Galluppia vauvaperheille :)
Eli kiinnostaisi kuulla kokemuksia vauvan tulosta perheeseen.
1. Sinun ja kumppanisi ikä 1. lapsen syntyessä
2. Oliko ennen vauvan syntymää ollut mielikuvasi vauvaperheen elämästä realistinen?
3. Mikä oli rankinta lapsen saamisessa?
4. Miten elämänne muuttui lapsen synnyttyä?
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää?
Itse laitan omat vastaukset perään:
1. Molemmat 29 vuotiaita
2. No jossain mielessä ehkä, olin seurannut läheltä esimerkiksi veljeni perheen vauva-arkea. Mutta ei sitä kuitenkaan voinut etukäteen tietää kuinka väsynyt sitä välillä oli ja kuinka rankkaa varsinkin alku, esim imetys, oli.
3. Ehkä se kriisi mikä parisuhteeseen tulee. Meillä se ei ilmennyt mitenkään kovin ilmiselvästi, esim riitelemällä, mutta tietynlainen etääntyminen puolisosta oli ahdistavaa. Myös yövalvominen on aika rankkaa noin pidemmän päälle.
4.Kahdenkeskeinen aika on aika minimissä ja siivota pitää koko ajan ;). Elämä muuttui toki myös positiiviseen suuntaan ja sai lapsen kautta tarkoituksen :).
5. En ole enää varma jaksanko kolmea lasta mistä nuorempana haaveilen. Ainakin kaksi haluan kyllä.
Kommentit (23)
- 31 molemmat
2. Oliko ennen vauvan syntymää ollut mielikuvasi vauvaperheen elämästä realistinen?
- kyllä oli, ei mitään ruusuja kuviteltu
- kun meni sektioksi kesken synnytyksen
- kyllä siitä vielä parempaa tuli
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää?
- ei, kahta ajateltiin kaksi oli lukema vielä kuopuksenkin synnyttyä.. nyt vaan näyttää siltä, että kolmeksi menee:)
- Minä 25v, mies 27v.
- Luulin tämän olevan rankempaa ja " vaikeampaa" .
- Yövalvomiset, joita ei kovin kauaa kyllä onneksi kestänyt.
- Jotenkin paljon kokonaisemmaksi..nyt olemme perhe. :)
- Ei muuttunut, edelleen ollaan sitä mieltä että yksi lapsi riittää. :)
1. Minä 19 vuotta, mies 21 vuotta
2. Suht realistinen. Olin hoitanut pikkuveljeäni(iltatähti) muutamia vuosia melko tiiviisti. onhan se silt yllätys, mite erilaistase on kun on oma perhe kyseessä.
3. Rankinta oli kiireellinen sektio, joka minulle tehtiin ja siitä toipumiseen meni kauan aikaa. Myös henkisesti se oli mulle kova paikka. Olin valmistautunut alatiesynnytykseen. Olin myös tosi väsynty viikon verran leikkauksesta. Menetin siinä runsaasti verta.
4. Voi kaikin tavoin =) Enää ei voinut tehdä hetken mielijohteesta esim. lähtöjä jonnekin(mikä oli kyllä tiedossa jo ennen syntymää). Miehen kanssa lähennyttiin paljon. Oli ihanaa huomata kuinka hyvä isä lapsella on! Raskauden aikana sitä epäili kaikenlaista, esim. viihtyyko mies sitten kotona jne. Ihan turhaan!tais olla hormonit pelissä ;)
5. Olen halunnut viisi lasta. Tällä hetkellä meillä on kaksi. Mitään rajaa en silti itselleni aseta lapsimäärän suhteen...Kunhan lapset tulisivat kun on vielä itsekin suht nuori =)
*23 ja 27
*itseasiassa kyllä
*jaa.. nyt kahden lapsen jälkeen kaipaa kahden keskistä aikaa miehen kanssa, mutta kohta sitä järjestyy kun kavereiden häät tulevat:)
*eipä paljon mitenkään. Ainoastaan rytmit muuttuivat lapsen mukaisiksi
*ei muuttunut, eikä ole muuttnut kahdenkaan jälkeen. Kyllä meille se kolmas tulee jossain vaiheessa, ihan kuin suunniteltiin ennen ekan syntymää
1. Sinun ja kumppanisi ikä 1. lapsen syntyessä minä 20, mies 25 tai 26, en muista enää
2. Oliko ennen vauvan syntymää ollut mielikuvasi vauvaperheen elämästä realistinen? ei. luulin rankemmaksi
3. Mikä oli rankinta lapsen saamisessa? synnytys
4. Miten elämänne muuttui lapsen synnyttyä? no aika tavalla... biletys loppui
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää? en osaa sanoa, olen aina halunnut edes yhden lapsen ja nythän minulla on
että yllättävän moni täällä on vastannut että ei ole tullut yllätyksenä vauvaperheen elämän rankkuus. Minä ja melkein kaikki ystävät jotka ovat lapsia saaneet, ovat sanoneet että millään ei voi tietää millaista se on kun saa vauvan ennen kun se tapahtuu itselle.
30 molemmat
Täysin vaikka muuta meille väitettiin. Kuulemma lapsettomuuden jälkeen arki on rankka yllätys. Ei ollut meille sitä vaan oli pitkään odotetun unelman toteutuminen.
Rankkaa oli lapsen saamista edeltänyt lapsettomuus. Jos on pakko keksiä jotain rankkaa niin välillä on seksin kanssa ollut vähän ongelmaa. Olisi kiva saada useammin ;)
Tuli sisältöä enemmän ja suuri onni.
Ei juurikaan. Yhä toivon että 3 saadaan mutta meille se ei ole ihan helppoa välttämättä.
2. Oliko ennen vauvan syntymää ollut mielikuvasi vauvaperheen elämästä realistinen? OLI KYLLÄ.
3. Mikä oli rankinta lapsen saamisessa? SYNNYTYKSEN JÄLKEEN EHKÄ EKAN LAPSEN KANSSA SE, KUN EI EDES VESSASSA VOINUT KÄYDÄ YKSIN VAAN PITI OTTAA VAUVA MUKAAN (SIIS SILLOIN KUN SE JO LIIKKUI) ETTEI SE EHDI KAATUILEMAAN, RASSAAMAAN VIDEOITA TMS.
4. Miten elämänne muuttui lapsen synnyttyä? LAPSI YKKÖNEN, LÄHTEMISEEN JOHONKIN MENEE AIKAA. KOKO AJAN SAISI SIIVOTA, SILTI ON SOTKUISTA.
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää? NELJÄ ENNEN EKAN SYNTYMÄÄN. NYT NIITÄ ON KOLME JA LISÄÄ SAA TULLA JOS ON TULLAKSEEN.
mutta kyllä minut yllätti se, miten totaalisesti vauva vie kaiken ajan ja esim se, että vauva söi tunnin-parin välein ekat pari kuukautta. Tuntui ettei itselle ole enää yhtään aikaa eikä pääse enää mihinkään ilman vauvaa.
Onneksi elämä helpottui paljon kun vauva alkoi syömään harvemmin ja muuttui sosiaalisemmaksi, alkoi hymyillä ym. t. 10
1. Sinun ja kumppanisi ikä 1. lapsen syntyessä, minä 28 v, mies 31 v
2. Oliko ennen vauvan syntymää ollut mielikuvasi vauvaperheen elämästä realistinen? Ei. Meillä oli hyvin raskasta ja vaikeaa, monin eri tavoin.
3. Mikä oli rankinta lapsen saamisessa? Väsymys, loputon väsymys. Unen puute, joka minulla oli täydellinen, mieheni sai nukuttua vähän paremmin. Ensimmäiset kuukaudet menivät myös kipujen kanssa taistellessa, koska repesin synnytyksessä " täysin" .
4. Miten elämänne muuttui lapsen synnyttyä? Olin väsyneempi kuin koskaa aikaisemmin. Meinasin menettää taitoni nukkua, jos sitä voi sellaiseksi sanoa. Myös elämänhalu oli toisinaan kateissa.
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää? Ei. Olen ajatellut kestää, sillä voitimme vaikeudet ja nyt meillä on mitä ihanin 2-vuotias. Odotan myös toista syntyväksi kesällä.
Mutta siis itse olen hoitanut pieniä lapsia joilla on ollut tosi uupuneet äidit, luulin siis omaa vauvaa rankemmaksi.
Kuvitteleeko joku oikeasti ennen lapsen saamista, että on vielä mahdollista käydä yksin vessassa tms?
Jos on yhtään ollut lasten kanssa tekemisissä, niin tietää ettei noin vaan yksin pääse tosiaan sinne pissallekaan.
9/13
1. Minä melkein 22 mies 25
2. Ainahan se sillä todellisuudellaan hieman yllättää, mutta vasta toisen lapsen jälkeen huomasin, että esikoinen olikin ääripää koliikkeineen, lastahoitoineen, vaativuudellaan, korvatulehduskierteineen jne. Silloin sitä piti samanlaisena kuin kaikki lapset ovat. Toinen oli sitten ihan ääripäätä, itki vain sillon kuin oli normaalia asiaa ja silloinkin vähän, Melkoinen yllätys ja " shokki" .
3. Raskaudet, eivät ole olleet ihan helppoja ja pitkiä (molemmat viipyivät rv42) olo tuskanen.
4.Arkeen tuli enemmän säpinää, kotona ollaan viihdytty ennen lapsiakin ja siivota on aina saanut kotieläintenvuoksi. Tietenki sitä kahden keskeistä aikaa kaipaa ja vapaahetkiä omine ajatuksineen... Niidenki puuteen huomasin oikeastaan vasta toisen lapsen synnyttyä.
5. Ensin en tainut halua lapsia ollenkaan, sitten halusin yhden, nyt on siis kaksi, kolmas vois olla kiva mutta ei ennenkun molemmat ovat koulussa (3,5v ja 1v) :)
Vierailija:
Eli kiinnostaisi kuulla kokemuksia vauvan tulosta perheeseen.1. Sinun ja kumppanisi ikä 1. lapsen syntyessä
Minä 17 mies 18 ja tuli samalla 1. ja 2. eli kaksoet
Oli se aika realistinen
Ehkä se ponnistusvaihe
Bilettäminen tietenkin väheni ja ei käydä yleensä miehen kaa samaan aikaan bilettään vaan vuorotellaan.
Kyl mä ainakin haluun viel lisää lapsia. Vois olla vaikka 4 tai 5.Itse laitan omat vastaukset perään:
1. Molemmat 29 vuotiaita
2. No jossain mielessä ehkä, olin seurannut läheltä esimerkiksi veljeni perheen vauva-arkea. Mutta ei sitä kuitenkaan voinut etukäteen tietää kuinka väsynyt sitä välillä oli ja kuinka rankkaa varsinkin alku, esim imetys, oli.
3. Ehkä se kriisi mikä parisuhteeseen tulee. Meillä se ei ilmennyt mitenkään kovin ilmiselvästi, esim riitelemällä, mutta tietynlainen etääntyminen puolisosta oli ahdistavaa. Myös yövalvominen on aika rankkaa noin pidemmän päälle.
4.Kahdenkeskeinen aika on aika minimissä ja siivota pitää koko ajan ;). Elämä muuttui toki myös positiiviseen suuntaan ja sai lapsen kautta tarkoituksen :).
5. En ole enää varma jaksanko kolmea lasta mistä nuorempana haaveilen. Ainakin kaksi haluan kyllä.
28 ja 31
Kyllä oli aika realistinen, paitsi tietenkään en etukäteen tiennyt millaista se väsymys ja unenpuute oli.
Esikoisen kanssa ' alkuvaikeudet' , imetys takkusi aluksi ja toipuminen synnytyksestä tuntui vievän ikuisuuden (todella paljon tikkejä..). Väsymyksen koin myös ajoittain hyvin rankkana, sillä vauva nukkui todella huonosti n. 1v asti.
Paremmaksi. Nyt tunnen itseni onnelliseksi ja elämä tuntuu ' kokonaisemmalta' , kun meitä on kolme :)
Toivoimme kahta lasta, mutta nyt saisi kyllä tulla enemmänkin.
1. Sinun ja kumppanisi ikä 1. lapsen syntyessä: 23 ja 22v.
2. Oliko ennen vauvan syntymää ollut mielikuvasi vauvaperheen elämästä realistinen? Oli. Lähipiirissä oli paljon lapsiperheitä, osassa helppoja vauvoja, osassa vaikeita. Tiesin suurin piirtein, mitä voi olla tulossa.
3. Mikä oli rankinta lapsen saamisessa? Katkonaiset yöunet, esikoinen nukkui todella huonosti ekan vuoden. Se väsymys kävi välillä päälle aika kovasti.
4. Miten elämänne muuttui lapsen synnyttyä? Ei hirveästi. Ollaan aina viihdytty kotona, ei harrasteta baareja tms. menoja, joihin vauvaa/lapsia ei voisi ottaa mukaan. Ehkä se, että ei voinut tuosta noin vaan lähteä kauniina kesäiltana kävelylle merenrantaan klo 23 maissa oli suurin muutos... Eikä kovasti lopulta harmittanut ;) Positiivista muutosta lapsi toi paljon! Siis uudenlaista sisältöä elämään, lapsen kautta tutustuin uusiin ihmisiin, sain uusia ystäviä jne. Parisuhteessa en ole huomannut mitään isoa muutosta. Tai sekin muutos ollut positiivinen, toista arvostaa ihan uudella tavalla nyt kun näkee miten hyvä vanhempi hän on. Yhteistä aikaa on aina kaivettu jostain... Yhden lapsen kanssa romantiikka kukki päikkäriaikaan viikonloppuisin... Nyt kun on kaksi ja toinen ei enää nuku päivällä, niin vähän haastavampaa...
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää? Juu muuttui, muttei siksi että olisi jäänyt " tarumoja" vaan siksi, että taloudelliset realiteetit valaistui uudella tavalla ;) Että ei viittä lasta meille...
Vierailija:
Eli kiinnostaisi kuulla kokemuksia vauvan tulosta perheeseen.1. Sinun ja kumppanisi ikä 1. lapsen syntyessä
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää?1. minä 26 ja mies 24
2. Oli sisarrusten ansiosta , mutta olihan siinä puolensa jotka tuli yllätyksenä
3. itse synnytyksessa ponnistusvaihe ja muuten unen vähyys
4.allergiat , jotka kahdella lapsella tosi vaikeat verottivat parisuhde aikaa , unta ja matkustelua
5. muuttui . halusin kahta joka muuttui sittenkin kolmeen . nyt on kolme ja enempää ei tule toivottavasti .
Eli kiinnostaisi kuulla kokemuksia vauvan tulosta perheeseen.
1. 27 ja 29
2. oli, yhtä ihanaa kun ennenkin oikeestaan mikään ei ole muuttunut... jos jotain muutosta pitää etsiä nyt meitä on kolme, sekä vastuu lapsesta. mutta käytännössä ei mittän.
3. Kaikki oli taivaallisen ihanaa, pulussa heti jne... raskaus meni lositavasti.
4. Kuten jo aihetta sivusin, vastuu, ei muuta... rakkaus ja parisuhde syventyi
5.Ei muuttunut sama on edelleen, synnytys oli mahtava kokemus
1. Sinun ja kumppanisi ikä 1. lapsen syntyessä: 26-vuotta.
2. Oliko ennen vauvan syntymää ollut mielikuvasi vauvaperheen elämästä realistinen? Kyllä.
3. Mikä oli rankinta lapsen saamisessa? Oman vapauden menettäminen.
4. Miten elämänne muuttui lapsen synnyttyä? Ei voi enää mennä miten huvittaa, tosin en sitä oikeasti ole kaivannutkaan. Joku kriisi iski kuitenkin lapsen ollessa muutaman kuukauden ikäinen ja loppui hänen täytettyä 6 kk. Mitkään valvomiset eivät ole olleet mielestäni rankkoja, vain tämä oman vapauden menetys.
5.Muuttuiko toivomasi lapsiluvun määrä siitä mitä se oli ennen 1. lapsen syntymää? Toinen tulossa. Kaksi ollut suunnitelmissa ja siihen jää. Mies olisi ennen esikoista halunnut kolme lasta, mutta sanoi myös, että kaksi taitaa olla meille sopiva määrä.
MINÄ 26, MIES 28
KYLLÄ, SUURIA YLLÄTYKSIÄ EI TULLUT
OMAN AJAN PUUTE, SE ETTEI VOI ENÄÄ TEHDÄ MITÄ HUVITTAA
KS. EDELLINEN VASTAUS
KYLLÄ, ENNEN AJATTELIN ETTÄ HALUAN 2, MUTTA NYT NIITÄ TULEEKIN 3 (AINAKIN).