Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oudot unet/pelot raskausaikana

22.01.2007 |

Hei!

Onko muita joita vaivaa oudot unet/painajaiset/pelot?

Mulla on rv 31+1 ja nyt viimeisen parin viikon aikana yöunet on jääny tosi vähiin, osaltaan muiden vaivojen (suoneveto, supistelu) mutta myös unien vuoksi. Oon nähnyt niin todentuntusia ja pelottavia unia synnytykseen, vauvaa ja parisuhteeseen liittyen että aamullakin on välillä ollut vaikeaa muistaa et kyse on vain unesta... Unissa olleet asiat tulee mieleen päivälläkin ja sitten, väsyneenä, sitä ei pysty ihan järjellä asioita ajattelemaan ja unohtamaan unissa olleita asioita. Oon mm. nähnyt unta siitä että tuleva, todella odotettu vauvamme, ei muistuta tippaakaan kumpaakaan meistä vanhemmista vaan on selkeästi perimältään vierasta alkuperää tai syntyvä vauva ei ole edes ihmislapsi... Näin kirjoitettuna nämä uniasiat näyttävät jopa hupaisilta, mutta mieli ei todellakaan ole hyvä ja luottavainen kun painajaisesta herää... Ja näitä unia on ollut nyt vaikka minkälaisia, osa enemmän, osa vähemmän todentuntuisia. Eniten tässä häritsee tietysti että pelottaa jo mennä nukkumaan mutta myös se, ettei näitä asioita saa suljettua mielestä edes aina päivällä vaan miettii onko unella jokin tarkoitus, enne tms. ja jos on niin mikä... En oo koskaan edes uskonut unien tulkitsemiseen tms. mutta nyt herkistynyt mieli taitaa tehdä tepposet...

Onko kohtalotovereita/vinkkejä...?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut hyvinkin vilkkaita unia, osa erittäin seksuaalisesti virittäytyneitä, toiset painajaisia, joissakin synnytän lapsen joka ei varsinaisesti näytä miltään jne. Unethan eivät sinänsä ole mitään enteitä tai ennusteita tulevasta (jotkut uskovat enneuniin... itse suhtaudun varauksella tuohon ja suosittelen sulle samaa :) ), vaan kuvaavat sinun sielunelämääsi. Painajaiset ja ahdistavat unet kuvastavat sitä muutoksen tilaa, missä olet. Luonnollisesti vauvan odotukseen liittyy ristiriitaisia tunteita, iloa ja innostusta mutta myös pelkoa, ahdistusta, jopa " mitä tuli tehtyä" -ajatuksia. Usko pois, et ole ainoa :-)

Meillä kotona on viime aikoina puhuttu useaan otteeseen noista peloista, muutoksista parisuhteessa ja tähän liittyvästä ahdistuksesta, muutoksesta omassa minäkuvassa, siitä miten ystäväpiiri reagoi meidän vauvansaantiin jne. Suosittelen sulle puhumista miehesi kanssa. Myös keskusteleminen perheellisen ystävän, oman äidin tai muun naissukulaisen kanssa on auttanut ainakin minua. Olen myös lueskellut kirjallisuutta, ja huomannut kärsiväni varsin tavallisesta ilmiöstä.

Voimia, älä jää ajatustesi kanssa yksin vaan jaa ne jonkun luotettava ihmisen kanssa. Tulet huomaamaan, että muutkin ajattelevat samoja asioita tuossa tilanteessa. Tsemppiä!

t. Niinu 30+1

Vierailija
2/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa lohduttelisin, että normaalia on vaikka epänormaalilta tuntuu. Itse olen vasta viikoilla 18+risat, mutta unimaailmasta on paljon sanottavaa. Kun tämä raskaus sai alkunsa, menivät unet ensin kokonaan pois, siis en nukkunut olenkaan, ja jouduin hakemaan siihen lääkkeellistä apua koska olin ollut pitkään nukkumatta ja se rupesi vaikuttamaan mielenterveyteen. Vaikka lapsi on todella toivottu ja haluttu ja tekemällä tehty, niin silti plussaus " järkkytti" oudosti ja ahdistuin. No tilanne tasaantui ja yksi asia mikä tämän aiheutti oli edellisen synnytyksen ja lapsivuodeajan traumat jotka nousivat mieleen, ja tuli hetkittäin jopa katuva olo uudesta raskaudesta, tunne siitä että en uskallakaan tai pysty tähän. Tilanne kuitenkin tasaantui melko pian unilääkkeillä ja keskusteluavulla, eli kavereiden ja ammattilaisten tuella. Sen jälkeen olo on ollut luottavainen ja onnellinen, mutta vain siksi että ne tunteet tuli käsiteltyä.

Teininä muistan nähneeni unia, joissa jopa pilkoin lihakirveellä vauvani keittokattilaan. Jälkeenpäin olen tämän analysoinut raskauden peloksi, olin silloin aloittanut ensimmäisen seurustelusuhteeni. Olen aina ollut hyvin lapsirakas jo pienestä ja muistan edelleen miten järkytyin tuosta unesta todella pahasti, itkin unta moneen kertaan ja pelkäsin tulevani hulluksi, sillä eihän kukaan voi tuollaista tehdä. Olen myöhemminkin nähnyt todella rankkoja ja raakoja unia mutta olen oppinut että ne eivät tarkoita mitään psykopaatin oireita tms, vaan johtuvat usein omista peloista jotka sitten unissa muuttuvat aika tärähtäneiksikin jutuiksi.

Juttele peloistasi, sillä niitä ei kannata piilottaa. Niin kauan kun ne ovat piilossa, ne ovat olemassa ja nakertavat taustalla, mutta kun niistä puhuu, ne häviävät.

Tällä hetkellä mua riivaavat vaan nuo super-eroottiset unet, joita en nää muulloin kuin raskaana ollessa :) On kyllä hassu juttu ja ilmeisesti yleinen ilmiö tämäkin!

SM

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista, tosi huojentavaa kuulla että en oo ainoa joka tälläisestä " kärsii" . Vaikka sitä on lukenut kirjoista et tällästä voi olla, alkaa kuitenkin epäillä omaa mielenterveyttään kun tuntuu että ajatukset jää kiertämään kehää tällästen öiden jälkeen...

Oon jopa ajoittain epäillyt omaa muistiani ja alkanut pelätä että ehkä mä olen oikeasti tehnyt jotain niistä asioista joita unissa on ollut, mm. pettänyt miestäni. Vaikka järjellä ajateltuna tiedän että asia ei todellakaan niin ole, tunne siitä on ollut niin vahva että olen jopa kelannut useaan kertaan kaikki menemiseni ennen raskautta ja ahdistunut kun en ymmärrettävästi voi kaikkea tarkalleen muistaa, tyyliin koska kävin kavereiden kanssa ulkona yms. Kuulostaa järjettömältä mut kaikkea sitä väsynyt mieli teettää. Miehelle olen puhunut jonkin verran näistä unista ja etenkin synnytykseen ja vauvan vointiin liittyvistä huolista mutta eipä tee mieli alkaa mihen kanssa juttelemaan " näinpä taas unta että petin sua ennen raskautta, synnytin ihan eri näköisen vauvan" ...

Tuntuu vaan tosi pahalta että ilo vauvan syntymän odotuksesta jää välillä taka-alalle kun pohtii kaikkia outoja... Ehkä sekin että viimeinen vuosi on ollut täynnä muutoksia omassa elämässä ja tulin raskaaksi heti ekasta kierrosta keskenmenon jälkeen vaikuttaa osaltaan siihen että tuntuu ettei mieli aina pysy perässä. Tiedä häntä.

Mutta kiitos vielä lohduttavista sanoista ja oikein hyvää odotusta teille!

Pussieläin

Vierailija
4/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin sunnuntaina äidilleni viikolla nähdyistä painajaisista ja unien mielikuvituksellisuudesta sekä todentuntuisuudesta. Äippä meinas unista, että ks. unet ja myös yölliset heräämiset, valppausolotilat ym. valmistavat meitä tulevaan: joudutaan lapsen synnyttyä olemaan valppaana yöt, jos lapsi alkaa itkemään, vaatimaan sapuskaa, vaipanvaihtoa tai muuta vastaavaa. Nukutaan silloin koiranunta. En ole varma, muistanko oikein, jos väitän äitin kertoneen ne alkavan 6.kuukauden tietämillä. Itse on 20.viikolla menossa..

Vierailija
5/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen .. eikä itse on. Ei mun äiti ole raskaana. :D

Vierailija
6/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin tuossa jo vastauksia saitkin, ihan tavallisia on nuo pelot ja unet raskausaikana. Ihan ymmärrettävästikin ihmistä pelottaa isojen muutosten edessä ja sitä vaan miettii, että miten siitä-ja-siitäkin tilanteesta tulee selviämään. Luulisin, että monia pelottaa vielä enemmän siksi, että nykyään raskaaksi tuleminen on usein tietoinen päätös ja siksi vastuu vauvasta tuntuu ehkä vielä isommalta kuin, jos vaihtoehtoja raskaaksitulemiselle ei olisi.

Unista taas sanoisin, että kyllä niitäkin tulee ja menee. En tiedä, paljonko ihminen normaalisti näkee unia, vaikka muistelisin, että tutkimusten mukaan unia nähdään joka yö, niitä vain ei muisteta aamulla. Raskaana ollessa unen laatu helposti kärsii kaikenmoisten kolotusten myötä ja tällöin unet muistaa helpommin, kun herää usein kesken niitä. Monesti unet on myös " levottomampia" kun itsekin nukkuu rauhattomammin. Itse olen viimeaikoina nähnyt pääasiassa vanhempiini liittyviä unia, joissa olen lapsuudenkodissani tai kotikylässä. Osa unista on ihan " normaaleja" , osassa esim. isäni yrittää vakuuttaa, että kyllä on hyvä homma, kun oot raskaana, kun toi sun rannekello on niin tyylikäs ( siis oikeesti: rannekello?)

Monet muuten näkee just noita synnytin-mitä-sattuu unia. Varmaan paljon siitä syystä, että alitajunnan on vaikea piirtää kuvaa sellaisesta, jota ei oo nähnyt. Siis onhan noita vauvoja jokainen nähnyt, mutta just sitä omaa vauvaa ei vielä ennen syntymää. Työkaverini näki raskaana ollessaan unta, että hän synnytti hehkulampun :oD Olis siinäkin unien tulkitsijoille funtsaamista :o)

A.A. rv 28+4

Vierailija
7/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin silloin lukion ekalla ja en vielä ollut siis aloittanut edes vakavia" seukkaamisjuttuja" , mutta mietin paljon lapsia ja perhettä jne. Ja minulle myös syntyi silloin pikkusisko. No unessa synnyti jätti-ison kananmunan. Ihmettelin kovasti että no ei se nyt vauvalta näytä, mutta päätin rakastaa sitä omana lapsena. Ihmettelin sitten kätilölle että missä mun vauva on ja se meni ihan noloksi ja sanoi että ei hän voinut tietää että se oli minulle rakas, että he söivät sen kahvitunnilla. KÄÄÄK! minulle se oli vauva mutta muille vain muna. Tämä nyt ei ehkä liittynyt tähän äitiysasiaan, ehkä enemmänkin teini-ikäisen itsetunto-ongelmaan ja arvostuksen tuntoon... mutta tuli tuosta hehkulampusta mieleen :)

SM " the kirvesmurhaaja"

Vierailija
8/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vitjat, sain kyyneleet silmiin koska noi teidän unet on ihan hulvattomia.. Siis varmasti ne liikuttavat tunnemaailmaa ja kun olette ne nähneet niin ei varmaan ollut yhtään hauskaa mutta kun vielä kerroitte noin hyvin niin huhhuh :D

Joo, oon kanssa öisin synnytelly just mitä sattuu. Kerran syntyi aluksi karvaton ja vaaleanpunainen hahmo, joka sitten muuttui viideksi kissanpennuksi. Sitten mua vielä harmitti kun en oikein ollut itse ehtinyt mukaan kokemaan " syntymän ihmettä" kun oli nukuttanut samalla niin hyvin.. Sitten se, että ne oli kissanpentuja olikin ollut mut ilokaasuhöpinää, ja ne olikin ihan normaalit ihmisvauvakaksoset, tyttö ja poika. Luulin jo kaiken olevan hyvin, KUNNES.. olimme kotona, nukutin vauvoja sitteriin jostakin syystä, hymyillen kävivät nukkumaan ja muuttuivat todella lihaviksi jättiluppakorvakaneiksi. Jee :D

Joskus oikeesti ihmettelen aamulla, että mitä hittoo. Usein on kyllä paha mielikin, nään viikottain unia että petän miestä tai jotain, ja melkein itkien herään aina niistä unista.

Mutta eiköhän se unimaailma rauhotu jossain vaiheessa :)

Mulla viikkoja vasta 17+3 ja " kaikki" jo nähty..

Vierailija
9/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näen unia ihan mistä sattuu, siis tosiaan ihan mistä sattuu!! Unet on sekavia ja outoja, mutta niissä on aina yks sama piirre - jälkeenpäin niistä löytyy jotain pelottavaa.

Yhdessä unessa käppäilin tosi hienossa viidakossa vauvani kanssa (vauvat monesti liittyy näihin uniin)..hieno paikka oli ja kaikkee, uitiin, talsittiin ja katseltiin eläimiä jne..herättyäni virnuilin kun oli niin kiva uni, kunnes mieleen tuli se outo tunne että siellä mikälieviidakossa oli kuitenkin jokin outo ja tuntematon mikä seuras kaikkialle..tuo sama jokin seuraa joka himputin unessa!! Raivostuttavaa! Tulkitsin että se on varmaan se epävarmuus - esikoista odotellessa kun sen luulis kuuluvan asiaan. Ei voi olla seppä syntyessään.

Joskus puolen välin tienoilla näin unia joissa tapoin lapseni, millon mitenkin - kammottavaa, se oli varmaan ihan silkkaa pelkoa. Ne unet on kuitenki väistyny ja nyt on vaan mitä ihmeellisempiä juttuja..joissa on SE tunne kuitenkin.

Tappert ja Puksu 33+1

Vierailija
10/10 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans ollut raskausaikana todella sekavia ja pelottaviakin unia.

Puhuin neuvolassa asiasta ja ihan normaalia on kuulemma.

Tosin synnärillä kävin rauhassa kätilön kans tutustumassa, kun yölliset synnytysunet alkoivat sekoittaa jo valvomis aikanakin. Loppuivat synnäri käynnin jälkeen. Paikka sai jotenkin " kasvot" ja on helpompi hahmottaa, että tuolla minä sitten synnytän (toivottavasti).

Rauhallisia yöunia kaikille levottomille odottajille :)

ki-ra rv 22+5