Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja johtaa harhaan tällä tavalla?

Vierailija
11.04.2024 |

Solmittiin yli vuosi sitten toimihenkilön työsopimus jossa määriteltiin päivittäiseksi työajaksi 7,5 h. Sitten minulle hyvin selkeästi kerrottiin, että työaikaani sisältyy 30 minuutin ruokatauko.

Ja nyt yhtäkkiä muina miehinä minulle tultiin ilmoittamaan, että kai tiesin että tuo 30 minuuttia vähennetään työtunneistani joka päivä pidin taukoa tai en. Jotta toiminta pyörisi moitteetta, siitä on suuri etu että en katoa tavoittamattomiin puoleksi tunniksi päivittäin. Kollegani eivät taukoja juuri pidä ja sen takia hankala minunkaan pitää.

Miten suhtautuisitte tähän? Joudun muutenkin tekemään liikaa työasioita vapaa-ajallani ja jokaista 5 minuutin ylimääräistä askaretta olisi työläs kirjata ylös. Vaan juuri siksi tuo ruokakäytäntö tuntuu ryöstöltä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se noin mene. Se menee kuten tes sanoo. 

Vierailija
2/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet työasioita vapaa-ajalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lue sopimuksesta mitä siellä sanotaan. Voi olla että olet itse ymmärtänyt väärin. Jos taas sopimuksessa lukee niin kuin sanot niin liittoon yhteys.

Vierailija
4/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lue sopimuksesta mitä siellä sanotaan. Voi olla että olet itse ymmärtänyt väärin. Jos taas sopimuksessa lukee niin kuin sanot niin liittoon yhteys.

Tämä. Eli ensin lue sopimus ja jos siitä ei selkee, niin katso mitä TESsillä on tauoista.

Vierailija
5/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tosiaan sanoa tietämättä yksityiskohtia ja lukematta työsopimusta ja työehtosopimusta.

Asia kuitenkin menee niin, että ensisijaisesti noudatetaan työsopimusta; jos asiaa ei siinä ole erikseen sovittu, noudatetaan työehtosopimusta; ja jos siinäkään ei ole sovittu, noudatetaan työsopimuslakia ja työaikalakia.

Mutta koska juridiikassa mikään ei koskaan ole noin yksinkertaista, niin jälkimmäisinä mainitut voivat tietyissä tapauksissa ohittaa ensiksi mainittujen selviäkin määräyksiä. Työsopimuslaki ja työaikalaki sisältävät työntekijän eduksi pakottavia määräyksiä, joista ei siis voi sopimuksellakaan työntekijää sitovasti poiketa. Vastaavasti TES voi sisältää pakottavia määräyksiä, joista ei voida työntekijää sitovasti poiketa työsopimuksella, jonka ehdot olisivat työntekijälle TES:n pakottavia määräyksiä huonommat.

Vierailija
6/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos oot niin ole tollo, ettet tiedä oman alasi työehtosopimusta, siis tess:ia.

Ja jos olet allekirjoittanut työsopimusta, jossa toi 30 minsan ruokatauko on omaa aikaasi

- niin syytä vaan omaa tyhmyyttäsi

Meillä on sähköinen työajan valvonta.

Kun lähden lounaalle, leimaan sähköiseen työajan valvontaan koodilla:  

Ulos. Lounas.

Kun tuleen työpisteeni lounaan jälkeen takaisin: Leimaan SISÄÄN  LOUNAS.

Jos olen viipynyt lounaalla yli 30 minsaa, järjestelmä vähentää sen välittömästi, TYÖAIKA SALDOSTANI.

Joka tarkoittaa sitä, että mun tehtävä takaisin yritykselle ne viis-kymmen minuuttiset, jotka lounaalta paluusta myöhästyin.

Ja tämä menee ihan oikein.  Digitaalinen työajan valvonta on suorasn yhteydessä palkanlaskentaan.

Myös esimiehet tietenkin pystyvät seurasmaan työntekijöidensä 

plus-ja miinus tunteja, yrityksen järjestelmästä.

Vierailija
7/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tässä risoo kuinka asiasta ei ollut mitään mainintaa työsopimuksessa ja työnantajan edustaja ihan tietoisesti johti harhaan. Edellisessä työpaikassani oli sama käytäntö ja siellä kaikki tiesivät, että jos et pidä taukoja niin silloin teet työnantajalle ilmaiseksi töitä. Ja kaikki pidettiin tietoisena tuosta käytännöstä.

Vaan miksi olisin lähtenyt asiaa selvittämään mistään tessistä, kun minulle selkeästi valehdeltiin sanomalla että työaikaani sisältyy 30 minuutin tauko. Kun eihän minulle sisälly sitä, vaan minun työpäiväni onkin oikeasti 8 h mittainen josta minulle maksetaan 7,5 h edestä pidin tauon tai en.

Tiimiini kuuluu lisäkseni A, B ja C. A ja B eivät pidä koskaan mitään taukoja ja C satunnaisesti 10 min. Ilmapiiri on sellainen, että työt katsotaan kasautuvan jos olen tauolla sen täydet 30 min. Kukaan ei kiellä pitämästä, mutta varmaan ymmärrätte kuinka tuo ympäristö kannustaa pitämään ne tauot minimissä.

Nyt jos käytäntö on tämä niin varmaan pidettävä täysi tauko joka päivä ja vaikka kahdessa erässä ja silloin puhelin kiinni. Ap

Vierailija
8/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä sovittiin ihan suullisesti, että on velvoite hoitaa asiat loppuun vaikka se edellyttäisi sitä että se pitää tehdä omalla ajalla. Kenkää varmaan tulisi jos näistä täysin kieltäytyisi.

Vierailija
9/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä sovittiin ihan suullisesti, että on velvoite hoitaa asiat loppuun vaikka se edellyttäisi sitä että se pitää tehdä omalla ajalla. Kenkää varmaan tulisi jos näistä täysin kieltäytyisi.

Kaikkeen sitä ihminen suostuu.

Vierailija
10/13 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro työnantajalle että tiedät hänellä olevan peräsuolenlaskeuman. Kerro myös, että sinullakin on. Sitten ymmärrätte toisianne, ja saat pitää sekä työsi että rahasi. Aamen.

Vierailija
11/13 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapaus muuttui nyt jotenkin synkemmäksi. Muistan nimittäin hiljattain käydyn keskustelun esimieheni kanssa, jossa hän selosti minulle kuinka voin käydä ravintolassa lounaalla myös pidemmällä kestolla, mutta yli puolen tunnin menevä aika on omaa aikaa.

Eli minua yritetään ihan tarkoituksella sumuttaa tässä. Jotenkin niin käsittämätöntä kun olen tehnyt viimeisen kuukauden aikana todella paljon pyyteettömästi töitä omalla vapaa-ajallani jos puhelin on sattunut soimaan.

Vierailija
12/13 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso alan tes:stä tai kysy liitosta. Työnantaja ei voi muuttaa työehtosopimuksessa sovittuja asioita työntekijän kannalta heikommaksi.

Vierailija
13/13 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sekavaa. Tsekkaa tosiaan se TES ja työsopimus, että mikä se sun työaika on ja onko tauko palkallinen vai ei? Kuulostaa erikoiselta, että jokin työ olisi niin kriittistä, että siinä ei pystytä järjestämään taukoja. Sellainen nyt on suoraan sanottuna laitonta. Tauotus on viime kädessä esimiehen asia ja hänen tulisi huolehtia siitä, että kaikki saa pitää taukonsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi