Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannatatko eläkkeiden leikkauksia?

Vierailija
12.04.2024 |

Hallitus pohtii eläkkeiden leikkauksia. Saako sinun mielestäsi eläkkeitä leikata? Oletko jo eläkkeellä tai tiedätkö paljonko on eläkekertymäsi ja paljonko tulet suurin piirtein aikoinaan eläkettä saamaan?

Laita vastauksesi kommenttikenttään, niin kysely pysyy etusivulla. Kiitos vastanneille jo etukäteen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010354800.html

Saako eläkkeitä leikata?

Vaihtoehdot

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kysymästä, hyvin tulevat. Isä saa eläkettä 5000€/kk ja äiti 3500€/kk. Boomerit osasivat järjestää nämä eläkeasiat itselleen.

Oletpa rikkaasta perheestä. Isäsi on saanut kymppitonnin palkkaa ja äitisi yli 6000 €/kk.

Rikkaus ei ole suurituloisuuden synonyymi. Mutta kuten sanottua, boomerit osasivat ottaa omansa. Silloin eläkekin laskettiin viimeisen neljän työvuoden kahdesta keskimmäisestä. Koska molemmat olivat vielä valtiolla töissä, oli eläke 66% palkasta. Isän palkka oli siis nykyrahassa 7600€/kk ja äidin 5300€/kk.

Minä saan tuosta puolivälistä ja jos olen 66 vuotiaaksi töissä, saan nykyrahassa 3000€/kk bruttona.

Vierailija
62/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksi ihmisryhmä olisi säästötalkoiden ulkopuolella tulotasosta riippumatta? Moni eläkeläinen on jo asuntonsa maksanut ja lapsensa kasvattanut, joten menotkin ovat pienet.

Ja tehnyt 45 vuotta töitä ja maksanut kaikki nuo vuodet veroja. Toisin kuin nuoret jotka eivät ole maksaneet vielä mistään mitään eivätkä tehneet omaa osuuttaan. Kyllä se on nurinkurista jos tuottamattomat yksilöt aukovat päätänsä niille jotka on 45 vuotta tehneet töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata leikkauksia koska olen 46v ja pelkään että jos niitä nyt aletaan leikkaamaan niin missä tasolla ne on  20v päästä kun itse olisin jäämässä eläkkeelle. 

Pidetään pandoran lipas kiinni.

Vierailija
64/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo isommat eläkkeet maksa nykyiset työssä käyvät ja työnantajat? Ei valtio eli miten valtion talous tästä leikkauksesta paranisi? Pienet eläkkeet maksaa kela eli niistä sitten leikataan?

Toisaalta olen sitä mieltä että joku 2500-3000€ voisi olla maksimieläke, jos on hyvin tienannut on jotain jo jotain saanut kasaankin ja jäisi eläkemaksuista seuraavillekin sukupolville, tuolla summalla ihmiset elättävät perheensäkin. 

Vierailija
65/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministerien sopeutumiseläkettä pitäisi leikata ja leskeneläkkeeseen voisi tulla maksuajaksi vaikka 10v. , hölmöä kun sitä maksetaan kymmeniä vuosia, luulisi leskenkin joskus pääsevän jaloilleen, viimeistään silloin kun lapset kasvavat aikuiseksi tai leski jää itse eläkkeelle.

En ole kateellinen jos sitä kuvittelette, mutta minun mielestä senkin rahan voisi käyttää lasten hyväksi

Vierailija
66/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla kannatat oman tulevan eläkkeesi leikkaamista. Ei kannattaisi sokaistua vaan ajatella pari askelta edemmäs.

Ja sen jälkeen ajattele vielä vähän pidemmälle. Eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus. Se tarkoittaa, että rahat loppuu ennenkuin minun vuoroni tulee. Olen 44v ja säästän itse eläkkeeni. Kun saan riittävästi kasaan, niin jatkan silti työskentelyä maksaakseni myös omien lasteni eläkkeet. Kamelin selän katkaisee se, että näiden lisäksi minun on pakko maksaa myös suurten ikäluokkien eläkkeet. He eivät itse säästäneet eivätkä ole edes omiaan maksaneet. 

Vierailija
67/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en osta sitä vähääkään jos eläkkeestä I leikataan. Ostovoimani on sitten tasan nolla. Mies kun maksaa vielä ruoat niin ei tarvitse kuluttaa yhtään. Pö

Mun ostamiset jää myös minimiin, vain ihan välttämättömät.

Vierailija
68/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata leikkauksia koska olen 46v ja pelkään että jos niitä nyt aletaan leikkaamaan niin missä tasolla ne on  20v päästä kun itse olisin jäämässä eläkkeelle. 

Pidetään pandoran lipas kiinni.

Rahat loppuu vaikka hyssyteltäisiin. Olen samanikäinen. Et sinä pääse eläkkeelle 20v päästä, ja tuskinpa eläkkeitä silloin enää edes maksetaan. On parasta leikata nyt heti koska silloin myös suuret ikäluokat osallistuisivat tähän savottaan edes vähän. Jos leikataan myöhemmin, niin silloin leikkaus on vaan isompi ja pahempi.

Viimeinen sammuttaa valot ja meidän jälkeemme vedenpaisumus. En hyväksy tätä suurten ikäluokkien vastuutonta ja törkeää ajattelua. Siksi olisi pitänyt leikata 30v sitten. Seuraavaksi paras aika on leikata nyt. 

Vierailija
69/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan että ensin herrat jotka puhuvat tuplaavat veromaksunsa sen jälkeen aletaan puhua muiden verojen tiukennuksesta.

Vierailija
70/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksi ihmisryhmä olisi säästötalkoiden ulkopuolella tulotasosta riippumatta? Moni eläkeläinen on jo asuntonsa maksanut ja lapsensa kasvattanut, joten menotkin ovat pienet.

Moni eläkeläinen asuu vuokralla. Ja työeläke on pieni. Netto n.900-1200.

Vierailija
71/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilta saman verran? Vaikka 10€/kk. Kaikkein pienimmät voisi jättää pois eli takuueläkeläiset ja työkyvyttömyyseläkeläiaet. Kaikilta muilta pois. Jonkun summan ylimeneviltä 20€/kk pois. Ei kukaan huomaisi mitään vaikutusta elintasoonsa. Muutama miljoona tulisi kasaan. Jos joku haluaa enemmän lahjoittaa, sekin sallittaisiin. Niinkuin nyt joku vapaaehtoisesti haluaisi....

Vierailija
72/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata. Ei vielä tietoa miten tekisi jos ne sen tekee, onko se päivänsä päättäminen vai mikä.  Jos hallitus ei voi olla tarkastelematta eläkkeidenkin leikkauksia niin eläkeläinen ei voi olla harkitsematta tästä elämästä poistumisen vaihtoehtoa loppuu sitten verojen maksu eikä ainakaan omasta eläkeestäni leikata. Tietysti kaikki sijoittaa vaikka bitcoineiksi ennen poistumista.

Vierailija
73/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnin eläkkeestänikö tahdot leikata?

Vierailija
74/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan, koska kaikkien tulee osallistua talkoisiin. Tietty tarvitsee olla riittävä eläke, jotta siitä voi leikata. 

Vierailija
75/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä. Saan nettona 1150 EUR.

Kyllä, eläkkeistä voi leikata. Eläkekatto + muilta (siis myös minulta) samassa suhteessa kuin työssäkäyviltäkin.

Vierailija
76/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat eläkkeensä säästäneet ja ansainneet. Tämähän on sama kuin jos talletat pankkiin tonnin ja huomenna saat satasen takaisin. "Osallistuin säästötalkoisiin". 

Johan vitsin murjaisit. Nykyeläkeläiset saavat kolme kertaa enemmän kuin maksoivat, eli laittoivat pankkiin euron ja nyt ottavat sieltä kolme.

Aika kovasti tulee vitsiä, moniko näistä eläke maksajista kuolee ennen kuin pääsee eläkkeelle asti ja tapauksia joissa ei ole kumppania joka perisi leskeneläkettä jää suoraan seuraaville. Ei Eva halua julkaista arvoja näistä määristä koska nehän veisi pohjan kaikelta puheelta, katsotte evan henkilökunnan palkkoja huomatte että johan on palkat mahtaa olla haasteelliset työt että voi kuitata moninkertaisen palkan mitä normaali hyvä työntekijä kuittaa. Nämä herrat eivät kuulu listalle missä osallistutaan Suomen pelastukseen vaan kohdistetaan aina köyhimpiin ja sairaisiin, eläkeläisiin. Normaalisti tähän kuitataan vastaukseksi "Me teemme ne kaikista vaikeimmat leikkaukset! Se on vaativaa työtä!"

Vierailija
77/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvu ei ole sen kaltainen patenttiratkaisu julkisen talouden rahoitusongelmiiin kuin usein kuvitellaan. Voi tuntua paradoksaaaliselta, mutta kansantalouden kasvu ja vaurastuminen eivät poista julkisen talouden rahoitusongelmia, vaan päinvastoiin näyttävät johtavan niiden jatkuvaan vaikeutumiseen. Kansakunta vaurastuu, mutta silti verorahat tuntuvat riiittävän yhä vähempään.

Hyvinvointipalveluiden tuottavuus kasvaaa usein selvästi hitaammin kuin muiden tuotteiden tai palvelujen tuotanto.

Koska työvoimasta kilpailemisen vuoksi kaikkien alojen palkoilla on taipumus nousta samassa tahdissa, julkisten palvelujen yksikkökustannukset nousevat nopeaammin kuin muillla aloilla. 

Indeksiin sidottujen eläkkeiden ja muiden tulonsiiirtojen taso seuraa yleistä ansiotason nousua.

Miksi suomesta on tullut hitaan kasvun talous?

Epätasa-arvon lisääntyminen, väestön ikäääntyminen ja siihen liittyvä huoltosuhteeen muutos, työn tuottavuuden vaaatimaton paraneminen palvelusektorillla sekä uuusiutumattomien luonnonvarojen hyödyntämisen vaikeutuminen.

z sukupolvi ei ole koskaaan kokenut kukoistavaa taloutta, ja tämä tekee siihen kuuluvista säästäväisiä ja konservatiiivisia ja he kulutttavat kohtuullisemmin. Ikääntymisen etuja ovat mm henkinen kasvu, strateginen ajatttelu, älyllinen terävyyys, harkitsevuus, kyky punnita ja perustellla päätöksiä.

Vierailija
78/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo isommat eläkkeet maksa nykyiset työssä käyvät ja työnantajat? Ei valtio eli miten valtion talous tästä leikkauksesta paranisi? Pienet eläkkeet maksaa kela eli niistä sitten leikataan?

Yksityisen sektorin palkansaajien osalta on juurikin näin. Eläkkeiden rahoitus tulee työnantajilta ja työntekijöiltä, ja leikkaukset vain pienentävät verokertymää.

Julkisen sektorin rahoitusosuus on kuitenkin merkittävä julkisalojen, maatalousyrittäjien ja yrittäjien työeläkkeistä. Eli säästöjä saadaan, kun leikkaukset kohdistetaan poliisien, opettajien, sairaanhoitajien, virkamiesten, (maatalous)yrittäjien ja kansanedustajien eläkkeisiin.

Vierailija
79/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonnin eläkkeestänikö tahdot leikata?

Vihreät niin haluavat. 

Vierailija
80/90 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovun koko laskennallisesta eläkkeestäni, jos joku elättää minut. Eli kustantaa kaiken tarvitsemani.hamaan loppuun saakka.

N66

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi