Olen nainen, en "henkilö".
Koen loukkaavana, jos minusta sanotaan "henkilö", viitaten siihen, ettei "henkilöllistäjä" voi tietää olenko nainen vai mies. Tulee heti sellainen olo että ajatteleeko tuo toinen minun olevan mahdollisesti MIES?! " Todella loukkaavaa ja häiritsevää, vaivaannuttavaa alkaa sanomaan että olen NAINEN. (Mielessäni mietin, etkö näe/kuule sitä? Käyttäydynkö kuin mies? Näytänkö mieheltä? Miksi epäilet, että voisin olla mies).
Kommentit (33)
minä olen ritva! en halua, että minua kutsutaan naiseksi. tosi loukkaavaa. ihan kuin olisin jotain harmaata massaa. oikeasti olen lumihiutale nimeltään RITVA!
Kasvata itsetunto. Nuo "näytänkö mieheltä" jutut omassa päässäsi kertoo, että et tosiaankaan ole sinut itsesi kanssa ja luultavasti sekin alkaisi sua ahdistamaan, vaikka kutsuttaisiin naiseksi. Vähän ajan päästä alkaisit miettiä, että "miksi sitä pitää korostaa, että olen nainen, enkö ole tarpeeksi naisellinen?".
Hyvä että joku uskaltaa nostaa kissan pöydälle! Kun ei täällä saa enää edes omia mielipiteitään sanoa tai tunteitaan kertoa, että mikä loukkaa, jos koet olevasi ihan tavallinen nainen tai mies. Kyllä meilläkin on oikeus loukkaantua!
AP, avauksesi on vihapuhetta ja patriarkaatin pönkittämistä.
Okei. Hyvä tietää että noinkin voi kokea.
Minä taas koen, että sukupuolen korostaminen on kiusallista. Ja siksi kuulen mieluummin itseäni puhuteltavan henkilönä.
Vaikka olenkin nainen ja tyytyväinen siihen, niin ei sitä minulle tarvitse toitottaa.
Tuo sana itsessään on typerä. Henki=spirit joku läpinäkyvä/näkömätön olento. Sitähän tällä haetaan ettei enää näkisi miehiä ja naisia.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet kohdullinen. Tai synnyttäjä.
Naiseutta poistavia sanoja, näitä ei pitäisi koskaan hyväksyä kuvaamaan naista ja naiseutta
Itsekin olen nainen. Tää sukupuolineutraalius asia alkaa mennä yli se ei ole hyv juttu ollenkaan.
Pitäisikö hisseissäkin siis lukea "8 naista tai miestä tai muunsukupuolista"? Jos siis henkilö-sana ei kelpaa? Sukupuolen korostaminen on epäasiallista, jos asialla ei ole merkitystä. Yleensä ei ole.
Lisäksi, eipä tulisi mieleenkään naisena, että minua voitaisiin luulla mieheksi. Todella kummallinen pelko. Ja jos luultaisiin, sehän olisi luulijan ongelma. Miksi minä siitä loukkaantuisin?
Olen ensisijaisesti ihminen, ja muut ovat minulle ensisijaisesti ihmisiä.
Ei täällä ole enää sukupuolia, koittakaa nyt p...rkele tajuta! Naisia pitää kohdella ihan samalla tavalla kuten muitakin olentoja. Ei ole mitään eri oikeuksia tai vapauksia. Ensin ollaan vaatimassa kaikenlaista erityiskohtelua kun ollaan naisia, ja samaan aikaan kumminkin ollaan kieltämässä sukupuolet. Jakomielitautista.
Joko on naisia ja miehiä, tai sitten ei ole kumpiakaan. Ei tämä elämä ole semmonen laji missä poimitaan vaan rusinat pullasta.
Voi hellanlettas.