Miten joku voi olla niin typerä ettei kouluttaudu ammattiin!
Ilman koulutusta et osaa oikein mitään. Niin mitä ajattelit tehdä? Kaikki osaa ostaa kaljaa kaupasta.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Yllättävä vaatimus monissa työpaikoissa on nykyisin ajokortti tai jopa oma auto. Mikä on todella harmillista, jos ala muuten sopisi, muttei ole autoilija. Nykyään autottomuus on hyvin tavallista kaupunkilaisilla, varsinkin pienituloisilla.
Ja paha se on monessapaikkaa autoa pitääkään, kun parkkipaikkojen määriä vähennetään koko ajan ja/tai parkkipaikka saattaa maksaa paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Itse kävin tässä hiljattain alan koulun, jotta töihin pääsy helpottuisi. Nyt muutamisen vuotta kahdessa eri työpaikassa olleena ihmettelen, ettei kummassakaan pyydetty näyttämään papereita. Asiasta kyllä kysyttiin, mutta sitä ei tarvinnut todistaa kirjallisesti.
Joskus pätevyys paistaa läpi jos osaat puhua hyvin. Sun puheesi oli siis sen verta hyvä ettei todistuksia tarvittu 👍 Puheenlahjathan ne ovat tärkeimpiä työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulun perustutkinto riittää, kun on pakko joku koulu käydä, vaikka töissä ne hommat opitaan.
Vaikkei koulussa oppisikaan töissä tarvittavia hommia, kyllä se kertoo ihmisestä jotain, että on hakeutunut opiskelemaan ja valmistunut sieltä.
No aika koomistahan se olisi, jos olisi ojankaivaja tai jäteautonkuljettaja amk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä opiskelu on vaikeaa. On lukihäiriötä, keskittymishäiriötä ym. Usein nämäkin ihmiset ovat kuitenkin työkykyisiä-ja haluisia. Pitäisi olla enemmänkin matalan kynnyksen suorittavia töitä, ettänämäkin pääsisivät helpommin mukaan.
Oma asenne vaikuttaa kyllä paljon. Esim. Hjallis Harkimolla on luultavasti sekä luki- että keskittymishäiriö, ja mitä kaikkea hän onkaan elämässään saavuttanut...
Se on hienoa, että hän vain porskuttaa eteenpäin :)
Saattaahan siihen hieman vaikuttaa sellainenkin pieni asia, kuin peritty varallisuus. Harryn äiti oli Doris Hackman...
Parempi olla menemättä. Jotain ihme suojatyöpaikkoja sitten pitää tunkea kaikille laitoksille huijareille.
Mulla on kolme alkutekijöihinsä kesken jäänyttä koulutusta. Ammatillinen koulutus kiinnosti vähiten näistä.
En ole koskaan ollut työttömänä ja nyt keski-iässä tienaan hyvin, sekä tiedän oleni alallani harvinainen osaaja. Mulla on varaa vaatia aika hyvät edut itselleni, esim. pidemmät lomat.
Aika hassua, jos aloittajalle pelkkä ammatillinen koulutus on suurikin saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ap: n koulutus on ?
Perunankuorija
Hyvä ammatti. Säästää perunankuorimisen vaivan muilta.
Vierailija kirjoitti:
Moni vaativa ja vastuullinen työ, johon vaaditaan kunnon koulutus, on myös monesti hyvin stressaavaa ja aikaa vievää.
Tällainen valinta tarkoittaa monelle rasittavaa elämää, kiireistä elämää, ei oikein aikaa perustaa perhettäkään, jne.
Joskus voi olla ihan viisasta tyytyä helpompaan ja leppoisampaan ratkaisuus ja nauttia enemmän itse elämästä kuin työstä.
Huom. niitä haasteita voi hakea myös harrastusten parista, jos työ ei niitä anna ja nuo harrasteisiin liittyvät työt ovat kyllä paljon mukavampia ja niihin haasteisiin jaksaa panostaa, ilman että tulee sitä kuuluisaa burn outtia.
Tämä valinnan vapaus tuo myös vastuun/vaatimuksen siihen ettei huuda yhteiskuntaa rahoittamaan kaikkea sitä mitä nuo vastullisemmassa työssä olevat maksavat palkallaan. Kaikki ei enää kuullu olla mahdollista jos valitsee elämän pelkän nautinnot /helpot valinnat edellä. Tämän kun ihmiset muistavat valintojaan tehdessä vähenee tämä mankuminen eriarvoitamisesra ja tukien pienuudesta.
Äitis oli typerä, kun sinua teki🤭
Kaikilla lapsilla tai nuorilla elämän lähtökohdat eivät ole sellaiset, että opiskelu olisi mahdollista.
Monet haaveilevat siitä, että jäisivät henkiin.
Kyllä, näin on myös Suomessa, maailman onnellisimmassa maassa.
Jos ajatellaan taas iäkkäämpiä ihmisiä, opiskelu ei ollut tuolloin itsestään selvä asia. Työurat aloitettiin nuorina, noin 15-16 vuoden iässä. Tukia ei ollut samassa määrin kuin nykyään.
Orpokodin ja sieltä käsin opiskelun vaihtoehto oli työelämä.
Ja entisiin orpokoteihin ei todellakaan kukaan halunnut joutua.Ammattiin opiskeltiin työtä tehden.
Työelämän murros ja vastavuoroisuuden periaatteen kuihtuminen sekä painotusten muuttuminen työmarkkinoilla aiheuttivat sen, että alalle kuin alalle vaaditaan koulutusta,
Esim. ikänsä siivonnut tarvitsee tutkinnon, että kelpaa siistijäksi.
Alemmissa korkeakoulututkinnoissa tarvittavat tiedot ja taidot (esim. tradenomi) hankittiin pala palalta, kouluttautuen työn ohessa. Nykyään työelämässä vaaditaan tutkintoa. Itse tutkinto ei kuitenkaan siirrä eteenpäin sitä tietotaitoa mikä on hankittu vuosikymmenten kuluessa, ihan niitä samoja töitä tehden.
Ei ole ap:kaan kovin viisas jos luulee että vähempiälykäs muuttuu haukkumalla älykkäämmäksi.
Ehkä ap on tyhmä sadistinen kiusaajapaska?
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä opiskelu on vaikeaa. On lukihäiriötä, keskittymishäiriötä ym. Usein nämäkin ihmiset ovat kuitenkin työkykyisiä-ja haluisia. Pitäisi olla enemmänkin matalan kynnyksen suorittavia töitä, ettänämäkin pääsisivät helpommin mukaan.
Valitettavasti ei tule enää olemaan ja tekoäly vie loputkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei pysty läheskään kaikkeen. Se ei pyyhi pyllyjä, tarjoile, petaa tai siivoa vessoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme alkutekijöihinsä kesken jäänyttä koulutusta. Ammatillinen koulutus kiinnosti vähiten näistä.
En ole koskaan ollut työttömänä ja nyt keski-iässä tienaan hyvin, sekä tiedän oleni alallani harvinainen osaaja. Mulla on varaa vaatia aika hyvät edut itselleni, esim. pidemmät lomat.
Aika hassua, jos aloittajalle pelkkä ammatillinen koulutus on suurikin saavutus.
No sulle itsellesi olisi, kun et pysty siihenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vaativa ja vastuullinen työ, johon vaaditaan kunnon koulutus, on myös monesti hyvin stressaavaa ja aikaa vievää.
Tällainen valinta tarkoittaa monelle rasittavaa elämää, kiireistä elämää, ei oikein aikaa perustaa perhettäkään, jne.
Joskus voi olla ihan viisasta tyytyä helpompaan ja leppoisampaan ratkaisuus ja nauttia enemmän itse elämästä kuin työstä.
Huom. niitä haasteita voi hakea myös harrastusten parista, jos työ ei niitä anna ja nuo harrasteisiin liittyvät työt ovat kyllä paljon mukavampia ja niihin haasteisiin jaksaa panostaa, ilman että tulee sitä kuuluisaa burn outtia.
Tämä valinnan vapaus tuo myös vastuun/vaatimuksen siihen ettei huuda yhteiskuntaa rahoittamaan kaikkea sitä mitä nuo vastullisemmassa työssä olevat maksavat palkallaan. Kaikki ei enää kuullu olla mahdollista jos valitsee elämän pelkän nautinnot /helpot valinn
Ns. helppo työ on yhtä hyvin vastuullista ja raskasta. Kyllä sen vastapainoksi pitää saada harrastaa jotain palauttavaa. Sekin voi olla yleishyödyllistä tai psyykkistä/fyysistä kuntoa ylläpitävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei pysty läheskään kaikkeen. Se ei pyyhi pyllyjä, tarjoile, petaa tai siivoa vessoja.
Vielä. AI kehittyy sellaista vauhtia että ei tuohon kauaa enää mene.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oppimisvaikeuksia ja ongelmia keskittymiskyvyn suhteen, mutta silti hain opiskelemaan ja olen pärjännyt ihan kivasti.
Olen täysin samaa mieltä. Kadun todella paljon etten lukion jälkeen lähtenyt jatko-opiskelemaan. Nyt olen aikuisemmalla iällä alkanut harkitsemaan palaamista koulun penkille.