Mitä voi tehdä oktalossa mitä ei voi tehdä kerrostalossa
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Grillata ja viettää kavereiden kanssa aikaa kesäisin pihalla.
Meillä on grilli taloyhtiön pihassa ja siinä voi viettää aikaa kesäisin. Oikein mukava, suojattu ja aidattu piha. Naapureille ilmoitetaan kuka milloinkin grillibileet pitää. Viime kesänä naapurit järjestivät lapsenlapselleen isot synttärijuhlat ja pihalle laitettiin pomppulinna, kumiuima-allas ja vaikka mitä.
Minä taas vietän rauhallisempia iltoja kavereiden kanssa ja grillataan ja sitten syödään hyvin taloyhtiön terassilla. Meillä on siinä iso ruokapöytä, johon mahtuu enemmänkin porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Luukuttaa musiikkia yötä päivää niin paljon kun sielu sietää
ja laulaa loilottaa mukana täysin palkein , se on elämää
Ei tarvitse hyssytellä teinien tunteenpurkauksia. Antaa palaa vaan ja huomata, ettei raivarillakaan kaikkea saa. Samat jutut kuin muillakin täällä: kotitöitä voi tehdä milloin huvittaa ja taas nukkua rauhassa milloin tarvii ( kolmivuorotyö) ja laulaa&luukuttaa lempparimusaa. Sain savustaa lohifileen milloin huvitti. Nam!
Muutin kuitenkin kerrostaloon hissuttelemaan, kun lapset lähti maailmalle, koska lumityöt, puutarhatyöt, jatkuva talon ylläpitoremppailu ym talkkarin hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tontti "normaali" 550 neliötä niin ei yhtikäs mittään. Tai ehkä selät vastakkain heittää tikkaa naapurin kanssa.
Kaava-alueen ulkopuolella sitten melkein mitä vaan.
No meillä sitten epänormaali tontti 1300m2 ja tällä alueella yks pienimmistä tonteista, onneksi ei ole täyteen rakennettu niin tosi ihanteellinen "haju"etäisyys naapureihin. Ei kuulu naapureihin yhtään mitään. Paras alue ikinä.
Meillä on kans kaava-alueella 1500m2 ja ihan peruskokoinen tontti tällä alueella. Ei kaikki (varsinkaan ne vähän vanhemmat) pientaloalueet ole kylki kylkeen rakennettuja.
Meillä ei myöskään rajaudu tontti kuin yhdeltä reunalta naapuriin. Muut rajat on metsään ja viheralueelle. Ihan täydellinen paikka talolle siis.
Hitsata, jyrsiä ja sorvata nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Huudattaa musiikkia niin kovaa kuin haluaa sisällä .Pestä pyykkiä mihin aikaan haluaa , ei tarvitse olla hissukseen ettei aiheuta melua.
Toivottavasti et ole parisuhteessa.
Riippuu sijainnista, kiinteistön infrasta ja tontin koosta. Jos naapureita ei ole lähietäisyydellä ja tonttia riittää, omakotitalossa voi elää todella paljon vapaammin, kasvattaa mukavan osan omasta ruuasta, rakentaa maakellarin, pitää vaikka kanoja, tehdä remontit omalla aikataululla, parantaa omavaraisuusastetta myös lämmityksen, sähkön ja veden suhteen jne. Voi pitää eläimiä, joita ei kerrostalossa voisi pitää, ja säilyttää omalla pihalla suuriakin koneita tai tarvikkeita. Mahdollisuuksia vaikuttaa itselle sopivan elämänrytmin ja -tavan kehittämiseen asumisessa on huomattavasti enemmän, kuin kerrostalossa. Tietysti kääntöpuolella on sitten vastuu omasta asumisesta, koska kukaan ei tee, huolla tai korjaa mitään, ellei itse sitä hoida tavalla tai toisella. Taajama-alueella en itse haluaisi asua okt:ssa, siinä joutuu jo huomioimaan naapureita paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin muuttaa okt taloon saadakseni oman puutarhan. Laittaisin pihalle viljelypalstan ja paljon luumu -ja kirsikkapuita. Sekä tietysti erilaisia marjapensaita.
Lisäksi mulle toisi turvaa ajatus etten ole niin riippuvainen ulkoisista olosuhteista. Eli haluan talon, jota on mahdollista lämmittää puilla, mielellään myös puuhellan ruoanlaittoa varten. Ja pihalle tietysti porakaivo.
Kerrostalossa on aina vähän muiden armoilla.
Sama!
Myös laulaisin ja soittaisin myöhään illalla antaumuksella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on grilli taloyhtiön pihassa ja siinä voi viettää aikaa kesäisin. Oikein mukava, suojattu ja aidattu piha. Naapureille ilmoitetaan kuka milloinkin grillibileet pitää. Viime kesänä naapurit järjestivät lapsenlapselleen isot synttärijuhlat ja pihalle laitettiin pomppulinna, kumiuima-allas ja vaikka mitä.
Minä taas vietän rauhallisempia iltoja kavereiden kanssa ja grillataan ja sitten syödään hyvin taloyhtiön terassilla. Meillä on siinä iso ruokapöytä, johon mahtuu enemmänkin porukkaa.
Vaan omakotitalossa ei tarvitse naapureiden kanssa sopia että voinko tänään olla kavereiden kanssa grillaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on hyvin niin kauan, kunnes taloon pesiytyy jonkun juoppoporukan jäsen. Sitten on tiessään kivat juhlat ja rauhalliset grilli-illat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luukuttaa musiikkia yötä päivää niin paljon kun sielu sietää
ja laulaa loilottaa mukana täysin palkein , se on elämää
Kyllä minä laulan vaikka asun kerrostalossa. Olen sanonut naapureille, että otan laulutunteja kotona. Naapuri vain sanoi, että hyvin sinä kuulut laulavan, tosin yleensä kukaan ei ole vielä kotona, kun noita laulutunteja otan. Teen etätöitä ja voin aloittaa tunnit heti töiden jälkeen, jolloin muut työssäkävijät eivät ole vielä tulleet kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan omakotitalossa ei tarvitse naapureiden kanssa sopia että voinko tänään olla kavereiden kanssa grillaamassa.
No ei ole iso homma sopia, joten sen takia en kyllä omakotitaloon muuttaisi enkä kyllä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi elää vapaasti. Ei ole koko ajan, eli 24/7 jatkuva vitutus ja naapurien varominen takaraivossa. Vasta kun muutin ok-taloon, tajusin miten stressaantunut ollut naapurien takia. vuosia ollut.
Ettei vaan osa ongelmaa katsoisi peilistä? Itseäni ei vituta naapurit laisinkaan, koska välillä tuntuu, että mulla ei ole naapureita. Hiljainen talo. Itse voin elää ihan vapaasti, vaikka kerrostalossa asunkin. En häiriinny muiden elämästä, enkä itse häiritse muita.
Saa saunoa silloin kun haluaa, grillata silloin kun haluaa, kesällä uida silloin kun haluaa (meillä on pihalla uima-allas).
On oma piha, jota saa laittaa oman mielen mukaan. Pihassa on tilaa autolle ja moottoripyörälle.
Saan soittaa pianoa ihan koska haluan, pestä pyykkiä ihan koska haluan tai tarvitsee.
Kenenkään muun asumisen kustannukset ei voi kaatua minun maksettavakseni, joten omakotitalossa ei tarvitse pelätä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on hyvin niin kauan, kunnes taloon pesiytyy jonkun juoppoporukan jäsen. Sitten on tiessään kivat juhlat ja rauhalliset grilli-illat...
Ei ole kukaan myymässä asuntoaan vuosikausiin. Minä taidan olla ensimmäinen, joka muuttaa tästä pois muutaman vuoden kuluttua. Kyseessä on siis pienkerrostalo ja tunnetaan naapurit hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tontti "normaali" 550 neliötä niin ei yhtikäs mittään. Tai ehkä selät vastakkain heittää tikkaa naapurin kanssa.
Kaava-alueen ulkopuolella sitten melkein mitä vaan.
Mä en just halua mitään isoa tonttia, vihaan pihahommia. Mutta omakotitalossa voi pienemmälläkin tontilla esim sisätiloissa siivota keskellä yötä, ei haittaa jos pesukone linkoaa kahdelta yöllä. Ylipäänsä ei tarvitse miettiä kun käy myöhään suihkussa että naapuri häiriintyy. Ei myöskään tarvitse kuunnella naapurin elämisen ääniä. Kyllä, joissain kerrostaloissa olen saanut kuunnella naapurien seksielämää kolmelta yöllä. Ja jatkuvaa käytävämelua, ihmiset menee ja tulee rapussa jne. En vain jaksa enää sitä yhteisöelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin muuttaa okt taloon saadakseni oman puutarhan. Laittaisin pihalle viljelypalstan ja paljon luumu -ja kirsikkapuita. Sekä tietysti erilaisia marjapensaita.
Lisäksi mulle toisi turvaa ajatus etten ole niin riippuvainen ulkoisista olosuhteista. Eli haluan talon, jota on mahdollista lämmittää puilla, mielellään myös puuhellan ruoanlaittoa varten. Ja pihalle tietysti porakaivo.
Kerrostalossa on aina vähän muiden armoilla.
Sama!
Myös laulaisin ja soittaisin myöhään illalla antaumuksella
Ilmeisesti olet sinkku?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse hyssytellä teinien tunteenpurkauksia. Antaa palaa vaan ja huomata, ettei raivarillakaan kaikkea saa. Samat jutut kuin muillakin täällä: kotitöitä voi tehdä milloin huvittaa ja taas nukkua rauhassa milloin tarvii ( kolmivuorotyö) ja laulaa&luukuttaa lempparimusaa. Sain savustaa lohifileen milloin huvitti. Nam!
Muutin kuitenkin kerrostaloon hissuttelemaan, kun lapset lähti maailmalle, koska lumityöt, puutarhatyöt, jatkuva talon ylläpitoremppailu ym talkkarin hommat.
Sulla oli lapsia ja teit kotitöitä milloin huvitti? Imuroitko keskellä yötä ja luukutit lempparimusaa, kun lapset olivat nukkumassa? Aika itsekästä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okt:ssa ei tarvi sopia mitään. Piffit vaan tulille ja päätteksi voi hypätä nakkena uima-altaaseen.
Nauttia elämästä