Vauva 5kk; mikä avuksi punaiseen ja ärtyneeseen peppuun?
Hei!
Kysynpä täältäkin vinkkejä, kun neuvolassa ei osattu auttaa. Poika on pian 5kk ja on nyt viikon verran kärsinyt todella punoittavasta pepusta. Pelkällä rintamaidolla on. Vauveli on melkoinen salakakkaaja, kun usein unilta herätessä on kakat vaipassa, joten sekin tietty saattaa polttaa peppua, kun muutenkin on herkkä iho (äitiinsä valitettavasti tullut tässä asiassa). Olen pesun jälkeen laittanut sinkkivoidetta ja välillä perusvoidetta. Talkkiakin olen satunnaisesti laittanut. Ilmakylvyt kuuluvat päivittäiseen ohjelmaan. Vaippamerkkejäkin olen vaihdellut. Enää en keksi, mitä vielä voisin kokeilla. Allergiaan en usko. Neuvoja ottaisin mielelläni vastaan. Vauva itse ei näytä vaivasta kärsivän, mutta enpä haluaisi tilanteen pahenevankaan.
Kiitos jo etukäteen! Hibiskus ja punapeppuinen poitsu
Kommentit (17)
No tuota toinen mitä allergialääkäri kehotti kokeilemaan jos sinkkivoide ei auta on mieto hydrokortison, 0,5%.. Mutta ei pitkään käyttöön, kokeilla pari-kolme päivää vain. Meille kirjoitettiin sibicort-merkkistä voidetta, on ilmeisesti vastaavaa kuin hydrokortison ja sitäkin saa kai ilman reseptiä.
Meillä auttanut aina kaikkiin punotuksiin, kun on pari-kolme kertaa päivässä sitä peppupesun jälkeen laittanut.
Toki ei varmastikaan kaikille apua tuo.
Täytyypä kokeilla sitä Bepanthenia, vaikka terveydenhoitajan mukaan se olisi liian rasvaista. Olen kyllä monen muunkin kuullut sillä saavan positiivisia tuloksia ja kaikkeahan sitä on halukas kokeilemaan pikkuisen olon helpottamiseksi. Kas kun en itse tullut ajatelleeksi Bepanthenia, kun sitä sattuu kaapistakin löytymään! Ei kun pikkupeppua rasvaamaan...
Vinkeistä kiitollinen Hibiskus
Perusrasvaukseen kannattaa kokeilla molempia Bepathen rasvoja sekä rasvaisempaa, että kevyempää. Sitten on olemassa Repair rasva, joka voi toimia, jos mikään muu ei auta, en tiedä saako sitä ilman reseptiä. Jos vauvan peppu ei parane, niin voi olla viisasta hoitaa sitä viikko kortisonilla (Sibikort) ja sen jälkeen jatkaa perusrasvalla. Kun on kunnossa, vain kokeilemalla löytää perusvoiteen, joka sopii juuri hänelle, meillä on käytössä Decubal. Vaippa kannattaa vaihtaa usein eli myös pissin jälkeen, jotta peppu paranee nopeammin. Mutta pesujen määrää kannattaa kokeilla, meillä ei pestä peppua, jos on pelkkä pissa, paitsi tietysti aamuin illoin. Jos tarvitsee pyyhkäistä voi sen tehdä myös vanulapulla ja kosteusvoiteella, jos on hyvin kuiva iho. Mutta tosiaan kokeilemalla selvität juuri omalle vauvalle sopivimmat rasvat ja vaippojen vaihtovälit.
ja vaikket muuten kestovaippoja käyttäisi niin mitä jos kokeilisit päivän pari kotosalla kestoilla harsoilla?
Meillä loistava tuote on ollut Tenavan rasvatalkki, saa apteekista. SIIS TODELLAKIN LOISTAVA. Laitan sitä vauvan pyllylle pari kertaa päivässä pesun jälkeen. Ennen nukkumaan menoa laitan sitten oikein hyvän kerroksen. Opin tuon tuotteen käytön NAistenklinikalta. Muut talkit eivät ole yhtä hyviä, ja jostain syystä tuo rasvaus ei meillä toimi. Pylly ikään kuin hautuu, ja tuloksena on vain entistä punaisempi peppu. Joskus erittäin harvoin, jos pylly on ollut oikein tulipunainen, olen ensin hoitanut kuntoon miedolla kortisonilla tai sinkkivoiteella, jota olen käyttänyt todella pienen pieniä määriä. Voide täytyy myös muistaa hieroa kokonaan ihon sisään, ettei jää hauduttamaan.
Jos olen pari päivää käyttämättä talkkia, pylly punoittaa varmasti.
heips! meillä Bepanthen on vaan pahentanut tilannetta! ihan vaan sen takia sanon, että sekin on mahdollista, kun tuli paljon kehujakin... mutta olen kyllä käyttänyt vaan sitä voidetta (eli rasvaisempaa versiota), voi olla että emulsio olis parempaa.
Meillä ei ole käytetty muuta kuin Tummelia vauvan ja taaperon pyllyyn; pienikin punoitus on hävinnyt, kun on rasvattu kunnolla Tummelilla. Kannattaa kokeilla, on nimittäin tosi hyvä voide muuhunkin kuin pyllyyn (kuiviin kantapäihin, kyynärpäihin, käsiin jne.), eikä maksa kuin reilut 4¿ apteekissa.
T: Monttu
Kokeilepa tavallista perunajauhoa. Meillä se on ollut tosi hyvä.
Tyttö tykkää kovasti kun sutä laittaa punoittavalle pepulle.
Varmaan viilentää kivasti.
Perunajauholla olen hoidellut tavallisimmat punoitukset, ja hyvin on parantunut.
-Suursukeltaja-
Meidän vauvalla on ollut aika hyvä iho, mutta pari kertaa on ehtinyt kakka " polttaa" peppuun punoittavat läiskät.
Alkuun sinkkivoiteella voitelin, mutta läikät vaan kasvoivat. Kun kokeilin Bepanthenia, se auttoi tosi nopeasti. Nykyään laitan sitä jo heti, jos näkyy pientäkin punoituksen alkua, eikä ole tullut enää ihottumia. Eli kuten niin monet muutkin myös minä suosittelen Bepanthenia :)
Näin olen käyttänyt: Pyllyn pesu heti, kun vaippa otettu pois. Huolellinen kuivaus talouspaperilla. Bepanthenin voitelu. Ilmakylpy noin 15min. Ja vielä vähän Bepanthenia ilmakylpyilyn jälkeen ennen uuden vaipan laittoa (monesti vauvalta nimittäin tulee pissat siinä nakupelleillessä ja osa rasvasta myös ehtii imeytyä/hankautuu pois siinä jumppaillessa). Mitään muuta voidetta tms. en siis ole enää peppuun käyttänyt.
Ystäväni käyttää Weledan sinnkivoidetta ja muitakin Weledan tuotteita.
Linkki: http://www.ruskovilla.fi/verkkokauppa/yksituote.cfm?navi=pesuaineet&ryh…
meilläkin käytetty ja se on kyllä aina auttanut punoitukseen ja vaippaihottumaan. Huomasin myös, että meidän lapselle ei sovi Pampers -vaipat, sillä aina kun niitä käytin, niin jo alkoi taas peppu punoittamaan ja siirryin takaisin Liberoon ja vaiva helpotti.
sinkkivoiteen sijaan kokeile apteekista saatavaa perusvaseliinia.
kokeile seuraavanlaista coktailia:
perusvaseliinia + bepanthenia, kunnon kerros!
vaseliini suojaa pyllyä hyvin kun on ei päästä vettä tms lävitseen.
Tosin iho oli oikeen kunnolla rikki ja ärtynyt.Vauvalla on todella suora suoli ja jokaikisen paukun mukana tulee myös kakkaa enemmän tai vähemmän,joten sitä kakkaa on AINA (paitsi öisin) vaipassa.Vaikka kuinka rasvaa,hoitaa,ilmakylvettää ym. täytyy sillon tällön laittaa basibactia.Parina päivänä aamuin illoin ja taas on iho kunnossa.
Vauva on täysimetyksellä ja kohta 6kk,joten eiköhän kiinteiden alotus helpota asiaa...:)
Suurkiitokset kaikille vastanneille! On ollut ilo lukea lukuisia vastauksia ja on ainakin runsaasti vaihtoehtoja, joita kokeilla meidän herkkäpepulle. Esikoinen (2,5v) ei kärsinyt juuri koskaan punoittavasta pyllystä, joten nyt olen ollut aivan avuton, kun ensimmäiset mieleen tulleet keinot oli käytetty. Onneksi tältä palstalta saa hyviä vinkkejä!
Hibiskus + toivon mukaan pian entinen punapeppu :)
Itse en ole ikinä käyttänyt mitään voiteita, kun tehokkain keino on ollut se, että kun peppu on punottanut, antaa tytön vähän aikaa hulmutella ilman vaippaa ja kas vaan - siinä ilmakylvytellessä punoitus haihtuukin. Nuo rasvat tosiaan usein hautovat vain lisää. Ja ahkera vaipanvaihto, ettei vaippa hautoisi. Välillä kun se vaippa saattaa olla tosi märkä lyhyenkin ajan jälkeen, että ahkeraa seurausta senkin suhteen, ettei pelkästään kellon mukaan.
Laitoin joka vaipanvaihdon yhteydessä sinkkivoidetta (Natusan). Silloin kakka ei pääse suoraan kosketuksiin ihon kanssa. Se myös viilentää.
Jotkut laittavat jotain hoitavaa rasvaa sinkkivoiteen alle, yleensä bepanthenia. Itse en ole kokeillut kun pelkkä sinkkivoide on auttanut.