Mihin opiskelijoiden pitäisi muuttaa nyt kun asumisen tuki putoaa 260 euroon? Soluja ei enää juurikaan ole
tai jos on, ne on varattu ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille.
Kommentit (652)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin kämppisten kanssa kerrostaloasunnossa, ei siihen mitään solua tarvittu.
Tuo varmaan toimii jos on jo valmis kaveriporukka mutta ei oikein jos muuttaa uutena opiskelijana muualta, mistä löydät ne muut...
Kela tekee tuonkin hyvin hankalaksi kun siellä mutuillaan kämppäkaverit hyvin äkkiä pariskunnaksi jotta voidaan ruveta pudottamaan jomman kumman tukiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla melkoinen isku opiskelijalle ottaa iso vuokra-asunto nimiinsä ja alivuokrata osa siitä, jos alivuokralaiset häipyy ja tyhjiä kuukausia tulee.
Erillinen vuokrasopimus.
Esimerkiksi opiskelija-asunnoista tarjoavista HOAS ei näitä enää tee kaksioihin tai kolmioihin, vaan täytyy olla päävuokralainen. Lähes kaikki yksityisistä vuokraajista vaatii samaa eli eivät tee erillisiä sopimuksia, ettei riski jää heille.
Ei noin pieniin asuntoihin varmaan teekään. Siksi kannattaa suosiolla yrittää isompaa, niitä on hankalampi saada vuokratuksikin.
Miten ennen tehtiin?
Opiskelija asui kotona ja kulki bussilla tai junalla kouluun, tai muutti kimppakämppään koulukaverin tai seurustelukumppanin kanssa. Ei se sen vaikeampaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään korkeakouluopintoja voi suorittaa paljon myös etänä. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut voisivat hyödyntää etäopetusta entistä aktiivisemmin. Se toisi koulutuksiin saavutettavuutta.
En pidä tätä hyvänä suuntauksena nuorten kohdalla. Nuoret on jo nyt selvästi yksinäisempiä kuin aiemmin.
1. vuoden yliopisto-opiskelijan äiti
vuokraatte kavereiden kanssa vaikka jonkun kolmion tai neliön ja perustatte sen solun. Sovitte asiasta vuokranantajan kanssa tietenkin
Vierailija kirjoitti:
Soluja on yllättävän paljon, niihin ei vain haluta. Ihan hyvä että suunta muuttuu nyt.
Enkä kyllä ymmärrä miksi. Minä mieluummin säästin rahaa ja tein vähemmän töitä kuin asuin yksiössä. Jos olisin gradun aikaan vielä asunut opiskelija-asunnoissa, ehkä silloin olisin etsinyt yksiötä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaisiko soluasuminen taas maistua ja kimppakämpät. Ei se oma yksiö paraatipaikalta muiden maksamana ole mikään kansalaisoikeus.
Harvoin ne opiskelija-asunnot missään paraatipaikalla on. Yleensä suht kaukana ydinkeskustasta. Esim. Turun yo-kylä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini olisi saanut solut heti täältä hgistä, kun kaikki jonottaa vain yksiöihin.
Solun saa helposti Hesasta, mutta ne on ulkomaalaisten valloittamaan.
Voi hui kauheeta. Ajatella että korkeakouluttautuvan ihmisen pitäisi tottua siihen että ympärillä on muitakin kuin suomalaisia.
Minulla ei tainnut olla soluasunnoissa kuin yksi suomalainen kämppis, siis itseni lisäksi. Oli intialaisia, ghanalaisia, latvialaisia, vietnamilaisia, pakistanilainenkin taisi olla. Tultiin toimeen kun joustettiin joissain asioissa puolin ja toisin. Niin se on mennyt työelämässäkin.
Minä en vertaisi kotia ja työelämää. Kuvittele itse että asut työkaveriesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Alkaisiko soluasuminen taas maistua ja kimppakämpät. Ei se oma yksiö paraatipaikalta muiden maksamana ole mikään kansalaisoikeus.
Ei ne yleensä ole paraatipaikoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä asui iäkkään naisen luona samassa huoneessa 2 veljensä kanssa. Eli kolmisin samassa huoneessa.
Mun äiti asui toisen iäkkäät naisen luona ennalta tuntemattoman tytön kanssa samassa huoneessa.
Molemmat siis opiskeluaikaan ja siksi, että omassa suuressa kaupungissa ei ollut oman alan opetusta. (Tampereella ei kauppakorkeakoulua ja Turussa ei oikista)
mun isä asui kotona ja äiti asui tädin alivuokralaisena.
Mun äiti oli merillä ja isä ompeluseurassa
Vierailija kirjoitti:
Soluja on yllättävän paljon, niihin ei vain haluta. Ihan hyvä että suunta muuttuu nyt.
Ei niitä juurikaan enää ole. Niitä rempattiin viime vuosikymmeninä pikkuyksiöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini olisi saanut solut heti täältä hgistä, kun kaikki jonottaa vain yksiöihin.
Voi hui kauheeta. Ajatella että korkeakouluttautuvan ihmisen pitäisi tottua siihen että ympärillä on muitakin kuin suomalaisia.
Minulla ei tainnut olla soluasunnoissa kuin yksi suomalainen kämppis, siis itseni lisäksi. Oli intialaisia, ghanalaisia, latvialaisia, vietnamilaisia, pakistanilainenkin taisi olla. Tultiin toimeen kun joustettiin joissain asioissa puolin ja toisin. Niin se on mennyt työelämässäkin.
Minä en vertaisi kotia ja työelämää. Kuvittele itse että asut työkaveriesi kanssa.
Nääh, solukämpässä asutaan lähinnä arkena ja sitten mennään viikonlopuiksi kotiin. Ei se ole samanlaista asumista kuin opiskelujen jälkeen. Hyvinkin verrattavissa. Nykyään puhutaan paljon kansainvälistymisestä. Kun on vaihtarikämppiksiä, saa kotimaanvaihdon samalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vertaisi kotia ja työelämää. Kuvittele itse että as
En ymmärrä miten kellään on varaa matkustaa esim. Helsingistä Ouluun joka viikonloppu.
t. opiskelija
Niille, jotka ehdottavat ison asunnon vuokraamista, niin tätä yritettiin viime syksynä keskisuuressa kaupungissa: vaadittiin yksi päävuokralaiseksi ja siitä eteenpäin alivuokraus. Vähintään vuoden sopimus. Yksikään ei suostunut erillisiin sopimukseen, koska riski siihen, että vuokraa joutuu perimään monelta ja, että yksi huone on tyhjillään on liian suuri. Monilla noista isojen asuntojen vuokraajista on joko lainat aivan tapissa tai remontteja tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaika on ns erityisaikaa; ei silloin ole tarkoituskaan elää luksuselämää muiden rahoilla. Solukämppä/kimppakämppä on ihan tosi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan määrää nostettiin 850 euroon kk?
Ja hirveä velka niskassa kun valmistut 5 vuoden jälkeen?
Ja mitähän ihmeellistä siinä on? Sellaisen velan minä, ja suurin osa muista luokkakavereista joutui aikanaan ottaa ja maksaa sitten takaisin. Korkokin oli ihan eri luokkaa kun nykyiset korot, Ainoastaan pumpulissa kasvaneet nykyiset opiskelijat eivät lainaa uskalla ottaa. Kyllä me buumerit vaan aikaisemmin otettiin koska oli pakko. Kesäisin tehtiin töitä (ihan mitä vaan) ja ensimmäisen "kesälomani" vietin vähän alle kolmikymppisenä enkä vieläkään ole ns. vanha.
Velat oli ennen helpompi maksaa takaisin. Nyt edes tutkinto ei takaa työtä. Enkä puhu mistään taideyliopistosta vaan esim. kasvatustieteellisestä, missä koulutetaan opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan määrää nostettiin 850 euroon kk?
Ja hirveä velka niskassa kun valmistut 5 vuoden jälkeen?
Ja mitähän ihmeellistä siinä on? Sellaisen velan minä, ja suurin osa muista luokkakavereista joutui aikanaan ottaa ja maksaa sitten takaisin. Korkokin oli ihan eri luokkaa kun nykyiset korot, Ainoastaan pumpulissa kasvaneet nykyiset opiskelijat eivät lainaa uskalla ottaa. Kyllä me buumerit vaan aikaisemmin otettiin koska oli pakko. Kesäisin tehtiin töitä (ihan mitä vaan) ja ensimmäisen "kesälomani" vietin vähän alle kolmikymppisenä enkä vieläkään ole ns. vanha.
Etkö ihan oikeasti ole huomannut kuinka paljon vaikeampi nykyään on saada pysyviä töitä? Ennen sai vakipaikan usein jo ennen kuin tutkintopaperit oli kourassa, nykyään pätkää ja silppua voi jatkua nelikymppiseksi asti.
Jopa kesätyön saanti on tällä hetkellä kiven alla. Parikymppinen tytär hakenut vaikka mitä, mutta kun samoja paikkoja hakee satoja muitakin. Toistaiseksi ei mitään työtä tiedossa kesäksi, edes siivoomaan ei päässyt kun oma auto puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin kämppisten kanssa kerrostaloasunnossa, ei siihen mitään solua tarvittu.
Tuo varmaan toimii jos on jo valmis kaveriporukka mutta ei oikein jos muuttaa uutena opiskelijana muualta, mistä löydät ne muut...
Ihan minulle outojen kanssa muutin ekaan kimppakämppään. Yksityiseltä vuokratessa on tietenkin se vaara, että jos yksi muuttaa pois, muut vastaa myös hänen vuokraosuudestaan, jos ei ole erillisiä vuokrasopimuksia. Jos ei siis uutta kämppistä ole heti jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään korkeakouluopintoja voi suorittaa paljon myös etänä. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut voisivat hyödyntää etäopetusta entistä aktiivisemmin. Se toisi koulutuksiin saavutettavuutta.
En pidä tätä hyvänä suuntauksena nuorten kohdalla. Nuoret on jo nyt selvästi yksinäisempiä kuin aiemmin.
1. vuoden yliopisto-opiskelijan äiti
Sitten kimppakämppä tai soluasuminen ovat hänelle oikea vaihtoehto, niin tulee niitä sosiaalisia kontakteja. Noissa yksiöissähän ihmiset masentuvat. Parempi toisaalta asua vaikka kotonakin, niin on ihmisiä ympärillä.
Etäopetus ja vaihtoehtoiset kurssien suoritustavat ovat mielestäni hyvä asia. Niistä voi kukin sitten valita omaan elämäntilanteeseen sopivimmat. Hassua sekin, että nuori pakotetaan kulkemaan pitkää koulumatkaa pimiässä ja räntäsateessa tai vuokraamaan ylihintainen asunto muutaman kurssin vuoksi, kun opintoja voisi suorittaa itsenäisestikin eteenpäin. Korkeakouluissa nuorilta voidaan kuitenkin olettaa jo jonkinasteista itseohjautuvuutta. Jos sitä ei löydy, niin yliopisto ei lähtökohtaisesti ole oikea opiskelupaikka.