Maalismasujen maanantai
Kommentit (50)
Mulla kanssa ollut tuollaista kipua ja yritin polilla kyselläkkin, mutta eivät kommentoineet. Neuvolan täti, joka meillä on kätilö, oli sitä mieltä että vois olla venyttymisestä osittain johtuvia ja suurimmaksi osaksi siitä, että jatkuva supistelu ärsyttää mahaa ja kohtua.
Tänään on ollut äidin vuoro nauttia elämästä,pääsin käymään parturissa olen jo kauan odottanut sitä, tosin nyt vain leikattiin ja värjäämisen aika on parin viikon kuluttua. Sitten taas pärjää toivottavasti noihin tuleviin kastajaisiin jota toivottavasti kevään aikaan vietetään.No jos ennen niiitä kävisi sitten siistitymässä.
Meillä tuota pakkasta vaan riittää, aamulla oli 28 astetta ja nyt on jo 22.Pitäs laittaa leivinuuniin tulet, mutta pitäis hakea ensin noita puita tuolta puuliiteristä ja mies lähti uimaan äsken joten olisi mun heiniä hakea puita.
Tänään ei ole lapsien kanssa ulos päästy, mutta oli sentään kerho päivä, joka hiukan katkaisi päivän ohjelmaa kotona.Ja iskä pääsi minun kanssa yhdessä ruoka kauppaan.
Mun maha jostain syystä on ottanut jonkun pyrähdyksen tuossa kasvussa nyt. Mieskin sanoi eilen , että onpas tuo maha noussut nyt ylös. Itseasiassa minua hiukan huolestutti tässä aikaisemmin, kun Sf-mitta ei kasvanut kunnolla 4 vk:n vain 2 cm, mutta viime viikolla kun kävin lääkärissä kävi terkkari sen sitten tarkistamassa, kun siitä lääkärille puhuin oli mittaa tullut 4cm 3vk:ssa ja nyt tuntuu, että taas olisi tullut lisää. Tuo taisi olla sekavaa tekstiä, no tulipahan purkauduttua.
Meillä on tulossa lasten lempiruokaa, perunavelliä.No onhan tuo äidinkin lempi ruokaa.Oikeastaan minun ei ole tehnyt mieli mitään raskata ruokaa enään moneen viikkoon, mahdollisimman kevyttä jos vain on mahdollista.Ja normaalisti rakastan eri liharuokia.No jos sitten taas raskauden jälkeen ja tuo kesähän on tulossa ja pääsee taas grillaamaan tai siis mies grillaa ja minä huolehdin muusta.Ai tulipas haikailtua kesääkin.
Pahasta olosta joku valitteli ja kertoi, mutta sehän on hyvin mahdollista, että alkuraskauden pahoinvointi tulee takaisin.Minun ystäväni kärsi alkuraskaudesta pahoinvoinnista ja keskivaihe oli hyvä, mutta pahoinvointi palasi loppuraskaudesta. Mikä on tietysti todella ikävää.
JOUHI, toivottavasti kaikki on hyvin...!
Kaksosmamma1 rv 32+4
Miten sitä perunavelliä tehdään, alkoi kummasti himottamaan. Tänään päivällä söin mannapuuroa ja mustikkakeittoa. Ei mullekaan enää mahdu hirveitä annoksia.
Toivottavasti ei tulis toi pahoinvointi takas, en kaipaa yhtään. Täytyy huomenna jättää taas kahvi pois.
Möhkis: ikävä vaiva meillä, jotain tollasta kyllä aavistelinkin. ONNEKS enää 6vk (tai 8).
-m-
MASULI;
perunavelliä...naaammmm, taidanpa tehdä joku pvä minäkin. Mutsi sitä aikoinaan aina teki, ei sen kummemmin kun laitto edellispvän pottumuussit ja maitoa kattilaan ja kiehautti velliks..en mä tiedä miten sitä oikeesti kuulus tehdä mutta noin meillä tehtiin ja erihyvää oli! Toinen ihanuus tenavana oli makaronivelli..kypsää makaronia ja maitoa kiehautettii, en kyllä muista saostuko se vähän itsestään sillä makaronilla vai pitikö sitä saostaa..se oli kyllä muistaaksein semmosta vähän paksumpaa..
Sitte oli vielä samettivelli/voivelli mikskä sitä missäpäin kutsutaankaan..ihan vaan vehnäjauhoista ja voista tehty joka maitoon sotkettiin ja annettiin saostua..puuroa tai velliä..sekin oli hyvää..*nostalgiaa...uuh
Tappeli
Täällä on iiiisooo ***utus!!
Aamulla piti lähteä kauppaan. Noh, autopa ei inahdakaan. Jäässä luultiin olevan ja sitä sitten piuhan päässä lämmitettiin. Ei mitään vieläkään. Sitten iltasella sain veljeni apuun (mies kun on töissä) ja ei hajuakaan mikä vika. Uusi (kallis) akku kaupasta ja kiinni. Ei käy. Aamuksi jätin sen nyt vielä piuhan nokkaan, että josko se siitä vielä, mutta..
Mun tuurilla se on nyt NIIN rikki, että joutuu hinaamaan sen huoltoon ja sit se maksaa hunajaa ja meillä ei siihen ole varaa, kun pitäis jollain elääkin jne. Voi juma, että mä oon niiiiin väsynyt ja rikki.
Kauppareissua odotettiin viikko ja on kitkuttamalla kitkutettu tähän hamaan tilipäivään saakka. Nyt sitten ei päästä sinne kauppaan. Eihän tästä lähimpään ole pitkä matka, mutta kun köyhän pitää päästä sinne, jossa on halvempaa. Ja minähän en kykene kävelemään edes kilometriä ilman itkua ja kipua, joten sen kaupan voi unohtaa täysin.
Koko päivän oon juossut paikasta toiseen ja en oo ehtinyt persiitä penkkiin iskeä. Hurja väsy siis ja jalat kipeänä, häpyluukipu helvetillinen ja paha olla niin henkisesti ko fyysisestikin. :(
Että valivali täällä!! Pöh. Ois ees mies kotona, että vois jollee möykätä..
Muuten masussa supistelee lähes tulkoon koko ajan, mutta enpä anna sen häiritä, kun ei kerran satu mihinkään. Tosin tän päivän aikana tuntuu tää maha pudonneen johonkin. Kamalan vaikea enää istua, kun makaa tossa reisien päällä ja painaa tonne alas johonkin. Mutta mihinkään se vaavi ei sieltä liiku, siitä minoon satavarma!
Nyt lähen oman napani kanssa tuonne ylhäiseen yksinäisyyteen (tavallaan..) ja koitan saada talon hiljaseks ja kaikki yöpuulle etuajassa. Onnea yritykseen vaan, niinkö? Höh..
Papu ja Hermanni 32+3
Olisi tuota vaatehuoneen siivomista vielä , mutta välillä pitää tehdä muuta. Ois monta projektia vielä tekemättä, mutta kun tarvitsee ton miehen avuksi, kun on niin " persjalkanen" eli siis lyhyt, ettei tikkaillakaan tahdo yltää joka paikkaan tai siis yltää, mutta on hankala tämän mahan kanssa järjestellä tavaroita korkealle.
MASULI68;kyselit miten sitä perunavelliä tehdään.No se on äärimmäisen yksin kertainen juttu eli niin kuin perunamuussi, mutta laitetaan enemmän maitoa.Toiset tekee vellistä ohuempaa niin kuin oma äitini, mutta minä jätän sen paksummaksi-->samettisen oloinen, onpahan lastenkin vähän helpompi syödä. Lapsille laitan syönti vaiheessa voi silmän ja mies laittaa leivän paloja. Minusta äärimäisen hyvää ruokaa, ei ainakaan närästä, eikä turvota. Ja toinen on hyvä tuo makaroni velli josta tappert mainitsikin. Minä keitän makaronit vedessä kypsiksi--> kaadan ylimm. veden pois ja lisään maidon-->suurustan hiukan vehnäjauhoilla ja kiehutan ja eikun syömään .Sekin kuuluu niinhin mistä lapset tykkää kovasti.
Mies lähti vielä sauvakävelylle, joten tais osa suunnitelluista hommista jäädä tekemättä, no ehtiihän sitä huomennakin. Tai siis niin mä luulen, eihän sitä koskaan tiedä milloin sitä pitää sairaalaan lähteä.
Piru vie, pitäs viedä auto korjattavaksi, kun siinä luistaa kytkin. Kallis remontti, suht uusi autokin vielä, mutta pakollinen kulku väline meille, kun kaupunkiin siis lähimpään on 20 km, jossa on toi neuvolakin ja muutekin lasten kanssa helpompi kulkea.
Mutta jos nyt kuitenkin jatkas hommia ja lämmittäs tuon saunakin vielä.
Kaksosmamma1
SIITÄ ISTUKAN ETUSEINÄMÄPAIKASTA:
Mulla siis on istukka etuseinämässä ja ihan keskellä tuossa köllöttää,vaikuttaa potkuihin vaimentavasti. Ekat tuntui muistaakseni viikolla 23+, ja vasta nyt viikolla 32+ mies tunsi varmuudella potkut. Ne kun yleensä tulee mulla vaan kylkiin tai ihan alas häpyluun lähelle tai tuntuu vaan vaimeina " venytyksinä" sisällä.
Viimeksi ultrassa näkyi ja lääkäri kommentoi et kovin vilkkaasti liikkuu lapsi ja juuri tuossa keskellä potkitteli ulos päin mut yhtään mitään en tuntenut,hassua!
Mun ystävällä taas oli istukka ns. kyljessä eli kyllä tuossa etuseinämän puolella mut ei keskellä vaan oikealla kyljellä ja se vaikutti taas niin et liikkeet tuntui aika aikasin.
Joillain on myös istukka etuseinämässä,mut kovin alhaalla eli siinä on mahdollisuus että kohdun kasvaessa istukka ns. siirtyy eteisistukan paikalle ja se voi vaikuttaa synnytykseen. Tästäkin on tutulla kokemusta et aluksi ei ollut eteisistukka mut viikkojen kuluessa paikka vaihtui.
Mies lähti Mehiläiseen lääkäripäivystykseen...kuume noussut päivän aikana pikkuisesta 37+ asteesta 38,8 asteeseen...ikävää. :(
Masu-mamma 32+1
Pullisteleeko kenenkään muun sormet, jos on syönyt suolaista ? Mulla tuo turvotus näyttää tulevan vaan näihin rakkaisiin sormiin. Rakastan kuorellisia nakkeja ' ihan paistettuna' ja perunamuussia, laitoin yhden pataatin joukkoon ja sitä sipulia, ja on niin hyvää, ettei sanotuksi saa .. Oli kyllä ihan salaattiakin laitettuna. Nuo nakit ei taida sopia enää mulle, joten jääkööt historiaan ainakin siihen saakka kunhan vauva on maailmassa.
Mistä johtuu, että täällä, kun käy ja lukee reidän ruokajuttuja niin heti rupeaa tekemään mieli sitä samaa ruokaa, ' raskausoire' ??? Papuhan laitteli sitä kaalilatikkoa, no pakko oli ostaa kaali tänään ja laittaa siitä huomenna laatikkoa-nam- Ja mikä sen makoisampaa, kuin kaalikääryleet .. Voi äiti, mäkin vain unelmoin syömingeistä, ja takkikin on kokoa 44 :-(( Ja pullalakkokin loppui tänään, eli ei tullut kaupasta vain lakua vaan tuli ihanaa pullaakin, uunituoretta .. Voi hitto, millä sais ajatukset jonnekin muualle kuin pulliin ja kaiken maailman ruokiin.
Ja yhdyn edellisiin: Makaronivelli ja perunavelli on mitä helpointa ja maukkainta ruokaa, nyt rupesi tekemään mieli jotakin makaroniruokaa, vaikkapa ihan makaronilaatikkoa ..
Niin ja kaiken tämän ruuan keskellä ' istukka' asiaa myös ;-))
Lääkäri myös taisi todeta silloin r-ultran yhteydessä, että yleensä istukka istukka siirtää paikkaansa, eli oisko mun istukka siirtynyt, kun kaikki liikkeet on nyt niin hyvin havaittavissa ?
Jouhi kun kotiudut käyhän kirjoittamassa meille missä mennään !!! Toivottavasti kaikki on hyvin.
Oletteko muuten poistaneet nuo pesuohje-lappuset vauvan vaatteista ?? Mietin vain, että ne ovat niin suuria ja ikäviä iholla.
t.emmi rv-31+
En olekaan muutamaan päivään käynyt pinoutumassa... Muiden jutut olen kyllä (eihän sitä voi jättää väliin missään nimessä) käynyt lukemassa! :) Mies on lomalla ja tekemistä on ollut vaikka millä mitalla, enkä ole edes kerennyt kirjoitella. Siis aivan ihanaa, kun on toi mieheni talviloma. Aika menee kuin siivillä (harmi) ja on ollut todella kivaa puuhastella yhdessä kaikkea!!
Täällä on ollut tänään todella kaunis ilma. Aurinko on paistanut ja minua ei ole yhtään haitannut toi 10 asteen pakkanen, päinvastoin!! Mä olen niiiin talvi-ihminen. Saas nähdä miten kylmältä huomenna tuntuu, kun pakkanen kiristyy. Tänä talvena on ollut niin leutoa...
Tänään oli neuvola (minun sekä pojan 1-vuotis). Neuvolakuulumisiani siis: painoa on tullut n. 700g/vko, sf-mitta oli 29cm, verenpaineet oli ok (noussut normaalitasolle), pissa oli puhdas, syke oli 135-160... Siinä ne sitvissiin kaikki tärkeimmät olikin... :)
Masuun kuuluu siis ihan hyvää. Tälläkin hetkellä pikkuinne myllertää ihan kunnon kyytiä menemään, jalkoja ja käsiä törröttää joka suuntaan. Pikkuinen on siis edelleen raivotarjonnassa ja pääkin on jo neuvolatädin mukaan aika alhaalla. Eipä siis mikään ihme, et häpyluuhun ja liitoksiin koskee...
Päätä ei olekaan särkenyt pariin päivään. Ainut mikä inhottaa on tämä nenän tukkoisuus ja kuivat limakalvot!!
Huomenna olisi pojan kerhopäivä. Sinne suuntaamme siis. Saan jotakin muuta ajateltavaa ja voi irtautua hetkeksi pojan synttärijärjeselyistä. Niissä onkin hommaa. HUH!! :)
Jouhi: Toivottavasti kaikki on hyvin!! Täällä on kaikki peukut ja varpaat pystyssä pitämässä peukkuja... *Halaus*
Karkkilakosta olikin näköjään puhetta. Ei tule toimimaan ainakaan mulla!! Mä kyllä ajattelin kokeilla sitä sitten synnytyksen jälkeen... :) Saapi nähdä onko mulla sitten tarpeeksi itsekuria.
Mä en nyt kerkeä enempää kirjoittelemaan, sauna kutsuu!!
Hanna
Huiiii... 4 sivua Maalisten viestejä!! Piti vaan nopeesti tulla vilkaseen ennen kuin lähden töistä kotiin. On se hyvä että jaksetaan (jaksatte!) olla aktiivisia!
Herkkulakosta: Mun ei TOD kannata edes yrittää moista! Vähentää vois mutta sekin on vaikeeta, tänäänkin töissä olen juossut tuolla keksikaapilla vähän väliä. Lounaaseen asti menee hyvin mutta kun tulee syömästä niin pitää mukamas saada jotain makeeta ja siitä se sitten alkaa. Ja vauva saa sätkyjä kun äippä vetää sokeria, vaikutuksen huomaa ihan selvästi, hyi minua.
JOUHI: Toivottavasti kaikki on hyvin?? On täälläkin välillä hiljaisempia päiviä mutta illalla yleensä alkaa normaali potkinta.
Meidänkin täytyy hankkia ne itkuhälyttimet kun ei meidän radiopuhelimissa ollutkaan sellaista toimintoa, harmin paikka. Mua ei yhtään nappaa nuo hankinnat, turvaistuinkin on vielä ostamatta...
Luin tänpäivän viestit niin pikavauhtia, että nyt en muista yhtään mistä oli keskusteltu. No, huomiseen, nyt pitää lähtee käveleen kotia kohti!
Despelote, 32+1