Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¢¾~~Huhtikuisten alkuviikko~~¢¾

22.01.2007 |

Huomenta!

Yritän tässä meille uutta pinoa aloittaa, kun en edellistäkään missään nähnyt. Saapa nähdä miten onnistuu, joku taitava vois varmaan linkittää edellisen pinon tähän alkuun? Minulta se ei onnistu :(.

Onpa pakkanen -25,7 ja tuntuu kirivän koko ajan. ARGH eihän mulla ole niin paljon isoja vaatteita, että tarkenis ulos mennä (onneksi ei tarvikkaan).

( . ) Tässä muutamana päivänä on ruvennu selkä kenkkuilemaan oikein toden teolla. Eilen illalla ainoa asento missä oli hyvä olla niin istuminen ihan tikkusuorassa ja kävemään pysty kunhan selkä " lämpeni" . Seisoessa liikautti " väärin" jalan niin tuntu, että jalat pakenee alta ja alaselkään sattu ihan karseasti. Otin illalla yhden panadolin ja pyysin miestä hieromaan, lienetkö sitten auttanut kun nyt aamulla ei ole tuntunut kipua ollenkaan *koputtaa puuta*.

Onkos teillä muilla ilmennyt silmien arkuutta/kipua? Mulla ilmeisesti on limakalvot niin kuivat, nenäkin on ollut ihan alkuraskaudesta asti tukossa joka yö ja nyt on ruvennu ilmeisesti silmätkin oirehtimaan kuivuutta.

G: Millaista ensisänkyä olette vauvalle ajatelleet, vai suoraan pinnasänkyyn? Mulle kun sanottiin, että suoraan pinnasänkyyn ei kannattais ihan pientä laittaa? Vinkkejä?

Nyt aamupallalle, ihan hirveä nälkä aina aamuisin :)

Za_Ka rv28+4 (huuuui :D alkaa jo kohta jännittään)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kyllä lueskelemassa kuulumisia mutta harvoin kerkeän vastailemaan. On vielä jonkin verran remppaa jäljellä ja sitä mukaa kun saa huoneita valmiiksi niin pääsee purkamaan laatikoita ja laittamaan tavaroita paikoilleen. Heh, eipä olla asuttukaan kun 3kk ja silti tuntuu et suurin osa tavaroista on tilapäisesti vain jossain. Onneksi tässä on vielä toiset 3kk aikaa... ;) Tää käy kyllä raskaaksi henkisesti koska olen melko " siisti" ihmisluonne, eli tavaroiden tulee olla paikoillaan ja järjestyksessä ;)

Meillä laitetaan vauva kovassa vaunun kantokopassa pinnikseen. On meille sopiva ratkaisu koska vauva kulkee ala- ja yläkertaan kätevästi kopassaan ja tarvittaessa kellariinkin. Koppa on sopivan kapea joten vauva tuntee myös olonsa turvalliseksi ja pysyy paremmin kyljellään kun laittaa selän kopan reunaa vasten. Oli toimiva ratkaisu jo kahden ekankin kohdalla :).

Kova hinku olisi laittaa pikkuiselle kaikki valmiiksi mutta yritän vielä malttaa. Taitaa kakkonen vielä muuttaa muutamaksi yöksi meidän makuuhuoneeseen kun rempataan hänen huoneensa joten tavarat olisivat vain tiellä. Me ostettiin vauvalle oma pinnis vaikka ajattelin ensin että siirtäisin kakkosen ihan lasten sänkyyn. Onhan tuo kuitenkin aika pieni (kohta 1v5kk) ja pelkään että tippuisi yöllä sängystänsä. Löysin vielä ihan samanlaisen vanhan pinniksen kun mikä meillä jo on josta saa toisen reunan näppärästi alas. Kakkonen voi sitten tulla turvallisesti sängystänsä pois ilman varsinaista tippumisvaaraa. Ja sopivat sitten hyvin yhteen kun vauva siirtyy samaan huoneeseen. Vaunuihin sain hankittua sisaristuimenkin kunhan vain posti tuo perille. Eipä oikeastaan mitään enää puutu paitsi tietty vaippoja yms jotka aion ostella lähempänä la:ta. Mitenkäs teillä muilla joilla tulossa pieni ikäero aiotte ratkaista nämä sänky/vaunu asiat?

(.)Neuvolassa tuli käytyä viime viikolla. Lääkärin mukaan paikat oli hyvin kiinni vain vähän pehmenneet. Painoa on tullut juuri sopivasti pikkaisen alle sen " sallitun" 500g/viikko joten ei ainakaan vielä ole tullut komennusta sokerirasitukseen. Molemmissa aiemmissa raskauksissa olen joutunut juuri painon nousun takia vaikka mitään muuta ei olekaan ollut. Kokeissa arvot on ollut ihan kohdallaan joten on tuntunut " rääkkäykseltä" se litkun juominen. En kyllä uskaltaisi jättää menemättä jos käsketään kun mitä jos olisikin jotain...

No mutta, sf-mitta huitelee kanssa yläkäyrän yläpuolella (viimeksi 28cm) mutta niin on käynyt aiemmissakin ja vauvat on olleet n.3,5kg syntyessään vaikka kakkosesta neuvolassa arvioivat että yli 4kg tulee. Olikin vain pitkä selkäinen poika :). Varmaankin siis tämäkin on ihan normaalikokoinen.

Nyt en kyllä enää muista mitä kaikkia galluppeja olikaan joten lopettelen tältä osin :)

Leonida rv 28+6

Vierailija
22/29 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih ja voih, tänään sain äippäpakkauksen ja vähän väliä pitää käydä hiplaamassa vaatteita,on ne vaan pieniä ja suloisia.

Sitten sellaista kyselen että aijotteko ruveta käyttämään kestovaippoja vai kertakäyttöisiä?

Minulla ei ole kokemusta kuin kertakäyttöisistä,mutta kun nyt lueskelin tuota ohjetta niin alkoi mielenkiinto herätä noita kestovaippija kohtaan.

Sitten galluppeihin:

Vauva laitetaan meilläkin aluksi pakkauksen laatikkoon ja laatikko pinnasänkyyn ja meidän sängyn viereen.

Töissä jaksaa kyllä olla,mutta jotenkin siellä vaan meinaa laiskottaa.Vakituinen työ on,mutta jotain vaihtelua kaipaan,joten mielellään kotona olen (ainakin nyt tuntuu siltä) siihen asti kun vauveli täyttää sen 3.Mitä sitten niin se jää nähtäväksi.

Limakalvot on mullakin todella kuivat,silmät on aamulla tosi kuivat,mutta toisaalta ulkona valuu sitten norona vesi ja nenäkin on aamuisin tukkoinen.

( . )Olo on hyvä,mistään ei tällähetkellä kolota ja supistuksiltakin olen välttynyt.

Ensiviikolla ois OYSin äitipolille meno tarkistuttaa istukan tilanne,toivottavasti on noussut kohdunsuulta pois.Jotenkin enemmän " pelkään" sektioon joutumista kuin alatie synnytystä.Muuten on kyllä ihana kurkata miten Himppu on kasvanut.

Hui kun ihan kymät väreet tuli, kun juuri äsken ystävältäni tuli viesti että lähtivät kohti synnäriä.Nyt meneekin ilta ootellessa viestiä vauvelista =D

Jaaha ja nyt sitten pää tyhjeni,kun ajatukset siirtyi muualle.En muista mitä muuta pitikään kirjoittaa.

Saikkulaisille voimia ja lepoa.

mahankasvatusta kaikille!

Edram ja himppu rv29+4 (kai)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tänään oli neuvola, ei vaan menny ihan niin kun olin suunnitellut. piti jättää esikoinen kotiin mutta aamulla huomasinkin että poika on ihan näppyläinen otsasta, selästä ja mahasta. epäilivät sen johtuvan antibioottikuurista jonka kaveri siis sai lauantaina korvatulehdukseen. lähdettiin siis yhdessä sittenkin ja päästiin ' jonon ohi' terveydenhoitajan luokse jolla tosin oli puhelinaika samalla että välillä piti keskeyttää kun puhelin soi..

jatkettiin sit samaan syssyyn mun jutuilla jotka siis myös keskeyty välillä puhelimen soidessa. ja sydänääniä kuunnellessa poika huusi taas äitiä ja pois pois ja kiipesi sängylle jossa makoilin ja tipahti ennenkuin sain kopin. sit oli näppylöiden lisäksi mustelma poskessa ja pipi kyljessä.. pöh.. olisin halunnu jutella vähän tulevasta synnytyksestä ja kaikesta mitä mielessä on pyöriny, lähinnä jutuista jotka voi mennä pieleen, mutta sit aika loppu kesken ja oli pakko väistää kun seuraavaa pukkas jo.

kuitenkin, sf-mitta 28, verenpaine hyvä, pissa puhdas. hb vähän parempi, 117 mutta kuitenkin käskettiin jatkamaan raudan syömistä. paino uudella kymmenluvulla, 7 kg tullut nyt yhteensä.

seuraava aika ens kuun puolessa välissä, jos siitä sais sit enemmän irti..

viime yönä heräsin viiden aikaan kun molemmista jaloista veti suonta. sit en saanu enää unta kun tämä pikkuneiti on nyt kääntynyt pää alaspäin ja potkii kylkiluihin minkä ehtii. mikään asento ei auttanut, kääntyi miten päin vain niin tyttö vaan oikoi koipiaan. lisäksi työpäivän jälkeen liitoskivut vaivasivat taas ja närästikin vähän. nousin sit ylös ennen kuutta ja katsoin rästiin jääneitä sarjoja tv:stä kunnes mies lähti töihin klo 8. tunnin pötköttelin pojan vieressä sit sängyssä ja taisin just torkahtaa kun piti sit jo nousta leikkimään.

nukuttiin sit päikkärit pojan kanssa mutta on silti koko illan ollu ihan pöhnänen olo. että jos taas menis nukkumaan..

marie 29+3

Vierailija
24/29 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla hehkuttamaan ystäväni puolesta.Hän sai eilen 22.14 " pienen" peikkotytön paino 4860g (arvio 3500g,hiukan arvio meni pieleen),52cm ja pipo36.

Pitänee tänään pientä tuhisijaa käydä kattomassa ja nuuskuttamassa.

Täällä on tuhottoman kylmä kun pakkasta -15 ja TUULEE. Töissä tahtoo sukat pyöriä jalassa kun lattiat vetää.

Taisi Himppu pyörähtää eilen illalla taas pää alaspäin kun maha teki muodon muutoksen,no jos nyt pyörähti niin toivottavasti pysyykin oikeinpäin. Nuorimmainen kysyikin illalla että miten vauvalle ei mee veripäähän jos se on siellä mahassa pää alaspäin koko ajan:)enpäs osannut vastata, joten sanoin vaan että on näitä luonnon ihmeitä.

mutta nyt on pakko jatkaa töitä

Hyviä vointeja!

edram

Vierailija
25/29 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa vaan!

Poika päikkäreillä ja aattelin tulla hetkeksi koneelle, ku ei jaksanut enään sohvalla maata. On kyllä tosi hyvä kirja kesken ja sen parissa päivät meneekin, ku poika nukkumassa.

Ulkona tuulee niin, et nurkissa vinkuu. Ei kiva:(. Eilen ulkoiltiin pojan kanssa iltapäivällä toista tuntia ja kyllä sit illalla supistelikin siihen malliin. No, sainpahan sit itekin yöllä nukuttua. Edellinen yö oli taas ihan surkee, heräsin 1.5-2t välein:(. Viime yönä heräsin eka kerran vasta 6.20!! Sit ei meinannutkaan enään uni tulla ja kaiken lisäksi pyörrytti ja teki pahaa, vaikka makasin ihan paikallaan. Verenpaineet vissiin hiukka alhaalla. Pahoinvointikin ollut taas pari päivää parempi, mut tänä aamuna sit sai taas yökkäillä oikeen olan takaa (ilman oksennusta). No, loppuu varmaan huhtikuussa, toivottavasti!!

Maanantaina ois sit neuvolla ja omalle gynellekin sain peruutusajan maanantaille, joten pääsee tarkistaan, et paikat ok. Supistuksia, ku ollut väliin tiuhaankin. Ei kylläkään mitään kivuliaita, vaan sellasta jatkuvaa mahan kovettumista ja sit ei taho pystyä edes käveleen, ku niin kovettaa ja kinnaa. No, maanantaina sit selkiää, et missä mennään.

Lauantaina pitäis lähteä yhteen kokoukseen. Matkaa 120km suuntaansa. Esikoista odottaessa autoilin ihan loppuun asti ja hyvin meni, ei yhtään haitannut. Nyt onkin sit ollut huomattavasti vaikeempi istua autossa. Vähän siis jänskättää, et miten selviin tosta keikasta, ku ite pitäis ajaa.

Eipä siis ihmeempiä. Vointeja sairaslomalaisille ja voimia loppuviikkoon työläisille!

Senny ja Lilliputti rv 27+6

Vierailija
26/29 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Galluppeja oli jos jonkinlaisia, tuskin muistan kaikkia, mut jos nyt edes osaan vastailisi.

[b]SänkyG:[/b]esikoinen nukkui alusta asti pinniksessä, ekan viikon muistaakseni oli äp:n kopassa ja sit ihan " normaalisti" . Hyvin tuo onnistui. Nyt kakkosella meillä on Stokken Sleepin kopio, josta saa siis sen pienen mallin. Siinä on renkaat alla ja pinnis sijoitetaan mein sängyn viereen. Eipä tuo muualle mahtuisikaan, ellei halua isosiskon huoneeseen laittaa... =)

[b]Töissä[/b] olen edelleen ja hyvin on jaksanut olla vaikka joka paikkaa kolottaa. Mulla tosin on etuna se, et teen töitä kotona. ;) Ja koko äitiysloman olen töissä ja samaa rataa jatkuu hamaan tulevaisuuteen. Olen siis yrittäjä ja samalla kotiäiti... =)

[b]Leonida[/b] kyseli vaunu/sänkyasiaa pienellä ikäerolla tuleville sisaruksille. Meillä ikäeroa on vauvan syntyessä tosin " jo" 2v8kk, mut tuplat tulee käyttöön ja esikoinen muutti pinniksestä pois jo reilun vuoden (olisko ollut 1v3kk) ikäisenä. Ja tyttö siis majailee omassa huoneessa ja vauva tulee toistaiseksi mein makkariin. Esikko siirtyi omaan huoneeseen puolivuotiaana, joten edessä varmaan isomman kämpän etsintä, jos samalla tavalla haluaa mennä...

Ja sit omaan napaan... Supistaa, kolottaa, särkee, ketuttaa, vituttaa, ahdistaa... Eli varsin leppoisaa. =) No joo, liitoskivut lähentelee ketutuskäyrän yläpäätä ja mahan supistelut vaan jatkuu. Mut jätkiksellä ilmeisestikin kaikki ok, joogasarjoista päätellen. Meillä ei siis potkita kuin hyvin rauhallisesti, enemmän on venyttelyä, puskemista, ojentelua ja muuta yhtä (epä-)miellyttävää.

Nyt pois koneelta, alkaa taas kylkeä särkemään.

~Murmutti 29+0

Vierailija
27/29 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kanssa vauva pakkauslaatikossa sänkyyn.Opetan vauvan alusta asti omaan petiin,niin kuin edellisetkin.Poika nukkui meillä 3,5vuotta

pinnasängyssä.Viime kesänä kun muutettiin,vaihtoi kerrossängyn alatasolle.Tosin poika kyllä nukkunu 1,5vuotiaasta isänsä luona kerrossängyssä=)

Mä ootan miestä kotiin,kun pääsen sitten taas yksin uimaan.Ihana vaan kellua vedessä,ja tuntea ittensä ees hetken kevyeksi=)

Eilen oli taas masennuspäivä,mies kehuu ja tykkää masusta.Ja mä sanoin,että tykkäätkö vielä kun maha jatkaa kasvua vaikka vaavi syntyykin=)Tykkää kuulema=)

G:Milloin meinaatte pakata sairaalakassin?mävarmaan joskus kuukauden päästä,jos tuleekin äkkilähtö=)

Huiskutin 29+2

Vierailija
28/29 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa... siis juuri kun tuo kaamea aamupahoinvointi loppui ennen joulua, ni jokos se tulikin takasi.. Tässä on taas muutama aamu mennyt huonovointisena, voih..

Tänään olikin sitte ensimmäinen synnytysvalmennus kerta ja kyllä sai itkua pidätellä, kun sitä synnytys videota katseltiin:) On alkanut tuo synnytys kovasti pyörimään mielessä, kun siihen on enää niiiiin lyhyt aika.. Jännittää, hermostuttaa ja pelottaa, mutta eiköhän se siitä sitten.

Seuraava neuvola on ensiviikon tiistaina. Odotan sitä jo kovasti, kun viime neuvola käynnistä on taas päässyt vierähtämään tovi.

Äitiyslomaakin odotan alkavaksi, vaikka lomallakin tulee koulussa käytyä tenttejä tekemässä (sairaanhoitajaksi opiskelen).. On alkanut mietityttämään, kun viimeinen tentti päivä on 12.3. (mun syntymäpäiväni muuten!) ja laskettuaika on 1.4. niin entäpäs jos poika ottaakin varaslähdön ja tuleekin sitte lapsivedet vaikka kesken tentin:)

hih..kaikkea sitä mielessä liikkuukin!

Hauskaa tulevaa viikonloppua kaikille!

'

Kristiina87 rv30+4

Vierailija
29/29 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, Kristiinalla sama laskettu päivä kuin minulla, 1.4. :) Jos ne lapsivedet tulee tentissä, niin sitten ei muuta kun lähdet sieltä pois. Voithan varalta laittaa siteen housuun, noin niinkuin psyykkiseksi tueksi. Vaikka nehän saattaa lorahtaa aika voimalla siitä läpi ;). Se on ihan luonnollinen asia, ei sitä tartte hävetä. Turha murehtia sellaista, mitä ei voi kontrolloida, eiks niin? Ja onhan tuosta tenttipäivästä vielä aikaa sinne laskettuun päivään joten voipi hyvinkin mennä vielä viikkoja ennen kuin vaavi tahtoo ulos.

Itsellä on ihan hyvä olo taas vaihteeksi. Supistuksia ei ole ollut oikeastaan juuri ollenkaan sairasloman aikana. Pari päivää oli jotain ihmeellistä vatsan sivulla tuntuvaa tylppää kipua, mutta se meni ohi. Taisi olla jotain venytyskipua, kun tuo maha nyt kasvaa niin vauhdikkaasti. Tytteli potkii jo aika tomerasti, ja välillä selvästi hikka vaivaa. Hauskaa kun maha rytmikkäästi hytkyy :D

Olettekos ensikertalaiset löytäneet jotakin hyvää synnytyskirjallisuutta? Itse lainasin Sheila Kitzingerin vauva-aiheisen kirjan jossa käydään aika hyvin synnytystä läpi. Vielä se tuolla yöpöydällä pölyttyy lukemattomana. Jotenkin välttelen kaikenlaisen liian informaation tulvaa, ettei koko asiasta tulisi liian tekninen suoritus. Kun asiat kuitenkin menee niinkuin ne menee. Luotan aika kovasti sairaalahenkilökuntaan. Johtunee siitä, että itse ole alalla töissä ja olen nähnyt synnytyksiä opiskelijan näkökulmasta. Kätilöt ovat kyllä olleet aivan mahtavia. OYS:ssa synnytän. Meidän terveysasemalla perheneuvonta on aika minimaalista, jäänee siihen yhteen tutustumiskertaan synnärille. Mutta itse olen sitä mieltä, että ei tähän äitiyteen taida mitään riittävää kurssia ollakaan - elämä opettaa :)

Hauskaa perjantaita!

t. Niinu ja tyttö 30+5 (hui!)