudesta, mikä työttömänä oli. Jos ei sitä ole kokenut, ei ehkä osaa arvostaa hyvän palkan ja sijoitusomaisuuden elämään tuomaa vakautta ja varmuutta. Huolen puutetta. Väitetään, ettei raha tuo onnea, mutta kyllä se minulle on tuonut.
Minun palkka on 6 tonnia ja vaimolla 4600 kuussa.
Vanha omakotitalo, jonka lainaa on maksettu 25 vuotta, kehyskunnassa. Kolme lasta. Kaksi autoa pakko olla, kun ite joudun reissaamaan. Ulkomailla ei olla Tallinnaa kauempana käyty yli kymmeneen vuoteen. Siivoojaan ei ole varaa, eikä eineksiin. onneksi ite kun viljelee jotakin, saa parempaa kuin normisti.
Kunhan lapset muuttaa, niin sitten kai rupeaa jotain jäämään käteenkin jatkuvasta kädestä suuhun elämisestä. Kai sitä sitten pääsee niitä tukemaan, joten tuskin sittenkään.
Mulla on uusi auto, kun se on työsuhde kajakki, mutta ihan perus volkkari. Vaimon auto on kakskytä vuotta vanha. Ruokaan menee neljälle nyt joku 1000 kuussa, vaimon ja lasten lääkkeet päälle joku 400. Asuntolainaa 900 kuussa ja muut kulut päälle. Uudet farkut ostin tänä vuonna, toivottavasti kestää, kun ei ole koko ajan varaa olla ostamassa uusia.
On luksusta joo... Telkkarikin vissiin lopettaa toimintansa kuukauden päästä, niin sitten voidaan lopettaa senkin katsominen.
Neljän ja puolen tonnin palkasta jää käteen 2800 euroa. Lähes 2000 euroa menee laskuihin eikä eletä mitenkään leveästi, jouduttu vaan ottamaan talolainan lisäksi remontti lainaa. Kuukaudesta riippuen laskujen jälkeen jää 700-900 euroa. Saman saisi meidän perhe toimeentulotukea. No sitten toki pitäisi asua vuokralla, mutta ehkä samoissa neliöissä
Tiedän, että tällä tulotasollani minun ei tarvitse pelätä hetkeä, jolloin 20 vuotta vanha pyykkikoneeni hajoaa.
Meillä talouden yhteenlasketut nettotulot on joku 6000 euroa ja hirmuisessa yltäkylläisyydessä eletään. Ei toki mitään merkkilaukkuja /autoja ostella saati asuta leveästi, mutta muutoin ei tartte miettiä mitä ostaa tai missä lomailee. Säästöjä kertyy väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin 800 euroa kuussa tienaavana veikkaan, että noihin ihan tavis normielintasoihin sisältyy kaikenlaista mistä suurin osa meistä voi vain haaveilla mutta joille olette itse tulleet sokeiksi.
No kyllä varmasti, mutta suomalaiset on tottuneet liikaa köyhyyteen, jos se, että voi esim. ostaa uuden pesukoneen käteisellä on luksusta. Sen pitäisi olla se perustaso.
Niin pitäisi, ja köyhillähän on siihen se takaportti, niin kuin kaikkiin muihinkin välttämättömyyksiin. Mennään sossuun ja haetaan täydentävää toimeentulotukea. Yritäpä sitä keskituloisena, joka ei ole koskaan saanut muita tukia kun opintotukea ja lapsilisää.
On hyvä käsitys, koko viimevuoden oli molemmilla tuo palkka. On vanha talo pienellä tontilla pienellä paikkakunnalla (noin puolet vielä velkaa), ikivanha vaatimaton mökki hienolla paikalla (melkein maksettu) kaksi reilusti yli 20v vanhaa autoa (ei velkaa näistä, tietenkään), vene, lapsia, lemmikkejä. Ei paljoa matkailla kun yksi lapsista ei halua, ehkä myöhemmin.
Elintaso on hyvä verrattuna siihen mitä oli aiemmin kun olin hoitovapaalla. Pystyn hankkimaan oikeastaan kaiken mitä haluan. Johtunee siitä kun en paljon halua. Luksusta tai rikasta? Ei. Ei kuitenkaan ole taloushuolia toistaiseksi, se on hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Menee keskituloiseen kastiin kun tuosta vie verot. Kaupassa ei tarvitse ihmeemmin laskea mutta muuten elämä ei ole mitenkään yltäkylläistä.
No keskiluokkaisen kastia se onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se taulukon yläpää on kuitenkin vain noin 1/4 todellisista päivähoidon kustannuksista, ja niistä ei pyritä jäämään voitolle. Jos asuisit paljon hehkutetussa USA:ssa etkä maksaisi 5000 dollarin palkasta lainkaan veroja, päivähoitomaksujen jälkeen sulle jäisi alle 3000 dollaria, jos lapsia olisi kaksi. Todennäköisesti tuollaisesta palkasta siellä kuitenkin joutuu maksamaan jonkin verran veroakin.
Jos viittaat minun viestiini, niin turhaan vertaat 5000€ Suomi-palkkaa 5000 dollarin jenkkipalkkaan. Jenkeissä vastaavilla maisterin papereilla vastaavalla alalla ja vastaavalla kokemuksella olisi palkkakin ihan minimissään 100k dollaria vuodessa. Suomessa on korkeasti koulutetuilla myös harvinaisen huono palkkataso. Mutta olen jo niin lapsineni juurtunut Suomeen omistusasuntoineen, että ei kiinnostaisi jenkkeihin lähteä. Eikä jenkkilä taida nykypäivänä olla muutenkaan enää se hieno
No jos nyt sitten minimin mukaan ja New Yorkin mukaan katsotaan, niin nettotulosi ei ihan älyttömästi heittäisi tuosta alkuperäisestä esimerkistä ainakaan ensimmäisen hakutuloksen mukaan:
*If you make $100,000 a year living in the region of New York, USA, you will be taxed $28,124. That means that your net pay will be $71,876 per year, or $5,990 per month.*
Tuohon ei varmaankaan ole laskettu sikäläisiä eläke- tai sv-maksuja. Ehkä sinunkaan tuloissasi niitä ei ollut vähennetty tuosta netosta?
Eli tuolla sinulle jäisi käteen verojen ja päivähoitomaksun 1000 dollaria per lapsi (2 lasta) 3990 dollaria kuussa mutta siitä pitäisi vielä vähentää ne eläke- ja sv-maksut.
Mutta tottahan toki sinä saisitkin maksimia etkä minimiä, arvaan. Tai unohdit mainita, että totta kai työntantaja maksaisi kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ja käteen jää ehkä 3200? Ei juhlita ei.
Suomessa on ihan kohtuulliset verot jos noinkin paljon jää viidestä tuhannesta käteen.
t. ulkosuomalainen
Ei mitenkään kummoinen. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla 5000/kk tienaavalla on 500 000 lainaa, niin en sanoisi että on kovin hyvä elintaso.
No, noilla tuloilla saa tuon lainan ja sitten voi kuluttaa niin, että jälkipolville ei jää mitään, paitsi loppuun kulutettuja materiaaleja ja saastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka oli 4750e ja vaimolla 3000e. Minulla jäi käteen 3100e ja vaimolla 2100e. Lapsilisiä saadaan 450e (4 lasta)
Isovanhemmilta saadaan noin 100€/kk
Tulot yhteensä 5750€
4 lapsen takia tarvitaan tila-auto, jolloin bensakulut ovat yhden auton verran isommat. ja lisäksi pitää maksaa isosta autosta isompi käyttövero. Bensakulut ovat 180+320 = 500e/kk
Tulot yhteensä5750
Lainat 1650
Bensa 500
Sähkö 350
vakuutukset 200
Vesi 140
Harrastukset 215
Harrastusvaatteet ja välineet 67
Ruoka 1300
Pesuaineet yms 200
Vaatteet 200
Puhelin +netti 180
Autonkorjaukset 180
Uusi puhelin, joillekin 40
Kodinkone yms 50
Piha 30
Säästöön,Loma,Hätävara 100
Synttärit+Lahjat 108
Ruokalasku noin 217 euroa/kk per hlö. Ei minusta ole jäätävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan kohtuulliset verot jos noinkin paljon jää viidestä tuhannesta käteen.
t. ulkosuomalainen
Ei jää,jos ei ole isoja vähennyksiä! Mulla jää tuosta 5000 e brutosta 2800 e käteen. Vähennykset verottajan vakio tulonhankkiminen ja asuntolainasta satkun pari vuodessa, kun laina niin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ulkosuomalainen
Kunpa kirjoittelisitte enemmän, ihmisillä on vääristynyt käsitys Suomen veroasteesta. Se on monissa muissakin sivistysvaltioissa (!) kova, vain se vaihtelee mitä tuloryhmää verotetaan eniten. Jopa Italiassa on palkansaajilla vertailukelpoiset verot Suomeen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollaisella summalla vähän juhliakin voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollaisella summalla vähän juhliakin voi.
Mä pärjäisin just hyvin tuolla 3200 käteen. Nyt saan 500 vähemmän ja olen ajatellut että juuri tuo 500 enemmän olisi se miten olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan parempi kuin 2500 tienaavalla.
Saan käteen tuon summan ja aina on löytynyt rahat esim. auto remonttiin. Tuttava lääkäri saa käteen varmasti enempi, mutta autoonsa tuli reilun tonnin kytkin remontti niin ei voinut heti viedä korjaamolle. Odotti tilipäivään.
Jos viittaat minun viestiini, niin turhaan vertaat 5000€ Suomi-palkkaa 5000 dollarin jenkkipalkkaan. Jenkeissä vastaavilla maisterin papereilla vastaavalla alalla ja vastaavalla kokemuksella olisi palkkakin ihan minimissään 100k dollaria vuodessa. Suomessa on korkeasti koulutetuilla myös harvinaisen huono palkkataso. Mutta olen jo niin lapsineni juurtunut Suomeen omistusasuntoineen, että ei kiinnostaisi jenkkeihin lähteä. Eikä jenkkilä taida nykypäivänä olla muutenkaan enää se hieno ja 90-luvulla yli-glorifioitu paikka. Mutta jos vertaat johonkin niin vertaa sitten palkkatasokin oikein.
Jos lapseni tulevat hankkimaan ylemmän korkeakoulututkinnon niin heitä aion ehdottomasti kannustaa ulkomaille.