Galluppia vauvaperheille :)
Eli kiinnostaisi kuulla kokemuksia vauvan tulosta perheeseen.
1. Sinun ja kumppanisi ikä 1. lapsen syntyessä
2. Oliko ennen vauvan syntymää ollut mielikuvasi vauvaperheen elämästä realistinen?
3. Mikä oli rankinta lapsen saamisessa?
4. Miten elämänne muuttui lapsen synnyttyä?
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää?
Itse laitan omat vastaukset perään:
1. Molemmat 29 vuotiaita
2. No jossain mielessä ehkä, olin seurannut läheltä esimerkiksi veljeni perheen vauva-arkea. Mutta ei sitä kuitenkaan voinut etukäteen tietää kuinka väsynyt sitä välillä oli ja kuinka rankkaa varsinkin alku, esim imetys, oli.
3. Ehkä se kriisi mikä parisuhteeseen tulee. Meillä se ei ilmennyt mitenkään kovin ilmiselvästi, esim riitelemällä, mutta tietynlainen etääntyminen puolisosta oli ahdistavaa. Myös yövalvominen on aika rankkaa noin pidemmän päälle.
4.Kahdenkeskeinen aika on aika minimissä ja siivota pitää koko ajan ;). Elämä muuttui toki myös positiiviseen suuntaan ja sai lapsen kautta tarkoituksen :).
5. En ole enää varma jaksanko kolmea lasta mistä nuorempana haaveilen. Ainakin kaksi haluan kyllä.
Kommentit (23)
-minä 29 ja mies 26 (mies tosin tuli eka kertaa isäksi jo 21 vuotiaana)
2. Oliko ennen vauvan syntymää ollut mielikuvasi vauvaperheen elämästä realistinen?
-minulla ei ollut mitään mielikuvia tai suurempia odotuksia. Toki luulin et meillä olisi ollut enemmän omaa aikaa ts. mummo olisi joskus ollut lapsenlapsensa kanssa.
-äitiyteen kasvaminen, parisuhteen muutos, seksielämän muutos, vastuu
- ei enään extempore matkoja yms. rahaa vähemmän kuin ennen, liian vähän yhteistä aikaa
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää?
- kyllä ja ei. Ajattelin aina et 2-4 lasta. Ehkä olin joten ajatellut kolmea. Meillä on nyt 2 ja tähän se tulee jäämään. Lähinnä koska se on raha kysmys ja kannan vastuuta.
23 v ja 26 v.
Ei varmaankaan, koska on vaikea kuvitella sitä. En ymmärtänyt kuinka paljon vauva nukkuu enkä myöskään sitä kuinka rankkaa on kun ei saa pidempiä unipätkiä lainkaan, en tajunnut että puolituntiset ei riitä yhteenlaskettuina. En kyllä myöskään tajunnut sitä, kuinka paljon vauvaa rakastaa tai sitä, että vauvaan voi suuttua ihan kuten mieheen tai äitiin joita heitäkin rakastaa paljon. En osannut hahmottaa sitä että meille vaan muuttaa uusi persoona ihan tuosta vaan.
Yövalvominen mutta myös se, kun suuttui vauvaan. Se tuntui pahalta, kun tiesi että toisella oli paha olla mutta ei itse voinut mitään sille että suuttui ja ajatteli että miksei se voi nukkua.
Ekan lapsen myötä ei muuttunut paljonkaan, paitsi että oli hyvä syy olla menemättä minnekään, kun en tykkää mennä ja juosta. Lapsen kasvaessa kyllä elämä muuttui ja toisen lapsen tultua siitä on tullut täysipäiväistä lapsiperheen elämää. Aluksi kyllä ekan lapsen jälkeen tuntui, että omaa aikaa ei ole ollenkaan, mutta nyt kahden lapsen äitinä tajuaa että sitä omaa aikaa oli käytännössä koko ajan...!
Ei. Olemme aina halunneet paljon lapsia, 4-6.
Minä 22, mies 25.
Ei mitään yllätyksiä tullut, joten kaipa se oli.
Täydellinen kehonkuvan muutos, masennus, tylsistyminen, itsensä hukkaaminen ja se, että yhtäkkiä onkin jostain syystä tilivelvollinen kaikista tekemisistään joka ikiselle vastaantulijalle.
Minun elämässäni ei juuri muuta enää ole kuin mies ja lapsi. Miehen elämä taas ei näytä muuttuneen mitenkään.
Ei.