Syy lasten pahoinvointiin on selvinnyt
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010354222.html
Oliko vaikea arvata?
Kouluilta myös älylaitteet pois. Jopa 1-2 luokalaiset saavat ip-ryhmässä oppilaat katsoa luvalla kännykkää jopa tunnin ajan, kun ei ole muutakaan tekemistä.
Mitä tämä on?? Kouluissa ja myös kotona vanhemmat tekevät tuon tahallaan. Sairastuttavat lapset!
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ei oo helppoo olla vanhempi.
Nyt tämän voin ottaa kilveksi ja mennä sen taakse ja olla passiivisena tilanteen vietävissä ja olla tekemättä mitään?
Uusperheet. Kuinka paljon lapsia laiminlyödään uusia suhteita luodessa. Eihän se ole luonnollista lasten ollessa pieniä niin pitää alkuhuumassa aloitella uutta suhdetta niin kuin lapsettomat alussa keskittyy ensin vain toisiinsa ennen lisääntymistä. Edellisen suhteen lapset heittopusseina seilaa toisten nurkissa vanhempien luodessa uutta suhdetta ja yhteistä hedelmää. Aivan sekopäistä touhua. Ei mikään ihme että lapsetkin menevät ihan sekaisin.
Mulla oli lapsena pahoinvointia auto kyydissä.Jos luki linja-autossa vaikka läksyjä niin tuli huono-olo.Saatikka jos olisi ollut kännyköitä.
Taas tuossa jutussa selitetään jotain amerikkalaista ääri-ilmiötä, ja suomalaiset tulkitsee tämän äärimmäisesti ikään kuin asia edes koskisi meitä, eli että kokonaan kiellettävä.
Ihan noin niinkin esimerkiksi kirjoittajan tekstit vs. minun 7v poikani arki Suomessa:
- Haidt suomii myös ylisuojelevia nykyvanhempia, jotka eivät uskalla päästää lapsiaan enää yksin edes kauppaan. --> Minun 7v poika saa käydä lähikaupassa itsenäisestä ja kavereiden kanssa.
- Älylaitekoukussa lapsista on tullut niin epäsosiaalisia, etteivät he enää edes halua tavata kavereitaan tosielämässä. --> Kyllä minun lapseni tapaa kavereitaan paljonkin niin harrastuksissa, pihoilla kuin vieraillessaan puolin ja toisin.
- Kun lapsilta puuttuu leikki ikätovereidensa kanssa... --> minun lapseni todellakin leikkii kavereidensa kanssa pitkin pihoja. Uittavat kaikenlaista pikkupuroissa, kiipeilevät puissa, touhuilevat kaikenlaista.
- Nuoriso myös liikkuu, lukee ja nukkuu liian vähän --> (ok, 7v ei ole nuori, vaan lapsi, mutta) lapsellani on liikuntaharrastus 3 x viikossa, nukkuu säännöllisesti, lukee myös.
- Netissä lapset ja nuoret altistuvat jatkuvasti haitalliselle sisällölle kuten katastrofiuutisille ja väkivallalle --> eiköhän Suomessa varsinkin lapsilla ole puhelimissa suurimmalla osalla vain rajoitettu sisältö ja vanhemmat seuraa, mitä tekevät/katselevat.
- Tärkeimpänä keinona Haidt pitää kuitenkin sitä, että vanhemmat uskaltaisivat jälleen päästää lapsensa keskenään ulos peuhaamaan ilman aikuisten valvontaa. --> Suomessa tuo on ihan arkipäivää ihan kaikille lapsille joka päivä. Ehkä ihan Helsingin keskustassa pienet koululaiset saattaa vielä tarvita valvontaa, mutta joka paikassa muualla lapset liikkuu ihan itsenäisestä.
Näin ollen tuosta tutkimuksesta ei kannata vetää liikaa johtopäätöksiä Suomen oloihin. Tuo hänen tärkein ratkaisunsa asiaan toteutuu jo Suomessa. Ei siis koske Suomea.
Tämä rappio alkoi jo kun rahvas opetettiin lukemaan. Olisivat vaan tyytyneet papin versioon Lutherin selityksistä.
Aha, taas se aika viikosta. Hohhoijaa
Mummovahtivuorossa ollessani huomaan, että lapset mielellään katsoisivat tuntitolkulla levottomia animaatiosarjoja. Mutta sitä en halua, joten joudun keksimään koko ajan muuta virikettä ja olemaan mukana leikeissä, askarteluissa, piirtämisissä. Helppoa olisi antaa heidän istua ja tuijottaa, mutta olen asiassa tiukkana.
On ahdistuksia aina ollut, mutta ehkä tämä diagnosoiva yhteiskunta HALUAA nähdä ja korostaa pahoinvointia. Yhteiskunnan tasolla on tapahtunut moniarvoistumista ja elämä on pirstaloitunutta, vaikka minkä tekisi! Mielihaluja ja mahdollisuuksia, mutta myös uhkia ja vaaroja on enemmän ja joka puolella niistä luemme.
Mutta normaalien asioiden medikalisoiminem kuten normaalit mielialat ja - pahat muuntuu jo tavisanalysoijien suussa mielenterveyden ongelmiksi. Siis eihän elämä ole mikään narsistin esirippusuoritus jossa kaikki menee aina putkeen hymy huulilla, vai? Vaikeudet kuuluu elämään, mutta niiden ylikorostaminen on nykyisin ihan hullua! Meidän on vaikea sietää toisiamme jolloin alamme diagnosoimaan jopa toisiamme. Onko näin? Ehkä usein on? Onko sekin uusavuttomuuden muoto ettei vaikeuksia kestä edes aikuinen, vaan toimitetaan vaikkapa nuori hoitoon jos hän ei ole kuin muut. Onko näin? Ehkä usein on.. kaikilla näyttää kovin vaikeaa olevan, mitään apuja harva antaa muille.
No nyt on ne etevät tutkijat selvitäneet syyn tähän maailman menoon. Ei enää lasten ja nuorten itse tuhoamista, ahdistuksia ja masennuksia ja keskitymis ongelmia ja niitä sen sellaisia mitä ei meidän nuoruudessa kärsitty samoin kun se kiusaaminen ja muu mitä ei niin myöskään ollut. Ei kauheesti ollut mitään onkelmia kun ulkona oltiin terveellisesti ksikki illat ja koko päivät loma aikoina. Mitään niitä perheiden ongelmia ei oikein tunnettu ei vaivoja eikä väki valtaa. Äly laitteet pois nuorisolta niin tulee paremmaksi kaikki asiat !! Vielä kun saisi koko inter netin kiellettyä ja ne koneet kiellettyä kun eihän se sellanen meille kenellekään aikuisellekkaan hyvää tekevää ole !! Perinteiset asiat kunniaan !!
Vierailija kirjoitti:
Mummovahtivuorossa ollessani huomaan, että lapset mielellään katsoisivat tuntitolkulla levottomia animaatiosarjoja. Mutta sitä en halua, joten joudun keksimään koko ajan muuta virikettä ja olemaan mukana leikeissä, askarteluissa, piirtämisissä. Helppoa olisi antaa heidän istua ja tuijottaa, mutta olen asiassa tiukkana.
en ole mummo, mutta tosiaan siskonlasten kanssa huomannut samaa, nykypiirretyt on ihan sekopäisiä siis äänet, värit, draama tms..paljonkohan tällälinen on syynä kaikenmaailman adhd-tyyppiseen oireiluun( huom. en sano sen olevan adhd:n aino tekijä tms). t. katsellut pentuna mikki hiirtä ja maantiekiitäjää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tuon jo tiesi. On todella surullista seurata kun ekaluokkalaisilla pojilla ei ole muuta keskustelun aihetta kun joku fortnite ym. Miksi vanhemmat sallii tämän??
Tuo on vaikeaa. Tosi ikävään tilanteeseen joutuu, kun pitää kieltää jotain mikä on lapsen luokkatovereille sallittu. On paljon pelejä joita kiellän, en myöskään salli ottaa puhelinta omaan huoneeseen yöksi. Puhelimessa on käyttöraja. Mun lapsille ei osteta energiajuomia. Eivät saa katsoa k-16 elokuvia kun ikä ei riitä lähellekään.
Moni ei halua/jaksa olla kaltaiseni kenkku vanhempi. Kaverivanhemmuus on iso ongelma.
Tämäpä juuri. Meillä ei myöskään ollut telkkareita/pelejä lasten omissa huoneissa. Hyvin rajasi pelaamista. Nykyään ovat jo täysi-ikäisiä. Eivät juuri juo edes energiajuomia. Aamulla juovat kahvin.
No ei me kaikki nyt olla samanlaisia joten muistakaa nyt se tilannetajunne kuitenkin.