*MARRASMURUT MAANANTAISTA TORSTAIHIN*
Kommentit (62)
Ihana ilma ulkona! Kohta lähdemme kyllä kärryttelemään, mutta tärkeimmät asiat ensin...
Poju makaa vaunuissa ja välillä kitisee ja välillä juttelee kavereilleen.. Taitaa olla äititutka päällä, se kertoo jos äiskä yrittää viihdyttää itseään muuten kuin pitämällä seuraa vauvalle..
Meidän perillisellä on yöunet lyhentyneet myös. ALussa poju nukkui sellaista kolmea tuntia, nyt on alussa yksi 3h pätkä ja sitten mitä sattuu. Kateellisena luen, että joidenkin vauvat nukkuvat jo liki koko yön! Poika kyllä syntyi tosi pienenä, vaikkakin täysiaikaisena (45cm ja 2,5 kg). Nyt vaikuttaisi olevan menossa jonkinlainen kasvupyrähdys, en tiedä johtuisiko huonommat yöt siitä. Ehkäpä ruokaa sitten tarvii enemmän. Toisaalta poju voi päiväsaikaan vedellä ihan hyvin yli 3h päikkäreitä.
Minulle tuli kiloja n. 14 raskausaikana. Nyt on jäljellä 7kg. Joulun jälkeen ei paino ole lähtenyt laskuun. Tänään mies vei työpaikalle viimeiset joulusuklaat. Katsotaan miten tämä liikku vaikuttaa kiloihin :D.
Olen ihan onnesta soikeana, kun on yöt alkaneet sujumaan! Vielä viikko sitten olin epätoivon partaalla, kun yöt oli niin huonoja että neuvolassakin tulkitsivat sen koliikiksi.
Nyt ollaan käyty kolmesti vyöhyketerapiassa sekä otettu kaikki muutkin mahdolliset keinot käyttöön, ja niin vaan ne yöt on parantunu. Välillä itketään ja välillä ei meinaa saada unen päästä kiinni, mutta ne kitinät vaikuttaa jokseenkin normaaleilta, eikä jatku koko yötä. Tuntuu että saa itsekin elämästä kiinni taas tässä :-)
Mitäs gallupeja niitä on ollut... Sisälämpötila meillä +23 astetta, silti pidän villasukkia jalassa... Ulkoilussa olen pitänyt tuota -10 asteen pakkasrajaa.
Lapsiluvusta: Me päätettiin jo kun tätä ensimmäistämme yritettiin, että lisää lapsia ei tehtäisi. Toisaalta olin päättänyt pari vuotta sitten etten tee lapsia ollenkaan. Ja nyt alkaa jostain ihmeen syystä vauvakuume iskeä nyt enemmän kuin koskaan. Että se niistä päätöksistä, katsellaan... ;-)
Anyara75 & Joel 2kk
Kyllä päivät menevät nopsaan. Kuten tuolla oku (Kanelisokeri?) myös päivitteli. Apua, poika alkaa olla kohta 3 kk... Pikkumies nukkuu tyytyväisenä vaunuissa, sisällä. Vedin herran sisään mutta simahtikin uudelleen. Kohta kolmevarttia nukkunut - mahtaa olla kuuma mies kun herää :)
G: meillä LG 7kg pesukone ja pyykkiä tulee. Mies kun pelmahtaa kotiin (kerran keskellä viikkoa ja sitten kotona pe-su) niin tuo kerralla kunnolla likaisia. Kyllähän noista kahdesta muksustakin kiitettävästi kertyy...
G2: sisälämpötila on noin 22-23 riippuu onko takka ollut juuri päällä.
G3: meidän 4-vuotias on ollut ihan hetkiä yksin pihalla, jos on tultaessa kotiin halunut jäädä ihmettelemään jotain. En uskalla vielä yksin päästää, sen verran " kuuro ja sokea" leikkiessään on ja tiekin menee vieressä.G3: Lapsia ei tule tämän enempää. Meille tulee jatkossa lisää näitä karvaisia kavereita. Tällä hetkellä kaksi villakoiraa ja bostoninterrieri.
Kiva kuulla Anyaran paremmasta tilanteesta!
MA ja Veeti
Ulkona on kuin suoraan satukirjan kuvasta!
Rotarokotteen antoajoista joku kysyi, molemmat annokset pitäisi mieluiten saada ennen 4 kk ikää, joten teidän neuvolassa ollaan niinkuin epäilit vähän myöhässä jos homma aloitetaan vasta 4 kk iässä. Sofia sai ekan annoksen 2kk, ja toinen annetaan 3kk iässä.
Meillä on kaika viileä talo, joissakin huoneissa vain 18-19 astetta. Olenkin pukenut Sofialle fleecepuvun sisälläkin välillä, ja puuvillamyssyn päähän, varsinkin jos lattialla makoilee.
Eilen Sofia alkoi ensi kerran yrittää kädellä tavoitella esineitä. Isoveljen askartelema joulutonttu tähän houkutteli.
Nyt kuuluu kutsu!
eli käytiin tänään 2kk neuvolassa ja olihan neiti kasvanut taas. painoa tällä hetkellä 4715g (syntymä= 2430g, 5vkoinen=3770g) ja pituutta nyt 55cm (syntymä 48cm, 5vkoinen=51cm). joten joutuu vähitellen laittamaan meilläkin nuo pienen pienet 50cm vaatteet pois. eipä ihme että ne on jo alkanu näyttää hieman pieniltä päällä, niinkuin jo osa viiskutosistakin.
neuvolan yhteydessä kävin itse myös samalla jälkitarkastuksessa ja kaikki oli kuulema ok.
joku muukin oli katsonut sen eilisen dokumentin niistä kolmesta synnyttäneestä äidistä... jo oli taas sellanen että huh huh.... sekin tapaus joka meni leikkaukseen, maksoi itsensä kipeeks ja ei se lopputulos nyt mikään ihmeellinen ollu. ja sit se toinen joka niitä poppaskonsteja kokeilin... huh huh voi vaan todeta sillekin ja kyllä sekin lysti maltaita makso. kuka sitten tahtookin rahansa tuohon laittaa..... ehkä mä tyydyn vaan normaalisti kuntoilemaan=D
sitten galluppeja joita vielä muistan:
KILOT: raskausaikana tuli yhteensä 17kg, joista edelleen jäljellä taitaa olla noin 10kg... se pitäis sada jossain vaiheessa karistettua pois.
SISÄLÄMPÖTILA meillä on siinä 22-23 paikkeilla ja sopii mulle, kun tykkään lämpösestä, vaikkakin jos on pyykkejä enemmän kuivumassa tai ollaan molemmat käyty suihkussa lähiaikoina ni tuntuu kyllä et koko kämppä on kun sauna kun on vielä tuon lämmön lisäksi niin kosteeta.
jahas nyt neiti kutsuu... ei muuta kun ruokkimaan sitä.
nani ja pikkunen 8vkoa
Täällä nukutaan tällä hetkellä myös yöt ihan hyvin, poika nukahtaa yöunille kymmenen,yhentoista välillä ja syösiinä neljän maissa ja nukahtaa samantien. Todella hyvin siihen verrattuna mitä alkuun oli!
Painosta, mulle tuli kymmenen kiloa ja kilo jäljellä mutta rutkasti olis omasta mielestä pudotettavaa vielä.
Yksin ulkoilemisesta, meillä on esikoinen alkanut ulkoilemaan yksin viisivuotiaana ja hyvin on uskonut kun on sanonut paikat joihin ei saa mennä.
Sisälämpötila meillä on +22 paikkeilla, joskus ylikin mä oon vilukissa :) paitsi et synnytyksen jälkeen oli hikoilua ja on sitä vieläkin välillä.
Mä kysyin yheltä lääkäriltä tosta rotavirus rokotteesta niin se sano et eka annos pitää antaa ennen 6kk ikä..se on tehny siitä tutkimustakin et luulis et se osais oikein sanoo, tiä sit, onse vaan kummallista miten erilailla sanotaan yhestä asiasta!
Jaahas, pitää mennä taas...
Tuuli
Piristävää pakkassäätä tällä suunnalla..Oikein päästiin ulkoilemaankin, tyttö on nukkunut nyt ulkona sellaiset 4h...eipä sisällä tosiaan ihan näin hyvin nuku. Toki täällä myös ääntä riittää enemmän!
Yksin ulkoilemisesta oli kyselyä ainakin. Meillä esikko viime kesänä jonkun verran pääsi yksin ulos, ikää vähän vajaa neljä. Tosin vain omalle takapihalle ja valvovan silmän alla. Ja minä kun olen ehkä turhankin " #huolissaan" , niin huutelen aina sitten vähän väliä. Ja just ne kiikut kun kiipeillään jos mitenkä.. Nyt uudessa kodissa on tuohon ulos päässyt pari kertaa odottelemaan että tullaan muu porukka perässä. Olen kyllä lukenut madon lait että tietää mitä saa ja mitä ei tehdä. Tosin kun noin pieni vielä unohtuu helposti. En tiiä, ehkä voisi itse olla vähän rohkeampikin, ainakin tuntuu että moni muu päästää vaikka kuinka lapsensa kulkemaan, itse kun ei tohdi.
Kiloista. Mulla ekaa kertaa kilot lähteneet pois helpolla ja ollaan jo 2-4kg alta lähtöpainon. Tuo vaihtelee vähän päivittäin =). Mutta ne makkarat on ja pahoin pelkään pysyy..kolme sektiota ei ole tehnyt ihmeitä tälle masulle, eli pussi on ja kireä vielä keskeltä: On kuin toinen takapuoli tuossa edessä :p. Mutta jos pikku hiljaa alkaisi edes vähän treenaamaan. Olen kyllä miettinyt että mistä nuo kilot on lähtenyt kun maha on tosiaan jäänyt. Mutta kai sitä on muuallakin sitä rasvaa!
Mitähän vielä.. pesukone on vanha mutta hyvä, Elektrolux. Ostettiin väliin sellanen cittarin kone, Hover, mutta oli kyllä niin susi että. Myytiin pois ja kaivettiin vanha takaisin. Tuossa kun linko toimii vähän eri malliin. Hover jätti ihan märäksi vaatteet.
Illalla muumeja katsomaan vanhimman kanssa, siinähän menee mukavasti loppuilta!
Nyt keskimmäinen tuolla yrittää yksin potalle..josko menisin auttamaan..
Palailen niihin galluppeihin...
KILOJA tuli jotakuinkin sellaiset 20kg, joista 10 lähti melko nopiaan (kuten ennenkin). Nyt jäljellä on sellaiset 6kg ja sen lisäksi pitäisi saada vielä muutama kilo pois, ettei oltaisi ylipainon puolella... =( Eikä vaan se, mutta kuten joku muukin on todennut: vatsan kohdalla on sellainen epämääräinen makkararengas. Tosi ikävältä näyttää =( En huomannut eilen mitään dokumenttia niistä raskauskiloista. Mutta enpä muutenkaan huomaa telkusta mitään ;) On niitä kiloja takapuolessakin, mutta jos vaikka kesään mennessä saisi pois. Ei vaan tuo liikunta nappaa... A) Lapset aina läsnä ja heistä ei ole reippaailuun B) iskias edelleen pahana C) mies vasta myöhään kotona D) selitystä, tekosyitä ja muuta onnetonta veruketta...
PIHALLE en ole vielä lapsia yksin päästänyt. Johtuen, että asumme kolmannessa kerroksessa kerrostalossa. Vaikka onhan takapiha ihan rauhallinen. Esikoinen on muutaman kerran saanut lähteä edeltä ulos, jos pihalla on joku naapuri, ja hänen kanssaan asiasta sovittu, että ottaa pojan vastaan. Milloin sitten yleensä laskisin lapsen yksin pihalle... Riippuu niin monesta asiasta... asuinpaikka, turvallisuusseikat, vaaranpaikat, lapsen oma kyky ja halu, piha-alueen hallittavuus... Kyllä te kaikki tiedätte ;)
Ja se sitten tällä kertaa. Tuo meidän makkara-tehosyöppö taas haluaa tankkauksen ;)
TalviSalama + Tiiti
Meillä oli eilen rankka ilta. Poika nukkui muutamat vajaan tunnin mittaiset päikkärit eilen ja oli illalla täysin yliväsynyt kun olisi pitänyt mennä nukkumaan. Ei huolinut tissiä eikä pulloa, huusi vain kuin syötävä, välillä lopetta ja näytti todella loukkaantuneelta (naama mutrussa) ja sitten taas aloitti. Kokeiltiin sylissä hyssyttämistä ja vaunuissa ja sitterissä ja kehdossa. 2,5 tuntia huusi ja sitten vain laitoin kehtoon ja keinutin, pikkuhiljaa väheni huutaminen, piti aina taukoja, mutta itki kuitenkin koko ajan. lopulta 15 min keinutettuani otin pojan syliin ja sanoin, että oles nyt hiljaa ja aloin kertoa satua metsän eläimistä ;) heh, poikahan hiljeni=) oli jo niin väsy, nukahti siihen syliin ja kuunteli satua nalleista ja pupuista=)
G-vastauksia:
Sisälämpötila meillä on joku 21 astetta.
Pakkasrajana pidän reilua 10 astetta. Mutta nukutan parvekkeella vaunuissa päikkäreitä, kun on lasit niin ei ole niin kylmä, kun on vaan tarpeeksi päällä.
Lapsiluku, haluaisin kovasti tytön vielä joskus. Mutta synnytys oli melko rankka kaikkinensa, joten siihen varmaan menee se 6 vuotta et poika menee kouluun ensin..
Lemmikkiä ei ole, eikä tule. Jouduin lopettamaan puoltoista vuotta sitten kaksi kissaani, ja se oli niin rankka juttu mulle, et vieläkin nään painajaisia kissoista.
meillä on Akta graco autobaby. Olen ollut tyytyväinen, melko painava se tosin alkaa olla, mutta telakka on hurjan kätsy.
Mulla nousi paino 27 kiloa raskauden aikana, siitä on noin 8 kg jäljellä, mutta laskee hitaasti mutta varmasti, mulla oli ylipainoa reilusti jo ennen raskautta, joten haaveena saada myös ne pois pikku hiljaa.
Pesukoneena meillä on Upo, palvellut noin pari vuotta, olen ollut tosi tyytyväinen. Varsinkin ajastimeen ja 1400 krs/min linkoukseen. Pyykit on melkein kuivia kun ottaa pois koneesta.
Ehkäisystä: Meillä on päätetty käyttää kondomia, niin kauan kun menkat alkaa. Sitten ajattelin kokeilla yhdet, että onko ihan järkyttäviä kipuja vielä. jos on niin meinaan hormoonikierukan laitattaa.
Osaisko joku tehdä meille sellaisen kasvulistan?? Muilla näytti olevan. Olisi kiva seurata lasten kasvua silleen.
Susa-Juulia ja Jere 2,5 kk
Enpä ole paljoa koneelle ehtinyt, lueskellut kuitenkin olen aina silloin tällöin.
Nyt vasta meillä ristiäisietkin tulossa ja pitäisi tavarat raivat.
Oletteko tapaamista järkkäämässä?
Missäpäin?
Miten olisi IdeapArk?
Kanelisokeria olisi ainakin hauska tavata, meillä olis samanikäiset tytötkin.
Vastaan johonkin mitä muistan:
Meillä maxicosin vanhempi kaulako, ollut edelleen mainio.
Asutaan kerrostalossa 4 h ja sauna, onneks 2 wc.
Pesukone/rumpu yhdistelmä en muist merkikä juoksen katsoon, Zanussi näytti olevan. Tosi hyvä on ollut.
Ei pakkasrajaa, koska pakko on kulkea, mutta ulkona en nukuttele pitkiä aikoja pakkasella.
Ehäisyä ei ole(kondomi vain), mut mies on suunniteilla mennä toimenpiteeseen. On kait vain kovat jonot.
Lapsia siis neljä ja kaks oli alunperin suunnitteilla.
9-cv sitten en olis uskonu et olen suurperheen äiti, olin varma et kahteen lapseen jää. Niin se mieli muuttuu ja hyvä homma tämä on ollut saada hieman vanhemapana tämä toinen satsi.
Voimia kaikille, se on totta kanelisokeri et aika kuluu hurjaa vauhtia!
Mut juttelin yhden nuoren äidin kans kerjhossa, jolla eka lapsi ja sanoi et aika menee sairaan hitaasti ekan kans ja odottaa koko ajan et vauva kasvais ja oppis kaikkea, kun itse nyt toivoo et voi kun tuo vauva pysyis vauvana mahollisemmaan pitkään. Hassua!
Nautitaan vauvoistamme, kesällä ne jo istuu, syksyllä osa kävelle. Huh!
No oonhan mä ollu hereillä jo jonkun aikaa, mut nyt on semmonen olo, et tekis vaan mieli maata vällyjen välissä. Pikkumies ei vaan ollu pari tuntia sit samaa mieltä. Kauheen huudon piti, mut ilmeisesti masu vaivas, kun tuli muutama pieru ja sit ihan huomaamatta ehti vääntää paskat, jotka tuli pitkälle selkään asti...
Semmonen G tuli tässä mieleen, et kuinka usein kylvetätte pienokaisianne? Mä oon nyt suunnilleen kylvettäny joka toinen päivä. Ihan joka päivä ei näin talvella viitsi, kun iho voi kuivaa sitten.. Itellä just talvella on aina kuiva iho. Ja jatkoa tohon kysymykseen vielä, että jos ette joka ilta kylvetä, niin suoritatteko jonkunlaista naamapesua tms?
onneksi vauva säästyi.. Hyi,oli kamalaa.Onneksi edellisestä oli kolme vuotta aikaa.
Meillä ei kylvetä lainkaan,suihkussa käydään kolmisen kertaa viikossa. Meillä ainoastaan esikoinen piti kylpemisestä,muut ovat pelänneet. Kylvettäminen on mielestäni erittäin epämukavaa hommaa joten lykätään sitä siihen saakka kun neiti istuu itse.
G: mitä vaippoja käytätte?Lapsen paino? Meillä Pampers 3 ja painoa juuri alle 6kg.Se falskaa silloin tällöin,vaikka on juuri vaihdettu.
Jas ja Wilma 2kk
Täällä sitä ollaan motissa neljän seinän sisällä. Mittari näytti 15 astetta pakkasta, joten emme vauvan kanssa lähteneet minnekään tänään. Ainolla kaiken lisäksi on nenä vähän tukossa, kuin myös minullakin. Flunssaa pukkaa kovasti päälle. Keittosuolatipoilla olen yrittänyt pärjätä, mutta eipä niistä ole paljon apua ja kaiken lisäksi tyttö panee kovasti hanttiin kun yritän tiputtaa niitä...taisin tiputtaa pari tippaa eilen suuhunkin kun pää heilui niin kovasti puolelta toiselle.
Kirsikka: Sinua olisi kiva myös tavata! Täällä muruissa on itse asiassa paljon sellaisia kirjoittajia, joiden kanssa voisin tavata ja ystävystyä:-) ja sinä olet yksi heistä. Ideaparkiin en välttämättä pääse kovin helposti, mikäli marrasmurut päättävät tavata siellä, mutta täällä Tampereella kykenen liikkumaan suhteellisen hyvin. Olisi kiva nähdä, miltä itse kukin näyttää kun on kuitenkin jokaisen kirjoittelua lukiessaan muodostanut jonkinlaisen vaikutelman itse kustakin.
Mitäs G-tynkää täällä taas olikaan? Ai niin, piti vastata siihen, että montako kertaa kylvetän...huh, kylvetän kerran viikossa. Onkohan se liian harvoin? Päivittäin toki pesaisen kasvot, kädet, pikku varpaat, kaulan poimut, niskan ja joskus tukkaakin jos siellä asti on puklua ja tietenkin pyllyn + etupuolen useampaankin kertaan päivässä. Kylpy ei kuulu meidän Ainon lempijuttuihin, ja olenkin ottanut tytön pari kertaa kanssani suihkuun. Siitä Aino tuntuu tykkäävän, ei ainakaan itke yhtään :-). Erisanin nestesaippuaa olen ihan pikkuisen laittanut kylpyveteen ja ikävä kyllä siitä on tullut hieman näppyjä iholle. Muuten en saippuaa käytä.
Milloinkas olette ajatelleet ottaa pienokaisenne saunaan? Meillä taitaa mennä siihen saakka, kunnes Aino osaa istua. Saunamme on muutenkin niin pieni, että jo kaksi aikuista ja kouluikäistä lasta alkaa olla ihan liikaa. Sitten kun siihen vielä lisää pienen vauvan niin johan alkaa olla ruuhkaa ylä- ja alalauteilla.
Ajattelin leipoa pullaa tänään kun en pääse isompia lapsia hakemaan koulusta. Ainokin nukkuu sängyssään ja onkin kohta jo kaksi tuntia siellä vedellyt hirsiä. Välillä kuuluu pientä käninää, mutta nukahtaa takaisin. Taitaa paukutella.
Jep nyt pitää mennä laittamaan taikina alulle.
Kanelisokeri
Niin, siis pahoitteluni oksutaudin johdosta. En tiedä inhottavampaa kuin oksentaminen, oli sitten taudissa tai raskaana ;-) Onneksi vauva selvisi ilman tartuntaa!
Vaipoista:
Meillä siis kestoillaan päivisin ja kertakäyttöillään öisin.
Kestoina ruskovillat harsoimuilla+ flanelli-imuilla + muutama Myllymuksujen taskuvaippa hamppuimulla sekä sekalainen määrä AIO-vaippoja.
Kertakäyttöisinä vaippoina Liberon Midit (5-8kg). Tyttö on hitusen pullea keskivartaloltaan, ja olenkin jo ikäväkseni huomannut, että vaipat alkavat näyttää pieniltä päällä, vaikka tytöllä ei pitäisi olla painoa kuin reilut 6 kg. Ikäviä falskauksiakin on tullut kyljen puolelta, jollei niitä siipiä laita kunnolla. En kyllä Pamperseistakaan tykkää kun ovat jotenkin kovia päällä ja jotenkin sellaisia nafteja meidän pullukalle. Muita ei olla sitten tähän mennessä kokeiltukaan.
Kanelisokeri
Eilen saatiin ensimmäinen rokotus. kosmo ei siitä juurikaan hätkähtänyt eikä tullut mitään oireitakaan (ainakaan vielä), joten hyvi meni. painoa jässikällä on jo 6200g (3510g) ja pituutta 62cm (50cm). Eli hyvin kasvaa, mutta sen jo arvasinkin. Muutenkin on oikein mallikas ja jäntevä ukko eli ei huolia sen suhteen.
Me kylvetään suurinpiirtein joka toinen päivä, poika tykkää kylpemisestä tosi paljon. Jalat ja kädet viuhtoo ja nauraa ääneen.
Vaippoina meillä on päivisin fuzzi bunzit ja öisin pirkan kertakäyttövaippa.
Eläimiä meillä ei ole vaikka lapset pyytävätkin koiraa tämän tästä. Itse olen suhteellisen pahasti allerginen joten ei voida ottaa. Muuten kyllä otettaisiin koira.
En enää muista mitä mun piti kommentoida, nyt pitää äkkiä lähteä tiskaamaan ennen kuin Kosmo herää. Miten tää meidän koti on aina näin sotkuinen vaikka oon kotona kaiket päivät ja periaatteessa mulla pitäisi olla aikaa siivota? Aika vaan häviää, kauheaa vauhtia nuo lapsetkin kasvaa.
onna
siis Kosmo kylvetetään joka toinen päivä, itse peseydyn vähän useammin :)
onna
Joka päivä lueskelen muiden jutut, mutta tuntuu, ettei mulla ole mitään kirjoitettavaa.
No muutama galluppi..
Meillä vaippoina muumin midi tai sitte pirkan vastaava ollut viimeajat. Pienempänä käytettiin daylijä, mutta meidän paikallisessa kaupassa ei ole niistä ollut sitä midi kokoa.
Kylvetään harvoin. Muutaman kerran viikossa käydään suihkussa.
kasvot, kaula ja kainalot pyyhitään joka aamu ja pylly tietysti pestää usein päivän aikana.
Oletteko muuten käyneet tuolla kotiäiti osiossa lukemassa, kuinka ihmiset siivoaa? Minä kävin ja tuli ihan kamala kompleksi. Mielestäni meillä on perussiistiä ja puhdasta, mutta en tosiaankaan pese lattioita joka viikko ja kylppäriä ja imuroi pävittäin ym.
Pistetäänpä siis tännekin galluppi pystyyn:
Miten siivoatte? Päivittäin/viikoittain/harvemmin
Minä siivoan päivittäin vain keittiöstä tarpeelliset ja tyhjennän/täytän astianpesukoneen.
Kerran viikossa, joskus kahdesti, imuroin ja yritän pyyhkiä pölyt (en kyl joka viikko jaksa pölyjä) 1-2 kertaa viikossa pesen vessan.
Pyykkiä pesen kun tarvii ja silitän/mankeloin pyykin.
Lakanat vaihdan ehkä 2-3 viikon välein.
Lattioita meillä ei montaa kertaa vuodessa pestä, ehkä joka toinen kuukausi. Onko se kamalan harvoin?
Ikkunat pesen kaks kertaa vuodessa. Sauna ja pesuhuone onkin sitten niitä, mitä venytän ja venytän, yök en tykkää niitä pestä. Varmaan kaks kertaa vuodessa jaksan saunan pestä.
Näin meillä ja mun mielestä riittää ihan hyvin. Meil ei kyllä ole mitään eläimiä, eikä Vilikään vielä osaa sotkea, mies kyllä senkin edestä =o)
Ainiin kiloista. Mulle tuli se 17kg ja jäljellä on 3. Siinä se on pysynyt jo monta viikkoa, ei halua liueta, vaikka ollaan lähes joka päivä nyt parin viikon ajan käyty vaunuilemassa aamupäivisin, höh!!
Onko vaavaasta enää kuulunut mitään, vai onko mennyt mun silmien ohi? Eikä CC:kään ole ollut kuuluvilla aikoihin.
Mutta kaikille kirjoittaneille ja taka-alalla oleville oikein hyvää loppuviikkoa
Terkuin Annitanni ja Vili
Poitsu meni päikkäreille, niin ehtii vähän kirjoittaa.
Meillä kylvetään kaksi kertaa viikossa. Jere tykkää kovasti, hihkuu ja viuhtoo minkä kerkiää. Mutta siks ei useammin ettei kuivata liikaa. Joka aamu kyllä on naamapesut ja kaulapesut ja kainalot ym. poimut. Ja pyllyä pestään useaan kertaan myöskin päivässä;)
Vaippoina meillä käytetään Pampersin dry babyä koko 3. On todettu hyväksi ja vielä mahtuu, vaikka poika jo yli 6 kg. Niissäkin on kahta eri laatua, oletteko huomanneet jotka käytätte? Toiset joustaa (valkoiset teipit) ja toiset ei (vihreät teipit).
Siivouksesta: Mä olen aina inhonnu siivoomista.. Joka päivä keittiön siivoon, laitan astiat koneeseen yms.
Meillä imuroidaan silloin kun näyttää pölyiseltä ja sille on tarvetta, esim hiekat eteisestä aika useasti.
Vessan pesen kerran viikossa, altaan pyyhkäisen useammin, kun Jeren pyllyä siinä pestään, niin onhan se kiva et on puhdas.
Lattioita luututaan myös tarpeen mukaan parin kuukauden välein.
Ikkunoita pesen sit ku en nää läpi.. tai viimeks mies pesi. Asutaa 4 kerroksessa ja ikkunat on sika isot ja mulla on korkeen paikan kammo.
Pölyjä pyyhitää ku muistetaa ja ku ei nää telkkaria pölykerroksen läpi. eli aurinkoisella säällä aika usein..
Nyt täytyy mennä tekee lihapullia et ehtii ennen ku poika herää.
Susa-Juulia
Eli eka g: yritän siivota kerran viikossa kunnolla, siis imurointi, lattioiden pesu, kylppärin pesu, pölyjen pyyhkiminen. Välillä vain joka toinen viikko, mutta silloin väliviikolla ainakin imurointi ja kylppäri. Niin ja keittiön lattia... Tykkään siististä ja joka päivä teen pikajärjestelyn, siis kaikki tavarat paikoilleen, keittiö siistiksi ja tarvittaessa vessan pesu. Esikoisen huoneen järjestely ei ikinä lopu, joten sitä en harrasta useni.. Tosin hän kyllä käsksytä siivoaa lelut itse pois.
Vaippag: Liberot meillä, onko ne nyt ne 6-8kg vai muistanko väärin kilot? Oliko jo 5kg alkaen...? Joka tapauksessa pitävät hyvin eikä ole falskannnut pariin kuukauteen. Ekan kk:n aikana falskasi ne liberon pienemmät aina välillä. Meillä tyttö on n. 7kg painoinen (vähän alle varmaan), ikää siis 3kk.
Juu ja nyt pitää mennä, mulla on dedline että 20 minuutin kuluttua pitää olla valmista... Vielä kylppäri ja vessa pesemättä ja pölyt pyykimättä joka paikasta! Tiukkaa tekee...
Marrastoive
Uusi päivä jälleen kerran. Eilinen oli ihan omituinen päivä. Aino nukkui vain yhdet päiväunet ja valvoi iltapäivän klo 15:stä puoleenyöhön saakka. Ei vain kerta kaikkiaan nukahtanut. Tissille torkahti, mutta kavahti heti hereille kun siirsin sänkyyn. Yöunille mentiin sitten pienten huutojen kanssa, mutta tyttö nukkui kiltisti puoli seitsemään saakka, jolloin syötin ekan kerran. Nyt uni näyttää maistuvan, vaikka sisällä ollaankin.
Reilun tunnin kuluttua olisi tarkoitus lähteä kaupunkiin hakemaan isompia koulusta, päiväunet jatkuvat siis melko pitkälle tänään...Onneksi sentään pakkanen pyllähti ja mittari näyttää nyt -7 astetta. Päivemmällä lämpöasteita on varmaan sitten enemmänkin ja onhan tuo nyt jo puolet lämpimämpää kuin eilen.
Se on sitten taas keskiviikko. Miten nämä viikot oikein menevät näin nopeasti? Tuntuu, etten ehdi mitään kun on jo perjantai ja viikonloppu edessä. Tuntuuko teistä muista samalta?
Galluppivastauksia: Päästin lapset melko vanhoina yksin ulos, siitä syystä, että asumme kerrostalossa ja meillä siintää järvi olohuoneen ikkunasta. Olisivatkohan olleet noin 5v kun vielä valvoin melkoisen tarkkaan heidän touhujaan pihalla? Toki valvon vielä nytkin, mutten enää niin paljon. On kaikenlaista namusetää yms. (viimeksi bussissa matkalla koulusta kotiin) jotenkin on tässä mennyt usko siihen, että voi huoletta antaa lapsensa olla ulkona.
Eipä sitä tarvita kuin huonoa onnea jos jotain sattuu. Yksi hyvä esimerkki oli kun esikoinen lähti ulkoilemaan hyppynarun kanssa. Meniköhän viitisen minuuttia kun satuin katsomaan ikkunasta missä neiti mennä viipottaa (ikää taisi olla 5v ja risat)...tuli äkkilähtö ulos kun huomasin neidin kieppuvan keinulla ympyrää ja kamppailevan hyppynarun kiristyessä kaulan ympärille. Oli sitonut hyppiksen keinun tukipaaluun ja alkanut tehdä kieppejä hyppiksen toinen pää käsissään...kun ei nuo ressukat osaa ajatella, mitä joistakin jutuista voi seurata. No onneksi selvisimme säikähdyksellä siitäkin.
Sisälämpötilasta: Meillä on tasaiset 24 astetta ihan joka huoneessa. En valita, olen vilukissa :-).
Kiloista: Sain odotusaikana 23kg ja risat, jäljellä on " enää" 7kg, jotka toivottavasti sulavat pois pikkuhiljaa. Niin kauan kuin imetän, en aio asialle tehdä mitään.
Katsoiko kukaan eilen sitä dokumenttia niistä äideistä, jotka taistelivat synnytyksen jälkeen jääneiden vatsamakkaroiden kanssa? Olin ihan pöyristynyt, varsinkin se yksi äiti jäi mieleeni, joka kokeili niitä huuhaa juttuja. Sen äidin vauva oli hädin tuskin 3kk ikäinen ja äidin mielestä hänen olisi pitänyt olla jo vanhoissa mitoissa (!)...ja sitten oli se yksi äiti, joka aloitti kuntosaliharjoittelun, eihän hänellä minun nähdäkseni edes ollut mikään iso vatsa...no, meitä on moneen junaan. Omasta puolestani voin sanoa, että jos minulla olisi sellainen vatsa kuin niillä kahdella äidillä, olisin ikionnellinen! Mietin noiden ihmisten itsetuntoa. Onko heillä sellaista ollenkaan, jos koko elämä pyörii vatsamakkaroiden ympärillä? Ei ole kyllä todellakaan elämässä ollut suurempia kriisejä, jos oman kehonkuvan muuttuminen (varsinkin odotuksen ja synnytyksen seurauksena) on vakavan kriisin paikka.
Kaipa sitä pitää mennä kuivaamaan tukkansa, jotta olisi edes jotenkin kohjollaan ulos lähdettäessä.
Kanelisokeri