Mitä voi tehdä oktalossa mitä ei voi tehdä kerrostalossa
Kommentit (146)
Naapureilla on toki väliä kt sekä okt. Mutta todellisen asumisentahdin määrää se, keitä siinä talossa asuu. Esimerkiksi lapset tuo samat rajoitteet, vaikka asuisit omakotitalossa.
Soittaa stereoita täysillä tai vingutella sähkökitaralla. Tietenkin voi, mutta tulee häätö.
Vierailija kirjoitti:
Soittaa stereoita täysillä tai vingutella sähkökitaralla. Tietenkin voi, mutta tulee häätö.
Asutko yksin tai soitat silloin, kun muu perhe ei ole kotona?
Vierailija kirjoitti:
Luukuttaa musiikkia yötä päivää niin paljon kun sielu sietää
Olet ilmeisesti sinkku eikä naapureita siinä talon vieressä?
Rakentaa kasvihuoneen, pihasaunan tai uima-altaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi viettää siellä suurimman osan vuotta ilman mahdollisuutta jättää koti tyhjilleen esim. kolmeksi viikoksi lomareissun ajaksi.
Nyt en ymmärrä? Siis ei voi lähteä lomalle? Me olemme n 8 vkoa vuodessa yhtäaikaa ulkomailla ja talo pärjää oikein hyvin.
Kesällä: kuka leikkaa nurmikon ja kastelee istutukset jne?
Talvella: kuka säätää esim. lämmitystä, ettei pääse putket jäätymään? Harva jättää täyttä lämpöä päälle niin pitkäksi aikaa. Muutenkin voi tulla joku häiriö esim. lämmitysjärjestelmiin.
Kyllä kerrostaloasunto on paljon helpompi jättää tyhjilleen. Naapurit lähellä antavat myös turvaa eikä murtomiehillä ole niin helppo murtautua sisään, kun mahdollisia näkijöitä ja kuulijoita on lähellä. Saati sitten ei ole murhetta lumitöistä (paitsi omalla autopaikalla), pihatöistä jne. Minulta puuttuu multapeukalogeeni kokonaan.
Kerrostalossa asuva voi vuokrata puutarha palstan, grillata pihalla, voi kutoa kangaspuilla. En imuroi yöllä. Kun pääsen aamulla työpaikalle, laitan kännykästäni robotti-imuri päälle ja kotona on siistiä, kun palaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillata ja viettää kavereiden kanssa aikaa kesäisin pihalla.
Meillä on grilli taloyhtiön pihassa ja siinä voi viettää aikaa kesäisin. Oikein mukava, suojattu ja aidattu piha. Naapureille ilmoitetaan kuka milloinkin grillibileet pitää. Viime kesänä naapurit järjestivät lapsenlapselleen isot synttärijuhlat ja pihalle laitettiin pomppulinna, kumiuima-allas ja vaikka mitä.
Minä taas vietän rauhallisempia iltoja kavereiden kanssa ja grillataan ja sitten syödään hyvin taloyhtiön terassilla. Meillä on siinä iso ruokapöytä, johon mahtuu enemmänkin porukkaa.
Itse tykkään grillata ja viettää iltaa sillai ex tempore. En jaksa tämmöistä varaussysteemiä. Mut enemmän vaikuttaa sisätilat, en halua häiritä ketään enkä halua että minua häiritään.
Kummassakin asumismuodossa on omat hyvät ja huonot puolensa. Melkein kaiken mitä pystyy tekemään omakotitalossa, voi tehdä myös kerrostalossa, vaikkakin se usein vaatii asioihin erilaisen lähestymistavan.
Omakotitaloa ympäröi yleensä pihamaa, ja useimmiten se on talossa asuvan henkilön hallinnassa/omistama. Voi istuttaa koriste- ja hyötykasveja, piha-alueella voi säilyttää asioita, sinne voi rakentaa piharakennuksia ja -rakenteita, siellä voi vain oleilla, se voi olla leikkipaikka lapsille yms. Kaiken tuon voi pienessä mittakaavassa toteuttaa myös kerrostalossa sikäli mikäli asuntoon kuuluu parveke, ja talon järjestyssäännöt/laki sen sallivat.
Omakotitalossa saa/pitää ajoittain tehdä remontteja. Näin myös kerrostalossa. Omakotitalon asukkaalla on yleensä suurempi päätösvalta niiden ajankohdasta, laajuudesta ja remontin toteuttajasta kuin yksittäisellä kerrostaloasukkaalla.
Niin omakotitalossa kuin kerrostalossakin on kiinteistön huoltoa, jätteiden kuljetusta ym. päivittäistä häslinkiä. Omakotiasujalla on yleensä suurempi päätösvalta näiden toteuttamiseen liittyen, lähtien jo siitä tilaako kiinteistöalan ammattilaiset hoitamaan lumenauraukset, nurmen leikkuun yms. vai hoitaako ne itse.
Asuinpaikasta ja kohteliaisuuden tasosta riippuen omakotiasujalla on yleensä suurempi vapaus päättää äänimaisemasta ja äänen tasosta talossaan ja tontillaan kuin kerrostaloasujalla asunnossaan ja parvekkeellaan.
Tuossa ne suurimmat asiat mitä tuli mieleen. Perusteissaan omakotiasumisessa ei yleensä tarvitse miettiä naapureiden olemassaoloa ihan samalla intensiteetillä kuin kerrostalossa, ja on suurempi vapaus toteuttaa taloon ja/tai pihaan liittyviä projekteja jos ne tarpeelliseksi kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi viettää siellä suurimman osan vuotta ilman mahdollisuutta jättää koti tyhjilleen esim. kolmeksi viikoksi lomareissun ajaksi.
Nyt en ymmärrä? Siis ei voi lähteä lomalle? Me olemme n 8 vkoa vuodessa yhtäaikaa ulkomailla ja talo pärjää oikein hyvin.
Ettekö viihdy kotona lomilla?
En todellakaan, siksi asunkin kerrostalossa, niin on helppo lähteä. Viiden viikon kesälomasta kotona tulee oltua ehkä viikko ja sekin parissa osassa. Omakotitalo ei auttaisi minua viihtymään kotona lomalla yhtään sen enempää, koska arjesta irtautuminen minulla vaatii ympäristön muutoksen.
Omakotitalossa voi tehdä enemmän kunnostus- ja pihatöitä sekä huoltohommia, näiden takia okt oli asunnon valinnassa EI -listalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi virittää kangaspuut ja kutoa mattoja tai muita kankaita.
Periaatteessa tuollainen harrastus on kerrostalossakin sallittua päiväsaikaan ja menee normaalien elämisenäänien kuulumiseen. Todellisuudessa joku hermoheikko valittaisi tuostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kasvattaa vaikka ruokaa. Tai sitten vaan koristekasveja. Tai nurmikkoa. Voi muuttaa mielensä pihan suhteen ja tehdä muutoksia kuj haluaa. Voi pitää koiraa irti omalla aidatulla pihalla. ... Voi istua rauhassa nuotiolla tai grillikodassa. Voi pestä auton pihassa ja vaihtaa renkaat ja tehdä huoltotöitä autotallissa. Voi kuunnella musiikkia tai katsella leffoja niin kovalla kuin huvittaa. Saa vaikka laulaa kovaan ääneen keskellä yötä, jos haluaa. Saa olla rauhassa hiljaiauudessa, kun haluaa. Voi grillata ja ruokailla rauhassa pihalla. Voi remontoida silloin kun itselle sopii. Voi viilentää tai lämmittää asuntoa oman maun mukaan.
Juuri tämä. Omakotitalossa voi vaan olla ja elää rauhassa omaa elämäänsä, niin kun haluaa. Tehdä mitä ja milloin haluaa, tai olla tekemättä.
Kerrostalossa ahdistun, sille ei vaan voi mitään. Ahdistun siitä että yläkerrasta kuuluu k
Tämä! Olen aivan samanlainen. Olen ääniyliherkkä ja ahdistun juuri tällaisesta. Rapun äänet, hissin äänet, just name it. Ahdistavinta on jos naapurit riitelee tai pitää bileitä, ahdistun kännimölinästä. Oon asunut kerrostalossa jossa on pahviseinät ja kuullut kun naapuri käy pissalla tai oksentaa. Ei saakeli enää tämmöstä ikinä! Ja haluan tulla ulko-ovesta pihalle enkä käytävään. Huh, kylläpä oon onnellinen kun ei tarvi tuota enää kestää. Ehkä mummelin muutan johonkin seniorikerrostaloon.
-Nukkua rauhassa
-Kuunnella musiikkia
-Soittaa soittimia
-Omata yksityisyyttä
-Pitää autotallia
-Korjata autoa
-Askarrella/tehdä puu/metallitöitä
-Viettää aikaa pihalla ihmisten seurassa
-Grillailla
Lista on pitkä, kerrostalo ei ole ihmisen paikka
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa voi nauttia hiljaisuudesta kunhan naapuri ei harrasta sirkkelöintiä.
Näistä aina kuulee puhuttavan, mutta onko ongelma oikeasti jossain yleinen? En edes muista milloin naapureista olisi jotain häiriötä ollut. Viime viikolla joku kaatoi moottorisahalla yhden puun. Olisiko siitä tunnin ajan kuulunut ääntä. Taisi olla tiistaina aamupäivällä. Jos tuollaisesta joku häiriintyy pahasti niin ainoa vaihtoehto taitaa olla muuttaa asumaan yksin jonnekin pohjoisnavalle. Missä ei varmasti näe ketään toista ihmistä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi elää vapaasti. Ei ole koko ajan, eli 24/7 jatkuva vitutus ja naapurien varominen takaraivossa. Vasta kun muutin ok-taloon, tajusin miten stressaantunut ollut naapurien takia. vuosia ollut.
Ettei vaan osa ongelmaa katsoisi peilistä? Itseäni ei vituta naapurit laisinkaan, koska välillä tuntuu, että mulla ei ole naapureita. Hiljainen talo. Itse voin elää ihan vapaasti, vaikka kerrostalossa asunkin. En häiriinny muiden elämästä, enkä itse häiritse muita.
Jaa-a, ettäkö ongelma katsoisi peilistä?? Mietitäänpä vähän, niin avaan tilanteita mitä minulla oli kun asuin kerros/rivitalossa! Eli:
1) oqlin itse äärimmäisen rauhallinen, en uskaltanut tehdä mitään meluatuottavaa. Yhdessä asunnossa valitin naapurin sekakäyttäjästä, joka meinasi polttaa mm koko rivarin. Huom, valitin melusta, en soittanut poliiseja kuten veemäinen ihminen olisi tehnyt.
Lopputuloksena oli t*ppouhkauksia kun tuo naapuri arvasi minun valittaneet, ja sitä ei häädetty koska (näin sanoi virkailija minulle suoraan) täytyyhän senkin jossakin asua. Muutin itse lopulta pois.
2) Toisessa asunnossa vieressäni asui narkkaripariskunta, jotka mm kasvattivat kannabista. Ja myös myyntiä jne oli tradiikidts päätellen. Elin edelleen (kuten aina) hissunkissun. Silti olin tämän pariskunnan hampaissa, minut uhattiin mm h*kata jos soitan poliisit jne ja uhkailtiin moottoripyöräyhteyksillä jne.
Nainen oli välillä ilmeisesti jossakin psykoosissa, kun muuttivat (saivat häädön) oli koko asunto remppakunnossa. Mm seiniin oli hakattu nyrkillä isoja reikiä.
3) Juoppo nainen, joka ei löytänyt ikäistään ryyppy seuraa. Kylän nuoriso kävi siellä juomassa, ja piti tuon naisen kämppää bilemestanaan. Ja ne nupit känettiin TODELLA kovaa kaakkoon, koko asunto tärisi kun musaa kuunneltiin. Itse elin tuollakin hissunkissun. Muutin sitten lopulta pois...
Eli nyt kun olen katsonut kanssasi peiliin, niin kerrptko missä minussa on se vika, kun ahdistus naapureista hellitti ok-talossa????????????
Vierailija kirjoitti:
Asun kolmen asunnon pienkerrostalossa ja tuossa vieressä on omakotitaloja. Ihan samoja asioita me tehdään kuin omakotitalossa asujat. Mun naapurit ovat vielä eläkeläisiä, jotka viettävät puolet vuodesta ulkomailla, joten yksin asun ja käytän tuota pihaa. Mulla on vielä kaksi koiraa, jotka saavat juosta pihalla vapaana.
Ei nuo omakotitalon asukkaatkaan voi hirveästi mekkaloida pihalla, kun kyllä se näkyy ja kuuluu.
Tuo on totta, että ei se okt jossain lähiössä ole yhtään sama, kuin omassa rauhassa kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kuunnella naapurin bassonjumputusta tai koiran haukkumista makuuhuoneen seinän takana keskellä yötä
Koiran haukkuminen naapuritalon pihalla varmaan kuuluu myös? Eikö maaseudulla ole noita räksyttäviä koiria, jotka vie hermot koko kylältä.
Sen verran on matkaa naapureihin ettei meille saakka kuulu kuin sopivalla tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Imuroida yöllä.
Ei siis mitään syytä eikä himoa omakotitaloon.
Omakotitalossa pelkkää remppaa ja tekemistä, jatkuvaa huolehdittavaa.
Tämä on jännä, koska omakotitaloa sukat eivät koe asiaa näin. Ehkä he siksi saivatkin omakotitaloissa. Minä itse mietin, mitä kerrostalossa ylipäätään VOI tehdä? Ei mitään. Itse rakastan pihan laittoa, ulkona oleskelua ja grillausta, ja on ihanaa lämmittää taloa puilla. Toki meillä muukin lämmitys muoto on. Polttopuiden tekoa en koe ongelmaksi, ja saahan niitä ostettuakin, jos haluaa. Ja jos haluaa ulos, vaikka aurinkoa ottamaan, tarvitsee vain astua ovesta ulos.
Tämä on hyvin rauhallinen alue vieläpä, ja luonto, meri, uimarannat, kaupat, kaikki on lähellä. Ison kaupungin keskustaan on tästä pyöräilymatka, mutta myös bussit kulkevat yötä myöten. Minä kyllä asuisi mieluiten ihan maalla, keskellä ei mitään. Mutta tämäkin menee, lasten vuoksi tässä olen asunut.
Positiivista on myös se, että näin tuoreessa parisuhteessa voi harrastaa juuri niin äänekästä seksiä, kuin haluaa, eikä kukaan kuule. (kunhan lapset eivät ole kotona)
No jos vertaa kerrostalokämppään niin ihan mitä vain.