Uudelleen raskaaksi
Alkaa vauvakuume taas iskeä - kuinka pian on suositeltavaa tulla uudelleen raskaaksi ja miten itse ajattelette asiasta? Mietin lähinnä terveydellisistä syistä raskauden risekejä välttääkseni uuden vauvan kannalta - varoittelut pienestä ikäerosta ja rankasta arjesta eivät taida meikäläiseen upota...
Olen penkonut netistä tietoa, mutta en oikein löydä mitään. pesu-neuvollaankaan ei huvittaisi alkaa puhelimitse jonottamaan ja sieltä taitaa saadaa sen ihmisen yhden absoluuttisen totuuden joka sitten sattuu puhelimeen vastaamaan. Parhaat neuvot asiaan kun asiaan ovat kyllä aina löytyneet täältä!
Meillä on vaavi reilu 6 kk ja ehkäisy on jäänyt aloittamatta, pillereillä oli kyllä tarkoitus mutta en tunarina aloittanut niitä ekan kolmen kuukauden aikana ja nyt ekat moonikset antavat odottaa itseään enkä voi niitä aloittaa. Ja nyt aletaankin olla sillä mielellä, että kun toinen on joskus toiveissa, jos selvittäis pienellä ikäerolla lasten kanssa. Onko ihan vastuutonta ja uhkarohkeaa tehdä niin, että jättää ehkäisyn käyttämättä ja antaa tulla jos on tullakseen!
Ihmetys74 ja vaavi 6 kk
Kommentit (5)
Meillä lasten ikäero on vuosi ja kaksi päivää vaille kuukausi. Kuopus syntyi kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa, koska synnytys käynnistettiin. Esikoinen oli siis aivan vauva, kun tein positiivisen raskaustestin.
Toisen raskauden alussa olin huolissani sekä tulevasta vauvasta että omasta terveydestäni: pelkäsin, että vauva syntyy paljon ennen aikojaan ja että oma kroppani joutuu liian tiukille. Neuvolasta sanottiin, että mitään huolta ei ole.
Toinen raskaus meni siinä sivussa, liitoskivut tosin olivat aikas kovat. Esikoisen hoitokin sujui hyvin. Ja nyt on sujunut hienosti kahden pikkuisen kanssa!!!
Päätettiin miehen kanssa kesällä, että toinen vauva saa tulla, kun on tullakseen ja sieltähän se tärppäsi heti sen päätöksen jälkeen. Olimme aika yllättyneitä, että se kävi niin helposti ja nopeasti. Olimme varautuneet, että voi mennä useampikin kuukausi. Minulla ehti olemaan yhdet kuukautiset. Oman kroppani suhteen en ollut huolissani, koska onhan niitä vauvoja saatu lyhyemmälläkin aikavälillä ja kaikki mennyt hyvin. Ajattelin keväällä, että ennen kun yritämme toista lasta, haluan odottaa, että kuukautiset alkavat, niin jotenkin olisi sitten kroppa palautunut edellisestä raskaudesta tai se olisi ainakin aika selvä merkki. Minusta tuo on ihan hyvä ajatus, että vauva saa tulla kun on tullakseen, jos niitä lisää haluaa, koska joskus voi ollakin niin, että todella joutuu odottamaan kauankin ennen kun tärppää ja se on kurjaa, jos kunnon vauvakuume on päällä.
Kautta aikojen on lapsia syntyny myös pienillä ikäeroilla. Jos sinusta itestä tuntuu että olo on hyvä ja vauvaa haluatte, niin mitä tuota pitkittämään. Meillä esikoinen oli 7kk kun plussasin ja ihan hyvin meni raskaus, ei sen kummempia oireita ku esimmäisessäkää raskaudessa. En ite usko että sillä nyt hirveen paljon on merkitystä, ootko raskaana 6kk vai 1v synnytyksen jälkeen. Jokainen raskaus on niin erilainen, ja ihan yhtälailla siitä raskaudesta vois tulla vaikea vaikka välissä ois 5v :)
Tsemiä päätökseen. Ja eihän sekää oo niin varmaa, että sinä raskaaksi tulisit heti...
Heissan
Meillä on 10 kk:n ikäinen poika. Aloitimme toisen teon heti, kun jälkivuoto oli loppunut, eli ehkäisyä ei olla käytetty ollenkaan. Vieläkään ei ole tärpännyt. Kuukautiset alkoivat 1 1/2 kk synnytyksestä. Imetyksen lopetin viikko sitten. Nyt toivotaan sitten ihan todenteolla, että tulevista kierroista onnistaisi, kun tuo imettäminenhän on voinut häiritä kiertoa. Ja toivottavasti niin on ollutkin, ettei muuta tarvitsisi hätäillä. Kuuntele vain omaa vartaloasi ja tuntojasi. Luota niihin!
että, vuosi olisi hyvä pitää taukoa, jotta kroppa kerkeäisi palautua. Mulla joli jo kamala vauvakuume, kun oma vauvani oli 10 viikko vanha :D Ehkä hormoonit vähän heittivät..
Me emme aloittaneet ehkäisyä ollenkaan esikoisen syntymää, vaan ajattelimme, että " saa tulla jos on tullakseen" .. Täysimetin n. 5kk asti ja raskaana olin jo esikon ollessa 6kk, imetyksen lopetin kun poika oli 8kk.
En ole kokenut tätä raskautta, mitenkään " erilaisena" .. Ehkä vain vatsa alkoi näkyä aikasemmin ja kohdun kasvukivut pienempiä. Liitoskivut ovat olleet nyt kyllä kovempia, yöt tuskallisia jo nyt vaikka viikkoja vasta 20 :(
Missään ei olla kauhisteltu lyhyttä väliä raskauksilla, ei edes neuvolassa :)
Itseä jännittää esikon suhtautuminen vauvaan, epäilen että on kovinkin mustasukkainen.
Aiomme myös jatkaa yritystä heti seuraavankin synnyttyä..