Olen sitä mieltä että, kun on tarpeeksi köyhä on juuri " varaa" jäädä kotiin hoitamaan lapsia.
Viitaten tuohon aloitukseen jossa käyhä ihmettelee miten " kaikilla" on varaa hoitaa lapset kotona 3-vuotiaiksi kotona.
Kun on köyhä asuu vuokralla ja vuokraan saa asumistukea, kun on köyhä ei ole lainaa (koska käyhille sitä ei pankista myönnetä) Kun on köyhä saa soskusta toimeentulotukea niin että kyllä pärjää! Sosku maksaa mm. lääkärikulut ja reseptilääkkeet, sähkölaskut yms.
Minä olen sitä mieltä että suurin pakko töihin menolla on keskituloisilla, joilla on sitä asuntolainaa yms. eikä kuitenkaan mikään huippupalkka niin että vain toisen vanhemman tulot kattaisivat kulut.
Meillä mies on ollut työttömänä nyt n. puolivuotta ja itse olen kotona kotihoidontuella (keväällä alkaa äitiysloma) eikä meidän tulot ole kummasti muuttuneet miehen työttömyyden vuoksi. Kun ei mies saa palkkaa niin tulee asumistuki sekä rahaa soskusta. Ei sitä rahaa toki yllinkyllin ole, mutta kertaakaan ei ole ruoka loppunut, eikä edes loppukuusta tarvitse syödä pelkkää puuroa ja näkkäriä, ihan kunnon ruokaan riittää rahat koko kuukaudelle. Jos rahaa on vähän sitä pitää osata käyttää sen mukaisesti! ja kaikki laskut saadaan maksettua eräpäivään mennessä.
Toivottavasti mies saa pian taas töitä, ei toki ole kiva soskun tuilla elää. Onneksi kohta saan edes se n. 9kk ajan ihan hyvää äitiyspäivärahaa.
Kommentit (3)
lapset saa työssäkäymisen mallia! Okei, ei haittaa pienen lapsen kohdalla, mutta miettikääpä sitä ala-aste ikäistä, joka ei koskaan näe isän/äidin menevän töihin, olevan vaan kotona...
Totuus on myös se, että pienen lapsen kanssa kotona oleminen ei vielä syö rahaa samalla tavoin kun isompien lasten kanssa. Sossu pitää huolen ettei kukaan kule nälkään, mutta entä sitten kun lapsi/lapset alkavat kaivata muutakin kun ruokaa...?
Muutamia mainitakseni:
-kännykkä
-leffaliput
-oma cd-soitin
-merkki farkut
-kallis harrastus
jne
On ikävää jos aina joutuu sanomaan ettei ole rahaa, ja esim. kaksi kasvavaa poikaa syö todella PALJON, joten myös ryokamenot kasvavat...
Eikä käy nytkään kun opiskelee. Minäkin maksan veroja, tietysti aika vähän, mutta maksan kuitenkin. En pidä itseäni loisena vain siksi, etten ole varakas. Kunhan valmistun ja menen töihin, maksan enemmän veroja.
Ymmärrätkö, että jostain ne rahatkin sinne sossuun tulee. Joku käy töissä ja maksaa veroja. Tuollaisilta laittaisin yksinkertaisesti rahahanat kiinni.
Kun kuukausittain kippaamme perheessämme rahaa sinne 3.000 euroa niin sun on hyvä elää. Mä en ymmärrä miten tämä Suomi pyörisi, jos kaikki alle 3-vuotiaiden äidit olisivatkin yllättäen kotona - aika moinen reservi työvoimasta olisi jossain muualla. Koska lapsemme ovat yksityisessä hoitopaikassa, jota kunta tukee hurjat 255 euroa.
Tämä yhteiskunta tarvitsee myös äitejä työelämässä, koska haluamme niin korkean sosiaaliturvan. (Tarvitsemme niin paljon verotuloja.) Jos olisimme kotona, meillä ei olisi hyvää sosiaaliturvaa mm. lääkärissä käynti maksaisi.