Ehkäisyn pettäminen
Olen 39-vuotias lapseton nainen, ehkäisyni on pettänyt ja nyt olen saanut kokea ympäristöstäni ja jopa terveydenhuollosta epäilyä, olisinko itse jotenkin voinut vaikuttaa asiaan. Heillä tuntuu olevan käsitys, että olen epätoivoinen pian hedelmätön naisihminen, joka huijaa itsensä raskaaksi, kun ei muuten ole saavuttanut tätä elämässään. On vihjailtu olisinko "unohtanut' pillerit ja kaikenlaista muuta järkyttävää.
Totuus on se, etten todellakaan ole koskaan halunnut äidiksi, enkä halua vieläkään. Ehkäisy on toiminut läpi elämäni ja nyt kun raskaus on todettu liian myöhään, olen joutunut hakemaan ulkopuolista keskusteluapua. Koen epäuskoisuutta, itkeskelen, en nuku ja töihin en ole pystynyt. Samalla kun käyn tätä henkilökohtaista helv.. läpi, jotkut ihmiset vihjailevat, että olisin itse tätä halunnut. Miksi näin? Ja onko vinkkejä miten tästä selviää?
Kommentit (29)
Kuten varmasti kaikessa, myös tästä asiasta tulen löytämään myös niitä positiivisia puolia. Ja lapsi todennäköisesti pidetään, koska mieheni on asiasta varovaisen innostunut ja minä vastuuni kannan, kuten asioista yleensäkin. Mutta tuntuu kovalle, että joku pieni ihminen joutuu tällaisten vanhempien lapseksi. En minä ole koskaan lapsia halunnut, enkä usko, että mieleni tästä yhtäkkiä muuttuu. Aion tehdä parhaani, mutta äitiys taitaa tulla jostain sisältä ja omasta halusta. Sitä en pysty ikinä tälle lapselle antamaan.
Ja ihmettelen, että edelleen näköjään pidetään itsestäänselvänä, että kaikki haluavat olla vanhempia. Ja että edelleen kuvitellaan, että jokaiselle keski-ikäiselle naiselle tulee paniikki ajatuksesta vaihdevuosista, jos lapsia ei vielä ole. Minun kohdallani tilanne on pikimmiten päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista tähän asti. Isää ei ole karkotettu Suomesta, en siis ole tuo vastaaja. Olemme parisuhteessa ja hän ehkä hieman myönteisemmin tähän uutiseen suhtautuu, kuin minä. Itse en siis edelleenkään halua lasta, en ole koskaan halunnutkaan, enkä usko, että mielipiteeni muuttuu lapsen saannin myötä. Olemme tutkineet adoptioasioita ja keskustelleet tästä terveydenhuollossa. Vaikka en lasta haluakaan, se ei silti tunnut ollenkaan omalta vaihtoehdolta. Olen vaan jotenkin ihan pohjattoman rikki tämän asian kanssa ja joka päivä tuntuu, että näen vaan pahaa unta.
Miksei missään puhuta tästä asiasta enemmän? Tahattomasta lapsen saannista? Ymmärrän, että tahaton lapsettomuus on varmasti yhtä kivulista/kivuliaampaa ja tämä keskustelu tuntuu todella kivuliaalta heistä, jotka eivät raskaudu yrityksistä huolimatta. Mutta minä en todellakaan halua lasta, en missään nimessä. Miksi kaikki olettavat, että kaikki naiset lapsia
Olet nainen, joka ei halua yhtään lasta. Olet todella sairas yksilö luonnon näkökulmasta. Mene terapiaan ennen kuin lapsesi syntyy.
Kuinka pitkällä se raskaus on? Suomessa on eri viikkoraja abortille kuin esim Islannissa tai Ruotsissa. Oletko varmasti selvittänyt, ettet pysty matkustamaan maahan, jossa abortti voitaisiin vielä tehdä? Itse yrittäisin kaikin tavoin saada abortin toisessa maassa, tuo tilanteesi olisi pahin painajaiseni, olen hyvin pahoillani että sinulle on käynyt noin :(
Velanainen 36v, joka ottaisi mieluummin oman henkensä kuin synnyttäisi ja kasvattaisi lapsen, jos aborttia ei saisi.
Varmaan siksi kun usein se on käyttäjän jonkinlainen virhe. Mullakin hormonikierukka petti ja saatiin 4. lapsi. Epäiltiin olisiko irronnut tai asennettu huonosti kun piti olla steriä varmempi ehkäisy. Ihan oli kunnolla paikallaan, sterin sain sitten synnytyksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi kun usein se on käyttäjän jonkinlainen virhe. Mullakin hormonikierukka petti ja saatiin 4. lapsi. Epäiltiin olisiko irronnut tai asennettu huonosti kun piti olla steriä varmempi ehkäisy. Ihan oli kunnolla paikallaan, sterin sain sitten synnytyksen yhteydessä.
En ymmärrä kierukan varmuuden hehkuttamista. Tiedän niin monta kierukasta huolimatta raskautunutta. Kaikkien heidän kohdalla kyseessä huonosti asennettu ja sen vuoksi paikaltaan luiskahtanut kierukka.
Aloittajalle toivon kovasti voimia vaikeaan tilanteeseen ja toivottavasti osaat jättää huomiotta hurskastelevat/vähättelevät/trollien kommentit tässä ketjussa. Kuten eräs toinen kirjoittaja jo ehdotti, raskaudenkeskeytys jossain toisessa maassa voisi olla mahdollinen. Esimerkiksi Ruotsissa raja on 18 viikkoa eikä perusteita keskeytykselle tarvita.
Kauan sitten täällä oli aloitus, jonka ap katui äitiyttä. Hänen lapsensa taisi olla lähellä teini-ikää. Voi kiesus sitä haukkumisen ja syyllistämisen määrää, kuinka pitäisi vain nauttia äitiydestä ja kuinka on kamala ihminen, jos ei nauti. No joo joo, kun lapsi on siinä olemassa, niin ei tietenkään häntä pidä kohdella huonosti ja näyttää että katuu. Tuli mieleen tuosta kommentista, kuinka joillekin se äitiys tulee sisäsyntyisesti omasta halusta ja joillekin ei vaan tule, ei sitten millään ja sitten voi kaduttaa. Tälle ap:lle tsemppiä kamalaan tilanteeseen ja selvitä tosiaan, voisiko abortin vielä tehdä esim Ruotsissa. Kaikkien lasten soisi olevan vanhemmilleen toivottuja.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista tähän asti. Isää ei ole karkotettu Suomesta, en siis ole tuo vastaaja. Olemme parisuhteessa ja hän ehkä hieman myönteisemmin tähän uutiseen suhtautuu, kuin minä. Itse en siis edelleenkään halua lasta, en ole koskaan halunnutkaan, enkä usko, että mielipiteeni muuttuu lapsen saannin myötä. Olemme tutkineet adoptioasioita ja keskustelleet tästä terveydenhuollossa. Vaikka en lasta haluakaan, se ei silti tunnut ollenkaan omalta vaihtoehdolta. Olen vaan jotenkin ihan pohjattoman rikki tämän asian kanssa ja joka päivä tuntuu, että näen vaan pahaa unta.
Miksei missään puhuta tästä asiasta enemmän? Tahattomasta lapsen saannista? Ymmärrän, että tahaton lapsettomuus on varmasti yhtä kivulista/kivuliaampaa ja tämä keskustelu tuntuu todella kivuliaalta heistä, jotka eivät raskaudu yrityksistä huolimatta. Mutta minä en todellakaan halua lasta, en missään nimessä. Miksi kaikki olettavat, että kaikki naiset lapsia
Lapsi adoptioon heti syntymästä, jos olet noin äityittä vastaan etkä halua tätä lasta. Lapsi on syytön tähän, ja ansaitsee parasta. Eli adopioprosessi käyntiin nyt heti!
Toivoisin tästä aiheesta enemmän julkista keskustelua. Paljon mediassa keskitytään tahattomaan lapsettomuuteen ymmärrettävistä syistä, mutta olisi hyvä välillä saada lukea ja kuulla niistä ihmisistä, jotka ovat päätyneet tahtomattaan vanhemmiksi. Ja kun näitä tarinoita etsin mediasta, olivat ne poikkeuksetta kerrottu isän näkökulmasta. Se vahvistaa sitä myyttiä, että naiset jotenkin voisivat useinkaan vaikuttaa asiaan yhtään sen enempää kuin isäksi tuleva mieskään. Lukisin mielelläni joskus jutun niistä naisista, joilla varmana pidetty ehkäisy on pettänyt ja ovat nyt vanhempia, nuo tunnetilat ovat vähintäänkin yhtä raastavia kuin muutkin tähän vanhemmuusmyyttiin liittyvät tunteet. Ja nyt kun omassa tuttavapiirissäkin on jo ihmisiä, jotka ovat varmaksi katsotusta ehkäisymuodosta huolimatta raskautuneet(ehkäisykapseli, kierukka, pillerit) luulisin aiheen koskettavan yllättävän suurta joukkoa ihmisiä.
Älä vihjailijoista välitä, ainahan ihmisillä on toisten asioita pyöritellä. Äitiyteen kehityt raskauden aikana ja alat nauttia uudenlaisesta elämänvaiheesta. Myöhemmin huomaat että on hyvä olla ainakin 1 lapsi kun ikää tulee lisää.