Epätoivoinen olo. Kumpikaan lapsista ei ole saanut kesätyötä. En tiedä miten pärjätään
Kommentit (185)
Onko lapsilla jotain esim harratuksen kautta tulleita taitoja, joita voisi hyvödyntää?
Mun lapsi on hevosharrastuksen avulla saanut työkeikkoja tallitöistä ja hevosten hoitamisesta omistajien reissujen ajan. Joskus on saanut jopa korvausta ratsastamisesta, kun on vielä riittävän pienikokoinen ja taitava ratsastamaan kurittomia poneja. Meillä on tosin talli itsellämmekin, joten siksi on verkostot lähistön hevosenomistajiin ja lapsella luotettava maine.
Itse annoin lukiolaisena matikan tukiopetusta. Asiakkaat sain pääasiassa pikkusisarusten kavereista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole saanut minunkaan tytär kesätöitä ja hän asuu jo omillaan. Opintotuki loppuu toukokuuhun (kun lukio loppuu). Poikaystävällä onneksi on kesätyöpaikka ja tytärkin saa satunnaisia lapsevahtikeikkoja ja on toukokuun töissä. Tämä toukokuun työ ei voi jatkua kesälle, sillä on koulunkäynninohjaajan sijaisena. Saa nähdä, paljonko joutuu kesällä avustamaan tytärtä taloudellisesti. Ja pitää toivoa, että tytär pääsee syksyllä opiskelemaan, niin on sittenkin vähintään se opintotuki turvanaan.
Vanhempien tehtäviin kuuluu lapsen elatus toisen asteen loppuun saakka. Jos siihen ei ole varaa, omilleen ei kannata muuttaa.
Asun maalla ja täällä käytännössä kaikki nuoret saavat kesätyön. Työpaikkoja on jaossa enemmän kuin löytyy hyviä tekijöitä. Toki sitä työt huonosti tehnyttä nuorta ei enää palkata uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mihin töihin olet itse hakenut? Mikset kommentoi asiaa, vaikka kysytään?
En ole työtön vaan lomautettu.
Ap
Niin? Sinulla on lomautettunakin oikeus tienata elantosi, eli voit mennä töihin.
Noinko vaan mennään töihin ja heti jäädään pois kun lomautus päättyy? Ei ole noin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsilla jotain esim harratuksen kautta tulleita taitoja, joita voisi hyvödyntää?
Mun lapsi on hevosharrastuksen avulla saanut työkeikkoja tallitöistä ja hevosten hoitamisesta omistajien reissujen ajan. Joskus on saanut jopa korvausta ratsastamisesta, kun on vielä riittävän pienikokoinen ja taitava ratsastamaan kurittomia poneja. Meillä on tosin talli itsellämmekin, joten siksi on verkostot lähistön hevosenomistajiin ja lapsella luotettava maine.
Itse annoin lukiolaisena matikan tukiopetusta. Asiakkaat sain pääasiassa pikkusisarusten kavereista.
Siinäpä vinkki köyhälle perheelle: tienaa lapsesi superkalliilla harrastuksella. Kalliita tienestejä köyhälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, tuli mieleen ku yks kesä äiti oli hautausmaalla kesäduunissa ku nuoret ei ollu lähteny. Toisteki kyllä pyydettiin.
Hautausmaa olisi hyvä työpaikka ja ennenkaikkea työympäristö, mutta seurakunta edellyttää hakuehdoissa ev.lut. uskon tunnustamista, ikäänkuin sillä olisi minkään tai kenenkään kannalta mitään merkitystä. Aivan älytöntä taas.
Ahaa, äitini on kyllä kirkosta eronnut🤭 onko lie paikkakuntakohtaisia eroja.
Koskahan tämä on mahtanut olla? Taitaa olla niin, että seurakunnat ja kirkko on linjannut toimintaansa tässä männävuosikymmeninä sitten sun äidin teinivuosien, tyttöseni. Kannattaa lukea niitä työpaikkailmoituksia, niistä ne hakuehdot käy ilmi. Ei tarvitse mutuilla ja luulla niin k
No jos sinne seurakunnalle tulee miljoona hakemusta kymmeneen vapaana olevaan paikkaan, niin tottahan se seurakunta valitsee siitä porukasta juuri ne kymmenen aktiivista seurakuntanuorta sen sijaan että palkkaisi hommaan jonkun Ahmedin. Työnantaja kai saa valita työntekijänsä omien kriteeriensä mukaan. Ei voi sanoa, että se Ahmed olisi karsiutunut oman uskontonsa takia vaan muut hakijat ovat vain olleet parempia ja sopivampia.
Ei eläkeläisiä pitäs kesätöihin houkutella kilpailemaan opiskelijoitten ja koululaisten kanssa paikoista.
Toki muuten voisivat työllistää halutessaan eläkeikäisiä mutta tuollainen kesätöihin hakeminen väistämättä antaa kuvan että tulevat kilpailemaan kesätyöpaikoista nuorten kanssa.
Marjanpoimiminen ja niiden myynti vaikka Facebookissa. Marjoista uhkaa tulla pulaa, kun thaipoimijat eivät pääse tänne, joten tuossa voisi olla markkinarako.
Löytyykö mitään sukulaisten tai ystävien kautta? Minä mietin, että taidan joutua kesällä kuskaamaan lastenlasta, kun ei ole löytänyt kesätyötä kotikaupungistaan, niin nyt on opeteltava tarjoilijaksi. Toisaalta sillä taidolla löytyy tässä suvussa aina töitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei löydy ollenkaan, kannattaa miettiä, mitä osaa tehdä ja markkinoida palveluita facen paikallisryhmissä, laittamalla ilmoitusta lähikaupan ilmoitustaululle ym. (varsinkin iäkkäät lukevat noita ilmoitustauluja).
Kevytyrittäjänä voi tarjota esim:-lastenhoitoa, jotain kesäkerhoa alakouluikäisille, menekkiä erityisesti kesäkuussa, kun vanhemmat töissä ja lapset lomalla
-lemmikin ulkoilutusta ja lomahoitoa
-siivous-, kauppa-apua erityisesti iäkkäille, ikkunanpesu!
-pihatöitä: ruohonleikkuut, terassin pesut, öljyämiset
-auton sisäpuhdistus asiakkaan pihalla
Näistä suurimpaan osaan ei tarvitse välineitä hankkia ja erityisesti keskiluokkaisilla pientaloalueilla on aina kysyntää näille palveluille.
Miksi ihmeessä tähän on tullut alapeukkuja, mielestäni hyvin asiallisia ehdotuksia? Toki saattaisi joutua tekemään ihan fyysistä työtäkin, siksikö?
Minä voisin ja olen maksanutkin näistä tekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä vinkki köyhälle perheelle: tienaa lapsesi superkalliilla harrastuksella. Kalliita tienestejä köyhälle.
Joo, mutta arvokasta työkokemusta lapselle. Ja voisihan se harrastus olla joku muukin, josta olisi kertynyt hyödyllisiä taitoja joista joku olisi valmis maksamaan, esim. koirien hoitoa/koulutusta, uimaopetusta, valokuvausta tai tietokoneongelmissa auttamista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei löydy ollenkaan, kannattaa miettiä, mitä osaa tehdä ja markkinoida palveluita facen paikallisryhmissä, laittamalla ilmoitusta lähikaupan ilmoitustaululle ym. (varsinkin iäkkäät lukevat noita ilmoitustauluja).
Kevytyrittäjänä voi tarjota esim:-lastenhoitoa, jotain kesäkerhoa alakouluikäisille, menekkiä erityisesti kesäkuussa, kun vanhemmat töissä ja lapset lomalla
-lemmikin ulkoilutusta ja lomahoitoa
-siivous-, kauppa-apua erityisesti iäkkäille, ikkunanpesu!
-pihatöitä: ruohonleikkuut, terassin pesut, öljyämiset
-auton sisäpuhdistus asiakkaan pihalla
Näistä suurimpaan osaan ei tarvitse välineitä hankkia ja erityisesti keskiluokkaisilla pientaloalueilla on aina kysyntää näille palveluille.
Keskiluokkaisilla pientaloalueilla nämä tehdään silti pääsääntöisesti itse ja jos ei tehdä, ne teetetään jollain virallisella taholla, koska saa kotitalousvähennyksen. Toki joku saattaa tutun nuoren palkata kertaluonteisesti johonkin lemmikin lomahoitoon, mutta siitä saatu palkka on lähinnä pientä taskurahaa nuorelle, ei auta ap:n kuvaamaan tilanteeseen. En toki sano, etteikö tällaista kannattaisi kokeilla, koska varmaan se pieni (poimeästi maksettu) taskurahakin on parempi kuin ei mitään, mutta liiallisia kuvitelmia ei kannata elätellä. Pitää muistaa, että keskiluokkaisillakin on hinnat kallistuneet ja heistä moni karsii sen vuoksi juuri ei-välttämättömiä menoja. Se tarkoittaa, että leikkaavat ruohon itse tai vaikka jättävät ikkunanpesun väliin, jos ei itse pysty - tai sitten joku lähisukulainen pesee ne ilmaiseksi.
Entisenä köyhän perheen lapsena raivostuttaa tällaiset viestit. Alaikäisille ei pidä koskaan kaataa vastuuta eikä stressiä perheen rahatilanteesta.
Jos ap ei suoraan niin ainakin välillisesti antaa lasten ymmärtää, että perheen toimeentulo on heistä kiinni. Ei ole. Aikuinen kantaa aika vastuun eikä voi vierittää sitä lapsille.
Muuten: Missä on lasten toinen vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mihin töihin olet itse hakenut? Mikset kommentoi asiaa, vaikka kysytään?
En ole työtön vaan lomautettu.
Ap
Niin? Sinulla on lomautettunakin oikeus tienata elantosi, eli voit mennä töihin.
Noinko vaan mennään töihin ja heti jäädään pois kun lomautus päättyy? Ei ole noin yksinkertaista.
On olemassa sellainen sopimus, kuin toissijainen työsuhdetyyppi.
Onko hän kysellyt töitä naapurimaista. Itse, kun olin nuori, olin useana kesänä kesätöissä Ruotsissa. Siihen aikaan oli tavallista, että lähdettiin Ruotsiin kesätöihin jo lukioaikana. Oli pakko, koska nykyisenlaisia sosiaalitukia ei ollut.
Onko molemmat vanhemmat lomautettuna?
Vierailija kirjoitti:
Onko hän kysellyt töitä naapurimaista. Itse, kun olin nuori, olin useana kesänä kesätöissä Ruotsissa. Siihen aikaan oli tavallista, että lähdettiin Ruotsiin kesätöihin jo lukioaikana. Oli pakko, koska nykyisenlaisia sosiaalitukia ei ollut.
osa kavereista meni Pohjois-Norjaan kalatehtaille töihin. Raskasta työtä, kala haisi, mutta palkka oli hyvä. Vieläköhän sinne pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Marjanpoimiminen ja niiden myynti vaikka Facebookissa. Marjoista uhkaa tulla pulaa, kun thaipoimijat eivät pääse tänne, joten tuossa voisi olla markkinarako.
Hyvä idea, mutta tässä on vielä monta kuukautta ennenkuin mitään marjoja on missään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole saanut minunkaan tytär kesätöitä ja hän asuu jo omillaan. Opintotuki loppuu toukokuuhun (kun lukio loppuu). Poikaystävällä onneksi on kesätyöpaikka ja tytärkin saa satunnaisia lapsevahtikeikkoja ja on toukokuun töissä. Tämä toukokuun työ ei voi jatkua kesälle, sillä on koulunkäynninohjaajan sijaisena. Saa nähdä, paljonko joutuu kesällä avustamaan tytärtä taloudellisesti. Ja pitää toivoa, että tytär pääsee syksyllä opiskelemaan, niin on sittenkin vähintään se opintotuki turvanaan.