Opiskelijat siirretään asumistuelta takaisin asumislisälle
Sehän on se joku noin 200euroa/kk? Miten tämä tulee vaikuttamaan asumisiin? Jos on ollut vuokra vaikka 800e/kk niin kuinka paljon enemmän tulee maksettavaksi muutoksen jälkeen? Satasia? Jotenkin kuulostaa niin isolta muutokselta, että saattaa aiheuttaa melkoisen muuttorumban.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
"Silloin saa yleistä asumistukea ja toimeentulotukea. Opintolainaa voi nostaa vain sellaisena aikana, kun saa vielä opintorahaa eli on opintotukeen oikeutettu. Kun tukikuukaudet loppuu, ei myönnetä enää opintolainaakaan, eli kela joutuu maksamaan toimeentulotukea."
Siis oikeasti voi opiskella toimeentulo- sekä asumistuella ihan vain, jos tukikuukaudet loppuvat kesken? Vaikuttaakohan, jos tukikuukaudet loppuu, koska niitä on käyttänyt aiempaan, kesken jääneeseen tutkintoon... Aloin just selvittää opiskelumahdollisuuksia ja automaattisesti oletin, että olisin omillani sen jälkeen, kun opintotuet on käytetty, kun olen niitä aiemmin tuhlaillut...
Mulle ei myönnetty enempää kuin 3 kk toimeentulotukea. Sitten oli pakko löytää töitä. Sen jälkeen taas ei opinnoista tullut mitään, kun fyysinen työ vei mehut. Säästöjäkään ei kerry, kun asumislisää ei saa. Näköalaton olo.
Minä sain toimeentulotukea ja asumistukea melkein kolme vuotta, kun opiskelin uutta tutkintoa loppuun. Alanvaihtaja olen itsekin ja tukikuukaudet loppui koska niitä oli kulunut aiempaan, kesken jääneeseen tutkintoon.
Pakkohan kelan on tuossa tilanteessa maksaa toimeentulotukea, koska ei ole enää oikeutettu opintotukeenkaan ja Suomessa ei ketään saa jättää ilman mitään toimeentuloa. Tuo että saisi vana 3 kk ja sen jälkeen loppuu on paskapuhetta, ei ole laillista jättää ilman mitään tukia jos ei ole töissä ja toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Puliukotkin sen saa, miksei siis muka opiskelija jolta on opintotuet loppu.
Kunhan ei tosiaan asu kenenkään kanssa (virallisesti) yhdessä, niin kyllä saa asumistuen ja toimeentulotuen tuossa tilanteessa.
Ei kela voi pakottaa töihin, jos on opiskeluoikeus voimassa ja on läsnäolevana päätoimisena opiskelijana.
Jos lähtisi siitä, että aloituksessa ei esitettäisi paikkansa pitämättömiä väitteitä, joiden tavoitteena on ilmeisesti herättää epäluottamusta opiskelijoita ja muita tukia saavia kohtaan. Ei kukaan tuilla asu 800e/kk yksiössä yksin. Jos opiskelija sellaisessa asuu, hän joko käy töissä tai vanhemmat maksavat, eikä tämä muutos hänen elämäänsä vaikuta. Tai vaihtoehtoisesti siinä yksikössä asutaan kumppanin kanssa ja vuokra jaetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtisi siitä, että aloituksessa ei esitettäisi paikkansa pitämättömiä väitteitä, joiden tavoitteena on ilmeisesti herättää epäluottamusta opiskelijoita ja muita tukia saavia kohtaan. Ei kukaan tuilla asu 800e/kk yksiössä yksin. Jos opiskelija sellaisessa asuu, hän joko käy töissä tai vanhemmat maksavat, eikä tämä muutos hänen elämäänsä vaikuta. Tai vaihtoehtoisesti siinä yksikössä asutaan kumppanin kanssa ja vuokra jaetaan puoliksi.
Vaikuttaa. Sillä nyt tuollainen henkilö on joutunut maksamaan 800 euron vuokrasta itse vain 400 euroa ja loppu on tullut tukena. Jatkossa siitä 800 euron vuokrasta joutuu maksamaan itse 600-700 euroa kun tukea tulee vain 100-200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lyhennän 180m2 omakotitaloa 800€/kk. Joku roti noihin vuokriin!
Tuet alas, niin eiköhän ne vuokratkin tule.
No ei tule. Asumistuen lasku nostaa vuokria kun vuokra-asuntojen kysyntä nousee. Se EI laske sitä.
Asiaa on myös kysytty näiltä isoilta firmoilta (Sato, Lumo jne) ja ilmoittivat suoraan ettei vaikutusta vuokrankorotuksiin. Ei homma vaan toimi niin.
Eihän tietenkään vuokra-asuntojen kysyntä nouse. Sehän vaatisi sen että omistusasunnossa ihmiset yhtäkkiä muuttaisivat vuokralle. Mutta se on ollut niin minimaalinen prosentti omistusasujista joka on saanut asumistuki että ei sen leikkauksella ole mitään merkitystä vuokra-asuntojen kysyntään. Yksiöiden kysyntä ainakin putoaa kun opiskelijat joutuvat muuttamaan niistä pois. Joten vuokrataso laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solut takaisin.
Vanhoja soluasuntoja on kautta Suomen remontoitu yksiöiksi ja kaksioiksi. Ihan hetkessä ei soluasuntoja lisää saada
Vuokraa esim. neliön ja jakaa sen 3 muun opiskelijan kanssa. Tadaa! Meillä on soluasunto.
t. juurikin noin opiskeluaikoinaan tehnyt
Tämä. Mutta se ei ole neliö vaan nelikko. Siis neljän huoneen ja keittiön asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuni on muuttaa huomattavasti halvempaan maahan niin on varaa opiskellessa asuakin jossain ja syödä jotain.
Tosin monissa maissa opiskelu lukukausimaksuineen on vastaavasti varsin kallista, varsinkin ulkomaalaisille.
Eikä niissä ole mitään tukia opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Olen FB:ssä ryhmässä Suomalaiset Lontoossa. Siellä on lukemattomia suomalaisia nuorehkoja ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet Suomessa ja muuttaneet Lontooseen töihin. Varmaan Suomessa meni opiskelut kivasti, kun sai ilmaista rahaa ja oman asunnon valtion avustuksella kun kimppakämpässä eikä solussa kertakaikkiaan ei voi asua tuntemattomien ihmisten kanssa
Nyt sitten kummasti Lontoossa kimppakämpässä asuminen tuntemattomien kanssa onnistuu ihan hyvin! Lontoossa ne palkat yleensä ovat aika matalat ja eläminen kallista eikä ole tukia. Jatkuvasti ilmoittavat kimppakämppä huoneista tai joku kyselee mistä löytäisi edullisen huoneen.
Ja kummasti esimerkiksi Harvardissa opiskelevat menestyvät hyvin opinnoissaan vaikka asuvat asuntoloissa.
Opintomenestys ei vaadi yksiötä.
Joidenkin opiskelijoiden tulot paranee tämän muutoksen johdosta. Opintotuen asumislisä ilmeisesti kuuluu jokaiselle opintotuen saajalle puolison tuloista riippumatta. Nykyisin jos puoliso käy töissä, opiskelija saa pelkän opintotuen eikä euroakaan asumislisää eli ei kykene edes vuokraa puoliksi maksamaan tuloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa valitusta siitä, jos joutuu opiskelijana soluun asumaan! Valtaosassa maailman maista soluasunnot tai oppilaitosten asuntolat ovat käytännössä ainoita vaihtoehtoja opiskelijoiden asumiseen! Todellakin muualla maailmassa on katsottu huuli pyöreänä, kun suomalainen opiskelija sanoo asuvansa yksiössä!
Muuten vielä 1960-luvulla oli Suomessa sellainen yleistä, että opiskelija saattoi asua jopa jossain perheessä alivuokralaisena ja toimi siellä perheen kotiapulaisena opintojensa ohessa. Soluasuminen on luksusta tuohon verrattuna!
1960-luvulla enemmistö suomalaisista asui ilman kaikkia mukavuuksia: kylmä vesi tuli hanasta, muttei lämmintä, huusi oli pihan perällä, uunilämmitys, keittokomero ja huone koko perheelle! Palataan vaan kaikki ajassa taaksepäin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen FB:ssä ryhmässä Suomalaiset Lontoossa. Siellä on lukemattomia suomalaisia nuorehkoja ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet Suomessa ja muuttaneet Lontooseen töihin. Varmaan Suomessa meni opiskelut kivasti, kun sai ilmaista rahaa ja oman asunnon valtion avustuksella kun kimppakämpässä eikä solussa kertakaikkiaan ei voi asua tuntemattomien ihmisten kanssa
Nyt sitten kummasti Lontoossa kimppakämpässä asuminen tuntemattomien kanssa onnistuu ihan hyvin! Lontoossa ne palkat yleensä ovat aika matalat ja eläminen kallista eikä ole tukia. Jatkuvasti ilmoittavat kimppakämppä huoneista tai joku kyselee mistä löytäisi edullisen huoneen.
Ja kummasti esimerkiksi Harvardissa opiskelevat menestyvät hyvin opinnoissaan vaikka asuvat asuntoloissa.
Opintomenestys ei vaadi yksiötä.
Ei vaadi ei, mutta opiskelurauhan se vaatii samoin nukkumisrauhan. Kukaan ei jaksa väsyneenä opiskella! Jatkuva stressaaminen asuinolosuhteista käy voimien päälle! Harvardissa ei tätä tarvitse tehdä, koska siellä asuntoloissa on järjestyssäännöt joita on noudatettava! Suomalaisesta soluasumisesta ja amerikkalaisen yliopiston kampuksesta ei voi edes samana päivänä puhua!
Ihan oikein tämä. Hyvin pärjättiin ennenkin asumislisällä.
Vierailija kirjoitti:
Solut takaisin.
Laitetaan vaan kaikilta asumistuki pois ja tilalle solukämpät. Ai että mitä säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kela voi pakottaa töihin, jos on opiskeluoikeus voimassa ja on läsnäolevana päätoimisena opiskelijana.
Työkkäri voi. Jos opiskelet työttömyyskorvauksella, olet edelleen velvollinen hakemaan töitä ja ottamaan niitä myös vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittajat ovat varmasti kauhuissaan. Yleistä asumistukea leikattiin jo aiemmin tuntuvasti, ja nyt opiskelijat heitettiin kokonaan ulos yleisen asumistuen piiristä.
Miten käy asuntojen hinnan? Siinäpä vähän jännitettävää asuntosijoittajille.
Jos yksiön saa vuokrattua 600 eurolla, niin kaksi opiskelijakaverusta voi asua siinä 300 eurolla per naama. Aiemmin opiskelijat lukivat tentteihinkin kirjastoissa.
Niin muuten muissa maissakin asutaan opiskelija-asuntoloissa yhteisissä huoneissa, ei niissä ole yksityishuoneisiin varaa.
Toisaalta jos vanhemmat tukevat lastaan 300 eurolla kuukaudessa, se opiskelija voi adua yksiössäkin. Tai sitten hän voi tehdä keikkatyötä ja käyttää tulonsa elintason nostamiseen.
Asut varmaan puolisosi kanssa yksiössä, etkä kaipaa mitään oma
Puolison kanssa voi vielä asua yksiössä, ventovieraan kanssa ei! En haluaisi kuunnella muhinointia parin metrin päässä omasta sängystäni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa. Sillä nyt tuollainen henkilö on joutunut maksamaan 800 euron vuokrasta itse vain 400 euroa ja loppu on tullut tukena. Jatkossa siitä 800 euron vuokrasta joutuu maksamaan itse 600-700 euroa kun tukea tulee vain 100-200 euroa.
Eli sama tilanne kuin vielä n. 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun asumislisä viimeksi oli, se oli 80 prossaa vuokrasta, kuitenkin maksimissaan joku 200 euroa. Kuvittelisin sen nyt nousevan 250-300 euroon, mutta loppu on maksettava lainasta/opintorahasta/duunilla.
Se on oikein. Niin se pitääkin olla. Jos tekee mieli larpata työssäkäyvää massipäällikköä opiskelijana, senkun maksaa puuttuvan osan ihan itse. Ei ole mitään ongelmaa. Ne todellakin piirtää kellä on liitua. Jos opiskelijan porukoilla on massia päällä ja kersalleen maksavat loihakat asumiset, niin se on voi voi jos demariutopiassa ei kaikilla ole massipäällikkö-porukoita. Se on elämää ja realismia. Aivan turha ulista, olisivat voineet ne perseaukisen opiskelijan perseaukiset porukatkin mennä esim. TÖIHIN sieltä kelan tukilunkalta, niin olisi omillekin kersoille rahaa maksaa väljät asumiset. Mutta ei, kaljan/siiderin kittaus ja kelan rahoilla loisiminen työttömänä oli mukavampaa ja kersoja piti vääntää, vaikkei niiden elätykseen rahaa ollutkaan. Niin makaa kuin petaa.
Mun äitini oli siivooja ja isä kirvesmies. Raittiita ja ahkeria, mutta köyhiä, koska matalapalkka-aloilla työskentelivät. Rahoitin opintoni lainalla ja kyllä, myös tuilla. Kesät ja kaikki lomat olin töissä, sillä tuolloin niitä kesätöitä vielä sai. Surullista, että vanhempani väänsivät kersoja kolme kappaletta, olis tämä paska maailma ja pahansuovat ihmiset saaneet jäädä näkemättäkin. No, itse en todellakaan väännä kersoja, joten voitte persut olla huoleti sen suhteen. Ei tämä köyhien rottien ja loisten sukulinja enää jatku (vaikken enää köyhä olekaan. Mutta duunarien lapsena saastaa ja kuonaa silti näköjään tässä ihanassa koto-Suomessamme. Sellaiseksi on meininki täällä mennyt.)
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Ei tästä ole kuin huhupuheita. Mutta lienee selvää että persut vihaavat opiskelijoita ja opiskelua, etuudet tullaan karsimaan minimiinsä.
Olen perheellinen opiskelija. Olen kusessa. Täytynee ehkä sittenkin jäädä työttömäksi, vaikka työllistyminen on ilman lisäkoulutusta vaikeaa. Ei onnistu töiden teko opintojen ohella, kun pitäisi jaksaa lapsetkin hoitaa.