Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonnottomat nuoret ryntäsivät rippileireille Helsingin Kalliossa

Vierailija
14.04.2024 |

Rippikouluun osallistuu entistä enemmän seurakuntaan kuulumattomia ja kastamattomia nuoria.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010330970.html

Kommentit (249)

Vierailija
161/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Totta kai. Kyse ei ollutkaan siitä, vaan vaatimuksesta jota nuoret kokevat vastoin omaa tuntemustaan, että heidänkin tulisi olla homoja, lesboja tai transihmisiä tullakseen hyväksytyiksi. Ettei heidän kokemuksensa heteroudesta ja toiveensa uskollisesta parisuhteesta ole minkään arvoisia."

Tämän päivän mediaa lukiessa ei tältä ajatukselta voi välttyä. Kaikki ovat kuitenkin samanarvoisia. Vaikka tälläkin palstalla jo nauretaan riparin kävijöille pilkaten heidän olevan rahan perässä, niin korosta lapsillesi että he ovat yhtä arvokkaita kuin transeksuaalit, homot ja muut eikä heterous ole yhtään sen vähempiarvoista kuin mikään muukaan. 

Vierailija
162/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on huvittavaa kuinka kristityt närkästyvät oppiessaan, ettei kultainen sääntö olekaan lähtöisin kristinuskosta.

Miksi näin luulet? Eikö ole ihan paras asia, että ihmiskunta ympäri maailman ajattelee samalla tavalla kultaisen ajatuksen mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on huvittavaa kuinka kristityt närkästyvät oppiessaan, ettei kultainen sääntö olekaan lähtöisin kristinuskosta.

No kukas sen vuorisaarnan piti ellei Jeesus? 

Vierailija
164/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kirkosta eroaa edelleen vuosittain enemmän ihmisiä kuin mitä kirkkoon liittyy. Myös kastettujen vauvojen määrä vähenee."

Nyt näyttää suunta kääntyvän. Nuoret eivät olleet halunneet prometheus-leirille, vaan nimenomaan riparille. Melkein kaikki olivat myös liittyneet kirkkoon.

Nuorten osallistuminen rippileirileille näyttää pelottavan monia. Miksi?

Mistä sinä sellaisen ajatuksen olet päähäsi saanut? Miksi kukaan sitä pelkäisi?

Gandhin sanoin; ensin sinut sivuutetaan, sitten sinulle nauretaan, sitten sinua vihataan ja sitten olet voittanut.

Gandhi: Älä tee ihmisille, mitä et tahtoisi itsellesi tehtävän = älä tee mitään.

Jeesus: Tee toisille, niin kuin tahtoisit itsellesi tehtävän = tee hyvää.

älä tee mitään = älä käytä valtaa, jota sinulla ei todellisuudessa ole

tee hyvää = käytä valtaa, jota kuvittelet sinulla olevan oikein

Kaksi eri asiaa.

Vierailija
165/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoo: Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän.

Muuta ei tarvita. Joka uskoo, hän uskoo. 

Vierailija
166/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistaen jo 500 vuotta aikaisemmin tunnettua ajatusta. Hyvä asia toki, että toi tätä filosofiaa tunnetuksia laajemmalle yleisölle.

Vierailija
167/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää kuulemma halusin lapsena, että aikuisena saisin rättisitikan ja sinikielisen koiran. En ole saanut noista yhtäkään. Vieläköhän on rättisitikoita?

Vierailija
168/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.  

Vierailija
169/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistaen jo 500 vuotta aikaisemmin tunnettua ajatusta. Hyvä asia toki, että toi tätä filosofiaa tunnetuksia laajemmalle yleisölle.

Vuorisaarna on hieman eri asia, tutustu: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuorisaarna

Vierailija
170/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.  

...Paitsi jos on syntynyt vääräuskoisena Kiinaan tai Intiaan jolloin palakoon ikuisesti helvetin tulessa!

Vierailija
171/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorisaarna on hieman eri asia, tutustu: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuorisaarna

Vuorisaarna on isompi kokonaisuus, tuo kultainen sääntö on vain yksi osa sitä. Muutaman lauseen pituinen katkelma.

Vierailija
172/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorisaarna pitää sisällään paljon ohjeita oikeanlaiseen elämään. Siksi sitä saatetaan kutsua sääntökokoelmaksi. Vuorisaarna sisältää kristittyjen tunnetuimman rukouksen eli Herran rukouksen, Autuuden lauseet sekä Jeesuksen vertauksia ja sanontoja. Vuorisaarnaa on tulkittu eräänlaisena kymmenen käskyn kommentaario-osana.

Jeesuksen aikana oli tavallista, että opettaja opetti ihmisiä ulkona. Matteus ja Luukas kertovat evankeliumeissaan (Matt. 57, Luuk. 6), kuinka Jeesus piti pitkän opetuspuheen vuorella. Tätä opetuspuhetta kutsutaan Vuorisaarnaksi. Vuorta, jossa Jeesuksen oletetaan opettaneen, kutsutaan myös nimellä autuaaksijulistamisen vuori. Kyse ei välttämättä ole suuresta vuoresta, vaan ennemmin kukkulasta, jossa oli helppo opettaa.

Vuoren nimitys tulee todennäköisesti siitä, että Jeesus aloitti saarnansa sanoilla: Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen. Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä. Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan. Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.. (Matt. 5:312)

Vuorisaarnan opetuksia ovat esimerkiksi seuraavat:

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1)

"Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?" (Matt. 7:25)

"Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan." (Matt. 7:711)

Tee hyvät teot ja rukoilu salassa, ei julkisesti ihailun toivossa. (Matt. 6:16)

Älkää rukoilko tyhjiä hokien, vaan Isä Meidän -rukouksella. (Matt. 6:713)

Antakaa anteeksi, jotta teille annettaisiin anteeksi. (Matt. 6:1415)

Jeesus opetti oikeanlaisesta rukoilemisesta. 

Jeesus opetti myös kohtelemaan toisia hyvin. 

Vuorisaarnasta löytyy myös kultainen sääntö hieman eri tavoin ilmaistuna kuin muista uskonnoista.

https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/aksios/aksios-4/4-hyva-elama-uudes…

Vierailija
173/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa prometheus-leirin järjestämissä alle suojaikärajan sekasaunoissa muka on?

Oppivat "uusien isäntien" talon tavoille.

Vierailija
174/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Paitsi jos on syntynyt vääräuskoisena Kiinaan tai Intiaan jolloin palakoon ikuisesti helvetin tulessa!

Miten niin? Esim. katolinen kirkko opettaa selvästi, että myös muut kuin kristityt voivat päästä taivaaseen. Yli puolet maailman kristityistä on katolilaisia, joten kyseinen opetus on kristinuskon valtavirtaa.

Vierailija
175/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko ei aja ketään pois.

Sekoitatko Islaminuskontoon? 1400-luvulla uskonoppinut Ibn Hajar al-Asqalani selitti. Islamweb.net -sivulla annetun fatwan mukaan ei ole luvallista kutsua juutalaisia tai kristittyjä veljiksemme. Sen sijaan heitä on vihattava Jumalan asian takia.  Muslimeita myös kielletään ystävystymästä ei-muslimin kanssa.https://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_s%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6

Vierailija
176/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun mukaan pojat ovat kiinnostuneita uskonnosta, eli tuo on käytännössä persunuorten oma aivopesuleiri.

Vierailija
177/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun mukaan pojat ovat kiinnostuneita uskonnosta, eli tuo on käytännössä persunuorten oma aivopesuleiri.

Edelleen jokaisella on oikeus valita omat arvonsa ilman ilkkumista.

Vierailija
178/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noiden leirien pitäisi olla varattuja vain kristillisessä avioliitossa syntyneille kirkon jäsenille! 

Ei Jeesus noin opettanut. Sen tiedän minäkin, vaikka olen tällainen paatunut pakana.

Jeesus on yksi juttu ja kirkko toinen. Kirkko on aina ollut vahvimman puolella.

Vierailija
179/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Totta kai. Kyse ei ollutkaan siitä, vaan vaatimuksesta jota nuoret kokevat vastoin omaa tuntemustaan, että heidänkin tulisi olla homoja, lesboja tai transihmisiä tullakseen hyväksytyiksi. Ettei heidän kokemuksensa heteroudesta ja toiveensa uskollisesta parisuhteesta ole minkään arvoisia."

Tämän päivän mediaa lukiessa ei tältä ajatukselta voi välttyä. Kaikki ovat kuitenkin samanarvoisia. Vaikka tälläkin palstalla jo nauretaan riparin kävijöille pilkaten heidän olevan rahan perässä, niin korosta lapsillesi että he ovat yhtä arvokkaita kuin transeksuaalit, homot ja muut eikä heterous ole yhtään sen vähempiarvoista kuin mikään muukaan. 

Mikä media on sanonut, että heterot ovat vähempiarvoisia? Minä olen kyllä lukenut juttuja homoista, mutta miksi heidät pitäisi piilottaa mediasta ja vain heteroista kertoa? Vähintään 90 % jutuista kertoo kuitenkin edelleen heteroista. Eikä asiasta kertominen tarkoita sitä, että muut olisivat vähempiarvoisia.

Jos luet uutisen vaikka syöpäsairaasta, niin ajatteletko, että media antaa nyt ymmärtää, että vain syöpäsairauksien hoidolla on väliä ja nyt minun diabeetikkolapseni ajattelee, että hänen halutaan k uolevan sairauteensa, koska media kirjoittaa jostain toisesta sairaudesta? Ja tämä vielä tilanteessa, jossa 90 % lehden jutuista käsittelee diabetesta, mutta juuri se yksi juttu uskalsi käsitellä toista sairautta? Et ajattele. 

Vierailija
180/249 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen jokaisella on oikeus valita omat arvonsa ilman ilkkumista.

1. artikla. Kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Heille on annettu järki ja omatunto, ja heidän on toimittava toisiaan kohtaan veljeyden hengessä.

2. artikla. Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.

Mitään erotusta ei myöskään pidä tehdä sen maan tai alueen valtiollisen, hallinnollisen tai kansainvälisen aseman perusteella, johon henkilö kuuluu, olipa tämä alue itsenäinen, huoltohallinnossa, itsehallintoa vailla tai täysivaltaisuudeltaan minkä tahansa muun rajoituksen alainen.

3. artikla. Kullakin yksilöllä on oikeus elämään, vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen.

...

16. artikla. 1. Täysi-ikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe ilman minkäänlaisia rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvia rajoituksia. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen. 2. Avioliiton solmiminen tapahtukoon vain tulevien aviopuolisoiden vapaasta ja täydestä suostumuksesta. 3. Perhe on yhteiskunnan luonnollinen ja perustava ydinosa ja sillä on oikeus yhteiskunnan ja valtion suojaan.

17. artikla. 1. Jokaisella on oikeus omistaa omaisuutta yksin tai yhdessä toisten kanssa. 2. Keltään älköön mielivaltaisesti riistettäkö hänen omaisuuttaan.

18. artikla. Jokaisella ihmisellä on ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vapauden uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen sekä uskonnon tai vakaumuksen julistamiseen yksin tai yhdessä toisten kanssa, sekä julkisesti että yksityisesti, opettamalla sekä harjoittamalla hartautta ja uskonnollisia menoja.

... Kokonaisuuden voi lukea täältä:

https://ihmisoikeusliitto.fi/ihmisoikeudet/ihmisoikeuksien-julistus/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan