Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ala-aste jotenkin todella helppo nykyään?

Vierailija
11.04.2024 |

Meillä lapset saavat pelkkiä 9 ja 10, vaikka eivät juurikaan lue kokeisiin ja jos joskus olen kysellyt jotain koealuetta, tuntuu etteivät jotain yksinkertaisia asioita edes välttämättä tiedä! Tosi harmi, etteivät joudu tekemään yhtään töitä koulunsa eteen ja vaikuttaa pelkältä leikkikoululta koko ala-aste jossa ei vaadita mitään osaamista.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoulu on aina ollut helppo. Myös silloin kun itse kävin 80-luvulla ala-asteeksi silloin kutsuttua koulua. 

Ei niin helppo kuin nykyään. Vaatimustaso laskee jatkuvasti.

Vierailija
22/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen tarkoitus ei varsinaisesti ole erotella jyviä akanoista. Pikemminkin mennään hitaimman tahdissa. Myöhemmin elämässä sitä ehtii sitten suorittamaan ihan niin paljon kun sielu sietää.

Ja omaa kouluaikaa kun muistelen, niin ihan hyvä jos noin nykyään on. Itse kun putosin kärryiltä enkä oppinut nopeasti, niin ei odoteltu vaan mentiin höyryjunan vaihdilla eteenpäin.

Tukiopetus oli aika turhaa tilanteessa, jossa olisi sitten yhtäaikaa pitänyt oppia niitä perusteita ja samaan aikaan pärjätä tunneilla niissä saman aineen perusteita vaativammissa tehtävissä. 

Hieno juttu tuo oli toki niille jotka oppi nopeasti, minunkaltaiset putosi kärryiltä ja jäi matkan varrelle.

Todella väärin niitä kohtaan joita koulu sattuu kiinnostamaan. Kohta meillä on nämä hitaimman tahdissa menneet työelämässä tai alkaa jo ollakkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen tarkoitus ei varsinaisesti ole erotella jyviä akanoista. Pikemminkin mennään hitaimman tahdissa. Myöhemmin elämässä sitä ehtii sitten suorittamaan ihan niin paljon kun sielu sietää.

Ja omaa kouluaikaa kun muistelen, niin ihan hyvä jos noin nykyään on. Itse kun putosin kärryiltä enkä oppinut nopeasti, niin ei odoteltu vaan mentiin höyryjunan vaihdilla eteenpäin.

Tukiopetus oli aika turhaa tilanteessa, jossa olisi sitten yhtäaikaa pitänyt oppia niitä perusteita ja samaan aikaan pärjätä tunneilla niissä saman aineen perusteita vaativammissa tehtävissä. 

Hieno juttu tuo oli toki niille jotka oppi nopeasti, minunkaltaiset putosi kärryiltä ja jäi matkan varrelle.

Todella väärin niitä kohtaan joita koulu sattuu kiinnostamaan. Kohta meillä on nämä hitaimman tahdissa me

Mistähän päättelit, että hitaampi oppija = koulu ei kiinnosta?

Osa tarvitsee kertausta enemmän vaikka ihan tosissaan yrittäisikin oppia. Parempi sinusta, että putoavat kärryiltä kokonaan?

Vierailija
24/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-aste oli todella helppo jo 80-luvun alkupuolella kun ite sitä kävin. En todellakaan ollut mikään muita fiksumpi poikkeusyksilö, mutta vaatimustaso oli vaan matala eikä useimpiin kokeisiin tullut juurikaan luettua koska tiesi että lukemattakin saa ihan hyvän numeron. Ala-asteen alussa keskiarvo oli vähän yli 8 ja lopussa lähellä 9. En siis osannut kaikkea, mutta se minkä varmasti parhaiten opin oli että liikaa ei kannata pinnistellä koulun takia. Sama oman työmäärän minimointilinja jatkui sitten muillakin kouluasteilla, vaikka tulokset oli ihan hyviä toki.

Joskus olen oikeasti miettinyt että jos mulla olisi ollut kapasiteettia oppia paljon enemmän ainakin matikasta yms. mikä nyt vähän kiinnosti niin miten paljon sitä olisikaan ollut niillä jotka olivat fiksumpia ja vielä ehkä jostain asiasta kiinnostuneita.

Vierailija
25/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa vielä, että tuo työn minimointi esim. matikassa toimi siis niin että tunnilla lasketaan mahdollisimman nopeasti kaikki ne tehtävät jotka saattais tulla läksyksi, että sitten kotona ei tartte edes avata kirjaa.

Vierailija
26/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa vielä, että tuo työn minimointi esim. matikassa toimi siis niin että tunnilla lasketaan mahdollisimman nopeasti kaikki ne tehtävät jotka saattais tulla läksyksi, että sitten kotona ei tartte edes avata kirjaa.

Meillä lapsen opettaja antaa kaikille joka tapauksessa läksyä. Nopeimmat saavat monisteet. Perustelee sillä, että pitää oppia tekemään myös töitä koulun eteen. Arvostan tätä. 

Vierailija
27/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatimustaso on jouduttu alentamaan apukoulun tasolle, jottei kukaan jäisi luokalleen

Ei luokalle jäänyt juuri kukaan enää edes 80-luvulla. Muista koko koulustani yhden oppilaan joka tuplasi ala-asteella luokan ja hänkin omasta pyynnöstään kun oli niin heikot numerot.

Meillä jäi viime vuonna luokalle kun ei osannut tarpeeksi hyvin lukea.

Vierailija
28/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse koskaan työskennellyt päiväkodissa? Itse olen useissa pk-seudulla ja voin sanoa että täysin kaaoottista monissa paikoissa. Varmasti jotain hyviä pieniä päiväkoteja vielä löytyy, mutta trendihän on rakentaa näitä jättipäiväkoteja, eikä niistä ole mitään hyvää sanottavaa, eivät todellakaan lapsen etu edellä ole suunniteltu tai rakennettu. Rikkinäisiä, pienestä asti stressaantuneita ja turvattomia lapsia niissä kasvaa. 

En ole, mutta minulle riittää että omat lapseni saavat hyvää varhaiskasvatusta ja viihtyvät. Keskikokoisessa päiväkodissa pk-seudulla. Käyvät metsäretkellä vähintään kerran viikossa ja ulkoilevat muutenkin paljon. Tekevät retkiä esimerkiksi kirjastoon, museoihin ja teatteriin. Maalaavat, piirtävät, muovailevat ja leikkivät. Opettelevat kaveri- ja tunnetaitoja. Tekevät yksinkertaisia kokeita (fysiikka ja kemia).

Sen ei pitäisi riittää kenellekään, että omilla lapsilla on asiat hyvin. Meitä kaikkia pitäisi kiinnostaa kuinka lapsia ja nuoria tässä maassa kasvatetaan ja koulutetaan.

Vierailija
29/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen tarkoitus on antaa jokaiselle oppilaalle hyvät perustaidot; lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen. Nämä on prioriteettitaidot. Eikä sitä muutama kiviriippa saisi muuksi muuttaa. Se ei ole mitään jyväerottelua. Eihän sieltä kai pitkään aikaan ole saanut edes numeerista todistustakaan. Nykyiset opetusammatilaiset ei vaan tähän nykyään pysty, ja syitä on monia. Jotka odotaa kiireellisinä korjaustoimenpiteitä.

Ja näiden hyvin opetettujen perustaitojen perustalle rakentuu kaikki muu oppi myöhemmin. Jotkut pitää oppimista tosiaan suorittamisena, ja joillekin se on nautinto, kun oppii. Älykkyyden osalta selitys löytynee Gaussinkäyrältä ihan vaan katsomalla. Ja edes jollain älyllä varustetut ymmärtää sitä katsoessaan myös sen, että miksi on jo lähtökohtaisesti huono ajatus kouluttaa 80% ikäluokasta akateemiseksi...jossa jyvät kuule jää usein syrjään pelkästään siksi, kun hyvävelverkostot puuttuu, tai ei ole sukulaisia oikeissa positioissa.

Ja sitä nyt niitetään monissa yrityksissä, missä keskijohto on matalan riman aikaisia.

Vierailija
30/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:sta valmistuu ihmisiä, jotka eivät osaa kunnolla lukea tai kirjoittaa että mietipä sitä.

Ihan järkyttävää. Miten tuo voi olla edes mahdollista? Miksi lapsilta ja nuorilta ei vaadita mitään? Suomessa lasten ja nuorten tilanne on todella huono muutenkin. Juuri luin kuinka kakkostyypin diabetes on yleistynyt suomessa räjähdymäisesti NUORILLA! Ja siis ainoastaan Britanniassa sitä on hieman enemmän suhteessa väkilukuun, mutta sielläkin laskemaanpäin sairastuneiden määrä. Ennen puhuttiin vanhuusiän diabeteksestä, joka siis uusi nuorten kansansairaus Suomessa?!

Puhumattakaan näistä pienistä lapsista joita pidetään kellon ympäri huonosti toimivissa, sisäilmaongelmaisissa, aivan liian täyteen ahdetuissa päiväkodeissa, vaikka jompi kunpi vanhemmpista olisi lomalla tai pahimmassa tapauksessa jopa molemmat? 

Eihän nämä uudet sukupolvet k

Olen syvästi ihmetellyt tätä hommaa, että vaikka äiti on kotona vauvan kanssa, niin perheen taapero viedään hoitoon. Itse kolme lapsen äitinä olen pitänyt ilman muuta kotihoidossa isommat lapset. Muu ei olisi tullut kuuloonkaan. Leikkikavereita saatiin naapurin lapsista ja seurakunnan kerhossa käytiin pari kertaa viikossa. Lapsemme nauttivat, kun ei tarvinnut herätä aamulla aikaisin ja lähteä tien päälle. Kummalliseksi on mennyt pienten lasten perheissä elämä.

Vierailija
31/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen ihmetellyt miten vaikeita matematiikan kokeita voi olla jo 2. luokkalaisilla, tai osa kokeen tehtävistä.

En muista itselläni olleen noin vaikeita matematiikan tehtäviä kokeissa kertaakaan vielä tuon ikäisenä.

Siis sellaisia tehtäviä,että minunkin pitää ihan kunnolla keskittyä miettimään sitä ennen kuin hoksaan.Sain matikan kokeista aina kiitettäviä lukiossa, joten en ihan matematiikkaa osaamatonkaan ole.

Karkki+ omena+ puu= 56 ... ym   Sitten pitää ratkaista mitä lukuja karkki ym ovat.Siinä saa ihan keskittyä kyllä kunnolla ratkaistaakseen ne.

Minusta liian vaikeaa 8 vuotiaalle.Vastahan heillä alkoi koko matematiikka.

Vierailija
32/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsella nelosluokka nyt lopuillaan. Helppoa on. Viikon oli kipeänä ja tunnissa sai tehtyä kaiken, mitä sen viikon aikana oli koulussa tehty+läksyt.

Jos on sijainen (usein on), meno on jotain päiväkodin ja eskarin väliltä. Puuhailevat hamahelmien kanssa ja käyvät kirjastossa.

Lapseni on ihan skarppi tyyppi ja harmittaa, kun kaikki haasteet pitää järjestää vapaa-ajalla.

Vierailija
33/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse koskaan työskennellyt päiväkodissa? Itse olen useissa pk-seudulla ja voin sanoa että täysin kaaoottista monissa paikoissa. Varmasti jotain hyviä pieniä päiväkoteja vielä löytyy, mutta trendihän on rakentaa näitä jättipäiväkoteja, eikä niistä ole mitään hyvää sanottavaa, eivät todellakaan lapsen etu edellä ole suunniteltu tai rakennettu. Rikkinäisiä, pienestä asti stressaantuneita ja turvattomia lapsia niissä kasvaa. 

En ole, mutta minulle riittää että omat lapseni saavat hyvää varhaiskasvatusta ja viihtyvät. Keskikokoisessa päiväkodissa pk-seudulla. Käyvät metsäretkellä vähintään kerran viikossa ja ulkoilevat muutenkin paljon. Tekevät retkiä esimerkiksi kirjastoon, museoihin ja teatteriin. Maalaavat, piirtävät, muovailevat ja leikkivät. Opettelevat kaveri- ja tunnetaitoja.

Aamen. Mutta aiempi kommentti kuvastaa hyvin nykypäivän itsekkyyttä. Oikeasti kaikki ajattelevat vain ja ainoastaan itseään!

Vierailija
34/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä tarttee nykyään muita taitoja, kuten puukkojen ja luotien väistelytaidot on ihan hyvä osata.

Vierailija
35/39 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti. Voit saada enkun sanakokeesta kympin, vaikka yksikään sana ei olisi täysin oikein vaan vähän sinne päin. Minun aikoinani samalla suorituksella tuli nelonen.

Vierailija
36/39 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:sta valmistuu ihmisiä, jotka eivät osaa kunnolla lukea tai kirjoittaa että mietipä sitä.

Ihan järkyttävää. Miten tuo voi olla edes mahdollista? Miksi lapsilta ja nuorilta ei vaadita mitään? Suomessa lasten ja nuorten tilanne on todella huono muutenkin. Juuri luin kuinka kakkostyypin diabetes on yleistynyt suomessa räjähdymäisesti NUORILLA! Ja siis ainoastaan Britanniassa sitä on hieman enemmän suhteessa väkilukuun, mutta sielläkin laskemaanpäin sairastuneiden määrä. Ennen puhuttiin vanhuusiän diabeteksestä, joka siis uusi nuorten kansansairaus Suomessa?!

Puhumattakaan näistä pienistä lapsista joita pidetään kellon ympäri huonosti toimivissa, sisäilmaongelmaisissa, aivan liian täyteen ahdetuissa päiväkodeissa, vaikka jompi kunpi vanhemmpista olisi lomalla tai pahimmassa tapauksessa jopa molemm

Nykyvanhemmat pitävät itsestäänselvyytenä että joku muu hoitaa ja kasvattaa ja ollaan aivan hätää kärsimässä jos jollain pidemmällä lomalla joudutaan olemaan omien lasten kanssa pidempään.

Vierailija
37/39 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole, mutta minulle riittää että omat lapseni saavat hyvää varhaiskasvatusta ja viihtyvät. Keskikokoisessa päiväkodissa pk-seudulla. Käyvät metsäretkellä vähintään kerran viikossa ja ulkoilevat muutenkin paljon. Tekevät retkiä esimerkiksi kirjastoon, museoihin ja teatteriin. Maalaavat, piirtävät, muovailevat ja leikkivät. Opettelevat kaveri- ja tunnetaitoja. Tekevät yksinkertaisia kokeita (fysiikka ja kemia).

Kauhean paljon ohjelmaa ja virikkeitä pienille lapsille.

Vierailija
38/39 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
39/39 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon luku-ja kirjoitustaidon rapistumiseen arvelen kyllä olevan syyn siinä, että nykyään ei enää vapaa-ajalla juurikaan lueta eikä kirjoiteta. Itse muistan alakouluikäisenä olleeni aika usein nenä kiiinnostavassa kirjassa, ja yläkouluikäisenä saatoin lukea viisikymmentäkin kirjaa kesäloman aikana. Lisäksi oli monta kirjekaveria, joille kirjoitin. 

Nykyisin tuntuu, että kirjoittaminenkin rajoittuu monella vain viestien lähettämiseen. Ne ovat lyhyitä, eikä oikeinkirjoitussäännöistäkään tarvitse välittää.