Polkupyörän säilyttäminen rappukäytävässä
Täällä asukas säilyttää pyöräänsä portaiden alla rappukäytävässä. Tämähän on turvallisuusriski ja näin ei saisi tehdä, olenko oikeassa?
Kommentit (48)
Mä nipottaisin, koska se on paloturvallisuusriski.
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi olla irtoroinaa, eikä palavaa poistumistiellä (porraskäytävässä).
Riippuu miten niuho olet luonteeltasi, jaksatko alkaa nipottaa asiasta. Itse en viitsisi, jos se on reilusti pois kulkureitiltä.
Hah!! Entäs mitä mieltä lastenvaunuista?
Vierailija kirjoitti:
Mä nipottaisin, koska se on paloturvallisuusriski.
Olen samaa mieltä
-ap
Rappukäytävässä ei saa säilyttää mitään, ei pyöriä, lastenvaunuja eikä edes kynnysmattoa! Eikä se johdu taloyhtiön säännöistä vaan pelastuslaista.
Onko iso vai pieni riski, jos rappuun on ovikoodi? Minusta erittäin pieni ja antaisin olla.
Pykäliä ei kannata palvoa ihan niin innokkaasti aina.
Vierailija kirjoitti:
Rappukäytävässä ei saa säilyttää mitään, ei pyöriä, lastenvaunuja eikä edes kynnysmattoa! Eikä se johdu taloyhtiön säännöistä vaan pelastuslaista.
Ja tarkoitan kynnysmatolla asuntojen ovien edessä olevia mattoja, en ala-aulan käytävämattoa tai pääoven kynnysmattoa.
Kanna se joku ilta taloyhtiönne pyöräkellariin. Asukki soittaa poliisit pyörävarkauden johdosta, jolloin tutkimuksissa selviää, että siellähän se olikin ihan oikeassa paikassa. Ehkä oppisi tuosta.
Päästä renkaista ilmat pihalle niin ei enää säilytä rappukäytävässä 👍
Anna isännöitsijäntoimiston tai huoltoyhtiön hoitaa asia. He voivat muistuttaa asukasta, että fillarin paikka ei ole käytävässä.
Ajantasainen pelastuslaki:
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110379
Pykälä 10, Rakennusten uloskäytävät
Pelastuslaki kirjoitti:
Rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti.
Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää tavaraa.
Uloskäytävät ja kulkureitit niille tulee tarvittaessa merkitä ja valaista asianmukaisesti. Merkitsemisestä ja valaisemisesta voidaan antaa tarkempia säännöksiä sisäministeriön asetuksella.
Aina ohimennen vaan kannat sen ulos.
Kiinnostaa tietää, että esim. jos pitää lastenrattaita kerrostalon portaiden alimman kerroksen portaiden ALLA, eli niin, että ne ei käytännössä oo "kenenkään tiellä" - niin minkälainen paloriski se on? Että jos nyt niin ikävästi kävisi ja tulisi tulipalo, niin pahentaisko se kuinka paljon sitä tilannetta??
Mun edellisessä rapussa kaikki vanhukset säilytti PIENILLÄ rappukäytävillä oven vieressä rollaattorejaan, eikä kukaan valittanut koskaan.
Sitten on niitä ihmisiä jotka valittaa ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tietää, että esim. jos pitää lastenrattaita kerrostalon portaiden alimman kerroksen portaiden ALLA, eli niin, että ne ei käytännössä oo "kenenkään tiellä" - niin minkälainen paloriski se on? Että jos nyt niin ikävästi kävisi ja tulisi tulipalo, niin pahentaisko se kuinka paljon sitä tilannetta??
Mun edellisessä rapussa kaikki vanhukset säilytti PIENILLÄ rappukäytävillä oven vieressä rollaattorejaan, eikä kukaan valittanut koskaan.
Onhan ne vaunut pieni riski kun joka vuosi joku uuvatti niitä tuikkaa palamaan.
Itse antaisin olla, jos rappuun ei pääse kadulta ihan kuka tahansa kulkija.
Vierailija kirjoitti:
Pelastuslaki kirjoitti:
Rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti.
Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää tavaraa.
Uloskäytävät ja kulkureitit niille tulee tarvittaessa merkitä ja valaista asianmukaisesti. Merkitsemisestä ja valaisemisesta voidaan antaa tarkempia säännöksiä sisäministeriön asetuksella.
Kyllä se laki nyt tuli selväksi. Kyse onkin siitä jaksaako joku ko. laista ja millä teholla missäkin yhtiössä nipottaa. Toisissa yhtiöissä ollaan vähän lunnkimmin ja joustavammin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana lastenrattaissa on se, että niiden pehmustemateriaalit tuottavat palaessaan hyvin myrkyllistä savua joka täyttää porraskäytävän. Kun ei voi etukäteen tietää millaisia hulluja porraskäytävässä liikkuu niin en todellakaan haluaisi omassa taloyhtiössäni nähdä vaunuja edes portaan alla. Itse siis olen tämän talon hallituksen pj ja pari kertaa joutunut tuosta huomauttamaan.
Rollaattoreihin en ole puuttunut jos ovat siten sijoiteltu ettei niihin kompastuisi edes kiireessä ulos juostaessa. Polkupyöriä en ole sisälle antanut parkkeerata kun talossa kuitenkin on useamman pyöräkellaria.
No ei kai ne nyt SEN TAKIA oo ns. paloturvallisuusriski, että joku ihminen tahalteen niitä haluaa sytyttää.....?!?!?!:D
Tarkotin sitä että jos vaunut on sellasessa paikkaa että niiden päällä on jotkut betonirappuset, siellä ns. alla, mihin kukaan ei varmaan menisi, niin voisiko pelkät vaunut jotenkin levittää sen palon sieltä muka isommaksi???
Vierailija kirjoitti:
Pelastuslaki kirjoitti:
Portaiden alla ei ole kulkureitillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelastuslaki kirjoitti:
Mutta laki on laki ja sitä tulee noudattaa, tai muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelastuslaki kirjoitti:
Mutta laki on laki ja sitä tulee noudattaa, tai muuten.
Portaiden alla ei riko tuon sanamuodon perusteella lakia. Taloyhtiön säännöt voi kieltää kuitenkin.
Ei saisi olla irtoroinaa, eikä palavaa poistumistiellä (porraskäytävässä).
Riippuu miten niuho olet luonteeltasi, jaksatko alkaa nipottaa asiasta. Itse en viitsisi, jos se on reilusti pois kulkureitiltä.