Kuinka paljon teidän perheellä on asuntolainaa jäljellä?
Mikä alunperin oli summa? Mitä on lyhennys ja korko yhteensä kuukaudessa?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Yhteistä lainaa jäljellä 230 000, aika tuore laina, otettiin 255 000 €. Lyhennys 550 € ja korko 750 €, aika kauan maksellaan vielä, satunnaisesti ylimääräisiä lyhennyksiä.
Mikä tää korko on olevinaan?
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaa 5000e. Alunperin 148 000e. Kuukausilyhennys 202,30e, josta koron osuus 8,18e. Kiinteä tasaerälaina, joten koronnousut ei vaikuta kuukausierään. Laina otettu neljä vuotta sitten.
Hyvä diili, mutta joku ei tuota yhtälössä osaa matematiikkaa, joko sinä tai pankkiiri.
Velatonta elämää takana jo yli 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteistä lainaa jäljellä 230 000, aika tuore laina, otettiin 255 000 €. Lyhennys 550 € ja korko 750 €, aika kauan maksellaan vielä, satunnaisesti ylimääräisiä lyhennyksiä.
Ilmeisesti Euribor.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tod näk kiinteä kklyhennys, jossa korkojen osuus alkuvaiheessa on suuri. Ensin maksetaan korot ja vasta sitten velka.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nollaeuroa. 300000 euroa ja 15 vuotta. Kaikki irtoraha meni velan lyhentämiseen. Kaikki kirppisjutut, kaikki mitä sukulaisilta joululahjoja saatiin.. ei ollut niin pientä summaa, etten olisi lainatilille lykännyt. Vuosibonarit, lomarahat, matkapäivärahat.
Mitä vähemmän aikaa voin olla velkaa sen parempi. Mä olin myös innokas puutarhuri. Paljon kasvatettin itse ja tehtiin. Niukasti elettiin viisitoista vuotta ja kannatti. Kyllä mies sanoi, että toisinaan hiersi hermoa, kun mitään ylimääräistä ei saanut tehdä. Hyvä jos jätskin sai viikonloppuisin rannalla. ;) Nyt on tosin kiitellyt, että olin niin kiukkunen rahoista.
Velattomia alle viisikymppisenä pkseudulla.
Huhhuh miten kurjalta kuulostaa :( Miten se muka kannatti, jos 15 vuotta elitte pihistellen? Niitä vuosia ei saa enää takaisin. Onneksi ette kumpikaan kuolleet tuona aikana, ette koskaan olisi päässeet nauttimaan normaalista elämästä. Toivottavasti nyt nautitte. Onkohan teillä lapsia?
Ei enää yhtään, eikä tule. Myin kämpät ja muutin vuokralle. Nyt saa muut miettiä vastedes ne putki- ja parvekeremontit, yms. Ei tarvii miettiä asuntojen hinnan nousuja tai laskuja, ei korkoja eikä mitään muutakaan. Ei enää huolet paina ei rasitu polla, ja maisema vaihtuu tarvittaessa max 2 kuukauden aikana.
197e tai jotain. 35 tonnia oli silloin joskus ikuisuus sitten.
Ei ole koskaan ollutkaan asuntolainaa; ostin käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaa 5000e. Alunperin 148 000e. Kuukausilyhennys 202,30e, josta koron osuus 8,18e. Kiinteä tasaerälaina, joten koronnousut ei vaikuta kuukausierään. Laina otettu neljä vuotta sitten.
Hyvä diili, mutta joku ei tuota yhtälössä osaa matematiikkaa, joko sinä tai pankkiiri.
Miten niin? Mikä ei mielestäsi ole oikein? Lyhensimme lainaa kerralla yhden helsinkiläisen kerrostalokolmion verran, joten siksi enää noin vähän lainaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nollaeuroa. 300000 euroa ja 15 vuotta. Kaikki irtoraha meni velan lyhentämiseen. Kaikki kirppisjutut, kaikki mitä sukulaisilta joululahjoja saatiin.. ei ollut niin pientä summaa, etten olisi lainatilille lykännyt. Vuosibonarit, lomarahat, matkapäivärahat.
Mitä vähemmän aikaa voin olla velkaa sen parempi. Mä olin myös innokas puutarhuri. Paljon kasvatettin itse ja tehtiin. Niukasti elettiin viisitoista vuotta ja kannatti. Kyllä mies sanoi, että toisinaan hiersi hermoa, kun mitään ylimääräistä ei saanut tehdä. Hyvä jos jätskin sai viikonloppuisin rannalla. ;) Nyt on tosin kiitellyt, että olin niin kiukkunen rahoista.
Velattomia alle viisikymppisenä pkseudulla.
Sama tilanne. 100-neliöinen rivarikämppä Länsi-Hki.
280 000 otettiin, nyt 180 000 jäljellä. Joku 5 vuotta varmaan asutaan vielä ja myydään pois. Joku tarjosi jo 350 000.
Pyöreä nolla, olen täysin velaton. Viimeisin asuntolaina oli alunperin 179 000 euroa. Se maksettiin pois 17 vuodessa.
220 000€, tuore laina. Rakennettiin talo (lainalla ja käteisellä). Ei harmita maksaa tästä.
3700 euroa. Sitä oli 60000 euroa. Oma rahaa oli 85000 ennen lainaa.
Noin 5,5v sitten otettu 235 000 euroa miehen kanssa 50/50. Nyt jäljellä n. 186 000 euroa. Lyhennys 800 eur/kk ja korko tällä hetkellä 650 eur/kk, eli kk-erä 1450 euroa.
Ei olla tehty mitään ylimääräisiä lyhennyksiä ja vaan sijoitettu sekin raha mielummin. Tasalyhenteinen laina niin lyhenee kokoajan joka tapauksessa hyvin ilman ylim.lyhennyksiä.
Kämppä on 2010-luvun omakotitalo, toki pienellä paikkakunnalla ja ei-Uudellamaalla. Paikkakunnan sisällä mikrosijainti hyvä. Talo kuitenkin toistaiseksi säilyttänyt arvonsa, toki arvonnousua on turha odottaa.
Olen laskenut että voitaisiin olla velattomia n. 5v päästä eli alle nelikymppisinä. Ollaan kuitenkin tietoisesti päätetty sijoittaa ylimääräiset varat pörssiin, on myös sijoitusasunto juuri hankinnassa, sekä tietysti välillä humputteluun. Kukaan ei tule koskaan saamaan niin edullista lainaa kuin omistusasuntolaina, joten ei olla pidetty kiirettä eikä tulla pitämään kiirettä sen lyhentämisessä.
0 euroa, just maksettiin koko paska pois. Reilu 40 tonttua