Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** Viikko 4, SYYSKEIJUT ***

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasta -25, jippii! Tiiä vaan, mitä Ilona tuumaa, jos pihalla käydään! Outoa ajatella, et nyt niitä villavaatteita sit tarttee ja muitakin OIKEITA talvivarusteita.

Oma paino ei oo liikkunu viikossa mihinkään, 74,5kg yhä siis. No, minkäs teen. Jumpassa kävin viime viikolla kahesti, tiistaina ja sunnuntaina. Tosin tiistain jumppa on uhalla loppua, jumppaajia oli vain 3. Jos huomenna ei ole väh. 5, se ei jatku :( Harmittaa, ois niin passeli aika, juuri nimittäin Pikku Kakkosen aikaan (miehellä helppoa, heh). Eilen uurastin lenkin tyttöjen kanssa, mutta turasin liikaa päälleni ja kun hiki alkoi valua pitkin selkää oli pakko kääntyä pihaan.

Isommat muksut räkätautisia. Ilonakin tirskuu, mutta ei vielä muuten tunnu nuhaiselta. Toissailtana kävi pieni ihme, Ilona nukahti alkuyöksi tutin kanssa imetyksen jälkeen. Eihän se tietenkään enää eilen illalla tapahtunut ;)

Torstaina on Ilonalla ja pojalla yhteinen lääkärineuvola. Meijän isoveli täyttää ensi viikolla 5v :) Hurjaa! Nyt kahville,

-piias- ja Ilona pian 4kk

Vierailija
2/32 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa, täällä Tampereellakin pakkasta -15. Vihdoin se talvi tuli. Ainoa huono puoli noissa kovissa pakkasissa on se, että ei siten voi vaavia nukuttaa ulkona. Meillä kun Leevi nukkuu niin hyvin ulkona, välillä jopa 4-6 tuntia.

Meillä on nyt parin viikon ajan kestoiltu. Ja edelleen oon niin innoissani koko asiasta. Yöt ja reissut käytetään kertavaippoja, mutta päiväsin käytössä fuzzi bunzit. Niihin päädyin niiden helppouden takia ja näyttää niissä tuo jälleenmyyntiarvokin olevan hyvä. Suosittelen kyllä muillekin, jotka kestoilua pähkäilee!

Imetyksestä: Tarkoituksena olis täysimettää ainakin 6kk, ja jos maito riittä ja poika kasvaa hyvin, niin jopa 8kk. Ja toistaiseksi kasvaa Leevi hyvin. 4kk neuvolassa paino miltei 7,4 kg ja pituus 64cm. Tuo 8kk tuntuu kovin pitkältä ajalta, kun ois tietysti kiva itsekin päästä vähän tuulettumaan välillä. Toistaiseksi pakastettu maito on riittänyt, mutta harvemmin tulee enää pumpattua maitoa talteen. Miten muilla,vieläkö maitoa riittää lypsettäväksi asti? Leevillä on tuo diabetesriski, joten lehmänmaitopohjaisia korvikkeita ja vellejä ei suositella ennen 8kk:n ikää. Lehmänmaidolla kun epäillään olevan jotain yhteyttä diabeksen puhkeamisen kanssa.No päivä kerrallaan imetystä jatketaan ja jos tökkii, niin bataatin ja porkkanat kehiin ;)

Mäkin oon saanut aikaiseksi käytyä kuntosalilla. Vaikka varsinaista laihdutusta en vielä aloittanut, mutta paino oli tänään n. 2kg vähemmän kun viikko takaperin.. Jihuu!

Mukavaa talvista viikkoa kaikille!

Andoliniska kera poikakolmikon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on pakkasta yli 20 astetta ja tyttö nukkuukin siis sisällä. Minua vähän jännitti, että miten hankalaksi nukahtaminen käy, kun ulos ei pääse, mutta ihan kohtuudella olen saanut nyt pikkuneidin nukahtamaan vaunuihin sisälle. Katsotaan nyt, miten meno jatkuu, kun kovia pakkasia on luvassa vielä aika moneksi päiväksi...

Meidän pikkuneitiä vaivaa flunssa. Räkää saa muutaman kerran päivässä imeä ja aivastuksia tulee tavallista enemmän, välillä yskiikin. Ei kuitenkaan ole kuumeinen, joten olen vielä siirtänyt lääkäriin menoa. Keskiviikkona olisi lääkärineuvola, joten jospa sinne asti päästäisiin. Pitänee tosin soittaa neuvolaan ja kysyä, saako flunssaista lasta sinne tuoda. Ilmeisesti tämän flunssan takia on myös syöminen ollut meidän tytölle viime päivinä hieman tavallista vastenmielisempää. Taitaa olla joko sen verran tukkoinen, että hengitys imiessä on vaikeaa tai sitten kurkkuun koskee. Joka tapauksessa on protestoinut tissiä, mutta syönyt kuitenkin ihan kohtuullisesti. Yöllä ei protestoi ollenkaan ja syö 1,5-3 tunnin välein... (Mitenkähän me ikinä pääsemme noista yösyötöistä, kun minä olen niin herkkä tyrkyttämään sitä tissiä, että saan itse jatkettua unia...?)

Kääntyminen on edelleen harjoittelun alla. Yhden kerran pikkuinen jo väänsi itsensä selältä mahalleen toissapäivänä, mutta nyt on taas jäänyt vaan kylkiasentoon. Tekniikka taitaa olla vielä hieman puutteellinen. Eiköhän se siitä.

Hansuli ja pikkuneiti huomenna tasan 4 kk

Vierailija
4/32 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin pakkasta kivasti, 15astetta jopa. Olipa ihanaa olla puistossa aamulla, kun oli näin ihana keli! =)

Luka kasvaa hyvää vauhtia, täysimetyksellä mennään. Pari kertaa olen yötä vasten antanut korviketta, kun mahatauti jylläsi hetki sitten. Itselläni oli tosi rankka tauti ja reilu 2-vuotias isosisko myös sairasti. Isukki ja vauva ei onneksi, ainakaan vielä. Näyttää maito riittävän hienosti, öisin syödään yleensä 4-5aikaan ja ylös noustaan n.klo 8. 4kk neuvolassa painoa oli 6730g ja pituutta 62.7cm, ei tarvetta siis lisäruoalle, kun näin hienosti kasvaa.

RYTMISTÄ: Aamulla Luka nousee siis 8 maissa. Ekat pitkät unet nukkuu ulkona (3h), noin 9.30-12.30. Toiset pitkät unet nukkuu n. 14-16 ja illalla sitten vielä yhdet pikkutirsat. Nukkumaan Luka menee klo 21 ja herää siis syömään kerran, siinä 04 aikaan. Tosi kiva rytmi on, tosin pitkien päikkäreiden välissä on aika pieni aika hereillä.. Tämä kuitenkin passaa hyvin, sillä aamulla ulkoilureissulla vauva nukkuu ja iltapäivällä samaan aikaan, kun isosisko nukkuu päikkärinsä =)

Kävimme neurologilla ylijäntevyyden vuoksi. Neurologi totesi, ettei poika ole edes ylijäntevä, eli kaikki ok =) Sivuääntä sydämessä tuskin enää kuulee, eli normaalisti reikä sieltä on umpeutumassa, kuten tämän ikäisellä kuuluukin. Vesikiveskin tuntuu olevan jo vanha vaiva =) Eli kaikki ok =))

KÄÄNTYMINEN: Luka ei käänny vielä, mutta pyllyä nostamalla peruuttaa masullaan ollessa kyllä. Isosiskonsa kääntyi jo 3kk iässä, niin nämä lapset ovat erilaisia.

PAINO: Painan tällä hetkellä vajaa 49kg, pituutta 158cm. Laihtumisen tarvetta ei TODELLAKAAN siis ole. Imetys tekee tehtävänsä.

Palailen myöhemmin astialle, jos jotakin jäi vielä kommentoimatta =)

-frodo & tyttö 2v 4kk ja poika 4kk 2vko-

Vierailija
5/32 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis apua, multa on kadonnu kilo jonnekin!! onko kukaan nähny? ;) no en kyllä oikeesti kaipaa :)

Täällä ollaan vähän huonolla mielellä...totesin tänään että meidän neljä vuotiaalla taitaa olla astma. Tänään pakkasella poika yski ja yski ja yski matkalla autoon, koko kerho matkan ja valitti kun ei meinaa saada henkeä ja sama koti matkalla...huomenna lääkäriaika.

Ei tule mittään taas, hirveä kitinä olohuoneessa kaikki kolme ritisee jotakin, jatkan apremmalla ajalla..

Minjuska

Vierailija
6/32 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadotettua kiloasi ei ole täällä näkynyt, mutta muutama lohdutuksen sana.

Meidän (nyt 8v) pojalla todettiin astma noin 2-vuotiaana.

Aluksi asia oli kamala järkytys. Vielä kun poika todettiin pölypunkille allergiseksi, niin ei paljoa naurattanut.

Pojalla oli alkuun muutaman flunssan yhteydessä henki ahtaalla ja käytiin terveyskeskuksessa spiiralla. Sitten eräänä yönä tuli oikein tiukka hengenahdistus kohtaus ja mentiin sairaalaan päivystykseen. Sieltä osastolle ja suonensisäisesti jotain aukaisevaa lääkettä.

Osastolla ollessa aloitettiin astmalääkitys, kahta eri suihketta.

Nyt noin 6 vuotta myöhemmin, ei ole enää mitään astmalääkkeitä käytössä.

Kovasti menevä poika on. Joskus räkätaudin yhteydessä hengitys raskaamman oloista kuin muilla, muuten ei mitään astmaoireita ole.

Eli jos teille astmadiagnoosi tehdään, niin lohdutukseksi, että siitä taudista voi parantua ja ennen kaikkea sen taudin kanssa oppii elämään.

Mutta toivotaan parasta, että yskä olisi vain yllättävästä pakkaskelistä johtuvaa eikä astmaa ensinkään.

-Suursukeltaja-

Vierailija
7/32 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä kiloa joku näkee niin halutessaan saa pitää, jos ei halua niin ei saa ainakaan tyrkkiä tänne Joensuun suuntaan :)

Suursukeltaja: kiitos lohdun sanoista! Kyllä multa itku tuli kun rupesin tuota epäilemään...mutta loogisesti ajateltunahan se ei ole edes mikään ihme: serkuilla on astmaa, enolla on astma, isä ja poika itsekin ovat allergiaan tapuvaisia (Veetillä ne ruoka-aineet ja isillä eläinpöly). Veetillähän oli just ennen uutta vuotta Laryngiitti, johon se sai keuhkoputkia laajentavaa yskänlääkettä ja se yskiminen menikin sillä ohi, mutta siitä on jääny sellanen öhinä tuolle pojalle...se vetää vähän väliä' sisäänpäin kuin räkää vetäs (vaikka nenässä ei kyllä ole mitään, sanoo että tuolla sisällä on limaa) ja öhkii sen päälle.

Tais poika säikähtää kun soitin lääkärille, äsken kävi kulta suputtamassa että " äiti mie narrasin, ei mulla ollukaan yskää ulkona" , vaikka kuulinhan mie sen selvästi. Ehkä en ois ite kiinnittäny niin huomiota asiaan, mutta naapurin astmaatikkotäti (joka siis kyytis kerhosta) sano että se yskiminen oli alkanu heti kerhon ovella ja kestäny ihan kotiin saakka. Veetiä taitaa harmittaa kun en uskalla laskea sitä jumppaan tänä iltana: eka pakkasessa tovi, sit juoksua jumpassa ja taas pakkasessa (kylmässä autossa) tovi. Katotaan ensin mitä lääkäri sanoo.

Iina ihanainen pumpsahti eilen mahalta selälleen -vahingossa varmaan- ja löi tietenkin päänsä, mutta ekaa kertaa siis käännyttiin niinkin päin! Mahallaan se viihtyy aina vaan pidempiä aikoja ja nyt on ruvennu koukistamaan oikeeta jalkaa ja työntämään pyllyä pystyyn lattialla, noinkohan se tulee isoveljeensä ja lähtee ryömimään 5kuisena? Saapas nähdä miten kiire sillä on, mutta hirvee sytkyäminen lattialla on, huvittaa seurata. Ja tutkimaan on oppinu, matto tuntuu tietysti erilaiselta käden alla kun leikkialustana toimiva vanha äitiyspakkauksen makuupussi, joten mattoa pitää rapsutella oikein urakalla kun käsi sinne eksyytyy. Hieman jo kääntyilee mahallaan, siis napansa ympäri.

HAMPAISTA: kuolaaminen on ihan hirmuista, mutten edes odota hampaita vielä, isosisko sai kuolaamisesta huolimatta ensimmäisen hampaansa 9kuisena ja veli 7kuisena, joten tuskin se tällekään vielä tulee.

VAUVAKUUME: välillä ihan järkyttävissä mittasuhteissa. Etenkin kun kaksi ystävää odottaa ihan alussa, yksi työtuttava myös ja yksi ystävä on ihan viime metreillä...Välillä taas tuntuu että olenko mie ihan oikeesti valmis taas siirtämään " oman" elämän alkamista muutamilla vuosilla? Ja jaksanko mie kun meillä tosiasia on se että päävastuu lapsista on mulla. Tietysti mies osallistuu ja osaa hoitaa jne. mutta ei me olla ihan tasa-vertaisia, en mie voi -vielä- esim. lähteä viikon lomareissulle kaveriporukassa, kuten hän aikoo toukokuussa tehdä, hiton uistelu, olen hieman katkera...eikä mulla kyllä näillä tuloilla olis varaakaan omiin reissuihin. Sanoin kyllä että äitienpäivä lahjan on parempi olla aika hiplee tänä vuonna kun joudun reilun viikon yksin kolmen kanssa pärjäilemään ja herra on äitienpäivänä muissa maisemissa...maksakoon epätasa-arvosta ja lapsiemme vahtimisesta palkaa vaikka digikameran verran :)

Jaha, kuivausrumpu huutaa...(kerrankin ei lapsista joku, hah)

Minjuska ja Iina 4kk

Vierailija
8/32 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeestaan sen, että viime viikosta oltiin tultu takaisin lähtöön! Voi vitjat, siis nyt taas tuon 69,5 eli liki 1,5 kg plussaa viime viikkoon.

En tajuu...makeita olen tarkkaillut ja liikkunutkin ihan kiitettävästi. Sopii vaan toivoa että eilisen (suolaiset) mässäilyt näkyivät vaa´alla turvotuksena, ja huomenna tai ylihuomenna palattais taas alaspäin menevään suuntaan.

No, eipä tää niin vakavaa ole. Kuten totesin, koetan ottaa tämän lähinnä ryhtiliikkeenä, varsinaiset laihikset saa jäädä hamaan tulevaisuuteen ja imetyksen jälkeiseen elämään. Mutta kesä kieltämättä kauhistuttaa - en aio, EN, pistää vaatekaappiani uusiksi.

Nyt kitistään täälläkin. Ukkeli heräsi, kun sisko meni herättämään...ÄH. Palaan kommentoimaan muitten turinoita myöhemmin.

t. kuono

Vierailija
9/32 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta tällä erää.. -piias-

Vierailija
10/32 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hui että on kylmä tuolla ulkona,käveltiin äsken kaupalle ja kirosin kyllä mielessäni kun hanskat jäivät kotiin.

tänään olen siivonnut hulluna kun illalla tulee uudet sohvat.vanha sohva meneekin muksujen huoneeseen.

eilen käytiin neuvolassa pojan kanssa,6580g ja 65,4cm.kasvu on mennyt ihan hyvin,osaa jo kääntyä mahalleen,velliä olen jo antanut ja soseita saa ruveta jo antamaan.tänään maisteltiin peuna/porkkanasosetta.yöt nukutaan kiltisti kokonaan,vielä.päivät syödäänkin melkein kokonaan.ja hammasta pukkaa ylös,saa nähdä koska tulee läpi.

ainoa huoli on Kimin ihottuma.on tosi ärtysän näkönen.apteekista hain oikein paksua rasvaa ja muutaman päivän sipicort kuureja edessä,kylpeminen kerran viikossa.ja jos ei sillä mene ohi,niin neuvolan täti puhu että sitten tutkitaan maitoallergian mahdollisuus.

vanhin poika aloittaa torstaina liikuntakerhon tuolla pajulahdessa,pääsee kuluttamaan energiaansa melkein tunniksi.ihan hyvää tekee poitsulle olemaan muiden kanssa.eikä vain kotosalla.

nyt on tappelu päällä muksuilla,täytyy lähteä paimentamaan ja vielä siivoilemaan.

*äityliini-81 ja villi nelikko*

Vierailija
11/32 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis uusiksi.

Tuo on aika mielenkiintoinen juttu, miten eri ohjeet annetaan neuvolasta ja lastenlääkäriltä ihottumaisen lapsen kylvettämisestä.

Omakohtaista kokemusta ei ole(kop kop puuta), mutta ystäväni lapsella on maitoallergiasta johtuva paha ihottuma. Neuvolassa oli neuvottu kylvettämään vain kerran viikossa, kun taas lastenlääkäri oli sanonut, että aina uuden rasvaamisen yhteydessä pitää pestä vanha rasva pois; eli käytännössä pesut päivittäin.

Itse uskoisin lastenlääkäriä, kun kyseessä oli vielä ollut allergioihin erikoistunut lääkäri.

Ikäviä juttuja nuo allergiat.

Paranemisia kaikille niiden kanssa painiskeleville.

-Suursukeltaja-

Vierailija
12/32 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh,pakkasherra se täälläkin paukkaa.Pari päivää ollu päälle 20 astetta,nyt jotain 15,mutta huomiselle lupaillu liki 30 astetta miinusta,hrrrrrr!

Meilläkin ollu vähän ongelmia nukkumisen kans kun ei ole voinut ulos laittaa,ei Matilda ole nyt nukkunu läheskään niin pitkiä unia sisällä kuin yleensä ulkona.

LAIHDUTUS:Jatkuu lupaavasti.Maanantain viikko pudotus oli jälleen -1,6kg.Ei tarvis olla nuinkaan paljoa kyllä,mut minkäs teeet,jospa se viikko kohtainen pudotus tasaantuis pikkuhiljaa.Nimittäin uskon et ne kilot jotka hitaasti lähtee niin varmemmin pysyy pois...Fiilis on kyllä edelleen ok.Sellanen juttu vain et kun mies vaihto työpaikkaa ja tekee nyt kahta vuoroa,aamua ja iltaa,niin tää iltavuoro kun täällä kotona nysvää lasten kans tekis mieli napsia jotain pientä...Mutta olen päättänyt olla antamatta tuolle napsimis houkutukselle sijaa,sehän on vain sellaista lohtu syömistä! Ajattelin aina himon iskiessä mennä ja siivota aina yhden vaatekaapin,jos se makean himo siinä talttuis.On tässä sellanenkin juttu et nyt en pääse jumppaan kuin joka toinen viikko,en tohi jättää tällaista laumaa vielä kellekään tyttöselle hoitoon,sitten paremminkin kun Matilda on hiukan isompi. Siis mulla on jumppa-vierotusoireita...APUAAA!!!

Mulla tuntuu olevan hermo kireällä kun lapset kisuaa vaan sisällä,pyörähtävät vain ulkona ja sit kisutaan :( Mutta ei auta kuin kestää kesää odotellessa...

Muillakin joillakin tuntu olevan ihottuma ongelmaa.Meille ei ole kylvyistä mitään puhuttu,et pitäs rajottaa tai jotain.Olen nyt käyttänyt 0,5% hydrocortisonia ja ceralan perusvoidetta Matildan poskiin ja nyt on taas ok!

Pitää nyt lopetella jotta ehtii surfata vielä muuallakin ennen kuin Matilda herää.Neiti ei nääs tykkää olla koneen äärellä :/

Jatkoja kaikille!

-syksynmarjatar-

Vierailija
13/32 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasta tosiaan pidellyt alkuviikon ja onhan tuolla nytkin ihan kivasti, ainakin meillä näyttää mittari -15. Meillä tytsy on nukkunut ulkona nyt pakkasillakin, maanantainakin laitoin ulos kun ei millään alkanut sisälle nukkumaan. Aikamoinen kerros neitillä vaatetta oli yllä, samoin vaunut vuorattu vaikka millä peitoilla ja ihan lämmin tyttönen sieltä heräsi. Maanantai täällä oli kylmin päivä toistaiseksi. Nukutin aikanaan esikoistakin koko talven ulkona ja täytyy kyllä sanoa ettei ainakaan sen takia meillä olla sairasteltu. Päin vastoin, erittäin harvoin. Pakkasilla olen tytön antanut nukkua ulkona max. 1,5 tuntia ja sitten ottanut sisää. Siinä hän on eteisessä sitten jatkanut vaunussa uniaan vielä ihan tyytyväisenä.

Pyykkikone laulaa taas iloisesti ja poika leikkii omia touhujaan. Mammalla siis hetki aikaa koneen kanssa. :)

Neuvolassa käytiin Emmin kanssa viime viikolla torstaina ja tuoreimmat mitat ovat 6250g ja 64cm. 4kk Emmi täytti maanantaina. Täysimetyksellä jatketaan edelleen vaikka painokäyrä tekikin pienen notkahduksen. Samalla meillä oli 4kk lääkäri ja tohtori totesikin, että vaikka paino on noussut ihan hyvin, on maito mennyt pituuskasvuun. Siksi painokäyrässä pieni notko. Pituutta oli kuukaudessa tullut nelisen senttiä lisää. Ja saatiin siis edelleen " lupa" jatkaa pelkällä rintiksellä. Ajattelin katsella rauhassa minne asti tässä nyt pelkällä rinnalla mennään. Hyvä, jos sinne puoleen vuoteen päästään mutta jos näyttää, että tyttö tarvitsee muutakin kuin pelkkää maitoa niin aloitetaan sitten kiinteiden maistelu.

Emmi oppi kääntymisen jalon taidon pari viikkoa sitten ja nyt ollaankin koko ajan massullaan. Sitten meinaa mennä hermot kun ei niin päin jaksa kauan olla. Nyt tosin tuntuu, että päivä päivältä jaksaa paremmin ja lelujakin tutkii mielellään jo massullaankin. Myös pari hammasta alas eteen on noussut, niiden takia piti tuossa viikonloppuna kiristää ihan kunnolla. Mutta nyt kun ne molemmat ovat puhjenneet, asustaa meillä taas neiti aurinkoinen. :)

Emmin kanssa käydään harrastamassa vauvauintia ja vauvamuskaria. Molemmissa E on ainakin toistaiseksi viihtynyt ihan kivasti. On oikein kiinnostunut toisista vauvoista ja mukavaa on ollut myös äidillä. Uimassa käydään koko perhe, kun esikoinenkin on aloittanut jo vauvauinnissa, joten tämä oli myös Emmin kanssa luonnollinen jatkumo. :)

VAUVAKUUMEG: Minä liityn kuumeilijoiden joukkoon. Hurjaa kyllä mutta jostakin kummasta syystä minulla on vauvakuume. Kun katselen pikkuneitistä otettuja kuvia ja videoita ihan ensimmäisiltä viikoilta, tuntuu, että toinen on jo nyt niin iso. Mutta eiköhän se nyt jää ihan kuumeiluasteelle. Mutta sen verran mieskin tässä yksi ilta totesi, että nyt ei sitten myydä lähes kaikkia vauvan varusteita kuten esikoisen jälkeen. :) Mehän jouduttiin nyt hankkimaan tälle pikkukakkoselle mm. vaunut, sänky ja turvakaukalo. Eli kalleimmat systeemit... Mutta pari kertaa olen - ihan vain salaa - ;) käynyt kurkkimassa juttuja tuolla vauvakuume -puolella. Ihan vain lukemassa siis... ;)

Jeps, nyt poitsu pyytää äitiä katsomaan jotakin. Mukavaa loppuviikkoa syyskeijuille! :)

T: Anmari ja Emmi 4kk

Vierailija
14/32 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin innostuin oikein lumityöt tekemään! Näyttää täällä itse kullakin liikuntaharrastus alkaneen, hyvä niin. Minäkin olen jo rapian viikon verran raahannut itseäni joka toinen päivä salille... Tekee muuten hyvää!

RYÖMIMISGALLUP: Meidän pikakiitäjä ryömii! Ei siis vielä pitkiä matkoja, mutta tänään eka kerran niin että asiasta ei kerta kaikkiaan voinut erehtyä. Muutamaa milliä on kiinnostavan lelun luo menty vajaan viikon verran, mutta tänään saavutuksena oli kovan ähinän jälkeen useampi kymmentä senttiä, kun piti päästä takan luo järsimään lehtikoria :) Matkalla oli lelujakin ripoteltuna, mutta ne eivät olleet mitään tuohon ah, niin kiinnostavaan, lehtikoriin verrattuna... Joko muilla liikutaan?

Jotenkin niin omituista, ja myös haikeaa. Tytöt kääntyivät aikoinaan vasta 6 kk:n ikäisinä, ja ryömimään alkoivat 8-9 kk:n välissä. Nyt tämä pieni taskuvekkarimme kääntyi 3 kk:n iässä ja 4,5 kk:n ikäisenä ryömitään. Miun viimeinen vauva liikkuu - nyt itkettää :( Mutta ihanaa, että alkoi ryömiä nyt kun minä sen näin, eikä vasta sitten kun on isänsä kanssa kotona. Kauhea kun olen itsekäs, mutta rakastan sitä tunnetta, kun näen lapsieni tekevän ekan kerran itse jotain SUURTA :)

Tällaista meidän talvipäivään, mites teillä muilla?

- mytty ja Topi 4,5 kk

Vierailija
15/32 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikkomme on ollut mummolassa yökylässä, jopa on hiljaista! Kiva oli päästä kerhoon aamulla vauvan kanssa kahdestaan!

HARRASTUSGALLUPPIA: Eli harrastatteko vauvanne kanssa, jos niin mitä?

Me aloitetaan ensi tiistaina äiti-vauvajumppa. Käydään kerran viikossa seurakunnan kerhossa ja joka aamu käydään puistossa leikkimässä toisten lasten kanssa.. tai siis isosisko leikkii, vauva toistaiseksi vielä nukkuu unensa silloin vaunuissa. Isompana pääsee kuitenkin joka aamu puistoon temmeltämään =) Vanhemman lapsen kanssa käydään kerhon ja puistoilun lisäksi muskarissa, jossa hän on ollut 3kk ikäisestä lähtien.

Luka nukkuu parvekkeella, ihana rauha maassa. Palailenpa vielä, jos jotakin oleellista mieleeni tulee =)

-frodo, tyttö 2v 4kk ja poitsu 4.5kk-

Vierailija
16/32 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli morotus kaikille.

LIIKKUMISTA tapahtuu täälläkin, hirvee sykyily on lattialla ja ihan muutaman millin Iina jo pungertaakin eteenpäin, mutta eilen liikku kovin sutjakkaasti mahalleen-selälleen-mahalleen-selälleen-tyylillä :)

Nyt se sit tuli: Iinalle kutsu keskussairaalaan. Eli perjantai-aamuna kipaisemme verikokeisiin ja ensi viikolla siirrytään maidottomaan (almiron peptille) ruokavalioon ja 9.2 altistetaan neiti maidolle. Ihan kivan nopeeta toimintaa julkiselle puolelle eipä siinä mitä, mutta tässä konkurssissa tuntuu että voi jee, oispa tullu vaikka vähän myöhemmin. Tuo almiron pepti pitää siis ostaa apteekista ilman reseptiä n.viikon maidot maksavat ihanat 42¿...saadaanhan me toki siitä osa Kelalta takaisin JOS Iinalla todetaan maitoallergia, jollei niin kaikki jää maksettavaks itselle...Maidottahan pitäs olla 1-2 viikkoa, saa luvan riittää viikon maidottomuus, ei taida nyt perse kestää maksaa 84¿ maidoista..ja siihen poliklinikkamaksut tietenki päälle *huokaus*

JA eikä siinä vielä kaikki. Kävin tuon 4v kanssa siellä lääkärissä kun tuli se astma epäily, lääkäri löysi limaa nielusta (valuu kai poskionteloista) reippaanlaisesti, määräs zithromax-kuurin, verikokeet ja jos ei kuuri auta niin sit astma tutkimukset. Huvitti kun Veeti sai sen ekan lääkkensä, irvisteli tuossa pöydän ääressä ja tuumas:" On se Matti hyvä lääkäri muttei se taija mitään lääkkeitten mausta tiettää" :)

Vieläköhän esikoisenkin kanssa pääsis verikokeisiin?? Mitäs sille keksittäs?? *harmittaa*

Jaha, nyt väsyttää Iinuskaa niin että on pakko laittaa unille. Ihanaa kun voi laittaa taas ulos, pari päivää nukuttiinkin katkonaisesti sisällä kun oli niin pakkanen.

Minjuska ja sakki

Vierailija
17/32 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana rauha! Esikoinen nukkuu ja Annelikin nukahti sitteriinsä!

Viikko on vierähtänyt taas jo puoleen väliin! Esikoinen on sairaana ja mies työmatkalla. joten touhua on riittänyt!

LAIHDUTUS: Eilinen oli (toivottavasti) kilojeni kannalta historiallinen päivä. Kävin ilmoittautumassa uudelle " Curves-salille" ja sitouduin treenaamaan 12kk (eli maksoin maltaita). Tämä " Curves" on (ainakin täällä Kyproksella) ihan uusi treenimetodi. Treeni tehdään 3-5kertaa/vko ja se kestään ainoastaan 35min. Minut mitattiin (165cm) ja punnittiin (68kg), rasvaprosentti laskettiin (28,2) jne. Menetettävää olis 11kg ja rasvaprossaa pitäis saada 9% ja rapiat alas päin... Työ sarkaa siis riittää.

VAUVAKUUME: ei ole, tuskin tuleekaan.... Tämä viimeisin synnytys jätti aikamoiset pelot jälkeensä. Vannomatta kuitenkin paras.

Työsarkaa riittää Annelin ja Jannun (lähes 2v) kanssa ihan riittämiin.

Isäntä tosin toivoo vielä kolmatta.... katsotaan nyt.

Kiitokset " pullolle totuttelu" - vihjeestä! En ole vielä kokeillut, mutta ihan varmasti kokeilen!

Olikohan se Piias joka tuolla aiemmin pyyteli kertomaan näistä Kyproslaisista lasten hoitoon liittyvistä tavoista:

Täällä lapsia kohdellaan, kuin särkyviä lasipalloja! Tämä kuluva talvi on ollut harvinaisen kylmä (päivisin 12-17c) ja näin kylmällä ilmalla, etenkin jos tuulee on aivan tavatonta, että lasten kanssa ulkoillaan! Asumme pikkukylässä ja eikös täällä jo koko kylä supise, miten minä palellutan pientä vauvaa ulkona vaunuissa. Täällä ei lastenvaunuja edes kaupasta saa, paikalliset siis kulkevat kaikkialle autolla ja sitten pakon edessä takakontista kaivetaan ns. sateenvarjo-rattaat.

No, nyt on esikoinen sairaana ja anoppi on aivan varma, että se johtuu ulkoilustamme. Viimeviikolla olimme nähkääs sadevarustuksessa leikkipuistossa, pienessä tihkusateessa. Siinä sitä juoruttavaa taas kylällä riitti!

Äitiysloma täällä kestää 4kk. Yksikuukausi on yleensä ennen synnytystä, kolme sen jälkeen. Aika usein isovanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan, mutta kyllä aika monet joutuvat viemään vauvansa tarhaankin. Itse olen ulkomaalaisen yrityksen palveluksessa ja oma äippälomani on 6kk. Tämän päälle olen anonut toiset 6kk virkavapaata.

Tarhasta puheen ollen, esikoiseni oli muutaman kuukauden päiväkodissa, ennen kun jäin taas äitiyslomalle Annelia odottaessa. Minua huvitti/kauhistutti suuresti, kun tiedustelinmaaliskuussa, eikös täällä ollenkaan olla ulkona, vastaus oli, että ei ennen huhtikuuta,kun on niin kylmä. Talviaikaan täällä on usein siis ihan aurinkoista ja pihalla tarkenee ilman takkia... Huhtikuun keskilämpötila on n. 25c.

Ai niin, vielä yksi ihmetyksen aihe paikallisille on se, etten juota vauvalle teetä ja että en antanut esikoisen syödä ranskalaisia, tai suolaa/rasvaa ylipäätään ennen 1-v päivää. Täällä vauvan perunasoseeseen lisätään voita ja suolaa.....

Anneli heräsi ja taitaa olla nälkäinen, joten heippa tällä erää! Mukavaa viikkoa kaikille,

terkuin

" kovasti suomalaista maalaisjärkeä kaipaava Ioannina"

Vierailija
18/32 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näkymistä Kyprokselle, minä se olin jota niin kovasti kiinnosti ja uskoisin että muitakin :)

Niin ne vaan menee erilailla maissa tavat, ihan huvittaa ajatella tuota teidän ulkoilusysteemiä, etenkin kun oma 4,5kuinen neiti vetää onnellisena vaunuissa unta -10 asteen pakkasessa.

Mutta anna vaan mummojen sipistä ja toteuta sinnikkäästi omaa näkemystäsi!! Ja kiva että olet " eksyny" tänne meidän seuraan!

Minjuska

Vierailija
19/32 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasmus on ensimmäistä kertaa elämässään sairaana, onneksi vaan lievän flunssan kourissa lähinnä ikävä nuha ja satunnaiset aivastelut vaivanaan. Samaa vaivaa poden myös itse. Uskaltauduin nuhasta huolimatta laittamaan Rasmuksen parvekkeelle unille (parvekkeella -1,5 astetta), kun pojalla ei ole lämpöä. Raikkaassa ilmassa on kuitenkin helpompi hengittää tukkoisena. Siinä mielessä tekisi mieli päästä itsekin ulos, mutta aavistuksen heikottaa, joten parempi lepäillä vaan kotona. Eilinen meillä meni plörinäksi, kun en uskaltanut laittaa nuhaista poikaa vajaan 10 asteen pakkasella parvekkeelle unille ja pitkät päikkärit jäivät nukkumatta. Niiden sijasta Rasmus nukkui viidet puolituntiset pitkin päivää eli selvästi vähemmän kuin yleensä päikkäreitä nukkuu.

Rasmus kääntyi eilen ensimmäistä kertaa itse vatsalleen. Tämä jäi tosin toistaiseksi ainoaksi kerraksi, mutta jostainhan se on aloitettava...

ANMARI: Meillä tuntuu olevan melko samankokoiset vauvelit nyt neljän kuukauden iässä. Rasmuksella tuli 4 kk täyteen perjantaina ja samana päivänä oli mitat 6290 g ja 64 cm. Meilläkin siis kasvussa on notkahdus, joka todennäköisesti johtuu pikaisista syömisistä. Rasmus kun harvoin viihtyy rinnalla yli viittä minuuttia :( Me mennään vajaan kahden viikon kuluttua ylimääräiselle punnitukselle neuvolaan ja jos tilanne ei ole korjaantunut, niin aletaan maistella kiinteitä. Voipi tosin olla, että aloitellaan jo ennen sitä.

HARRASTUSGALLUP: Me ollaan intouduttu kovasti harrastamaan Rasmuksen kanssa, se kun on yhden lapsen kanssa niin helppoa ja kun tässä ihan lähistöllä on niin kivasti harrastustarjontaa. Kerran viikossa käydään vauvamuskarissa ja vauvavoikassa ja ensi viikolla aloitetaan lisäksi vauvauinti. Jännittää kovasti mitä Rasmus vauvauinnista tykkää ja miten pärjään pojan kanssa siellä, kun mies ei millään innostu lähtemään sinne mukaan. Onneksi saan ainakin ekoille kerroille ja myöhemminkin aina silloin tällöin jonkun mun kolmesta siskostani tai äitini mukaan avuksi. Lisäksi me käydään melkein päivittäin vaunulenkillä.

Riina & Rasmus 4 kk+

Vierailija
20/32 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä kysyä vauvan kääntyilemisestä sängyssään.

Meillä Rasmus nukahtaa yöunille lähes poikkeuksetta vasemmalle kyljelleen jalat kippurassa niin, että jalkapohjat ovat sängyn laitaa vasten. Siitä jätkä sitten unissaan työntää itsensä poikittain sängyn päätyä vasten ja nukkuu suurimman osan yöstä näin (herää jos yritän kääntää oikeinpäin). Jalat on tällöin ihan koukussa, kun 64-senttinen poika nukkuu 60 senttiä leveässä sängyssä poikittain. Joitakin kertoja " matka" on jatkunut vielä niin, että olemme löytäneet pojan nukkumasta 180 astetta kääntyneenä. Kerran taas Rasmus oli miehen lähtiessä töihin pää " alaspäin" ja kun menin nostamaan hänet herättyäni pois sängystä hän olikin oikeinpäin :-)

Miten muilla, joiden vauva nukkuu pinniksessä? Harrastetaanko teillä tällaista kääntyilyä?

R & R