Mihin opiskelijoiden pitäisi muuttaa nyt kun asumisen tuki putoaa 260 euroon? Soluja ei enää juurikaan ole
tai jos on, ne on varattu ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille.
Kommentit (652)
3-4 h vuokrata ja sinne vuokralle 3-4 kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus kansalle: emme voi elää velaksi
Hallitus opiskelijoille: teidän täytyy elää velaksi
Hallitus maksaa ison siivun velasta, jos vaan valmistut ajoissa.
Hankala valmistua ajoissa kun aika menee työntekoon.
Mihin sitten tarviit lainaa
Voi olla melkoinen isku opiskelijalle ottaa iso vuokra-asunto nimiinsä ja alivuokrata osa siitä, jos alivuokralaiset häipyy ja tyhjiä kuukausia tulee.
Kotona asua jos opiskelupaikka samassa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä asui iäkkään naisen luona samassa huoneessa 2 veljensä kanssa. Eli kolmisin samassa huoneessa.
Mun äiti asui toisen iäkkäät naisen luona ennalta tuntemattoman tytön kanssa samassa huoneessa.
Molemmat siis opiskeluaikaan ja siksi, että omassa suuressa kaupungissa ei ollut oman alan opetusta. (Tampereella ei kauppakorkeakoulua ja Turussa ei oikista)
Mun isoisä asui 70 neliön tukkikämpillä 20 muun miehen kanssa. Esi-isä asui kivikaudella kodassa suurperheen kanssa. Varmaan EK.n palkkalistoilla oleva hallitus saa nämä vanhat hyvät ajat takaisin kun ovat muutaman vuoden vallassa.
Nykyään korkeakouluopintoja voi suorittaa paljon myös etänä. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut voisivat hyödyntää etäopetusta entistä aktiivisemmin. Se toisi koulutuksiin saavutettavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kotona asua jos opiskelupaikka samassa kaupungissa.
Minun vanhemmat ei jaksaneet minun mt-ongelmia ja pyysi muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla melkoinen isku opiskelijalle ottaa iso vuokra-asunto nimiinsä ja alivuokrata osa siitä, jos alivuokralaiset häipyy ja tyhjiä kuukausia tulee.
Erillinen vuokrasopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin kotona niinkauan kun opiskelin.
Ihanaa. Olit äitisi ja isäsi syöttiläänä aikuiseksi asti. Mitä oppilaitoksia takahikiällä on?
"Loisija?"
Pääseekö sinne Inarista tai Raahesta pyörällä?
Facebookissa on kaikenlaisia omatoimisen asunnonvälityksen ryhmiä. Siellä ihmiset usein etsii kämppiksiä itselleen, itsekin olen löytänyt sitä kautta kimppakämpän ja alivuokrakämpän.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä asui iäkkään naisen luona samassa huoneessa 2 veljensä kanssa. Eli kolmisin samassa huoneessa.
Mun äiti asui toisen iäkkäät naisen luona ennalta tuntemattoman tytön kanssa samassa huoneessa.
Molemmat siis opiskeluaikaan ja siksi, että omassa suuressa kaupungissa ei ollut oman alan opetusta. (Tampereella ei kauppakorkeakoulua ja Turussa ei oikista)
Kannattaako ihan oikeasti verrata 1950-lukuun tai jopa aiempaan?
Turun oikis on perustettu jo 1960, joten puhut todella kaukaisesta ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erillinen vuokrasopimus.
Esimerkiksi opiskelija-asunnoista tarjoavista HOAS ei näitä enää tee kaksioihin tai kolmioihin, vaan täytyy olla päävuokralainen. Lähes kaikki yksityisistä vuokraajista vaatii samaa eli eivät tee erillisiä sopimuksia, ettei riski jää heille.
Suunta sama kuin jenkkilässä eli opintolainalla maksetaan suurin osa. Ja jäähän noita osa-aikaisia paikkoja vaikka kuinka kun työttömien ei enää niitä kannata tehdä. Osa-aikatöillä on kautta aikojen maksettu opiskelut.
Opintolainaosuus nousee 850e/kk, sillä maksaa jo sen oman yksiönsä. Kannustaa myös opiskelemaan vauhdilla :D Lainan päälle vielä asumislisä mitä se sitten onkin, arvaus 250-300e sekä opintoraha ~250e/kk. Tolla reilulla viidellä sadalla eurolla lainan lisäksi elää ihan mukavasti, myös pk-seudulla. Jos kaipaa vähän leveämpää elämää niin tekee niitä jo mainittuja osa-aikatöitä. Ai ei laina kiinnosta? Se nyt vaan on suurimman osan melkein pakko ottaa jollei vanhemmilla ole syvät taskut. Niin munkin sukupolvi teki ja niin teki myös omat kakrut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini olisi saanut solut heti täältä hgistä, kun kaikki jonottaa vain yksiöihin.
Solun saa helposti Hesasta, mutta ne on ulkomaalaisten valloittamaan.
Voi hui kauheeta. Ajatella että korkeakouluttautuvan ihmisen pitäisi tottua siihen että ympärillä on muitakin kuin suomalaisia.
Minulla ei tainnut olla soluasunnoissa kuin yksi suomalainen kämppis, siis itseni lisäksi. Oli intialaisia, ghanalaisia, latvialaisia, vietnamilaisia, pakistanilainenkin taisi olla. Tultiin toimeen kun joustettiin joissain asioissa puolin ja toisin. Niin se on mennyt työelämässäkin.
Soluja on yllättävän paljon, niihin ei vain haluta. Ihan hyvä että suunta muuttuu nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ihan oikeasti verrata 1950-lukuun tai jopa aiempaan?
Turun oikis on perustettu jo 1960, joten puhut todella kaukaisesta ajasta.
Voihan menneestä oppia. Historialla on tapana -jos ei nyt suorastaan toistaa itseään - niin rimmata ainakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erillinen vuokrasopimus.
HArva vuokranantaja tähän suostuu, liikaa riskejä. Useampi kun jättää vuokransa maksamatta niin yksityinen va on ihmeissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan määrää nostettiin 850 euroon kk?
Ja hirveä velka niskassa kun valmistut 5 vuoden jälkeen?
Ja mitähän ihmeellistä siinä on? Sellaisen velan minä, ja suurin osa muista luokkakavereista joutui aikanaan ottaa ja maksaa sitten takaisin. Korkokin oli ihan eri luokkaa kun nykyiset korot, Ainoastaan pumpulissa kasvaneet nykyiset opiskelijat eivät lainaa uskalla ottaa. Kyllä me buumerit vaan aikaisemmin otettiin koska oli pakko. Kesäisin tehtiin töitä (ihan mitä vaan) ja ensimmäisen "kesälomani" vietin vähän alle kolmikymppisenä enkä vieläkään ole ns. vanha.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla melkoinen isku opiskelijalle ottaa iso vuokra-asunto nimiinsä ja alivuokrata osa siitä, jos alivuokralaiset häipyy ja tyhjiä kuukausia tulee
Mitäs jos jokainen tekee ihan oman vuokrasopimuksen, olisiko se mitään?
Minä olen ajautunut tekemään kolmea työtä. Olen koettanut tarjota opiskelukavereille tunteja, mutta ei kelpaa, kun vanhemmat maksaa. Karhunpalvelus sille lapselle. Kenen saanee kesäksi oman alan töitä?