Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku tehnyt itse kotiviiniä tai kaljaa? Onnistuuko?

Vierailija
11.04.2024 |

Miten on?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Hyvin onnistui omenaviini syksyn runsaasta sadosta. Viiniharrastelijakaveri mittasi alkoholiprosentin, joka oli 12.

Kaljaa olen myös tehnyt, oli korkituslaitteet sun muut härpäkkeet. Sai kehut, kun tarjosin ystäville.

Vierailija
2/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten meni hyvin, mutta se astia räjähti, jossa viiniä oli tarkoitus tulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia olen kokeillut kerran. Kotiviini oli ihan ok, jotain marjaisaa valmispakkauksesta. Olut ei ollut hyvää, ei maistunut oluealta yhtään.

Vierailija
4/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoittava esimerkki oluen valmistuksesta. Kerran innostuttiin ja hankittiin kaikki härpäkkeet ja pullot ym. Saatiin pullotettua siihen vaiheeseen, kun piti huoneen lämmössä  pitää vähän aikaa. Vietiin vaatehuoneeseen muuta pullokori.

Parin päivän päästä keskellä yötä herättiin paukkeeseen ja kilinään ja luultii, että aseellinen hyökkääjä on ampunut ikkunoita ja ryntää just sisälle. Unenpöpperössä ei muistettu koko kaljaa. 

Tuli hiljaista, kierrettiin ympäri taloa sisällä ja ulkon ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Sitten yht'äkkiä taas räsähti. Silloin meillä välähti, että ääni tuli vaatehoneesta.

Äkkiä peitot korien päälle ja pihalle. Ette ikinä arvaa, mikä sotku ja haju vaatehuoneessa oli, kun kalja oli lennellyt kattoon ja pitkin seiniä. Kumma kyllä aloimme nauraa ihan kippurassa. Onneksi lapset olivat pari päivää mummolassa😅

Vierailija
5/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää on kune tekee kunnon aineilla. Viimeksi tosin olen tehnyt 90-luvun lopussa.

Vierailija
6/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla räjähti semmonen mehutiivistepullo kaapissa, tein kiljua, ja ei liene vaikea arvata kärähdinkö siitä sitte.

Koko talo haisi monta päivää, ja  vaatekaappia piti  hioa+maalata uudestaan ku ei haju meinannu lähtä  .

Mutta joo, onnistuu viinit ja siiderikin, toki olut, mutta kannattaa tehdä ihan ohjeiden mukaan,ja kunnollisissa astioissa.

Vierailija
7/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei le tehnyt, kukaan koskaan.

Vierailija
8/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei onnistunut. Karsea ripuli tuli.

Vierailija
9/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varoittava esimerkki oluen valmistuksesta. Kerran innostuttiin ja hankittiin kaikki härpäkkeet ja pullot ym. Saatiin pullotettua siihen vaiheeseen, kun piti huoneen lämmössä  pitää vähän aikaa. Vietiin vaatehuoneeseen muuta pullokori.

Parin päivän päästä keskellä yötä herättiin paukkeeseen ja kilinään ja luultii, että aseellinen hyökkääjä on ampunut ikkunoita ja ryntää just sisälle. Unenpöpperössä ei muistettu koko kaljaa. 

Tuli hiljaista, kierrettiin ympäri taloa sisällä ja ulkon ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Sitten yht'äkkiä taas räsähti. Silloin meillä välähti, että ääni tuli vaatehoneesta.

Äkkiä peitot korien päälle ja pihalle. Ette ikinä arvaa, mikä sotku ja haju vaatehuoneessa oli, kun kalja oli lennellyt kattoon ja pitkin seiniä. Kumma kyllä aloimme nauraa ihan kippurassa. Onneksi lapset olivat pari päivää mummolassa😅

😂

Vierailija
10/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä vaiva lopputulokseen nähden.

Vierailija
11/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kotiviinä. Se maistui kamalalta. Maha juomisen (piti juoda, kun kerran oli tehty, ettei mene satsaus hukkaan) jälkeen sekaisin pari päivää. Ihan oli oikeaoppiset välineet.

Vierailija
12/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme mustikoista, onnistui hyvin.Astiat ja muut härpäkkeet kuurasimme tosi puhtaiksi., sokeri lisättiin kahdessa erässä. Käyntiastiana oli perinnöksi saatu saavi, jonka kannessa oli vesilukon paikka ja vesilukko. Viileässä varastossa käydä hyrskytti pari kuukautta ja me oltiin tuhannen päissään pari kuukautta. Oi nuoruus. 

Vierailija
13/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistui, tai miten sen nyt ottaa. Pakko pitää ovenkahvasta kiinni, kun huone ei lakannut pyörimästä vielä seuraavava päivänäkään.

Vierailija
14/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinistä saa tyydyttävää kun malttaa tehdä kunnolla, mutta kalja harvoin onnistuu. Ja siihen kotiviiniin kyllästyy melko äkkiä. Pari kertaa tein noin 25 vuotta sitten, ja siihen se jäi.

Vierailija
15/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää on kune tekee kunnon aineilla. Viimeksi tosin olen tehnyt 90-luvun lopussa.

Paitsi että pää tuli aina kipeäksi, jos joi yli kaksi annosta. Ja täälläkin 90-luvulla usein tuli tehtyä (opiskeluaikoja).

Vierailija
16/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty erilaisista marjasekoituksista ja hyvin onnistuivat, mutta kyllä kaupan viini on parempaa. Marjaviineistä tulee aika hapokkaita varsinkin jos käyttää ihan kuivaksi. Makeammat viinit, (joista en itse pidä) ovat kotitekoisena ehkä lähempänä kaupan vastaavia makeita tuotoksia.  

Täytyy myös ottaa huomioon että yhdestä satsista tulee viiniä n.30 pulloa. Ainakin oma kulutus oli niin vähäistä että osa viinistä ehti mennä etikaksi. Oman kokemuksen mukaan kotiviini ei määräänsä kauempaa säily. Tai ainakaaan itse en saanut säilymään kun vähän reilun vuoden vaikka oli desinfioidut pullot ja asianmukaiset korkit jne...

Niin ja itse valmistus on aika työlästä.

Vierailija
17/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viiniä mutta kaljaa kyllä,ohjeen mukaan aikoinaan ja hyvää tuli,vie vaan oman aikansa että valmistuu,mutta kun korkin sitten  avaa pitää kuulua plops,siitä tietää että jotain on tehty oikein.Siinä on monta vaihetta mutta jos malttaa niin hyvä tulee.

Vierailija
18/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten on. 

Että ei oikein. 

Siitä tulee kuin peräsuolenlaskeumalirausta.

Vierailija
19/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ei onnistunut. Karsea ripuli tuli.

Tuliko peräsuolenlaskeuma myös? 

Miten on?

Vierailija
20/25 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset