Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi tätä omaperäisyyden määrää vauvojen nimissä :D

Vierailija
16.04.2024 |

Kaikki pojat Eino, tytöt Aino.

Pojat Oliver, tytöt Olivia.

Samat nimet toistuu kaikilla. Suurin osa lapsista saa vielä toisen ja kolmannenkin nimen top 10 -listalta. Tyyliin Aino Ellen Sofia, Oliver Leo Aatos. 

https://yle.fi/a/74-20083986

Kommentit (333)

Vierailija
221/333 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivia olisi meidän tytölle hyvä kun on yksi niistä harvoista jotka löytyy molempien vanhempien äidinkielestä nimipäivineen. Tietysti on myös Anna ja Maria mutta siinäpä ne melkein onkin. Mutta nimen suosion takia pitänee keksiä jotain muuta.

Miksi? 

No ettei ole "taas yksi Olivia" ja meitä pidetä mielikuvituksettomina tai jonain trendien seuraajina.

Aika heikosti menee, jos oman lapsen nimi valitaan sen perusteella, mitä muut ajattelevat. Miten olisi itsetunnon hommaaminen? 

No sit meillä menee varmaan heikosti :D

Vierailija
222/333 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ihminen on yksinkertainen. Mutta Suomessa sentään vaihtuu muutaman vuoden välein suositut nimet. Joissain maissa on samat nimet ikuisesti muodissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/333 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivia olisi meidän tytölle hyvä kun on yksi niistä harvoista jotka löytyy molempien vanhempien äidinkielestä nimipäivineen. Tietysti on myös Anna ja Maria mutta siinäpä ne melkein onkin. Mutta nimen suosion takia pitänee keksiä jotain muuta.

Anne? Lina? Helena?

Ei ole miehen kotimaassa noita nimiä.

Miksi pitäisi olla? Eihän kaikilla suomalaisillakaan ole suomalaista nimeä. 

Vierailija
224/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on sääli, että monet kivat perinteiset nimet ovat jääneet vähälle käytölle. Siksi olisi kiva Einojen, Väinöjen ja Ainojen sijaan nähdä vaikka seuraavia nimiä:

Veikko, Martti, Paavo, Arvo, Kalevi, Mauri tai Eila, Helvi, Taimi, Elma, Sylvi, Maija jne.

Lapseni on 10-vuotias ja tiedän tuosta listasta hänen ikäisiään mm. Veikon, Paavon, Maurin, Helvin, Taimin, Elman sekä kolme Maijaa. 

Vierailija
225/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointin, mutta onkohan aloittaja itse koittanut nimetä lasta. Ei ole helppoa, jos ei saa olla suosituimpien 20 nimen listalla, mutta pitäisi silti olla kiva. Voihan se Jormaksi nimeäminen kuulostaa raikkaalta, kunnes täytyy itse tehdä päätös. 

Jos ei rohkeus riitä, annetaan nimeksi Eino ja Aino. Mennään massan mukana, ei vahingossakaan olla se eka joka tekee eri tavalla. Jäljitellään muita ja ollaan onnellisia.

Vierailija
226/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli sama ongelma, että nimien piti olla sellaiset mitkä myös toisessa maassa asuva suku osasi lausua. Päädyimme antamaan nimet jotka on helppo lausua sekä suomalaisittain että brittiläisittäin.

Vierailija
227/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sit jos joku erehtyy omaperäiseksi, niin sit haukutaan erikoisuuden tavoittelijaksi tai muuta vastaavaa. Ikinä ei kelpaa. 

Tämä. Meidän lapsella on Suomessa melko harvinainen nimi. Olisi pitänyt alkaa alusta saakka kirjoittamaan jonnekin ylös niitä kommentteja, joista osa oli todella asiattomia. Ihmiset osaa olla todella typeriä.

Mutta ymmärrän kyllä nimen annon haasteet. Meillä ei miehen kanssa osunut nimimaut yhtään yhteen. Kumpikaan ei voinut sietää toisen ehdottamia nimiä. Lopulta sitten löydettiin kaksi, jotka sopivat molemmille, joten valittiin se harvinaisempi. Olin itse siihen aikaan päiväkodissa töissä ja se teki nimen annosta haastavampaa. Lähes jokaiselle kivalle nimelle oli joku ei niiin mairitteleva mielleyhtymä. Mutta jos se meille molemmille sopiva nimi olisi ollut joku top10 nimi, niin sitten olisi ollut. Sen verran vaikeaa oli löytää nimeä, joka sopi molemmille, että en olisi jaksanut siinä kohtaa välittää.

Vierailija
228/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noille vanhemmille tule mieleen vähän varioida noita haluamiaan nimiä, niin ei olisi lapsella kuutta kaimaa samalla luokalla?

Sen sijaan, että lapsi olisi Oliver Eetu Johannes, nimi voisi ollakin Olliveli Eetvartti Juhamies.

Sen sijaan, että lapsi olisi Aino Unelma Anniina, nimi voisi ollakin Ainukka Unimieli Anniida.

Leo Luka Mikael > Lion Luukas Mikkel

Aada Helmi Maria > Adeline Helmiina Marilin

Sofia voisi olla Sohvi

Vierailija
229/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ihminen on yksinkertainen. Mutta Suomessa sentään vaihtuu muutaman vuoden välein suositut nimet. Joissain maissa on samat nimet ikuisesti muodissa. 

Ei vaihdu. Suosittujen listalla on ihan samat nimet mitä on alakoululaisten lasteni kavereissa. Suurin piirtein jokainen noista nimistä löytyy ja monet useampaan kertaan. Esim. Olivioita on tyttären tuttavapiirissä kahdeksan, Isloja kolme, Ainoja kaksi. Samat nimet pyörii nyt mielestäni kummallisen pitkään. Ennen vaihtui nimimuoti nopeammalla syklillä. 

Vierailija
230/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä taas koulukiusaaja vauhdissa, kun nimikin ärsyttää.

Vierailija
231/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mieluummin vaikka tuollaisia tylsiä nimiä kuin 🗑-väkerryksiä. 

Itse rakastan ruotsalaisia nimiä. 

Joo, on monia kivoja. Kuten Alice, Alicia, Isabelle, Edit, Nicole, Oliver, Arvid, Ardian, Milo, Loke, Milton...

Vierailija
232/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se harvinaisemman nimen kanssa eläminenkään aina mukavaa ole. Nimeni on täysin suomalainen ja helposti äännettävä, silti olen joutunut korjaamaan muita koko ikäni. Jopa ne, jotka näkevät nimeni kirjoitettuna, kirjoittavat tai lausuvat nimen väärin. Ilmeisesti luulevat, että kirjoitan sen itse väärin ja sitten kiltisti korjaavat asian? Nykyään en edes viitsi aina huomauttaa siitä, kun ei se kuitenkaan mene perille. Monessa mielessä Einoilla ja Ainoilla on helpompaa.

Vierailija
233/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2022 (viime vuoden kokonaislukua ei ollut vielä nopealla googlauksella, oletan että suunnilleen samoja lukemia) syntyi melkein 45 000 vauvaa. Jos niistä puolet oli poikia ja puolet tyttöjä, suosituimman nimen sai pojista 0,017% ja tytöistä 0,012% 

Toisin sanoen ikäluokasta poikia samannimisiä on peräti 17 tuhannesta ja tyttöjä 12 tuhannesta. Oon itse syntynyt 80-luvulla ja tuntuu että mun ikäluokassa on paljon useammin ihmisillä samaa nimeä. Meidänkin yläasteenluokassa oli 4 Jannea, 3 Anttia ja 3 Johannaa. Nykylapsilla ei tasan taatusti ole näin paljoa kaimoja. 

Tarkistapa nuo prosenttisi. Ei 0,017 vaan 1,7 % ! Eli siinä jo joka luokalle mahtuukin Eino, Elias, Emil ja Eeli. Vaihtelua tuovat Eemil kahdella eellä, Eemeli lopussa ii, Eemi, Eelis, Joel, Noel, Leon ja Leo :D

Vierailija
234/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on typerää kansallismielisyyden antaa lapsille perinteisiä, hienoja nimiä, kyllä ne pitää olla  kansainvälisiä nimiä, kuten Luca, Jadessa, Yacintha, Abdi ja Muhametti.

Vierailija
235/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieluummin vaikka tuollaisia tylsiä nimiä kuin 🗑-väkerryksiä. 

Itse rakastan ruotsalaisia nimiä. 

Joo, on monia kivoja. Kuten Alice, Alicia, Isabelle, Edit, Nicole, Oliver, Arvid, Ardian, Milo, Loke, Milton...

Milot ja Oliverit onneksi menivät jo.

Vierailija
236/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliver...

No, onhan se nyt marginaalisesti parempi, kuin joku kivan uniikki Halo Vesinauris.

Vierailija
237/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika koomista kun luokalla on 2x Leo, 2x Noah ja 2x Luka. 

Aika vähän, jos on vain 2 samannimistä. Meillä 70-80-lukujen top10 nimisillä oli vähintään 3-4 luokkakaveria samalla nimellä. Eikä se ollut mikään ongelma. Parhain, minkä itse tiedän oli siskoni luokka, jossa oli 8 Mikkoa. 

Kotipihassa rivitaloyhtiössä 80-luvulla 1970-lukuiset 3 Mikkoa ja 1 Mika (Mikot 77, 78 ja 79, Mika 78). Alakoulussa samalla luokalla 2 Hannaa, 1 Mari ja 1 Hanna-Mari, jota kutsuttiin enimmäkseen Hannaksi ja 2 Miiaa ja 2 Noraa. Jotkin lasten nimet kuten Tuomas ja Antero niin erikoisia ekaluokkalaiselle että kyselin vanhemmiltani ovatko ne kovinkin harvinaisia nimiä.

Vierailija
238/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisa, Kaisa, Niina, Annikki, Liisi, Leena, Maija, Suvi, Tuulia, Anna, Eeva... 

Kalle, Olli, Tuomas, Henrik, Arto, Olavi, Antero, Ilmari, Joonas, Ilkka, Erik, Lassi, Lasse...

Tosi kivoja ja raikkaita olisivat nykylapsilla. Minullakin tulee nuo samanlaiset lässyttelyt korvista ulos.

Olikohan huumoria. Raikkaita ja uusia nimiä? Hyviä sinänsä mutta noiden nimien kanssa kasvoin ja kävin 80- ja 90-luvulla koulut miinus buumerinimet Annikki, Eeva ja Olavi joita löytyi sitten opettajista ja muista aikuisista - 2 lapsi-Eevaa muistan samasta koulusta. Liisi oli hyvin harvinainen joten en muista sitä myöhemmästäkään elämästä muuten kuin sisareni - 60-lukua - toisena nimenä. Henrik ja Erik olivat liian ruotsalaisia sisämaahan tuolle ajalle. Siunaan - mielessäni - isovanhempien ja heidän vanhempiensa nimiä kuten Leo, Eetu tai Amanda. Onkohan muita jotka ajattelevat kammotuksella omien vanhempiensa eli ns. buumereiden nimistön todennäköistä uuudelleentulemista? Pentti, Pertti, Merja, Tuula, Ritva...

Vierailija
239/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on sääli, että monet kivat perinteiset nimet ovat jääneet vähälle käytölle. Siksi olisi kiva Einojen, Väinöjen ja Ainojen sijaan nähdä vaikka seuraavia nimiä:

Veikko, Martti, Paavo, Arvo, Kalevi, Mauri tai Eila, Helvi, Taimi, Elma, Sylvi, Maija jne.

Koirani nimi on Elma. :)

Vierailija
240/333 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen nimen pitäisi olla niin järisyttävän omaperäinen? Eikö hyvä perusnimi riitä, jos vanhemmat pitävät nimeä kauniina?

No kiva kun samalla koululuokalla on kymmenen Ainoa ja viisitoista Einoa.

Ei haitannut minua ollenkaan, että meitä oli aikanaan 3 Annia samalla luokalla. Anni Pee, Anni Äs ja Anni Jii. Hyvin pärjättiin tuolla tyylillä. 

Kyllä mua vähän haittas oma tusinanimi. 

Olen 90-luvulla syntynyt Anni enkä ole koskaan tuntenut ketään muuta Annia, varsinkaan samanikäistä. Luokkakavereina oli Jonit, Lauri, Tiinat, Joonakset, Riikat, Suvit, Jarkko, Elinat, Riina, Ellat, Samulit ja Iidat.

90- luvulla nimi Anni on ollut suosituimpien nimien listalla sijoilla 8 - 19. Vähän myöhemmin, vuosina 2003 ja 2007 Anni on ollut neljänneksi suosituin tyttöjen ensimmäinen etunimi. Kiva nimi kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme